Få IPTV att fungera på ASUS router med Comhem.

Permalänk
Medlem

Få IPTV att fungera på ASUS router med Comhem.

Jag ska hjälpa mina föräldrar med deras nätverk där hemma. Och er hjälp vore verkligen super uppskattad.
Och jag funderar lite på hur jag ska göra.

Dom har 2st IPTV boxar, en av dom är en TiVo och den andra en av Comhems "vanliga" IPTV boxar.
Båda boxarna är kopplade med vanlig nätverkskabel, samt Comhems egna coax liknande kabel.
Deras router har bara 2st rj45 uttag på baksidan, och båda IPTV boxarna är inkopplade på varsin av dom uttagen. (så med andra ord finns det inga lediga uttag kvar)

Nu är tanken att jag ska koppla in en ASUS router (typ N56) till deras nätverk och all annan elektronik ska ansluta till den.
Hur gör jag då för att allt ska fungera på bästa sätt?

Kör IPTV boxarna på någon slags multicasting?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Du vet att kabel-TV inte är IPTV va?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Du vet att kabel-TV inte är IPTV va?

Sant men ondemand, play, osv går via nätverkskabeln.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur ComHem kör men jag kör Bredbandsbolaget och har en switch mellan min router och väggen, och kör tv-boxen mot Switchen.

Vägg------> Switch -------->Router-------->Allt annat
...................I
...................I
...................V
Tv-Box(i ditt fall box och TiVo)

Fungerar alldeles utmärkt, för min del iallafall.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Vet inte hur ComHem kör men jag kör Bredbandsbolaget och har en switch mellan min router och väggen, och kör tv-boxen mot Switchen.

Vägg------> Switch -------->Router-------->Allt annat
...................I
...................I
...................V
Tv-Box(i ditt fall box och TiVo)

Fungerar alldeles utmärkt, för min del iallafall.

Jo men problemet är ju att Comhem kör med sin egen kabel.
Och på routern dom skickat med så finns bara 2st nätverksuttag, så det betyder att jag kan koppla in max 1 tvbox i comhems router, om jag ska koppla in en asus router i det andra uttaget.

Men jag har dålig koll på om dom kör med någon slags multicasting eller inte för ondemand och liknande. För gör dom inte det så borde det gå att koppla båda tv boxarna i asus routern bara.

Får kanske prova mig fram och se vad som fungerar, men tänkte om någon hade koll på hur man gör.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jo men problemet är ju att Comhem kör med sin egen kabel.
Och på routern dom skickat med så finns bara 2st nätverksuttag, så det betyder att jag kan koppla in max 1 tvbox i comhems router, om jag ska koppla in en asus router i det andra uttaget.

Men jag har dålig koll på om dom kör med någon slags multicasting eller inte för ondemand och liknande. För gör dom inte det så borde det gå att koppla båda tv boxarna i asus routern bara.

Får kanske prova mig fram och se vad som fungerar, men tänkte om någon hade koll på hur man gör.

Köp en switch och koppla in i en av de 2st uttagen, och koppla in boxarna i switchen.

Permalänk
Medlem

Tivoboxen in i ena uttaget på comhem cg3700 ? och routern in i det andra uttaget på comhem cg 3700 modemet. Så har jag det kopplat. Tror inte du kan använda den "gamla" boxen samtidigt ihop med tivoboxen. Det kunde inte jag göra vart fall. Om jag inte missminner mig så deaktiveras comhem kortet automatiskt då man skaffar tivo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Tivoboxen in i ena uttaget på comhem cg3700 ? och routern in i det andra uttaget på comhem cg 3700 modemet. Så har jag det kopplat. Tror inte du kan använda den "gamla" boxen samtidigt ihop med tivoboxen. Det kunde inte jag göra vart fall. Om jag inte missminner mig så deaktiveras comhem kortet automatiskt då man skaffar tivo.

Dom har något slags tvilling kort modell. Så båda boxarna fungerar just nu.
Men dom vill ha en router inkopplad också.
Har dock flyttat på CG3700 router/modemet nu till uttaget på nedervåningen, och hoppas att detta ska lösa deras dåliga wifi istället. Så slipper dom ha en till router inkopplad.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Dom har något slags tvilling kort modell. Så båda boxarna fungerar just nu.
Men dom vill ha en router inkopplad också.
Har dock flyttat på CG3700 router/modemet nu till uttaget på nedervåningen, och hoppas att detta ska lösa deras dåliga wifi istället. Så slipper dom ha en till router inkopplad.

Jag har stängt av NAT funktionen i comhem routern och dragit en nätverkskabel till min RT-N66U. Därifrån har jag sedan dragit nätverkskablar till min tivo och samsungbox. Ja det finns tvillingkort. Sen så kör jag mina andra mediaspelare typ Boxee och LG smart TV via Wifi.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |