Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Hur bär du dig åt för att maxa Asus RT-AC68U på en kanal? Jag ligger på max 400/snittar 100 Mbps genom PCIe 3 och 1-100 Mb med PCIe 1.0

Jag ligger på DFS kanal 100 med AC68 och ett Intel wireless- AC 7260 och snittar runt 400 som oftast.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesa80:

"Älskar" ComHem. Hastighet här i Trollhättan går upp och ner snabbare än jojo...

http://www.bilddump.se/bilder/20140226173511-83.252.52.73.jpg

Det där är i stort sätt samma resultat jag får just nu....

Bodde i en bostad med bara internet från tele-jacket, och ledningarna var så långa/dåliga att Tele2 bara kunde erbjuda upp till 8Mbit.... Men jag hade mindre problem under alla år där än jag har haft 1 och en halv månad med Comhem....

Permalänk
Medlem

Är det någon annan än jag som har problem med att CH7284E hänger sig helatiden? jag har fabriks resetat den flera gånger provat se över saker i närverket men inget som man kan sätta spiken på. Och jag hade Netgearen innan som funkade som det borde.

Men det är som att så fort jag lämnar datorn i 30 min så hänger sig CH7284E och antingen startar den om eller så hänger den sig så jag måste starta om den på knappen.

Hastigheterna är som det ska. Bara detta irriterande problem.

Vet inte om det är något powersave läge som gång igång eller vad det kan vara. men powersave har jag provat döda på wifi. dock kör jag inte datorn över wifi utan bara trådad cat6

Permalänk
Medlem

ComHem är mer än värdelösa.
Som sagt har det varit kapacitetsproblem i stan/området då vårt 250/10 går ned mot 40/10 på kvällar och helger.
Så har det varit i 15 månader nu och efter ett tag orkar man inte klaga.
Förra veckan blev det 0-24mbit + svarstider på 300-600ms på allt, dygnet runt.
Jag har ringt var dag och påpekat detta, inget har hänt. Mailat Kundrelationer på ComHem som inte ens svarar längre.
Igår ringde jag och var aningen arg och efter en stund säger tjejen på kundtjänst att du får kanske gå ned i hastighet som föreslagits sedan tidigare.
Informerade henne att jag i över en vecka sagt till dem att det inte fungerar alls och sagt att det är höga svarstider och låga hastigheter.
"Ojdå, då har vi nog missförstått". Nehe?
Hon skapade ett ärende som var relaterat till det gamla.

Idag ringer jag och hör hur det går, då har "Analysgruppen" bara stängt ärendet med hänvisning till det gamla.

Sorry om detta är elakt eller så, men vissa dagar undrar jag om det är IT-sveriges IQ-reserv på plats där?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

ComHem är mer än värdelösa.
Som sagt har det varit kapacitetsproblem i stan/området då vårt 250/10 går ned mot 40/10 på kvällar och helger.
Så har det varit i 15 månader nu och efter ett tag orkar man inte klaga.
Förra veckan blev det 0-24mbit + svarstider på 300-600ms på allt, dygnet runt.
Jag har ringt var dag och påpekat detta, inget har hänt. Mailat Kundrelationer på ComHem som inte ens svarar längre.
Igår ringde jag och var aningen arg och efter en stund säger tjejen på kundtjänst att du får kanske gå ned i hastighet som föreslagits sedan tidigare.
Informerade henne att jag i över en vecka sagt till dem att det inte fungerar alls och sagt att det är höga svarstider och låga hastigheter.
"Ojdå, då har vi nog missförstått". Nehe?
Hon skapade ett ärende som var relaterat till det gamla.

Idag ringer jag och hör hur det går, då har "Analysgruppen" bara stängt ärendet med hänvisning till det gamla.

Sorry om detta är elakt eller så, men vissa dagar undrar jag om det är IT-sveriges IQ-reserv på plats där?

Tanken är kanske att nedgradera mer än bara dig i området för att det inte går att bygga ut av olika anledningar. Får man merparten att nedgradera och förhindrar uppgradering/nygörsäljning så bör det fungera bättre. Det skulle ta bort lastspikarna kvällstid. Om man inte kan beställa 500/50 på din ort betyder det att det är en äldre hårdvara på huvudcentralen. En ny sådan s.k. Cmts med tillhörande utrustning kostar väl några miljoner så du vet vilken bollpark vi pratar om. Sedan kan det finnas ytterligare saker/kostnader som förhindrar. Förstår vad du menar men jag kan ju tänka mig att en flermiljonsinvestering kanske inte är så intressant heller när investeringen betalar tillbaka sig först om 10år och då är den hårdvaran redan generationer efter igen. Men ja jag vet inte vad som hindrar i dethär specifika fallet, det jag vill få fram är att det inte är en 10.000kr switch vi pratar om i docsissammanhang. Hög hastighet i docsisnät är dyrt, jag vet inte varför comhem ens säljer 100+. Andra docsisleverantörer ute i värden har 1-100mbit och trafik-cap.

Rösta med plånboken och säg upp. Som det är nu får du bättre via 4g eller adsl som det verkar. Vill/kan inte comhem uppgradera kommer det inte hjälpa dig att ringa och klaga. Du kommer bara trötta ut dig själv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Tanken är kanske att nedgradera mer än bara dig i området för att det inte går att bygga ut av olika anledningar. Får man merparten att nedgradera och förhindrar uppgradering/nygörsäljning så bör det fungera bättre. Det skulle ta bort lastspikarna kvällstid. Om man inte kan beställa 500/50 på din ort betyder det att det är en äldre hårdvara på huvudcentralen. En ny sådan s.k. Cmts med tillhörande utrustning kostar väl några miljoner så du vet vilken bollpark vi pratar om. Sedan kan det finnas ytterligare saker/kostnader som förhindrar. Förstår vad du menar men jag kan ju tänka mig att en flermiljonsinvestering kanske inte är så intressant heller när investeringen betalar tillbaka sig först om 10år och då är den hårdvaran redan generationer efter igen. Men ja jag vet inte vad som hindrar i dethär specifika fallet, det jag vill få fram är att det inte är en 10.000kr switch vi pratar om i docsissammanhang. Hög hastighet i docsisnät är dyrt, jag vet inte varför comhem ens säljer 100+. Andra docsisleverantörer ute i värden har 1-100mbit och trafik-cap.

Rösta med plånboken och säg upp. Som det är nu får du bättre via 4g eller adsl som det verkar. Vill/kan inte comhem uppgradera kommer det inte hjälpa dig att ringa och klaga. Du kommer bara trötta ut dig själv.

Problemet är att det senaste försämringen är så pass mycket och plötsligt så det är inte mer kapacitetsproblem. (tror jag)
Innan:
250 på dagtid, 40-70 kväll, ok ping som ej påverkad på kväll/helg

Från ovan på tisdagen till nedan på onsdag:
0-24 dygnet runt, svarstider på 500-600 alltid

Mobilt: Har inte i närheten av mängd data som jag förbrukar vanligtvis, sedan störs det likvärdigt när alla andra ska ut på nätet.
ADSL: Ytterst få som levererar här, typ Telia har, BBB men inte många fler. Inkoppling i station, samt tror jag inte en sekund att kablarna i huset är i heller. Mer än dubbelt så dyrt, men det fungerar nog aningen bättre.

Nej, jag tänker inte ge mig. De kan inte bara ignorera detta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Lycka till i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har återfått mina problem, trist att höra från SirMacke men det bekräftar ju att man inte är ensam. Comhem har ju gjort bort sig uppenbarligen, dom har ökat på hastigheter i nått race för att behålla kunder gentemot andra tekniker men har ju extremt översålt sin kapacitet.

Nu har jag fått hastighetsproblem igen som jag inte kan förklara, jag får _sämre_ hastigheter med 100/10 än vad jag hade som lägst med 250/10, vilket jag inte förstår?

