Permalänk
Medlem

ps3 till dator skärm?

Hej!

Köpte ett ps3 i veckan, jag undrar vad exakt behöver jag för använd min dator skärm som bild till mitt ps3?

Jag har full HD skärm, har ingen HDMI ingång där.(någon pratade om HDMI till DVI sladd) ?

Sen behöver man någon sladd för få ljudet i mitt headset?

Uppskattar hjälp! (är inte så data kunnig).

Permalänk

Alla skärmar har inte stöd för HDMI-DVI men det går att kolla upp Vad är det för skärm?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbe040:

Hej!

Köpte ett ps3 i veckan, jag undrar vad exakt behöver jag för använd min dator skärm som bild till mitt ps3?

Jag har full HD skärm, har ingen HDMI ingång där.(någon pratade om HDMI till DVI sladd) ?

Sen behöver man någon sladd för få ljudet i mitt headset?

Uppskattar hjälp! (är inte så data kunnig).

Du behäver en sladd som är hdmi - dvi och sedan ska du ha en förstärkare som du kan koppla optisk kabel till och därefter kan du koppla din headset till förstärkaren.

Billigare om du köper en ny skärm

Permalänk
Medlem

HDMI->DVI fungerar utmärkt, sladd behövs inte utan en adapter och tror jag ska vara billigare. Vad är det för headset du har? Är det USB är det bara att stoppa i en av portarna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

HDMI->DVI fungerar utmärkt, sladd behövs inte utan en adapter och tror jag ska vara billigare. Vad är det för headset du har? Är det USB är det bara att stoppa i en av portarna.

Vad för adapter? Har ett http://steelseries.com/products/audio/steelseries-siberia-v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du behäver en sladd som är hdmi - dvi och sedan ska du ha en förstärkare som du kan koppla optisk kabel till och därefter kan du koppla din headset till förstärkaren.

Billigare om du köper en ny skärm

Seriöst? ny skärm ? min är bara 1år gammal och den fungerar kanon och bra bild osv..Tänker inte köpa ny skärm..

Permalänk
Medlem

Nyfiken hur fungerar det om jag fixar bild på skärmen, men inte ljudet, men jag har ett ps3 headset(blue tooth) jag använder för voice/mic, det borde väl gå köra via ps3 ändå? bara jag kommer sakna själva ingame soundet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe040:

Nyfiken hur fungerar det om jag fixar bild på skärmen, men inte ljudet, men jag har ett ps3 headset(blue tooth) jag använder för voice/mic, det borde väl gå köra via ps3 ändå? bara jag kommer sakna själva ingame soundet?

Ta annars ditt headset, är det inte USB skaffa en adapter för det. Om nu PS3 headset via bluetooth funkar
på samma sätt som Xbox headset gör så kommer du bara höra chatten i det headsetet.

Permalänk

Ifall din skärm har stöd för HDCP då kommer det att fungera annars går det ej...

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Medlem

Tja med tanken på att hanns skärm stödjer HDCP så är det ju inga problem.

Allt du behöver är en HDMI -> DVI adapter och du är klar för bild, Ljud blir lite mer krångligare beroende på vad du har.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

När jag körde mycket GT5 med mitt egen snickrade playseat gjorde jag som så att jag kopplade skärm med hdmi från PS3´an sen in i skärmen med en sån där hdmi>dvi kontakt. På så vis fick jag bild körde en Benq24 G220HD skärm för övrigt. Sen tog jag Playstations original kabel som man får ut röd/svart/gul hane kabel från, på den kopplade jag röd/svart hona > 3,5mm hörlurs kontakt och fick på så vis ut ljudet sen på det la jag till ett USB-ljudkort där jag kopplade in mic in och fick in tal med på så vis. Anledningen till denna omväg och bök var att jag precis köpt ett Zowie Hammer headset till min Spellaptop och kände att det var bortkastade slantar att köpa ännu ett headset fast till PS3´an.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

sedan ska du ha en förstärkare som du kan koppla optisk kabel till och därefter kan du koppla din headset till förstärkaren.

Billigare om du köper en ny skärm

Nej. Man behöver inte köra ut ljudet optiskt eller ens digitalt.

TS: Du behöver koppla in kabeln för analoga signaler (se nedan) samt eventuellt aktivera Audio Multi output (se här). Då får du ut ljudet analogt via den röda och vita kabeln. Denna signal bör förstärkas men det skulle kunna räcka med att, via en 3.5mm-adapter, jacka in det i line-in i datorn så kan du låta dina hörlurar sitta kvar i datorn och få ut ljudet den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Nej. Man behöver inte köra ut ljudet optiskt eller ens digitalt.

TS: Du behöver koppla in kabeln för analoga signaler (se nedan) samt eventuellt aktivera Audio Multi output (se här). Då får du ut ljudet analogt via den röda och vita kabeln. Denna signal bör förstärkas men det skulle kunna räcka med att, via en 3.5mm-adapter, jacka in det i line-in i datorn så kan du låta dina hörlurar sitta kvar i datorn och få ut ljudet den vägen.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRwNtSlS...

Den sladden har jag, så jag behöver en HDMI till DVI sladd för bild, sen en 3.5mm-adapter för ljudet/headsetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe040:

Den sladden har jag, så jag behöver en HDMI till DVI sladd för bild, sen en 3.5mm-adapter för ljudet/headsetet?

Bildbiten har jag inga egna erfarenheter av men det verkar ju inte vara några problem.

Om du har möjlighet att koppla in en 3.5mm i datorn/motsv så är en adapter (alternativ nedan) allt du behöver för att få ut ljudet via datorn/motsv.

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/dvi/dvi-till-hdmi/hdmi-till-dvi-adapter-p98141

En sån kontakt var det jag menade och tidigare bilder från andra förklarade ju vilka kablar som fungerar för ljud bra.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

För ljudet behöver du en sådan http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-... som du i ena ändan ansluter till PS3-kabeln (röd/vit till röd/vit), och i andra änden pluggar du in ditt headset.
Headset har väl egen volymkontroll vad jag förstått, så då behöver du inget extra för att sköta den biten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

http://www.net2world.se/audioadapter-3.5mm------rca-x-2-(ha-h...

http://www.net2world.se/adapter-hdmi-----dvi-%28ho-ha%29/35/8...

Totalt, 60:-

Eventuellt en sån här också ifall kabeln är för kort.

http://www.net2world.se/#/audio-kabel-1x3.5mm-ha---1x3.5mm-ho...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Hur kopplar man ihop två hanpluggar med varandra?

Blir ju lite onödigt omständligt att behöva plocka fram lödkolven.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hur kopplar man ihop två hanpluggar med varandra? http://static5.shop.indiatimes.com/images/products/additional...

Blir ju lite onödigt omständligt att behöva plocka fram lödkolven.

Läser du vad vi skriver så förstår du varför en lödkolv inte behövs.

TS: Jag skulle inte rekommendera att låta PS3an driva ditt headset.

Permalänk
Skrivet av jika:

Läser du vad vi skriver så förstår du varför en lödkolv inte behövs.

TS: Jag skulle inte rekommendera att låta PS3an driva ditt headset.

Ah, det missade jag. Känns dock som ett väldigt onödigt steg att blanda in datorn i det hela. Ett sibiria är väl inte vidare tungdrivet?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Har själv ett PS3 och en likadan skärm som du har. Bilden är lätt att fixa med en HDMI till DVI-adapter som många redan sagt. Ljudet löste jag genom att koppla in den analoga (röda och vita) kontakten till min stereoförstärkare och sedan koppla in mina hörlurar i förstärkarens hörlursutgång. Funkar utmärkt efter att man ställt in ljud/bildutgång rätt i inställningarna. Skaffa en förstärkare, vet inte om PS3an kan driva ett par hörlurar på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubbe88:

Har själv ett PS3 och en likadan skärm som du har. Bilden är lätt att fixa med en HDMI till DVI-adapter som många redan sagt. Ljudet löste jag genom att koppla in den analoga (röda och vita) kontakten till min stereoförstärkare och sedan koppla in mina hörlurar i förstärkarens hörlursutgång. Funkar utmärkt efter att man ställt in ljud/bildutgång rätt i inställningarna. Skaffa en förstärkare, vet inte om PS3an kan driva ett par hörlurar på egen hand.

Jasså? fast jag inte sugen skaffa förstärkare det kostar väl en del?

ÄR det HDMI hane till hona DVI eller tvärtom för bilden på skärmen?