Sony säljer 5,3 miljoner Playstation 4 – förbi Xbox One i USA

Permalänk
Medlem

Vad då förbi Xbox One, var Xbox någonsin före Ps4?!?

Permalänk

Kul för Sony att det går bra! Man får se om de kan hålla uppe sin positiva image efter PS3-svårigheterna de hade i början och PSN-hacket. Bara de fortsätter med att pumpa ut bättre tjänster och köper till sig exklusivitet hos konsolspelen så är det stor chans att de går ut som segrare i denna konsolgeneration.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir att plocka upp en PS4 senare i år när fler exklusiva spel dykt upp. Nöter GT6 på PS3 ändå..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Vad spelar det för roll när nyheten gäller försäljningen i ett land?

Skrivet av Sifear:

I och med att man i artikeln bara tittar på en marknad så är det väl till PS4's fördel att den finns på fler marknader och mest troligt blivit tvungen att ha färre enheter per marknad.

Titta gärna på nyhetsrubriken en gång till. "Sony säljer 5,3 miljoner Playstation 4 – förbi Xbox One i USA". Artikeln handlar inte bara om ett land. 5,3 miljoner är globalt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tror priset spelar en väldigt stor roll. Average konsollspelare sitter nog inte och kollar på vilken enhet som har flest streamprocessorer utan vilken enhet som kostar minst alternativt har spel som personen i fråga gillar mest.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Vi kan vända på det:
Apple låser in en användare i ett ekosystem som de kontrollerar med oerhört hårda och tveksamma metoder där de bara vill mjölka allt och alla på pengar. Deras Mac-serier, Itunes, OSX, Iphone, App Store... osv. Valmöjligheter är nästan obefintliga.

Microsoft har ett öppet system (Windows) där man typ kan göra vad som helst bara man har en standardiserad PC. Windows kör det mesta, du kan skapa det mesta och hitta det mesta. Här finns valmöjligheter i oändlighet.

EDIT: Bytt 2 ord mot ord som passade bättre.
EDIT2: Stavfel.

Håller med att Aple är stängt men Windows är inte så öppet som du tror. Det finns en anledning att Valve och många av spelförtagen kollar på Linux..

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Vad då förbi Xbox One, var Xbox någonsin före Ps4?!?

Mjo i USA var de det, i början (December), men inte längre.

Permalänk

Glöm nu inte att titta på The Order 1886 som släpper trailer idag, 2 minuter har redan läckt, resten kommer klockan 15. Detta är ett spel även vi PC killar tappar hakan för. Jag skulle kalla det världens hittills snyggaste spel förmodligen, fantastiskt.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Microsofts satsning på Kinect var lika dumt som Nintendos satsning på Gamepad. Trevliga produkter som tillbehör, men en onödig och påtvingad kostnad för alla som inte bryr sig om dessa gimmickar. Jag älskar mitt Wii U, men jag hade definitivt klarat mig utan Gamepad om konsolen kostade 1000kr mindre, och jag tror fler hade valt Xbone om den låg på samma prisnivå som PS4.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Högmod går före fall? Okey, jätten faller inte i det närmsta över huvud taget, det vill jag inte hävda. Men att deras produkter från andra halvan 2012 tills nu kantats av övertro och högmod är nog ingen nyhet. Ska man beskriva resultatet på allihopa så är "mediokert" den mest korrekta termen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

I dagsläget är PS4 några tusen enheter före Xbox One i USA och detta kommer att ändras när Titanfall släpps. Det förväntas säljas över 300k "extra" Xbox Ones i mars månad jämnfört med den vanliga projekterade försäljningen av One här i USA.

Jag tycker att PS4 fortfarande inte har något intressant spel på gång de närmsta månaderna så det känns som att Xbox One kommer att gå förbi och dra ifrån i total försäljning så fort den lanserats i alla länder där PS4 redan är släppta och detta reflekteras ju i att i USA så av alla spel som såldes under julmånaderna så hade 360/One ca 47% av totala spelförsäljningen (inkluderar alla konsoller+pc) vilket ger Microsoft en hel drös med royalties plus att Microsoft tjänar mer per konsoll såld än vad Sony gör (18$ vinst per såld PS4 jämnfört mot 28$ vinst för MS).

Vill även påminna folk att sluta döma ut en konsoll så tidigt. Båda konsollerna kommer att vara extremt framgångsrika och jag skulle tippa på att de kommer vara inom 5% av varandra i total försäljning under deras livstid

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tror priset spelar en väldigt stor roll. Average konsollspelare sitter nog inte och kollar på vilken enhet som har flest streamprocessorer utan vilken enhet som kostar minst alternativt har spel som personen i fråga gillar mest.

