Hybriddator till utveckling av spel till SteamOS

Permalänk
Medlem

Hybriddator till utveckling av spel till SteamOS

Hejsan,

Jag har länge funderat på att köpa mig en Hybriddator för att kunna koda lite när jag pendlar till jobbet och i soffan. Tanken är att göra ett spel till windows och SteamOS. Spelet kommer inte vara så extremt krävarande så ett integrerat Intel grafikkort skall kunna köra det.

Jag har läst lite om ubuntu till tablets och telefoner vilket låter lovande, men när jag började leta efter sätt att installera ubuntu på hybriddatorer så som Asus T100 verkar det som att ganska många saker inte fungerar (touch och wifi tex.). Känner något till en Hybriddator som fungerar med *nix (touch är ganska viktigt)?

Det var några år sedan jag programmerade i *nix, då använde jag eclipse för python, java och c++. Dock tycker jag att VisualStudio är överlägset eclipse på alla sätt. Finns det någon annan IDE som är bättre? Har testat KDE-Develop för ett antal år sedan men det var inte så bra på den tiden.

Sist men inte minst vilken *nix dist rekommenderas för en Hybriddator? Helst skall det fungerar bra med SteamOS. Jag vill inte ge mig i kast med SteamOS när det är en beta. Har läst att den baseras på Debian vilket jag kört förut men det var säkert 10år sedan och då gick det inte speciellt bra (drivers som inte fungerade). Men det finns ju andra distar som baseras sig på debian och som är enklare att installera så som mint debian edition men frågan är om de fungerar med touch skärm tex.?

Permalänk
Medlem

Touch tillsammans med Linux är i dagsläget inte jättekul tyvärr, väldigt få program är anpassade och jag vet inte om det i dagsläget finns nån DE som hanterar det bra.
Ubuntu kommer ju, men du får vänta till Oktober innan Unity 8 skalar upp till desktop/laptop.

När det gäller IDE:er finns det inget som matchar JetBrains för Java och Python. D.V.S. IDEA för Java och PyCharm för Python, båda finns i gratisversioner. För C++ rekommenderar jag QtCreator vilken även är favoriten hos Valve.

Steam för Linux fungerar bra på nästan alla distar och garanterat på alla som kan vara intressanta för dig.

Jag rekommenderar dig Ubuntu och söker du touch så vänta till 14.10 eller åtminstone till en vettig beta på den.

Ang. hybriddatorer skulle jag undersöka om det går att byta ut OS på en X86 baserad platta precis som på en vanlig X86 baserad dator. Om det är så så bör det vara hyffsat smidigt att få igång det mesta.
Du vill i vilket fall ha en X86 processor då varken Steam eller Windows (jo jag vet om RT och WP, dock helt annorlunda plattform och inte alls intressant i sammanhanget) finns till ARM

Permalänk
Avstängd

NetBeans för Java.
IntelliJ IDEA.
Code::Blocks

Finns massor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Linux_integrated_devel...

Men Visual Studio är bäst.

Numera kan man göra spel i JavaScript också med WebGL. Då kan man skriva det från vad som helst och köra det varsomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Touch tillsammans med Linux är i dagsläget inte jättekul tyvärr, väldigt få program är anpassade och jag vet inte om det i dagsläget finns nån DE som hanterar det bra.
Ubuntu kommer ju, men du får vänta till Oktober innan Unity 8 skalar upp till desktop/laptop.

När det gäller IDE:er finns det inget som matchar JetBrains för Java och Python. D.V.S. IDEA för Java och PyCharm för Python, båda finns i gratisversioner. För C++ rekommenderar jag QtCreator vilken även är favoriten hos Valve.

Steam för Linux fungerar bra på nästan alla distar och garanterat på alla som kan vara intressanta för dig.

Jag rekommenderar dig Ubuntu och söker du touch så vänta till 14.10 eller åtminstone till en vettig beta på den.

Ang. hybriddatorer skulle jag undersöka om det går att byta ut OS på en X86 baserad platta precis som på en vanlig X86 baserad dator. Om det är så så bör det vara hyffsat smidigt att få igång det mesta.
Du vill i vilket fall ha en X86 processor då varken Steam eller Windows (jo jag vet om RT och WP, dock helt annorlunda plattform och inte alls intressant i sammanhanget) finns till ARM

Det var tråkigt att höra. Jag får helt enkelt köra Windows på hybriden och porta spelet på min stationära hemma istället.
QT var längesen jag körde det skall jag prova igen.

Tack för tipsen!

Skrivet av rektor:

NetBeans för Java.
IntelliJ IDEA.
Code::Blocks

Finns massor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Linux_integrated_devel...

Men Visual Studio är bäst.

Numera kan man göra spel i JavaScript också med WebGL. Då kan man skriva det från vad som helst och köra det varsomhelst.

Tack för tipsen.