Här är från 250 "tiden" innan downgrade, downstream i Mbit:
2014-01-07--221501 123,71
2014-01-08--221501 179,44
2014-01-09--221501 150,23
2014-01-10--221501 130,11
2014-01-11--221501 162,87

Som ni ser så var det ju inte i närheten av 250 kvällar, men min "smarta teori" var ju att eftersom jag iaf ligger över 100Mbit så bör jag ju inte kunna bli snuvad på en 100/10 lina.... trodde jag, det fungerade till en början...

2014-01-15--221501 106,16
2014-01-16--221501 105,05
2014-01-17--221501 106,08

Men, nu helt plötsligt senate veckorna
2014-02-25--221501 58,4
2014-02-26--221501 47,51
2014-02-27--221501 33,5
2014-02-28--221501 94,67

WTF? Verkar ju helt orimligt, jag har ju ungefär samma procentuella förlust på min 100/10 lina som jag hade på min 250-lina, men eftersom det hela tiden fanns utrymme till mer än 100meggapitttar på min 250 lina så måste ju även typ "antalet kanaler" eller nått liknande som jag "tillåts använda" vara lägre/sämre på 100megabittarn?

Jag vetefan, men Comhem kvarstår som det sunkigaste företaget jag någonsin haft att göra med.
Borde egentligen ringa och klaga men precis som föregående talare säger så har man gett upp, blir ändå ingen skillnad så det enda man gör är att slösa sin tid genom att tala med en vägg...
Och vad ska jag göra? Nergradera till 50Mbit abbet och få ut 25 Mbit? Eller kanske 10 för en effektiv hastighet av 5?

Edit: Pingen mot sunet är en dyster historia likaså, orkar inte pejsta in en miljon loggar, men senaste veckorna ligger den i snitt på 9ms, inte mycket att göra, är väl vad man får förvänta sig från kabelmodemstekniken. Men kring kväll 20-22.00 så ökar den upp till en 16-20 ms. Mao runt 50-100% ökning i ping kvällstid likaså.

Permalänk

Comhem verkar ha uppgraderat sin anslutning mot Netnod i Stockholm nu. Ligger stabilt på 8ms mot ping.sunet.se istället för 12 ms som det var fram till för några dagar sedan. Ser också att min "traceroute" mot Sunet ser annorlunda ut.
http://www.netnod.se/com-hem-as39651-has-upgraded-100g-netnod

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Kabelkillen:

Comhem verkar ha uppgraderat sin anslutning mot Netnod i Stockholm nu. Ligger stabilt på 8ms mot ping.sunet.se istället för 12 ms som det var fram till för några dagar sedan. Ser också att min "traceroute" mot Sunet ser annorlunda ut.
http://www.netnod.se/com-hem-as39651-has-upgraded-100g-netnod

trevliga nyheter!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hoppas att skiten brinner upp. Så fort min bindningstid går ut så får dom fingret! Har aldrig varit med om nå otrevligare/inkompetenta idioter förut. Dom kan aldrig erkänna att det är fel på deras utrustning/nät.... Jävla puckon

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Kabelkillen:

Comhem verkar ha uppgraderat sin anslutning mot Netnod i Stockholm nu. Ligger stabilt på 8ms mot ping.sunet.se istället för 12 ms som det var fram till för några dagar sedan. Ser också att min "traceroute" mot Sunet ser annorlunda ut.
http://www.netnod.se/com-hem-as39651-has-upgraded-100g-netnod

512 upp och 58 ner och 7 ms! trevligt!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Ja nu när telia kommer med gigabithastighet i kopparnätet (testas ute hos kunder as we speak) så som sweclockers nyhetsbrev rapporterar så kan comhem nog behöva skärpa sig eftersom man då inte längre är TVUNGEN att ha comhem om man bor i ett comhem hus och vill ha fart i linan.

Permalänk
Medlem

Har haft märkbara försämringar på min 250-lina dom senaste dagarna. Speedtest o dylikt ger allt mellan 10-40 och det har märkts markant på mina nerladdningar vilket dessutom är långt under deras minimumgaranti. Ovanpå det så har dom återigen börjat med sina jävla dagliga modem-resets eller vad fan det nu är.

