Permalänk
Medlem

Homplug, test

Hej!

Det är så att jag har införskaffat mig en homeplug till min dreambox. Men tycker att kanalerna stannar upp ibland och vill utesluta att det är homeplug som strular och får drops.

Så min fråga är finns det något program jag kan installera på datorn och testa om det är den som tappar kontakten?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du koppla in homepluggarna mellan 2 datorer i stället så kan du mäta lättare, tex med iperf och liknande program, det finns en hel del rena testprogram men du kan även kopiera filer mellan datorerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet att Netgear har egen mjukvara för att se status på anslutningen, hastighet osv. Men om nätet slutar helt borde du kunna se det bara i Windows.

Du får koppla till dator då!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Okej, ja jag har ingen dator till tyvärr.

Men kan alltså köra programvaran som medföljer min tegear homePlug?
Vill gärna kunna koppla in det när man tex jobbar under en hel dag och kunna de om det är avbrott.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Skrivet av nixXz:

Okej, ja jag har ingen dator till tyvärr.

Men kan alltså köra programvaran som medföljer min tegear homePlug?
Vill gärna kunna koppla in det när man tex jobbar under en hel dag och kunna de om det är avbrott.

Jag har haft en del problem med homeplugs. Flera gånger har det blivit "segt" och min IPTV laggar. Det löstes med att slita ut den, reseta den och kryptera om båda. Nu har jag köpt nya och problemen är nästan borta. Tror det spelar stor roll också vilket skick ditt elnät är i också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag har haft en del problem med homeplugs. Flera gånger har det blivit "segt" och min IPTV laggar. Det löstes med att slita ut den, reseta den och kryptera om båda. Nu har jag köpt nya och problemen är nästan borta. Tror det spelar stor roll också vilket skick ditt elnät är i också.

Helt klart tror jag många har problem med dessa, Och kanske inte är en sån bra lösning. Men skulle verkligen vilja se om dom tappar. Eller om det är annat fel.
Om det är deras fel köper jag lång kabel ist.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nixXz:

Helt klart tror jag många har problem med dessa, Och kanske inte är en sån bra lösning. Men skulle verkligen vilja se om dom tappar. Eller om det är annat fel.
Om det är deras fel köper jag lång kabel ist.

Vilka homeplugs har du? Kom ihåg att undvika grenuttag osv. Det är även bra att köra på samma fas.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vilka homeplugs har du? Kom ihåg att undvika grenuttag osv. Det är även bra att köra på samma fas.

Dessa http://cdon.se/hemelektronik/netgear/netgear-powerline-av200-...

Men jag är bara ute efter att dom ska klara 10/10mbit stabilt.
Så vill se om dom tappar. Det ända jag vill.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Rekordmedlem

Du ställer en fråga som inbegriper det elnät du kopplar pluggarna i, den blir alltså närmast omöjlig att svara på.
!0 Mbit borde de klara under normala förhållanden, men har du ett väldigt dåligt elnät så är det inte säkert.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Njae det enda sättet jag kan tänka mig isf är att du sätter den någonstans mellan datorn och till internet och kör infinite ping en stund och kollar om du får packetloss någongång.

ping -t ping.sunet.se

Jag har själv ett par av dem du länkade och mina funkar fint. Viktigt med krypteringen märkte jag dock, ville inte riktigt fungera utan den. (3 st lampor ska lysa grönt)

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Dock behöver det ju inte vara homeplugsen som är boven....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Dock behöver det ju inte vara homeplugsen som är boven....

Precis börjar tro att det inte kanske är dom utan något annat. (troligtvis routern)

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Njae det enda sättet jag kan tänka mig isf är att du sätter den någonstans mellan datorn och till internet och kör infinite ping en stund och kollar om du får packetloss någongång.

ping -t ping.sunet.se

Jag har själv ett par av dem du länkade och mina funkar fint. Viktigt med krypteringen märkte jag dock, ville inte riktigt fungera utan den. (3 st lampor ska lysa grönt)

Normalt värde ska vara ungefär?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Skrivet av nixXz:

Normalt värde ska vara ungefär?

Beror på din bredbandsanslutning (ADSL bör ge mina värden + 10 ms eller mer).

På min Fiberlina (WAN -> WLAN -> Dator)

PING ping.sunet.se (192.36.125.18) 56(84) bytes of data. 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_req=1 ttl=245 time=3.58 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_req=2 ttl=245 time=3.84 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_req=3 ttl=245 time=3.60 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_req=4 ttl=245 time=4.37 ms

På samma lina fast på min bärbara i ett annat subnät (WAN -> WLAN -> WLAN -> Dator)

PING ping.sunet.se (192.36.125.18): 56 data bytes 64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=0 ttl=244 time=7.144 ms 64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=1 ttl=244 time=8.357 ms 64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=2 ttl=244 time=10.710 ms 64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=3 ttl=244 time=6.354 ms

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Beror på din bredbandsanslutning (ADSL bör ge mina värden + 10 ms eller mer).

