Permalänk
Medlem

SIP-box och Asus AC68

Hejhej!
Vi ska så småningom beställa vårat fiber och mamma & pappa ville även ha telefoni.
I detta fall blir det då IP-telefoni. Vi ska då beställa hos bahnhof, där kan man beställa med en "SIP-box med Wifi" för att telefonin ska fungera.
Men då undrar jag, kopplar man bara in den till sin egna router eller kommer man behöva köra med den man får av bahnhof?
För isåfall är det ju 1.8k bortkastat med en AC68.

Tack för mig / Jocke

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag väntar hem en likadan SIP box från Bahnhof och förväntar mig att dom måste brygga den för att min AC68 ska funka bakom den. Tyvärr kunde inte försäljaren svara på det utan föreslog att jag skulle ta det med supporten när jag väl fått hem boxen och kopplat in den. Alternativet är väl att sätta den som access point?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Sip boxen behöver inte vara bryggad. Sätt er router först och vidarebefordra dessa portar i den till den interna ip ni tilldelar sipboxen:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Sätt sip boxen på valfri lan port och knyt sedan den intern ip 192.168.x.x ni tilldelat sipboxen mot sip boxens mac-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Sip boxen behöver inte vara bryggad. Sätt er router först och vidarebefordra dessa portar i den till den interna ip ni tilldelar sipboxen:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Sätt sip boxen på valfri lan port och knyt sedan den intern ip 192.168.x.x ni tilldelat sipboxen mot sip boxens mac-adress.

Ah men då ska det ju inte vara några problem!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Tror du verkligen att SIP-boxen behöver mer än 15000 portar öppna för att fungera?

(Kan nämna att det räckte gott väl med 5060-5061 för mig...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tror du verkligen att SIP-boxen behöver mer än 15000 portar öppna för att fungera?

Ursäkta för trådkapandet men brukar det vara samma för alla boxar?

Har en tilgin vood 322 (Sämsta skit som finns) och universal telecom som leverantör.

Status lampan blinkar bara sakta på den och enligt manualen ska det betyda att den försöker kontakta telefoni servern.

Har öppnat 5060-5061 men fortfarande bara blinkande.

Annars får man väl ringa supporten på imorgon.

Permalänk
Medlem

Om de matat in vilken telefoniserver ata:n ska gå mot fungerar det bakom din egen router. Men delar de ut den informationen via tex. dhcp blir det nog krångligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om de matat in vilken telefoniserver ata:n ska gå mot fungerar det bakom din egen router. Men delar de ut den informationen via tex. dhcp blir det nog krångligare.

Säkert det dom gör. Måste ringa dom ändå för det fungerade inte med boxen före routern heller och då gick min hastighet ner dramatiskt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Ursäkta för trådkapandet men brukar det vara samma för alla boxar?

Har en tilgin vood 322 (Sämsta skit som finns) och universal telecom som leverantör.

Status lampan blinkar bara sakta på den och enligt manualen ska det betyda att den försöker kontakta telefoni servern.

Har öppnat 5060-5061 men fortfarande bara blinkande.

Annars får man väl ringa supporten på imorgon.

Du kan ju testa att ringa till dig....

Vet inte riktigt vad min box heter, men statuslampan på den blinkar hela tiden (irriterande), grönt när det är OK och rött när det inte är OK.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att ringa till dig....

Vet inte riktigt vad min box heter, men statuslampan på den blinkar hela tiden (irriterande), grönt när det är OK och rött när det inte är OK.

Jo har testat det och fungerar inte. Enligt manualen för boxen ska den blinka när den försöker få kontakt och lysa med fast sken när den har fått kontakt och blivit registrerad på servern.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte behövs...men det är de portar som Bahnhof rekommenderar och det jag vet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Det kanske inte behövs...men det är de portar som Bahnhof rekommenderar och det jag vet fungerar.

Inte när jag talade med dem, då räckte det med de två jag nämnde innan, egentligen behövs bara en av dem till och med.
Båda behövs bara om man har två tel. nr., men supporten kunde inte svara på vilken av portarna som användes om man bara har ett nr., har för mig att de dillade något om att "det kan variera".

Kan ju även passa på att nämna att 5060-5061 är standard-portarna för SIP-tjänster, så man kan ju nästan utgå från att de flesta operatörer använder just de portarna.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbe...

Permalänk
Medlem

Inte när jag talade med dem, då räckte det med de två jag nämnde innan, egentligen behövs bara en av dem till och med.
Båda behövs bara om man har två tel. nr., men supporten kunde inte svara på vilken av portarna som användes om man bara har ett nr., har för mig att de dillade något om att "det kan variera".

Kan ju även passa på att nämna att 5060-5061 är standard-portarna för SIP-tjänster, så man kan ju nästan utgå från att de flesta operatörer använder just de portarna.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbe...

Från Bahnhofs hemsida: https://bahnhof.se/kundservice/ Kolla under frågor om telefoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Från Bahnhofs hemsida: https://bahnhof.se/kundservice/ Kolla under frågor om telefoni.

Jaha, se på den.

Tur att det var kunnigare personal som svarade i telefon när jag ringde än den som har plitat ner det där....

I rimlighetens namn, mer än 15000 portar för att få telefoni att fungera...............?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Ja jag såg det nu på Bahnhofs hemsida dock så är rekommendationen att koppla in den innan routern. Vi får väl se när SIP boxen kommer och numret är porterat

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk

Plockade aldrig upp Tele2s router ur lådan. Såg aldrig poängen med att aktivera ett fast hemnummer när man bär med sig mobilen överallt. Njuter av 1000 Mbit genom min ASUS N66U istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Plockade aldrig upp Tele2s router ur lådan. Såg aldrig poängen med att aktivera ett fast hemnummer när man bär med sig mobilen överallt. Njuter av 1000 Mbit genom min ASUS N66U istället.

Hur fixade du det? smallnetbuilder klarade inte det.. 1Gbps genom routern då..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Hur fixade du det? smallnetbuilder klarade inte det.. 1Gbps genom routern då..

Ah, slirade lite på sanningen där. En liten bit över 900 på riktigt.
Kommentaren gällde mest hur mycket bättre det går än om jag pluggat in deras router istället. Ledsen om jag fick dig att hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Ah, slirade lite på sanningen där. En liten bit över 900 på riktigt.
Kommentaren gällde mest hur mycket bättre det går än om jag pluggat in deras router istället. Ledsen om jag fick dig att hoppas.

Ok.. blev nyfiken bara om det fixats med någon ny firmware eller dylikt.. men jag förstår!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |