Det blir väl en hemmabygd nas. Söker synpunkter, tack.

Permalänk
Medlem

Det blir väl en hemmabygd nas. Söker synpunkter, tack.

Hej gubbar!
Har gått o velat fram o tillbaka, men bestämt mig nu att det blir en nas med en hårddisk till att börja med. har en extern ovanpå som jag kör backup på sen.
Detta är tanken på inköpet. Hur ser det ut?
Försökt hitta lämpligt moderkort med inbyggd grafik, men verkar inte ha någon tur...Vill gärna ha usb 3.0 och sata 6.0 portar. Läst andra som lagt OS:et på en 8GB sticka, men är detta verkligen tillräckligt? Drog till med 16GB jag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6423696/2014-01-25

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Grafiken sitter i cpus nu för tiden och i princip alla ITX moderkort har DVI eller HDMI ut. Är det något speciellt du vill göra med grafiken? Skall du ha den som NAS skall du väl knappast ha en skärm inkopplad på den ändå. Så vilken grafikkrets som helst fungerar.

Sedan det här med 6gbit/s portar för NAS. Din flaskhals kommer fortfarande att vara ditt nätverk eller snarare din mekaniska disk om du inte kör premium SSD. Men de är ju lite dyra att ha som NAS.

Gällande OS beror det ju på vilket OS du skall köra. Kör man FreeNAS så räcker det med 2gb utrymme om jag inte minns fel. Fast 4gb så är man safe och har utrymme till övers. Dock har jag för mig att freeNAS inte fungerar något vidare med USB3, men det kanske är fixat?

Tror det är lättare att beskriva hur du tänk använda dig av din NAS. Många säger NAS när de egentligen är ute efter att bygga en server.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

En hunka mer:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6423715/2014-01-25
Lägre strömförbrukning (=tystare) mer CPU kraft tack vara starkare kärnor och dessutom 2 kärnor jämfört med AMD's "1.5".
Pentium är väldigt mycket snabbare i CPU intensiva situationer, enda fördelen AMD har är på grafiksidan (och den kvittar ju i en NAS)
Visserligen 2st 3gbit SATA men det spelar ingen roll med mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att byta från Seagate.

Permalänk
Medlem

Oj, tusen tack!
Ja, det låter mycket bättre. Ja, kunde ju nämnt vad jag ska med den till. Främst lagra arbete och media, foton som kan nås från släkt/vänner.
Var lite inne på en My Book, men folk har klagat på att den är väldigt långsam vilket avskräckt mig.

Har inte enorma behov egentligen och jag tror 2 TB duger till att börja med. De viktiga arbetsfilerna kör jag backup på min externa tänkte jag.
Tack!

PS. ang seagate. Yes, förstår din oro, men den är billig och just nu behöver jag spara in lite. Pajar den så har jag förhoppningsvis mina filer intakt på backup.

Permalänk
Medlem

Har du inte behov av att fylla lådan med HDs så kan du köra på en Coolermaster eller nått. Samt det USB du valt är väldigt stort och bökigt. Räcker med ett billigt 4-8gb om du skall köra en linux/bsd NAS. Skall du köra Windows OS kan du lika gärna köra med en HD i chassit.

Typ som detta (Chassit inte i lager dock, men som exempel) (edit: ändrade minnet också)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6423926/2014-01-25

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Alla tiders. Det tackar vi för! och tryckte ner priset gjorde du också

Permalänk
Medlem

Om du inte har behov av 6 st SATA så har du ju lite svängrum på moderkortssidan också.
Jag valde det endast p.g.a SATA platserna