Windows 8.1 som "home server"

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 som "home server"

Vad tycker ni om sådan: att köra Win 8.1 (jag får köpa det till rabatterat pris, ca 550 kr) och att använda som server. I början kanske mest som filserver, streaming (kanske) och backup. Jag hittar lite guider på internet ang. detta: http://lifehacker.com/5955262/use-windows-8-as-a-windows-home-server, http://www.wegotserved.com/2012/07/03/building-windows-8-home-server-introduction/, http://www.maximumpc.com/article/windows/windows_8_home_server_guide, etc.

Jag menar mest som att hitta ett "lätt" sätt att göra en server för kanske inte så avancerade behov. För att börja med, så att säga.

Jag har en gammal pc som har ett server-mobo (ASUS P5W DH Deluxe), 4-core cpu (Core 2 Quad Q9650) och kommer att få 8GB ECC-minne.

Vad tycks? Synpunkter, tack!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Kanske först och främst, för att börja diskussionen nånstans, kan såpass gammal hårdvara Win8?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CDan:

Kanske först och främst, för att börja diskussionen nånstans, kan såpass gammal hårdvara Win8?

Jag är också lite intresserad av din grundfråga, men har egentligen inte särskilt mycket att bidra med rent praktiskt men jag kan ändå kommentera lite.

Att använda W8 som en instegsport i servervärlden tror jag är lite misslyckat eftersom W8 i grunden är ett OS anpassat för medelsvennson. Visst kan man använda en dator med W8 för t.ex. fildelning över hemnätverket, men inte så mycket mer. För att göra ändringar på "servern" måste du sitta vid datorn rent fysiskt, såvida du nu inte har Pro-versionen. Då kan du använda fjärrskrivbordet.

Jag tror mer på Windows Home Server 2011 för en hemmaserver eftersom det i princip är en light-version av ett fullfjädrat server-OS.

Din dator bör inte heller vara några som helst problem. Jag har en E8400 som har W7 som snurrar på utan några som helst problem, och jag tror inte W8 är särskilt mycket mer krävande.

Hur som helst så skulle det vara intressant att höra lite fler åsikter från andra också.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Att använda W8 som en instegsport i servervärlden tror jag är lite misslyckat eftersom W8 i grunden är ett OS anpassat för medelsvennson. Visst kan man använda en dator med W8 för t.ex. fildelning över hemnätverket, men inte så mycket mer. För att göra ändringar på "servern" måste du sitta vid datorn rent fysiskt, såvida du nu inte har Pro-versionen. Då kan du använda fjärrskrivbordet.

Fjärranslutning går ju att lösa med andra verktyg som VNC eller TeamViewer, men jag håller med om att det är fel att utgå från W8 om man vill ha en server. Det är ju ett skrivbordsoperativ och inte ett serveros. Men visst kan den sköta lite filtjänster och streaming, dvs enklare jobb i en hemmiljö.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag pratar om W8Pro, alltså det finns fjärrskrivbord.

Ja och nej! Jag visste från början att det inte är så konservativ fråga, därför ställde jag det: jag ville se vad andra tänker och få input.

Det finns flera aspekter som jag tänker på:
- W8 innehåller nyare, mycket nyare teknologi än WHS (som har sina rötter i Win Server 2003).
- tyvärr WHS säljer inte så bra och det har slutats utvecklas
- det finns flera exempel där man har lyckats implementera samma os på desktop och server. Som exempel openSuse. Ja, ok, det är ett Linux men ändå
- som i exempel jag gav (och det finns flera på nätet) folk har implementerat W8Pro som home server.
- W8Pro har Storage Spaces, man kan mounta flera hdd till en pool (precis som andra mer avancerade os)
- W8Pro har SkyDrive (som jag har inte grävt så mycket i) som tillåter att accessa filer genom internet
- det sägs att W8Pro är en nerbantat version av Win Server 8, eller bättre sagt dessa os är närbesläktade
- centraliserad backup och restore i W8Pro
- man säger att man får samma fildelning i W8Pro som i WHS

Jag vet inte men för mig såg det som ett alternativ till en enklare home server, det som jag skulle behöva just nu. Jag ”kämpar” med att hitta nya användarområden för att kunna motivera en större satsning på WHS, t.ex. Just nu ser jag inte så många saker som jag skulle ha en server för: backupp, streaming och fildelning.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Avstängd

absolut skulle Windows 8.1 duga som ett perfekt server OS.
Enda skillnaden mot exempelvis FreeNas är ju att Windows kan så mycket mer. Som jag ser det är det alltså bara fördelar. Visserligen kan ett operativsystem riktat mot exempelvis lagring vara ett bättre alternativ för just lagring - men inte så mycket mer.

Du kan ju köra in en enkel webbserver också på det där, du kan bygga en mediaserver typ Plex - det finns egentligen ingenting du inte kan göra med en Windows 8 baserad server.

Permalänk
Medlem

Det är precis sådan diskussion som jag vill ha. Men oxå kritiska inlägg. Att W8Pro kan mindre saker än WHS det är klart, men det som WHS gör kan göras av W8Pro på en acceptabel nivå?

Dessutom som Damodred skriver, kom med idéer vad annat man kan köra på en server.

En sak till: man kan använda W8Pro även som desktop dator.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Använder Windows 8.1 som "server". Har den som webbserver i första hand och det funkar bra. Jag kommer åt den datorn via TeamViewer (relativt nytt för mig, Innan hade jag kopplat båda datorerna via en switch sen hade jag den inbyggda desktop remote).

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Hur funkar det en webbserver i praktiken? Jag vet att hela internet-trafiken går genom, men hur sker detta praktiskt?

Varför ska man ha en webbserver? Hur kopplar man sina webbläsare till webbservern?

Jag har TeamViewer oxå men jag kör bara för filöverföring. Nu inser jag att man kan göra mycket mer med den. Hmmm! Jag ska testa andra saker oxå.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte nått fritt server os som tex Centos ?
http://www.centos.org/
En webserver har du för att ha en hemsida av nån sort och varför kör du filöverföring via Teamwiev, är det inte enklare att gör det på normalt vis genom att dela ut mappar på nätverket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Hur funkar det en webbserver i praktiken? Jag vet att hela internet-trafiken går genom, men hur sker detta praktiskt?

Varför ska man ha en webbserver? Hur kopplar man sina webbläsare till webbservern?

Jag har TeamViewer oxå men jag kör bara för filöverföring. Nu inser jag att man kan göra mycket mer med den. Hmmm! Jag ska testa andra saker oxå.

En webbserver är en server som publicerar webbsidor. Varje webbsida på internet ligger på en webbserver. Man ska ha en sådan server om man har en hemsida man vill publicera.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag har ingen egen hemsidan och då behovet av webbserver försvinner!

För mig, då, TeamViewer var normalt att använda: jag skulle överföra en större mängd filer genom internet mellan 2 olika datorer. Det var omöjligt att skicka genom mejl t.ex.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Avstängd

en webbserver kan du använda som...ptjaa... jag använde det tidigare som en dropbox innan det kom.
Allt man lägger i en mapp kan komma på en webbadress, typ http://CDan.dator.com.

Jag brukade lägga dokument, musik, bilder där. Gjorde en hemsida när jag sålde en lägenhet i Göteborg för några år sen. Blev en gammal 450mhz Intel Pentium II som grund.

Vill du bara ha en enkel webbserver som jag, så ta en titt på The Abyss. Inget krångel a'la Apache eller IIS utan rakt på sak.
http://www.aprelium.com/abyssws/
Tar ett par minuter att komma igång.

Permalänk
Medlem

Så tänkte jag att använda en webbserver: att nå mappar genom en webbgränssnitt. Och genvägen var rätt!

Temporära hemsidor, hur publicerar man sånt? Man ska ha en domain eller hur?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Avstängd

Ja då är det ett ypperligt tillfälle att köra en enkel webbserver.
Registrera dig på no-ip.com exempelvis så behöver du ingen domän.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du krångla till det?
Ska du dela ut filer via lan så dela ut mappen, ska du göra det externt så använd ftp.
Teamwiev och webserver är inget du behöver för att dela filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

FTP är jobbigt på telefoner, enklare med en webadress om du frågar mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Damodred:

Ja då är det ett ypperligt tillfälle att köra en enkel webbserver.
Registrera dig på no-ip.com exempelvis så behöver du ingen domän.

Skulle hellre rekommendera http://freedns.afraid.org

Permalänk
Medlem

FreeViewer använde jag när jag skulle få massa stora filer från utlandet, vid flera olika tillfälle. Personerna i frågan hade kört bara med det. Det var inte läge att lära upp dem att använda nåt annat. Alltså det är inget krav för mig. Jag sa bara att den kan mycket mer än att fildela.

Jag tänkte oxå på det att det blir lättare att dela genom en webbadress, när jag är på resande fot. Istället för att ha massa usb-minne med mig. Jag tänkte oxå på att "slå ihop" en webbserver och en ftp-server, som det står på freedns-sidan.

Startpunkten var att ha en enkel server för hemmabruk. Därefter att hitta nya användningsområde och jag tyckte att det med webbserver kan vara en bra sak att tänka på. Kanske man hittar nya saker som man kan göra genom en webbserver, och inte bara den klassiska att ha en hemsida.

Jag ska fundera på idéerna med no-ip.com och freedns.afraid.org. Jag får läsa på lite.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Rekordmedlem

Det kostar knappt nått att köpa en riktig domän och domänpaket med dnspekare om du vill ha nått anant än no-ip, har du en server hemma så kan den uppdaterar dns pekaren utifall du skulle byta publik ip även om du har dynamisk ip adress hemma.
https://www.citynetwork.se/ har kampanj just nu, 10kr för första året med .se domän och domänpaket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av CDan:

Vad tycker ni om sådan: att köra Win 8.1 (jag får köpa det till rabatterat pris, ca 550 kr) och att använda som server. I början kanske mest som filserver, streaming (kanske) och backup. Jag hittar lite guider på internet ang. detta: http://lifehacker.com/5955262/use-windows-8-as-a-windows-home-server, http://www.wegotserved.com/2012/07/03/building-windows-8-home-server-introduction/, http://www.maximumpc.com/article/windows/windows_8_home_server_guide, etc.

Jag menar mest som att hitta ett "lätt" sätt att göra en server för kanske inte så avancerade behov. För att börja med, så att säga.

Jag har en gammal pc som har ett server-mobo (ASUS P5W DH Deluxe), 4-core cpu (Core 2 Quad Q9650) och kommer att få 8GB ECC-minne.

Vad tycks? Synpunkter, tack!

Finns en modern-ui serverapp som heter "My server 2012 r2", kanske den funkar bra? Den är från Microsoft, och om jag minns rätt så slipper man åt den via nätet också. Men jag har ej använt den så jag är inte så insatt, men du kan ju kolla upp den annars.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kostar knappt nått att köpa en riktig domän och domänpaket med dnspekare om du vill ha nått anant än no-ip, har du en server hemma så kan den uppdaterar dns pekaren utifall du skulle byta publik ip även om du har dynamisk ip adress hemma.
https://www.citynetwork.se/ har kampanj just nu, 10kr för första året med .se domän och domänpaket.

Jag tänkte oxå på att det finns massor med saiter som har billiga domän men tills jag behöver sånt har jag tid att fundera.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Finns en modern-ui serverapp som heter "My server 2012 r2", kanske den funkar bra? Den är från Microsoft, och om jag minns rätt så slipper man åt den via nätet också. Men jag har ej använt den så jag är inte så insatt, men du kan ju kolla upp den annars.

Det jag hittar är "Windows Server 2012" och "Windows Server 2012 R2". Vad R2 står för vet jag inte just nu. På mecenat.se står det att dessa program skulle vara gratis men jag har inte hittat infot hur länge får man använda dem: tidsbegränsat eller för alltid?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Jag registrerade mina domännamn hos Loopia och de sen pekar vidare till min dator hemma (servern)

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

En sak till apropå "Windows Server 2012": den är egentligen "Windows Server 8"! Alltså arbetsnamnet är så.

Det med Loopia har jag set reklam för då och då.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

WHS säljs inte längre, men kolla in Windows Server 2012R2 Essentials.

Där får du med storage spaces samt web- och remote-access delen från WHS, men kraftigt förbättrad.

Kör själv WSE och är kanonnöjd.

http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/products/windows-...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag gillade också ideen med w8.1 som OS till min N54l HP server, körde på ett tag med tröttnade på att storage spaces hade vansinnigt dålig prestanda, körde i parity mode. Typ 25Mb/s i skriv, kör nu Xpenology och får 100Mb/s. Dessutom verkade storage spaces teknologin inte vara riktigt utvecklad ännu, tex dåligt utnyttjande av lagringsutrymme vid adderande av ny disk med annan storlek än övriga - finns mycket om det på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

WHS säljs inte längre, men kolla in Windows Server 2012R2 Essentials.

Där får du med storage spaces samt web- och remote-access delen från WHS, men kraftigt förbättrad.

Kör själv WSE och är kanonnöjd.

http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/products/windows-...

Där du pekar finns det WSE men där jag får rabatter, alltså genom Mecenat, får jag inte tillgång till WSE. Jag kan iför sig ladda därifrån du pekar men jag har inte blivit klok hur länge kan jag använda dessa produkter: så länge jag studerar eller för alltid?

WHS 2012 finns fortfarande på lite olika ställe att köpa mellan 400-550 kr.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Windows 8.1 Pro på min server. Har du några särskilda frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobus:

Jag gillade också ideen med w8.1 som OS till min N54l HP server, körde på ett tag med tröttnade på att storage spaces hade vansinnigt dålig prestanda, körde i parity mode. Typ 25Mb/s i skriv, kör nu Xpenology och får 100Mb/s. Dessutom verkade storage spaces teknologin inte vara riktigt utvecklad ännu, tex dåligt utnyttjande av lagringsutrymme vid adderande av ny disk med annan storlek än övriga - finns mycket om det på nätet.

Som sagt, jag vet ingenting om W8.1Pro eller vilket W8 som helst för den delen. Därför den tråden.

Jag är oxå rädd för låg prestanda med tanke på att datorn som jag ska använda som server är lite till åren. Alltså jag vill inte få lägre prestanda än datorn kan prestera. Jag vill inte att datorn ska vara flaskhalsen. Mitt mobo klarar av Serial ATA 3.0Gb/s hdd bara.

Kan du utveckla lite? Jag ska oxå kolla på det du skrev men med flera input kanske fattar jag bättre.

Visa signatur

CDan