På min Fiberlina (WAN -> WLAN -> Dator)

PING ping.sunet.se (192.36.125.18) 56(84) bytes of data. 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_req=1 ttl=245 time=3.58 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_req=2 ttl=245 time=3.84 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_req=3 ttl=245 time=3.60 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_req=4 ttl=245 time=4.37 ms

På samma lina fast på min bärbara i ett annat subnät (WAN -> WLAN -> WLAN -> Dator)

PING ping.sunet.se (192.36.125.18): 56 data bytes 64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=0 ttl=244 time=7.144 ms 64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=1 ttl=244 time=8.357 ms 64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=2 ttl=244 time=10.710 ms 64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=3 ttl=244 time=6.354 ms

Har 100/50 fiber comhem

Laptop trådlöst får jag:

Med Homeplug får jag:

Med Vonets dongel får jag:

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

TP kabel från router:

Direkt från fiberdosan:

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Rekordmedlem

Det du ser av ditt pingande som kan påverka är att homeplugen verkar öka jittret ca 3ms

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du ser av ditt pingande som kan påverka är att homeplugen verkar öka jittret ca 3ms

Ja så är det, men tycker inte det ska ha någon betydelse att bilden stannar upp. Då den ligger stabilt på ca 11-12 ms.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Skriv "ping adress -t >> c:\ping.txt" Då skapas det en fil på C som alla ping:en skrivs i istället för på skärmen. Om du har den på din dator på andra sidan homepluggen (mellan routern och homepluggen) så kan du ju pinga både din HTPC och sunet i två cmd fönster (olika filnamn) så kan du se när det strular från vilket håll det blev timeout. om båda timar ut är det routern, om bara HTPC stoppar är det homepluggen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Skriv "ping adress -t >> c:\ping.txt" Då skapas det en fil på C som alla ping:en skrivs i istället för på skärmen. Om du har den på din dator på andra sidan homepluggen (mellan routern och homepluggen) så kan du ju pinga både din HTPC och sunet i två cmd fönster (olika filnamn) så kan du se när det strular från vilket håll det blev timeout. om båda timar ut är det routern, om bara HTPC stoppar är det homepluggen.

Har ingen htpc utan det är till min digitalbox det strular.

Men då ska jag slita ut tp kablen ur boxen in i laptopen och köra testet under en natt tex, så kan jag se bättre om det förekommer "drops"
Hur många ms tror ni det behövs för det ska märkas i bild?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Ska jag skriva så här: ?
ping ping.sunet.se -t >> c:\ping.txt

Fungerar inte för mig

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Skrivet av nixXz:

Har ingen htpc utan det är till min digitalbox det strular.

Men då ska jag slita ut tp kablen ur boxen in i laptopen och köra testet under en natt tex, så kan jag se bättre om det förekommer "drops"
Hur många ms tror ni det behövs för det ska märkas i bild?

Det har inte med hur många ms du har i ping.. Trafiken anpassar sig efter det, du har ju en read ahead buffert som ser till att det finns några sekunders marginal om några paket försvinner. Ungefär som skakminnet i en gammal CD spelare. (Vet du vad en CD spelare är ?) Det du ska leta efter är riktiga timeout events där du helt enkelt inte får något svar alls.. De påverkas också av bandbredden, men den vet jag inte hur du ska kolla med ping. Kanske med växeln " -l 1500" så du får lite storlek på paketen.

Se till att starta de båda ping:en samtidigt (ungefär) så du kan se dem parallellt eftersom de saknar timestamps. (Så rad 11000 är ungefär samtidigt i båda filerna, tidsmässigt.)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nixXz:

Har ingen htpc utan det är till min digitalbox det strular.

Men då ska jag slita ut tp kablen ur boxen in i laptopen och köra testet under en natt tex, så kan jag se bättre om det förekommer "drops"
Hur många ms tror ni det behövs för det ska märkas i bild?

Latens brukar inte göra något så länge den inte är väldigt hög men däremot är mediaströmmar jitterkänsliga så att ha en jämn latens är viktigare än om den är 10 eller 200ms.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha ni har tappat med helt nu. Fattar inte alls vad jag ska skriva helt okunnig inom detta. så om ni vill och kan förklara lite lättare hur jag ska gå till väga för att göra "testet".

Haha jodå så ung är jag inte att jag inte vad cd skiva är iaf

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Rekordmedlem

Cd skiva ? Jag hörde talas om det nån gång, de sa att det skulle ersätta hålkort för att lagra program
http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter

http://www.bth.se/com/mscee.nsf/attachments/5297_Effect_of_De...
Den ovan var rätt bra eftersom den handlade om att strömma video med vlc men du får kopiera länken själv

http://hsnlab.tmit.bme.hu/~molnar/files/ngi2008_1.pdf

Kortversionen:
Every video stream is going to have inter-arrival jitter introduced as it travels through the transmission network. The real question is how much jitter can network devices and video equipment handle before a problem arises? Typical jitter values on a good transmission network are on the order of 1 – 5 milliseconds. Some video equipment will begin having problems displaying video with as little as 10 ms of jitter and most video equipment will have problems by the time you have 20 ms of introduced jitter.
http://www.certusdigital.com/index.php?option=com_content&vie...

Du adderar alltså flera ms extra jitter till det "normala" jittret när du kör via homeplugen och det kan göra att det totala jittrervärdet blir för stort och du då får problem att strömma video.
Bilden kan "stanna upp" för att buffertarna har fel storlek och då tar videosignalen helt enkelt slut och spelaren vänter på korrekt buffertnivå igen eller så ökar den buffertstorleken, hursomhelst så kan det bli små frysningar i hela eller delar av bilden om inte jittret är lågt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vad har du för fiberdosa/switch? Jag fundera på om du kanske skulle testa dina pluggar rakt av genom den utan routern för att se om du får samma symtom.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.