Kan man köra Virtualbox textbaserad?

Permalänk

Kan man köra Virtualbox textbaserad?

Går det att köra Virtualbox textbaserad?

T.ex om jag stänger ner exakt allt så jag hamnar på ca 50 mb. Det är ju möjligt. Bara så linuxkärnan och buxybox + drivrutiner är i snurr, vilket leder till att jag bara kör textbaserat. Kan jag då starta upp Windows XP(som är bästa Windows) då med virtualbox om jag är i textmode, eller måste jag köra det grafiskt?

Jag hoppas ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem

Vill du kora Windows XP i VirtualBox maste du saklart ha X installerat.

Permalänk
Medlem

om jag minns rätt går det att köra maskinerna i text läge och sedan ansluta med rdp (remote desktop protocol) från en annan dator men du kan inte använda maskinen på datorn den körs ifrån om du inte har grafiskt igång på den

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Rekordmedlem

Linuxen med Virtualbox borde väl gå att köra i runlevel 3 ? Men om det sedan funkar att köra en virtuell XP är en annan sak, har inte provat, men xp i sig självt är ju inte så lättkört med terminal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det går och jag har gjort det flera gånger i både OSX och Linux
vboxmanage är kommandot du kör.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Sen kan du ha ett init skript som pausar dom virtuella maskinerna när servern stänger ner och väcker dom igen när hostmaskinen går upp. Jag har använt det här med framgång.
http://superuser.com/questions/470918/start-virtualbox-headle...

Visa signatur

Kör Archlinux