Problem med att finna jobb...

Permalänk
Avstängd

Problem med att finna jobb...

Hejsan

Har ett problem jag tänkte ventilera med er, jag har enormt svårt att få mig ett jobb. Har under hela mitt arbetsliv arbetat heltid eller mer men sedan min senaste tjänst, hotellchef, drogs in i maj 2013 på grund av besparingskrav har jag inte lyckats få ett nytt jobb.

Jag har sökt allt inom min egen bransch (hotell) men även inom IT. Jag har öppnat två hotell, jag har varit IT- ansvarig för företag med upp till 100 anställda, har aldrig missat att uppnå de mål som satts. Har i dagsläget sökt 177 jobb, gjort ca 80 intervjuer men det har alltid tagit stopp i slutintervjuerna där det stått mellan mig och en eller två till. Har många gånger fått beskedet att jag bedöms som överkvalificerad för tjänsten, andra gånger att det saknas något, ibland bara att man gått vidare med andra.

Så hur gör man för att få ett jobb? Hur gör man för att ta det där sista lilla klivet? Vi har väl alla varit med om att vi stött på någon som vi verkligen ifrågasatt, tyst för oss själva, hur denne någonsin kunnat få det jobb h*n har.

Permalänk
Medlem

Såg någon dokumentär på TV4 precis om detta. Vad som togs upp väldigt ofta var att man ska "passa" in i gänget.

Dvs att dom anställer hellre en 30 åring om alla andra är runt 30, även om den personen har mer kunskap.

Nu vet jag inte om detta stämmer in på dig men värt att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd

Jo, så är det ju. Anställde själlv avdelningsledare och liknande tidigare och tittade mycket på just den biten. Men det känns väldigt märkligt om det skulle vara en tung fallgrop för mig - inte för att jag är någon speciell på det sättet utan snarare för att jag är som "dem" efter att ha jobbat med dem i femton år eller vad det är nu. Finns dokumentären på Play tror du?

Permalänk

Jag själv har sysslat med rekrytering och min åsikt är att det är som vilken handel som som helst. Man anställer den personen som man tror är bäst för platsen, tiden att ta in intervjuer kostar pengar och behovet kan vara akut, varvid det finns en begränsad tid hur många man kan intervjua.

I vilket fall som helst så går man efter helheten och finns det saker som att det är risk att personen kommer lämna företaget för att få ett bättre betalt mer kvalificerat jobb, så innebär detta en kostnad för mig. Och frågan jag ställer mig är om jag verkligen behöver ta denna risk?

Och sedan inte för att vara taskig, men om man har varit på många intervjuer så bör man fundera på vad man misslyckades med dessa? Kan det hända att man får dåliga referenser från någon tidigare arbetsgivare?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ingen aning på dokumentären finns på play.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Jag själv har sysslat med rekrytering och min åsikt är att det är som vilken handel som som helst. Man anställer den personen som man tror är bäst för platsen, tiden att ta in intervjuer kostar pengar och behovet kan vara akut, varvid det finns en begränsad tid hur många man kan intervjua.

I vilket fall som helst så går man efter helheten och finns det saker som att det är risk att personen kommer lämna företaget för att få ett bättre betalt mer kvalificerat jobb, så innebär detta en kostnad för mig. Och frågan jag ställer mig är om jag verkligen behöver ta denna risk?

Och sedan inte för att vara taskig, men om man har varit på många intervjuer så bör man fundera på vad man misslyckades med dessa? Kan det hända att man får dåliga referenser från någon tidigare arbetsgivare?

Nä men så är det ju, man funderar ju. Har frågat många gånger och det har oftast inte handlat om något specifikt utan snarare att magkänslan har sagt det ena eller det andra. Ett sånt svar hjälper ju inte riktigt, men faktum är att mitt CV är tungt och mina meriter finns där ute i världen att titta på om man vill samt väldigt fina referenser. Det känns lite som att jag mestadels inte nått de där sista andetaget, det där allra lilla som gör att rekryteraren väljer mig framför den andra, istället för tvärtom. För som jag skrev tidigare, tror jag, så kommer jag ofta till slutintervjuen, passerar personlighetstesterna, psyktester, bakgrundskollen osv - det är bara det där sista som jag inte riktigt förstår.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Nä men så är det ju, man funderar ju. Har frågat många gånger och det har oftast inte handlat om något specifikt utan snarare att magkänslan har sagt det ena eller det andra. Ett sånt svar hjälper ju inte riktigt, men faktum är att mitt CV är tungt och mina meriter finns där ute i världen att titta på om man vill samt väldigt fina referenser. Det känns lite som att jag mestadels inte nått de där sista andetaget, det där allra lilla som gör att rekryteraren väljer mig framför den andra, istället för tvärtom. För som jag skrev tidigare, tror jag, så kommer jag ofta till slutintervjuen, passerar personlighetstesterna, psyktester, bakgrundskollen osv - det är bara det där sista som jag inte riktigt förstår.

Det kan finnas flera enkla förklaringar.
Angående personlighetstesterna, psyktester, bakgrundskoller etc så vet jag inte vad du söker jobb? På mindre firmor så kan det vara helt vanliga personer som bara intervjuar flera personer och försöker avgöra vilka som är bäst eller om de ens ska anställa någon.
Det är lite som när folk skickar ut en arbetsansökan. De gör en snabb koll på en platsannons slänger ihop ett ansökan och om de får svar så grunnar de på var tusan för tjänst de ens har sökt, där många personer tyvärr inte bryr sig om att förbereda det minsta. (p.g.a. av att de går på flera intervjuer)
Lite åt detta håll gör vi rekryterare om tid finnes, vi plockar ut lite snabbt kandidater som kan vara intressanta och tar in dessa på intervju. Tyvärr är det inte alltid som de på arbetsmedlingen säger att en intervju betyder så mycket.

Du med din bakgrund så är jag inte det minsta förvånad att du kommer på flera intervjuer, problemet med utsprida kunskaper är att det i vissa fall mer är en nackdel. (risk att du byter jobb) Och att det är väldigt svårt att vara riktigt bra på flera saker än att bara fokusera på en.
Jag skulle alltså misstänka att du tillhör gruppen tveksamma kandidater, men ändå värt att ta in på en intervju.

Så mitt råd är att inse vad arbetsmarknaden är, vi som rekryterar folk är egoister, vi ser enbart på vad som gynnar oss. Värst av alla är rekryterare på konsultbolag, de är bara ute efter att få så många personer som drar in pengar åt dem. Ett stor del av arbetet handlar då om att bygga upp en persondatabank så att de har personer att välja på. Alltså man kan komma på en intervju utan att de ens har ett jobb att erbjuda.

Vad man ska göra, ja läs på är mitt största råd. Då både om området man söker jobb inom och om företaget, visa sig mycket intresserad. Sedan på fritiden lägg minst 40h/vecka på självstudie. -Angående läsa på så har jag haft ingenjörer på intervju som har sagt t.ex. att java i skolan var det ämne som de tyckte var roligast och de var riktigt bra på, jag frågade då i vilken utvecklingsmiljö de använde? Där vissa inte minns, inte ens när jag nämner exempel, lite mer avancerade frågor som vilken java version de använde, ja ingen aning. -Gissa om de blev anställda som javautvecklare eller ej?
Så det är inte mycket man behöver läsa på för att bara bli mer intressant.

*edit*
Det är alltså precis som vilken handel som helst som jag nämnde innan. Köper man något dyrt så väljer man det bästa, beroende på hur mycket tid man har kan man lägga ner mer tid på att utvärdera fler alternativ. Är den en produkt som sticker ut men inte riktigt platsar så kan man granska denna med.
Som du TS som både har jobbat inom IT, du kommer säkerligen på en massa såna intervjuer. Men är du lika duktig på IT som de som bara sysslar med detta och i princip inte kan något annat? Meriten att kunna mycket annat ska vägas emot risken att behöva anställa en ny.

Och med detta menar jag ej att man ska ge upp, utan att man bättre ska förstå hur rå arbetsmarknaden är och försöka anpassa spelet därefter.
Ett tips jag har som arbetsförmedlingen m.fl. ofta säger är kontakta företag innan de sätter ut en platsannons, då har man genast mindre konkurrenter. Dessutom visar detta på ett intresse av företaget.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Om möjlighet finns så skit i Sverige, dra till Norge.
Dom är märkligt desperata och verkar ofta behöva folk i sista minuten, ingen framförhållning alls.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Precis som Pope ovan skriver. Skit i Sverige och stick utomlands istället.

Jag flyttade ner till Nederländerna förra året och har aldrig varit gladare