Permalänk
Medlem

R9 290

Har haft problem med mitt sapphire Radeon 280x som nu varit inskickat ett flertal gånger, felet spelar ingen roll i denna fråga dock så jag får ett nytt kort nu. Är man dum om man tar ett Sapphire Radeon r9 290? Läst mycket om att det låter väldigt mycket och blir väldigt varmt? Det är väl gjort för att köras i 95 grader om det krävs? Och ljudnivån bör väl isoleras relativt bra om man redan har en ljudisolerad burk? Nu har jag maxat med chassifläktar och den låter således litegran. Kan jag räkna med en mycket högre ljudnivå nu? Bör man skaffa sig en extra kylare till grafikkortet?

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk

Det finns ju 290 med eftermarknadkylare nu, tex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2436924
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2424018
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2416970

MSI och Asus är luriga att få tag i, men Sapphires variant har fått bra betyg. Se till att det får plats i ditt chassi bara, det är ganska långt.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Eftermarknadskylarna gör väldigt stor skillnad, så du ska försöka få tag på ett sådant kort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har du tid och råd vänta till butikerna har fått in Sapphire med Tri-x kylaren i lager. Kostar 500-600 mer än ett ref 290 men det är det värt. Själv kunde jag inte motstå ett erbjudande från komplett när jag köpte mitt ref 290, fick det för 3100:-, inkl BF4.
Visst blir det rätt varmt och låter en del vid 60%+ fläkthastighet, men i idle är den tyst och när man lirar har man ju ändå alltid hörlurar på.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Sapphire är jäkligt bra kort med deras egna kylare. Referens är egentligen samma skit oavsett märke typ.

Om jag skulle köpa nytt idag skulle jag köpt ett Sapphire 290 tri-x.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Ah, det blev ett standard kort utan några eftermarknadskylare. Var tvungen att ta det ifrån inet samt tvunget att beställa nu.

Hoppas på att det inte kommer att bli överdrivet varmt, men det återstår väl att se.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

Referenskortet ska klara av att köras i 95C som är måltemperaturen. Problemet kan ibland vara att kortet kan trottla 1-2s som det tar för fläkten att komma ifatt i hastighet så tempen blir stabil. Har med fläktkurvan att göra har jag för mig.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag har ett Sapphire R9 290 och hur mycket det låter beror på spel. Om det blir belastat så kan det låta lite men jag själv använder lurar när jag spelar så jag märker inte av så mycket. Mitt kort har i alla fall funkat utan som helst problem i spelen jag använder. Om du köper ett Sapphire R9 290 så kolla upp vilket VBIOS du har på kortet. Det finns en VBIOS uppdatering till just 290 utan X http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde...

Använd flashprogrammet som följer med paketet eftersom den funkar. Man startar batchfilen (.bat) filen i DOS miljö och det tar bara några sekunder att flasha. L41 som BIOSet heter ska ändra fläktkurvan lite

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Referenskortet ska klara av att köras i 95C som är måltemperaturen. Problemet kan ibland vara att kortet kan trottla 1-2s som det tar för fläkten att komma ifatt i hastighet så tempen blir stabil. Har med fläktkurvan att göra har jag för mig.

isf e de bara ändra "update interval" i msi afterburner så hinner fläkten med kurvan. jag har dock saktat ner min på mitt 570 tex då den aldelles för fort byter fläkt procent i load så blev o sega ner de så de inte blir "on/off" känslan hela tide

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har ett Sapphire R9 290 och hur mycket det låter beror på spel. Om det blir belastat så kan det låta lite men jag själv använder lurar när jag spelar så jag märker inte av så mycket. Mitt kort har i alla fall funkat utan som helst problem i spelen jag använder. Om du köper ett Sapphire R9 290 så kolla upp vilket VBIOS du har på kortet. Det finns en VBIOS uppdatering till just 290 utan X http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde...

Använd flashprogrammet som följer med paketet eftersom den funkar. Man startar batchfilen (.bat) filen i DOS miljö och det tar bara några sekunder att flasha. L41 som BIOSet heter ska ändra fläktkurvan lite

Alright, skall kolla på det. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

Har fått hem mitt nya grafikkort nu och jag kan ju inte säga något annat än att jag är helnöjd.
Visst, det kan låta en del när man trycker på med lite grafikkrävande saker och sådär. Men äh, vem bryr sig om lljudet? Så himla farligt är det faktiskt inte. Nu har ju jag maxat med chassifläktar och har köpt till en Noctua NH-U9B SE2 till processorn - så det låter ju lite redan.

Att det blir varmt är det ju ingen fråga om heller, det blir det. Men det är ju tillverkat för att köras i 95 grader, så det borde ju vara nemas problemas.

Jag är hursomhelst helnöjd, nu har jag ett fungerande grafikkort och kan göra allt jag vill. Nu fattas bara ett till kort, sen j*vlar.

Tack för all hjälp.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk