Visa din mining-rig (bilder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandell:

Vad har du för övriga inställningar och hashrate med den klocken och spänningen? Det är ju jättebra att kunna köra så hög klock med så låg spänning tycker jag. Mina Powercolor 280x kräver 1.075v för att köras i 1000MHz respektive 1030MHz.

Kör med följande gpuinställningar i CGminer: "-I 13 -g 2 -w 256 --thread-concurrency 8192 --gpu-engine 1080 --gpu-memclock 1500 --temp-overheat 75 --temp-target 70"

Korten snittar på ungefär 725-730KH/s, ungefär som 280x brukar göra med andra ord.

Jag har kört i en vecka med denna inställningarna och inga fel eller krascher hittills.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Känns som det kan vara värt att ge sig in på 270 korten? Vad jag kan se får man 5 stycken 270 för ungefär samma pris som 3st 280 kort.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av arch:

Känns som det kan vara värt att ge sig in på 270 korten? Vad jag kan se får man 5 stycken 270 för ungefär samma pris som 3st 280 kort.

Intressant! jag går precis i samma köptankar (3x 280x) men hur mycket genererar 5st 270 mot 3st 280x ?
Men sedan drar väl 5st 270 lite mer kräm också?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker knäcka den nöten just nu inför min första rigg. Ska nöta igenom mining rigg tråden på bitcointalk så borde man så småningom kunna lista ut svaret!

T.ex

Citat:

4x270x running at 1870 kh/s @ 700W

Citat:

4x Sapphire R9 280X 1150W, each card 71°C and 690kh/s, total 2.76Mh/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Hur får du så hög hashrate med - i 13? Jag får bara ut ~330Kh/s på mitt 7950 (1050/1400)

om det är LTC så är värdena väldigt individuellt per kortmodell och tillverkare, jag har kort som går bättre på -i 12 och 13 fast de borde ligga runt 18.

så kortens individuella kondition kan vara orsaken att - i 13 ger honom bäst resultat.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arch:

Sitter och försöker knäcka den nöten just nu inför min första rigg. Ska nöta igenom mining rigg tråden på bitcointalk så borde man så småningom kunna lista ut svaret!

T.ex

om priset är det samma, är prestandan den samma 5x270 = 3x280? om det är ungefär samma prestanda för samma pengar, köp 3x280 så klart, du vill alltid kunna klämma in fler GPU:er utan att köpa mer mammakort eller hur?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Off topic... Men vi tre sista posts här har varit medlemmar länge som fan! Längre än staff!

@WDac - 2001... Respekt!

OnT: arch - keep us posted!, mest hash for the buck är grejen!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av arch:

Jag är själv sugen på att bygga en 6korts rigg med 270... Fick flytta ut mina stora riggar från hemmet, blev 26-27 grader inne

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nej om man skulle lägga en liten order idag då kanske.
Bygger ihop en varukorg inom kort så vill jag bara ha lite feedback, m'kay.

Men jag kommer köra på 280X eftersom jag vill börja med 3st kort och ha hyffsad hashrate ändå, samtidigt som jag har en budget på ~10 000. Så det passar bra.

Är ett 1000w nätagg lagom till tre kort?, låter lite mycket.. eller?
Jag kommer inte bygga ut riggen med fler kort, bygger troligvis en likadan rigg och stackar eller sätter dem på olika ställen.
Passar bra med en hemma förutom i hallen, så kan jag stänga av el-radiatorerna på 2a våning +/- noll i el kan jag tänka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Jag är själv sugen på att bygga en 6korts rigg med 270... Fick flytta ut mina stora riggar från hemmet, blev 26-27 grader inne

Skrivet av andreas_dock:

Nej om man skulle lägga en liten order idag då kanske.
Bygger ihop en varukorg inom kort så vill jag bara ha lite feedback, m'kay.

Men jag kommer köra på 280X eftersom jag vill börja med 3st kort och ha hyffsad hashrate ändå, samtidigt som jag har en budget på ~10 000. Så det passar bra.

Är ett 1000w nätagg lagom till tre kort?, låter lite mycket.. eller?
Jag kommer inte bygga ut riggen med fler kort, bygger troligvis en likadan rigg och stackar eller sätter dem på olika ställen.
Passar bra med en hemma förutom i hallen, så kan jag stänga av el-radiatorerna på 2a våning +/- noll i el kan jag tänka.

Kan bara flika in att ja e nöjd med min 6 x 270 "icke-x" rigg

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av arch:

T.ex

Kolla min 280x-tråd, jag hashar 2980 på mina undervoltade just nu och gigabytekorten är rätt billiga.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag grävde lite i arkivet med lite äldre datorer och hittade denna;

Spec'sen är en Core2Duo 2,66ghz med 2gb ram (går ju att slänga i nån sticka eller två till om det ligger nånstans, köper inte mer)
Och sedan så finns det;

1x PCI-E 16x
2x PCI-E 1x

Då borde jag kunna köra denna med raisers och ha 3st 280X kort va?
... hehe, och ja - nätagget skall bytas ut.

Men jag köper hellre något som passar riggen i fråga här än att "maxa" för ev. ha andra saker.
Räcker det med ~850watt för överklockade 280X eller måste jag upp och nosa på 1000w i alla fall?
Priset sticker rätt så snabbt för de lite högre watten. (Ja 280X är inte heller gratis, men det är principen)

Cpu kommer jag köra i stock och ha några 120mm fläktar och en vanlig hdd (kommer köra med Win7 alt. Vista som redan finns inne på maskinen..)

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PuMaH:

Hoppas du att ha fått tillbaka pengarna om 30 dagar? Vad ska du göra med riggen när det inte längre lönar sig att mina?

Sitter som sagt själv i funderingarna...

Det kommer nog lösa sig i ett år framöver. Antingen med Scrypt eller med något annat. Annars kan man sälja korten!

Skrivet av CRHASH:

Kör med powered risers så du har mindre risk för att bränna dina komponenter

Så länge man kör ett nätagg eller klipper strömtåtarna annars bränner man nästan garanterat något....

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar vara 280x som gäller, om inte mest av logistiska skäl. Det verkar dock inte vara helt enkelt att få tag på 280x i Sverige. Köper ni utomlands ni som klickar hem kort?

Känner också ett visst obehag inför att det inte är allt för långt bort till nästa generation gpuer från nVidia. Nu är det ju så att AMD verkar ha ett ganska rejält övertag vad det gäller mining av de flesta (?) valutorna gentemot nVidia. Men om nVidia sopar ur sig strömsnåla kort som presterar lika bra eller bättre så kommer det kännas ganska surt med nyinköpta AMD kort för närmare 10k. Kartan skulle kunna ritas om rejält.

Inte minst med tanke på att priserna förmodligen sjunker när nästa generation kommer. Vad tror ni? Köpläge eller vänta? Känner ju samtidigt att det är dags att hoppa på tåget.

Permalänk
Skrivet av arch:

Verkar vara 280x som gäller, om inte mest av logistiska skäl. Det verkar dock inte vara helt enkelt att få tag på 280x i Sverige. Köper ni utomlands ni som klickar hem kort?

Känner också ett visst obehag inför att det inte är allt för långt bort till nästa generation gpuer från nVidia. Nu är det ju så att AMD verkar ha ett ganska rejält övertag vad det gäller mining av de flesta (?) valutorna gentemot nVidia. Men om nVidia sopar ur sig strömsnåla kort som presterar lika bra eller bättre så kommer det kännas ganska surt med nyinköpta AMD kort för närmare 10k. Kartan skulle kunna ritas om rejält.

Inte minst med tanke på att priserna förmodligen sjunker när nästa generation kommer. Vad tror ni? Köpläge eller vänta? Känner ju samtidigt att det är dags att hoppa på tåget.

Egentligen fel tråd för detta men...

Det spekuleras vilt i om man fortfarande ska satsa på GPU:er nu när möjligen ASIC kikar in.
Jag kan bara svara för mig själv och hade gjort enligt följande:

Befintlig rigg - Köp nya GPU:er för vinsten (om den nuvarande är ROI)
Ingen rigg - Gå in med pengar och handla med valutor (aka day trading)
Alternativ - Spara ihop till en ASIC om dom nu fungerar, väldigt osäkert kort denna då ingen klarar mer än 25 kh just nu

Varför så orolig? Jo, om det nu visar sig att den första batchen med ASIC's fungerar blir det tråkigt om du handlat 8 grafikkort som ska betala sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag grävde lite i arkivet med lite äldre datorer och hittade denna;
http://adock.se/users/upload/files/140214124334001.png

Spec'sen är en Core2Duo 2,66ghz med 2gb ram (går ju att slänga i nån sticka eller två till om det ligger nånstans, köper inte mer)
Och sedan så finns det;

1x PCI-E 16x
2x PCI-E 1x

Då borde jag kunna köra denna med raisers och ha 3st 280X kort va?
... hehe, och ja - nätagget skall bytas ut.

Men jag köper hellre något som passar riggen i fråga här än att "maxa" för ev. ha andra saker.
Räcker det med ~850watt för överklockade 280X eller måste jag upp och nosa på 1000w i alla fall?
Priset sticker rätt så snabbt för de lite högre watten. (Ja 280X är inte heller gratis, men det är principen)

Cpu kommer jag köra i stock och ha några 120mm fläktar och en vanlig hdd (kommer köra med Win7 alt. Vista som redan finns inne på maskinen..)

Det borde funka med 3st kort om du kör riser med x1->x16 helst på alla eller en x16->x16 & 2st x1->x16. Överklockade 280x drar lätt över 300W så ett bra 1000W agg är nog att rekommendera. Mina 3st undervoltade 280x i 1.137V och hela det systemet drar 850W minst. Det absolut viktigaste när du väljer moderkort är att de har många ampere på 12V, helst bara 1st 12V rail, här är en lista på alla 1000W+ med 1st 12V rail som finns i lager -> http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s162611534&o=produkt_pr...

om du undervoltar korten samt klockar ner processorn så kan du nog komma undan med ett bra 850W (helst 80+ GOLD) har sett folk köra med det men de blir på håret. ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=816700

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av spinxen:

Det borde funka med 3st kort om du kör riser med x1->x16 helst på alla eller en x16->x16 & 2st x1->x16. Överklockade 280x drar lätt över 300W så ett bra 1000W agg är nog att rekommendera. Mina 3st undervoltade 280x i 1.137V och hela det systemet drar 850W minst. Det absolut viktigaste när du väljer moderkort är att de har många ampere på 12V, helst bara 1st 12V rail, här är en lista på alla 1000W+ med 1st 12V rail som finns i lager -> http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s162611534&o=produkt_pr...

om du undervoltar korten samt klockar ner processorn så kan du nog komma undan med ett bra 850W (helst 80+ GOLD) har sett folk köra med det men de blir på håret. ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=816700

Jag skall inte vara dumsnål, drar korten över 300watt styck är valet enkelt, då kommer jag satsa på det tidigare du tipsade om, Corsair RM1000 1000W.

Klocka ner CPU'n kan jag inte eftersom det är en OEM -maskin.. så den går i stock som sagt.

Bara en fråga, du skrev ovan att "viktigaste när du väljer moderkort är att de har många ampere på 12V, helt bara 1st 12v rail".
Du menar nätagg va? För moderkort har väl inget med vilken amp/strömförförjning som sker?

Edit; Har nu beställt ett RM1000. Webhallen hade ett demoex de sålde för 1240kr.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bara själva korten kvar då...

Är det endast tredjeparta kylare som man skall titta på eller?
Stock är no-go?

Ljudnivån på riggen spelar kvitta, kommer så i serverhall och där låter redan som rea-plan Allan.

Men vill ha så hög klock på korten jag kan, för att få bäst hashrate...
Och det är då referenskylarna blir borträknade, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ha minern ute, de har jag Så länge som det är kallare ute än vad datorn är så äre chill Går att överklocka SATAN
52 grader full load 905mhz på ett 5850 (370KH/s). Hade gärna överklockat mer, men volten är låst på XFX kortet jag har...

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hur mycket bättre är 290 än 280X vad gälller hashrate?
Man får ge 2600-2700kr/st för ett 280X från Gigabyte (Windforce 3) och Club3D (RoyalQueen), och dessa går ju säkert att klocka en del...

Medans ett 290 Club3D med referenskylare ligger på runt 3300kr. Alltså runt 600kr i skillnad bara.
Men då pratar vi troligtvis lägre överklockningspotential, men 290 är väl ett 290X med styltor och bandage?

Sitter med fingret på KÖP-knappen... velar vad jag skall ha.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Tony32:

Ha minern ute, de har jag Så länge som det är kallare ute än vad datorn är så äre chill Går att överklocka SATAN
52 grader full load 905mhz på ett 5850 (370KH/s). Hade gärna överklockat mer, men volten är låst på XFX kortet jag har...

Bra där... jag har ett uterum som håller typ ~5 grader vid denna tiden på året.
Kan vara smidigt att börja i innan jag flyttar den till hallen.

Men hur är det med kondens och sådär ute / uterum, måste vara en riskfaktor som fasen?, man vill ju inte förstöra, eller riskera att förströra komponenterna..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer btc/usd priset komma tillbaka tilll 1000dollar sträcket snart?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Kommer btc/usd priset komma tillbaka tilll 1000dollar sträcket snart?

ingen kan veta helt säkert..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men hur är det med kondens och sådär ute / uterum, måste vara en riskfaktor som fasen?, man vill ju inte förstöra, eller riskera att förströra komponenterna..

Beror på om du ska göra något annat med korten också. Har två st 290 i min spelburk som jag minear på medans jag inte spelar och när jag gör det så minear jag fullt på ena kortet och på intensity 13 på det andra. I full rulle får jag ut 880Kh/s per 290.

Sedan har jag 7st 280x och de ger runt 740Kh/s styck så 280x är mycket mer prisvärda om du bara tänker använda dem till att hacka tal.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Xiano:

Beror på om du ska göra något annat med korten också. Har två st 290 i min spelburk som jag minear på medans jag inte spelar och när jag gör det så minear jag fullt på ena kortet och på intensity 13 på det andra. I full rulle får jag ut 880Kh/s per 290.

Sedan har jag 7st 280x och de ger runt 740Kh/s styck så 280x är mycket mer prisvärda om du bara tänker använda dem till att hacka tal.

Tackar för svaret!, det reder ut en hel del frågetecken!, 3st 280X it is.
Danke schön

Lite fredagsporr;

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sover i samma rum som riggarna så jag strävar efter att hålla ner ljudnivån, därav chassi till riggarna.

Rig 1:
2x 5970 vattenkylt. Levererar ~1.6MH/s stabilt @1.1v. På bilden har jag även ett 6870 sitter i, fick dock aldrig systemet stabilt med det. Sitter även ett hx850 istället för hx1050.

Rig 2:
2x290 tri-x + ett 5850 i ett Define XL chassi. Drivs av ett hx1050. Har inte provkört än, men borde kunna leverera 1.9MH/s åtminstone.

Totalt 3.5MH/s+ scrypt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jadu, så som jag förstått det blir det inte kondens så länge som det är kallare utanför burken än vad det är i den. Men såklart så kan ju luftfuktigheten vara en fara, men inget jag bryr mig om dock, för även OM den skulle pajja, så är det ca 5-600 kr typ. Ni som har dyrare riggs förstår jag kan bli nojjiga

Btw, minat en vecka på balkongen under snöiga, töiga och regniga dagar, nemas problemas (Har den under ett bord in mot väggen där snö/regn inte kan nå den.)

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Livsnjutare 😎

Då har man beställt sakerna som behövs!

Blev följande grejer;

Bara vänta på sakerna i några dagar nu
Lagom så hinner man sätta upp konto, wallet osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tackar för svaret!, det reder ut en hel del frågetecken!, 3st 280X it is.
Danke schön

Lite fredagsporr;
http://adock.se/users/upload/files/3iu95tyr73yg.jpg

I den där riggen hade nog referenskylaren funkat bättre.

Referenskylare = blåser luft åt rätt håll.
Icke-referens = blåser luft åt alla håll (främst åt fel håll).

Permalänk
Medlem

Ni som räknar med att få tillbaka pengara på 30 dagar, från en investering på 10 000 plus.. glöm det bara. De som säger så vill nog bara försvara sin investering... Givetvis får man tillbaka pengarna någon gång, dock inte på 30 dagar.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...