Ska flytta om en månad så det kommer att kännas skönt att kunna ge comhem fingret och skaffa sig ett riktigt ISP istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insight:

Ja nu när telia kommer med gigabithastighet i kopparnätet (testas ute hos kunder as we speak) så som sweclockers nyhetsbrev rapporterar så kan comhem nog behöva skärpa sig eftersom man då inte längre är TVUNGEN att ha comhem om man bor i ett comhem hus och vill ha fart i linan.

Jao men man måste bo inom 200meter från telefonstationen. Det är ju inte många som gör det direkt... Kan man inte idag få deras 50+ tjänst via telefonlinan kan man helt glömma gigabit tyvärr. Tanken är ju god i alla fall.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Lycka till i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Och lyckats har jag!
Efter tjatat ett par gånger om dagen sedan 19/2 så blev det löst för 30 min sedan.
Åter till 200-250Mbit och normala svarstider.
Bara hoppas att det håller!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hastighet uppmätt till modem

Hej

Jag flyttade nyligen från en adress där jag hade 100/10. Fick alltid utlovad hastighet både nedströms och uppströms.

Flyttade sedan till en ny adress, där jag beslöt mig för att säga upp mitt abonnemang, då jag kunde få 100/10 billigare av en annan leverantör. Com hem erbjöd då antingen ett billigare pris för 100/10, eller ett sjysst erbjudande för 250/50. Jag valde det senare.

Upptäckte sedan när jag kopplade in allt, att jag bara fick runt 80/10. Enligt Com hem så uppmätte de dock mer än 100 mbp/s mot modemet. När väl min nya hastighet slog igenom och jag fortfarande bara hade runt 80/10, så fick jag reda på att teknikern mätte upp 234 mbp/s mot modemet.

Jag har för närvarande ett Netgear CG3100-modem, och väntar på att få det nya Compal-modemet.

Är det någon som känner till varför det blir på det här sättet? Det kan ju inte vara något fel på koaxialkabeln iaf. Jag köpte min dator förra året, den har ett nätverkskort som klarar 1 gbp/s, och jag har bara gigabitswitchar. (har för övrigt testat att köra direkt mot modemet, med olika kablar, men det är ingen som helst skillnad, så det är inget problem med kablaget.)

Permalänk
Medlem

Brygga/slå av NAT om du inte redan testat för att se om det är nån inställning eller annat med modemet som knasar. 150+ klarar 3100modemet i normala fall. Tror inte man får över 200 med NAT på dock. Sedan är ju frågan om dom mäter bra samtidigt som du mäter dåligt. Så inte dom testat dagtid och du bara testat kväll.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av iller:

Men detta gällde väl bara Compal CH7284e eller har Netgear CG3700 också samma problem?

samma på båda.

Skrivet av Phunky:

Brygga/slå av NAT om du inte redan testat för att se om det är nån inställning eller annat med modemet som knasar. 150+ klarar 3100modemet i normala fall. Tror inte man får över 200 med NAT på dock. Sedan är ju frågan om dom mäter bra samtidigt som du mäter dåligt. Så inte dom testat dagtid och du bara testat kväll.

3100 obryggat har jag iallafall varit uppe i 200+ med, lite därtill också. Däremot precis som du säger, ÄNNU bättre utan NAT. Com Hems, Telias och resterande företags skitroutrar funkar ju riktigt talanglöst, behöver man mer enheter än tilldelade publika-ips så SKALL man ha egen utrustning.

Permalänk
Inaktiv

Går alltid i max i min 100 lina. Har varit lite svajit genom åren men nu äntligen funkar det felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiloton:

Hej

Jag flyttade nyligen från en adress där jag hade 100/10. Fick alltid utlovad hastighet både nedströms och uppströms.

Flyttade sedan till en ny adress, där jag beslöt mig för att säga upp mitt abonnemang, då jag kunde få 100/10 billigare av en annan leverantör. Com hem erbjöd då antingen ett billigare pris för 100/10, eller ett sjysst erbjudande för 250/50. Jag valde det senare.

Upptäckte sedan när jag kopplade in allt, att jag bara fick runt 80/10. Enligt Com hem så uppmätte de dock mer än 100 mbp/s mot modemet. När väl min nya hastighet slog igenom och jag fortfarande bara hade runt 80/10, så fick jag reda på att teknikern mätte upp 234 mbp/s mot modemet.

Jag har för närvarande ett Netgear CG3100-modem, och väntar på att få det nya Compal-modemet.

Är det någon som känner till varför det blir på det här sättet? Det kan ju inte vara något fel på koaxialkabeln iaf. Jag köpte min dator förra året, den har ett nätverkskort som klarar 1 gbp/s, och jag har bara gigabitswitchar. (har för övrigt testat att köra direkt mot modemet, med olika kablar, men det är ingen som helst skillnad, så det är inget problem med kablaget.)

Du måste ha Cat6 har jag för mig, för att du ska få din internetlina över 100mbit och då gäller det alla kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skryto:

Du måste ha Cat6 har jag för mig, för att du ska få din internetlina över 100mbit och då gäller det alla kablar

Cat.5e räcker.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiloton:

Hej

Jag flyttade nyligen från en adress där jag hade 100/10. Fick alltid utlovad hastighet både nedströms och uppströms.

Flyttade sedan till en ny adress, där jag beslöt mig för att säga upp mitt abonnemang, då jag kunde få 100/10 billigare av en annan leverantör. Com hem erbjöd då antingen ett billigare pris för 100/10, eller ett sjysst erbjudande för 250/50. Jag valde det senare.

Upptäckte sedan när jag kopplade in allt, att jag bara fick runt 80/10. Enligt Com hem så uppmätte de dock mer än 100 mbp/s mot modemet. När väl min nya hastighet slog igenom och jag fortfarande bara hade runt 80/10, så fick jag reda på att teknikern mätte upp 234 mbp/s mot modemet.

Jag har för närvarande ett Netgear CG3100-modem, och väntar på att få det nya Compal-modemet.

Är det någon som känner till varför det blir på det här sättet? Det kan ju inte vara något fel på koaxialkabeln iaf. Jag köpte min dator förra året, den har ett nätverkskort som klarar 1 gbp/s, och jag har bara gigabitswitchar. (har för övrigt testat att köra direkt mot modemet, med olika kablar, men det är ingen som helst skillnad, så det är inget problem med kablaget.)

Prova med internet explorer som browser
Firefox och chrome ger inte tillförlitlig data vid tex "bredbandskollen.se"

Permalänk
Medlem

Hej, jag uppgraderade nyligen från 250->500 och om jag inte minns helt fel fick man 4 publika ipn förut ? Nu med compal modemet bryggat så får jag bara 3, provat att starta om modemet och sen koppla in 4 klienter direkt efter och bara 3st får ip. Nån annan med 500 tjänsten som märkt samma sak eller är det bara 3 ipn man får ? Klienterna sitter alla trådat på en switch som är kopplad till compal modemet.

Permalänk
Medlem

läcker arp WAN -> LAN

Comhem verkar skicka broadcast ARP request från sina gateways. Det är helt okej att göra.

Problemet jag har är att dessa ARP går igenom modemet (ja, jag kör det faktiskt i router läge ej bryggat!). Det är ett CG3700.
Problemet är att mitt LAN har switchar som blinkar hela dagarna. Jag förstår inte varför och trodde jag hade något ont program.
Men sniffade trafiken och ser en massa ARP request.

"Who has 83.250.xxx.yyy? Tell 83 250.zzz.1"

. . . and so on . . .

Jag har letat runt som en tok för att hitta någon inställning i modemet som är felinställt. För så här ska de väl inte vara om man kör den som router?
Är det någon som har någon lösning?

Permalänk
Medlem

Gick och kollade och min switch blinkar som ett disco hela tiden också även när datorerna är avslagna, kör CG3700 jag med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag har återfått mina problem, trist att höra från SirMacke men det bekräftar ju att man inte är ensam. Comhem har ju gjort bort sig uppenbarligen, dom har ökat på hastigheter i nått race för att behålla kunder gentemot andra tekniker men har ju extremt översålt sin kapacitet.

Nu har jag fått hastighetsproblem igen som jag inte kan förklara, jag får _sämre_ hastigheter med 100/10 än vad jag hade som lägst med 250/10, vilket jag inte förstår?

Som ni ser så var det ju inte i närheten av 250 kvällar, men min "smarta teori" var ju att eftersom jag iaf ligger över 100Mbit så bör jag ju inte kunna bli snuvad på en 100/10 lina.... trodde jag, det fungerade till en början...

WTF? Verkar ju helt orimligt, jag har ju ungefär samma procentuella förlust på min 100/10 lina som jag hade på min 250-lina, men eftersom det hela tiden fanns utrymme till mer än 100meggapitttar på min 250 lina så måste ju även typ "antalet kanaler" eller nått liknande som jag "tillåts använda" vara lägre/sämre på 100megabittarn?

Jag vetefan, men Comhem kvarstår som det sunkigaste företaget jag någonsin haft att göra med.
Borde egentligen ringa och klaga men precis som föregående talare säger så har man gett upp, blir ändå ingen skillnad så det enda man gör är att slösa sin tid genom att tala med en vägg...
Och vad ska jag göra? Nergradera till 50Mbit abbet och få ut 25 Mbit? Eller kanske 10 för en effektiv hastighet av 5?

Ja har fått samma bevis som du nu. Har haft 100/10 i några år och det har fungerat väldigt bra, finns ett par inlägg postade av mig här med >100 och >10 Mbit och jag har varit supernöjd.

Dock sedan årsskiftet ungefär så har jag bara kommit upp i 70/1 (en megabit) - har inte haft tid att göra något åt det och kör mycket servrar hemma med mycket virtuellt så jag har inte kunnat vara helt säker på att det varit comhems fel utan kunnat vara på min sida (kör pfsense) etc. Men jag testade att köra bredbandskollen på en server som har ett publikt IP och det blev inte bättre där.

Efter att ha läst ditt inlägg tänkte jag: kanske ska uppgradera till 100/50 för att se om det blir någon skillnad (Jag behöver ibland mer än 10) så gjorde det igår och idag när jag kör bredbandskollen får jag mina 114 Download (som jag alltid haft, förutom senaste tiden) och inte runt 70 som jag fick igår.
Min upload ökar också från fjuttiga 1 Mbit/s till över 50 Mbit/s och ordningen är återställd.

Eftersom jag inte är garanterad mer än 50Mbit (Hälften av vad de lovar alltså) så kan jag inte klaga så mycket, men 1 Mbit istället för 7-10 som de lovar på en 100/10 är ju skandal.

Ska be konsumentverket titta på detta. Någon typ av shaping verkar de helt klart göra.

Visa signatur

Anders Johansson
Alltombredband.com

Permalänk
Medlem

Kommer att få Comhems "nya" modem nu i veckan , ett Compal CH7284E. Finns det några tweaks man bör göra för att få det att fungera bättre än "out-of-box" som någon kan rekomendera?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kommer att få Comhems "nya" modem nu i veckan , ett Compal CH7284E. Finns det några tweaks man bör göra för att få det att fungera bättre än "out-of-box" som någon kan rekomendera?

Slå av NAT/Brygga modemet så man slipper dess inbyggda routerfunktion. Bäst på alla leverantörers "routermodem".

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Konfigurera imap comhem

Fick det glädjande mail från Comhem:
"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Våra servrar stödjer IMAP men vi har ingen support på att lägga in IMAP som kontotyp men du kan använda dig av IMAP om du önskar.
Dock är det något du får konfigurera om själv. Och får du därefter problem med e-posten kan vi inte ge dig någon support mer än webmailen."

Nu är frågan hur jag går tillväga för att ställa in dito, portar, adresser etc ?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB