Permalänk
Skrivet av bobgold:

Funderar på att byta till Comhem från Bredbandsbolaget då mina hastigheter där ligger runt 7-12mbit på ett 24mbit abonnemang. Har haft Comhem för många år sedan men då var det riktigt uruselt. Hur ser det ut idag? Håller de utlovade hastigheter? Bra support? Jag tänkte mig nog ett Bredband 50/50 via antennuttaget om det verkar bra. Tacksam för era synpunkter!

Detta är nog inte rätt ställe och fråga på då 95% av de som skriver här är de som upplever problem. Du bör kolla med någon granne som har Com Hem. Även om det skulle fungera urdåligt på Storgatan i Piteå eller skitbra på Strandvägen i Malmö så är det ingen fingervisning om du det kommer fungera hos dig Jag fick aldrig under 100 Mbit/s när jag abonnerade på deras hundratjänst för något år sedan, men det säger ju som sagt ingenting om hur det kommer fungera hos dig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Detta är nog inte rätt ställe och fråga på då 95% av de som skriver här är de som upplever problem. Du bör kolla med någon granne som har Com Hem. Även om det skulle fungera urdåligt på Storgatan i Piteå eller skitbra på Strandvägen i Malmö så är det ingen fingervisning om du det kommer fungera hos dig Jag fick aldrig under 100 Mbit/s när jag abonnerade på deras hundratjänst för något år sedan, men det säger ju som sagt ingenting om hur det kommer fungera hos dig :/

True, försök få tag på nån granne med 50/50+ och be dem kolla hastigheten kvällstid. Enda sättet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Yep, 192.168.100.1

Stort tack.

Permalänk
Avstängd

Vi bytte nyss abonnemang inom comhem och fick då 500mbit och den nya Compal CH7284E modemet
Sitter dock på trådlöst men kollar jag på bredbanskollen så kommer jag upp i mellan 90-128 Mbit.
Testade att ladda ner en fil från nätet kom upp i 7,2 mb/s
Har tyvärr ingen nätverkskabel hemma som jag kan koppla till datorn med så jag kan testa den vägen.

Tycker att det är lite väl lite med tanke på vilken uppkoppling vi har, någon som tycker annat eller har någon ide på hur jag ska få upp hastigheten som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonken85:

Tycker att det är lite väl lite med tanke på vilken uppkoppling vi har, någon som tycker annat eller har någon ide på hur jag ska få upp hastigheten som?

Använd inte compal-modemet som router & wifi utan köp separat så du får drägligare hastigheter.

Ex. Asus-router av senare modell.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Mina åsikter om Comhem:

Som nedladdningslina så är Comhem hur bra som helst där jag bor. Har 200/10 och får ut tom mer än så!
Men som spellina så är det en katastrof. Spelar mycket CS GO och får otroligt ofta auto disconnect medan polarna som tex sitter på Telia har inga probs alls. Därför har jag nu beställt Telia 30/12 och ska säga upp mitt Comhem-ab.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Skrivet av Pusher:

Mina åsikter om Comhem:

Som nedladdningslina så är Comhem hur bra som helst där jag bor. Har 200/10 och får ut tom mer än så!
Men som spellina så är det en katastrof. Spelar mycket CS GO och får otroligt ofta auto disconnect medan polarna som tex sitter på Telia har inga probs alls. Därför har jag nu beställt Telia 30/12 och ska säga upp mitt Comhem-ab.

Kanske routerrelaterat? Testat stänga av NAT?

Permalänk
Medlem

Kanske routerrelaterat? Testat stänga av NAT?

Testat med NAT avstängd samt öppen. Har ingen router. Linan är helt enkelt inte den bästa för spel, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HornedReaper:

Funkade ! Tack för hjälpen. En fråga till bara. Kommer inte åt routerns inställningar med 192.168.0.1, byter den IP med NAT avstängd?

No problemo, yes det gör den. Såg dock att du redan fått svar på det.

Skrivet av Pusherstyle:

Testat med NAT avstängd samt öppen. Har ingen router. Linan är helt enkelt inte den bästa för spel, tyvärr.

ja.. uppenbarligen sitter ju inte felet i routerndelen då iallafall. Men att linan inte skulle vara ok för spel är bullshit. Självklart finns det ett fel men det har ju inte med Com Hem som helhet att göra.. Finns ju många tusen comhemkunder som kan spela onlinespel utan problem (ja även CS:GO)

Antingen så kan Com Hem lösa problemet (du kanske inte har felanmält där ordentligen) eller så kan de ge dig ett svar på vad du kan göra för att lösa det.

Permalänk
Medlem

Comhem lyckas inte lösa problemen hos mig, så jag nergraderade min 250 lina enligt deras 3 mån prova på en hastighet högre deal till 100Mbit. Jag har legat runt 150 Mbit i snitt kvällstid så förhoppningsvis så ska ju 100 linan inte bli lidande.

Dock är det ju inte så mycket att "lösa" antar jag, i mina ögon är det som vanligt solklara kapacitetsproblem eftersom jag nattetid får 250Mbit utan problem, skulle bara ett väldigt märkligt tekniskt problem som dingar in mellan 17->23 varje dag.

Även perioden 23:e -> 31:a december var det kvällstid mycket bättre resultat, antagligen för att folk var bortresta och upptagna med annat än pr0n-download.

Så enda lösningen som jag ser är ju kapacitetsutbyggnad och det lär ju inte hända för att jag ringer in och whajnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RapeOnBackyard:

ja.. uppenbarligen sitter ju inte felet i routerndelen då iallafall. Men att linan inte skulle vara ok för spel är bullshit. Självklart finns det ett fel men det har ju inte med Com Hem som helhet att göra.. Finns ju många tusen comhemkunder som kan spela onlinespel utan problem (ja även CS:GO)

Antingen så kan Com Hem lösa problemet (du kanske inte har felanmält där ordentligen) eller så kan de ge dig ett svar på vad du kan göra för att lösa det.

Självklart duger den för onlinespel men min poäng var att den är inte lika stabil som tex telia. Där jag får många disconnect i cs go har andra polare inga problem. Felanmält har jag självklart gjort. Skrivit ner tider och ip mm när det strular.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som märkt problem med VPN på sistone?

Får bara ut 4-8mbit/s ner.

Testat med två datorer, med och utan NAT och med både PrivatVPN och Mullvad.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Så enda lösningen som jag ser är ju kapacitetsutbyggnad och det lär ju inte hända för att jag ringer in och whajnar

Fast det är ju precis det dom gör, märker dom av att det finns kapacitetsproblem så bygger de ut nätet, precis för att du ringer och whainar som de får reda på det om de inte redan vet det. Sen sker det ju inte bara från en dag till en annan men ändå.

Skrivet av Pusherstyle:

Självklart duger den för onlinespel men min poäng var att den är inte lika stabil som tex telia. Där jag får många disconnect i cs go har andra polare inga problem. Felanmält har jag självklart gjort. Skrivit ner tider och ip mm när det strular.

"inte lika stabil som telia", berätta för mig vad som är bättre med telia? Jag har haft telia tidigare och haft massvis av problem vid just onlinespel och det gör inte telia till en dålig leverantör egentligen, poängen är att deras saker fungerar helt ok precis som com hem egentligen, men klart det inte alltid är guld och gröna skogar.

Får jag fråga vad felanmälan har lett till? Skulle gissa på att det fortfarande är felanmält och inte klart dock.. med tanke på att det ej är ett standardfel så tar det säkert tid, men dela gärna med dig när du fått svar, jag är seriöst intresserad iallafall

Permalänk
Medlem

man kan väl inte säga att telia fungerar bättre eller comhem fungerar bättre, sådant är ju högst lokalt betingat.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vill bara dela med mig av min erfarenhet av ComHem, tycker det nästan bara skrivs dåliga saker om ComHem.

Uppgraderade igår mitt 100/10 till 250/50 och klockan 0.02 idag startade jag om modemet och mitt 250/50 var aktiverat. Är väldigt nöjd med hastigheten jag får ut efter uppgraderingen:

Detta är med modemet Netgear CG3100 med NAT avstängt och så kör jag en Asus RT-N66U som router. Ska dock få de nya Compal-modemet.

Det enda jag kan klaga över är modemet CG3100 som på sommaren lätt blir överhettat (har det i och för sig i ett stängt skåp som lätt blir lite varmt), startar om sig och nollställer sina inställningar. Men nu på vintern hade jag uptime på 75 dagar utan avbrott i nätet. Har haft mitt 100/10 i snart 2 år och har nog bara strulat en gång då ComHem hade driftstörningar så det var nere nån timme eller så.

Nöjd kund, hoppas Compal-modemet är bra

Edit: Glömde nämna latencyn:
--- ping.sunet.se ping statistics ---
101 packets transmitted, 101 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 13.350/16.301/31.598/2.536 ms

Självklart inte lika bra som en bra fiberuppkoppling men ändå riktigt bra tycker jag, inte alls så farligt som många tycker. Brukar ligga på avg 15-16ms till ping.sunet.se

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaZZe:

Hej!

Vill bara dela med mig av min erfarenhet av ComHem, tycker det nästan bara skrivs dåliga saker om ComHem.

Uppgraderade igår mitt 100/10 till 250/50 och klockan 0.02 idag startade jag om modemet och mitt 250/50 var aktiverat. Är väldigt nöjd med hastigheten jag får ut efter uppgraderingen:
http://i.imgur.com/uui8Mtu.png

Detta är med modemet Netgear CG3100 med NAT avstängt och så kör jag en Asus RT-N66U som router. Ska dock få de nya Compal-modemet.

Det enda jag kan klaga över är modemet CG3100 som på sommaren lätt blir överhettat (har det i och för sig i ett stängt skåp som lätt blir lite varmt), startar om sig och nollställer sina inställningar. Men nu på vintern hade jag uptime på 75 dagar utan avbrott i nätet. Har haft mitt 100/10 i snart 2 år och har nog bara strulat en gång då ComHem hade driftstörningar så det var nere nån timme eller så.

Nöjd kund, hoppas Compal-modemet är bra

Testa hastigheten på eftermiddagarna/kvällarna

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Denna mätningen gjorde jag imorse vid 8-tiden. Skall göra en ny ikväll.

Med mitt 100/10 fick jag konstant ut 115/11, även på kvällarna.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Skrivet av matte56:

Detta håller jag med.
Har deras 200/10 tjänst, när det fungerar så har jag en faktiskt hastighet på 160/12.
Men helger och eftermiddagar/kvällar kan det vara så lågt som ~5mbits i ner hastighet, upp något lägre den med, dock inte noterat då det inte varit ett problem.

Men att ner hastigheten droppar är extremt frustrerande.
Exempel, hade ett tiotal filer att ladda ner, kollade jag stats på dom när det var klart så var någon uppe i 90-100mbits men dom flesta hade laddats ner i en hastighet på 0.5mbits.

Bara går och väntar på att dom ska börja gräva vårat stadsnät, då åker comhem ut med huvudet före.

Edit: För att klargöra, kopplad med cat6 kabel så ingen strypning där.

//Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikbrann:

Detta håller jag med.
Har deras 200/10 tjänst, när det fungerar så har jag en faktiskt hastighet på 160/12.
Men helger och eftermiddagar/kvällar kan det vara så lågt som ~5mbits i ner hastighet, upp något lägre den med, dock inte noterat då det inte varit ett problem.

Men att ner hastigheten droppar är extremt frustrerande.
Exempel, hade ett tiotal filer att ladda ner, kollade jag stats på dom när det var klart så var någon uppe i 90-100mbits men dom flesta hade laddats ner i en hastighet på 0.5mbits.

Bara går och väntar på att dom ska börja gräva vårat stadsnät, då åker comhem ut med huvudet före.

Edit: För att klargöra, kopplad med cat6 kabel så ingen strypning där.

//Patrik

Måste vara lokalt, har aldrig märkt att mitt 100/10 droppat under 100Mbit/s. Tankade konstant i 11.2MB/s

Nu är det dock servern som är flaskhalsen i tankandet, den gamla Core2Duo-processorn hinner inte med att kryptera all data på zfs-raiden lika snabbt som jag tankar, så ligger runt 16-17MB/s

Visa signatur

Permalänk

Lokalt eller inte, comhems nättill mig fungerar iaf så att till och från så är det riktigt långsamt och att man aldrig kan få "max".
Men det heter ju "200mbit! (100-200mbits)" av en anledning.

Vore trevligt om nån annan i Märsta kan komma in med sina uppleverlser av comhems nät.

/Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaZZe:

Denna mätningen gjorde jag imorse vid 8-tiden. Skall göra en ny ikväll.

Med mitt 100/10 fick jag konstant ut 115/11, även på kvällarna.

Då bor du i en del av sverige där det inte finns några överbelastningsproblem eller liknande, grattis

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Har precis kopplat in mitt nya modem 500/50mb

kör jag med kabeln direkt i datorn kommer jag upp till 430mb / 58mb men kör jag genom en switch så tappar jag något fruktansvärt i hastighet. första testerna var jag i 40mb..
startade om ringde deras support drog om kablar.. vred .. bytte portar.. hoppade lite på switchen (Belkin gigabitswitch) testade igen och kom upp i 300mb ..

min fråga vilken gigabit switch funkar bra..? det ska ju inte vara så mycket förlust som 150mb bara för den passerar genom en switch.

med gamla 250mb modemet så var det runt 180 direkt med kabel och 150 genom switchen

Det nya modemet har bara 2 portar.. varav första är för bredband och det andra porten är "typ" reserverad för mediabox enligt deras support. men dom garanterar inte om man kör med en switch.. och deras undersökningar säger att folk inte vill ha mer en 2 portar.. öööhhhhhhhhhhhhh

Söker en snabb och funktionell switch. priset spelar ingen roll.. helst 8 portars. ( eller en snabb router istället kanske?)

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Akarr:
Denna kör jag, är nöjd haft den nått år: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/11503-netgear_8_porta...

Skulle jag köpa ny idag skulle det bli samma eller eventuellt denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/127397-netgear_prosaf...

Edit: var visst denna jag har idag: http://www.netgear.se/business/products/switches/smart-switch...
Men skulle jag köpa en ny så skulle den inte vara managerbar, har inte behovet längre.

//Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikbrann:

Akarr:
Denna kör jag, är nöjd haft den nått år: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/11503-netgear_8_porta...

Skulle jag köpa ny idag skulle det bli samma eller eventuellt denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/127397-netgear_prosaf...

Edit: var visst denna jag har idag: http://www.netgear.se/business/products/switches/smart-switch...
Men skulle jag köpa en ny så skulle den inte vara managerbar, har inte behovet längre.

//Patrik

förmodar att du sitter med comhem modem oxo??
hur stor skillnad är det med modemet direkt till datorn eller genom switch märker du stor skillnad

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Ingen skillnad för mig exakt samma hastighet, men har heller aldrig fått ut max hastighet.
Testat både direkt med dator i modemet och numera via switchen.

Sitter med CG3100

//Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Då bor du i en del av sverige där det inte finns några överbelastningsproblem eller liknande, grattis

Kanske är det så, bostadsrättsförening med 70% pensionärer

Skrivet av Akarr:

förmodar att du sitter med comhem modem oxo??
hur stor skillnad är det med modemet direkt till datorn eller genom switch märker du stor skillnad

Ingen förlust för mig heller med switch, har en Cisco-switch samt CG3100. Ska prova med de nya Compal-modemet när jag får det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet för mig är inte hastigheten. Sånt har rätt liten betydelse när det gäller att spela spel online. För mig så är det packet loss som är den stora boven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Problemet för mig är inte hastigheten. Sånt har rätt liten betydelse när det gäller att spela spel online. För mig så är det packet loss som är den stora boven.

Har samma problem även jag, extrem packet loss vissa kvällar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Har samma problem även jag, extrem packet loss vissa kvällar.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, så hastigheten är av mindre betydelse då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Precis, så hastigheten är av mindre betydelse då.

Då är det väl bara att felanmäla?

Packet loss är ingen generellt fel hos Comhem.
Jag har ett snitt på 0,2% senaste månaden.