Det har du rätt i, ingen aning om speccs mer än 8Gb GDDR ram då. Det som är lätt att hålla koll på är att Ps4 är starkare för det har man läst även om man inte vet på vad. Sen när ett spel kan köra i 1080p/60fps till ps4 och bara 720-900p till Xbox One...sånt snappar man upp i spel-recensioner.

Permalänk
Avstängd

Det är även spännande att Xbox One är någon hundralapp billigare än PS4 just nu på prisjakt, om man ska beställa från ett ställe som har produkten i lager.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är även spännande att Xbox One är någon hundralapp billigare än PS4 just nu på prisjakt, om man ska beställa från ett ställe som har produkten i lager.

Vad är det för spännande med det? Kanske det är orsaken till att ps4an ännu finns i lager på just det stället... för att butiken tar överpris för att tjäna lite mer själv.

Men visst. Jag kan också sätta upp en webshop som dyker upp på prisjakt där jag säljer x1 för 10,000. Blir det spännande då också?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

I dagsläget är PS4 några tusen enheter före Xbox One i USA och detta kommer att ändras när Titanfall släpps. Det förväntas säljas över 300k "extra" Xbox Ones i mars månad jämnfört med den vanliga projekterade försäljningen av One här i USA.

Jag tycker att PS4 fortfarande inte har något intressant spel på gång de närmsta månaderna så det känns som att Xbox One kommer att gå förbi och dra ifrån i total försäljning så fort den lanserats i alla länder där PS4 redan är släppta och detta reflekteras ju i att i USA så av alla spel som såldes under julmånaderna så hade 360/One ca 47% av totala spelförsäljningen (inkluderar alla konsoller+pc) vilket ger Microsoft en hel drös med royalties plus att Microsoft tjänar mer per konsoll såld än vad Sony gör (18$ vinst per såld PS4 jämnfört mot 28$ vinst för MS).

Vill även påminna folk att sluta döma ut en konsoll så tidigt. Båda konsollerna kommer att vara extremt framgångsrika och jag skulle tippa på att de kommer vara inom 5% av varandra i total försäljning under deras livstid

Ja, jag har förstått att du är x-bones talesman här på forumet men till och med du måste se att ps4 dominerar försäljningen stort. T.o.m i x-bones hemland och absolut största marknad så säljs det fler ps4-or och bara det visar hur "konsol kriget" egentligen går.

X-bone har redan släppts på de marknader där den förväntas sälja bra så att förvänta sej att försäljningen kommer skjuta i höjden när den släpps i resterande världen är verkligen att ha skygglappar på sej.

Bara en sån sak att ps4 inte har släppts på sin absolut största marknad än(Japan och delar av asien) talar ju för att ps4 kommer att springa ifrån x-bones i försäljning väldigt mycket mer.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Jag förstår inte varför folk fortfarande pratar och debatterar i xbone`s favör gällande till ex vilken maskin som är absolut kraftigast och vilken maskin som tar hem konsol kriget jamena det är ju fruktansvärt uppenbart att Ps4 kommer vinna den har varit ledande från start och kommer fortsätta så, finns inget som tyder på annat. Och gällande hårdvaran så tyvärr alla MS fanboys Ps4 är mycket kraftfullare jag är ledsen men det är ett faktum....

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Ja, jag har förstått att du är x-bones talesman här på forumet men till och med du måste se att ps4 dominerar försäljningen stort. T.o.m i x-bones hemland och absolut största marknad så säljs det fler ps4-or och bara det visar hur "konsol kriget" egentligen går.

X-bone har redan släppts på de marknader där den förväntas sälja bra så att förvänta sej att försäljningen kommer skjuta i höjden när den släpps i resterande världen är verkligen att ha skygglappar på sej.

Bara en sån sak att ps4 inte har släppts på sin absolut största marknad än(Japan och delar av asien) talar ju för att ps4 kommer att springa ifrån x-bones i försäljning väldigt mycket mer.

PS4 finns i ca 40fler länder än Xbox One och trots detta är dom inom ca 1miljon sålda ex från varandra. I Usa så är PS4 enbart några tusen före men problemet för Sony i USA är att folk köper konsollen men inga spel då utbudet är väldigt tråkigt på den sidan. Den 11:e mars är nästa stora datum för One och vi kommer att se väldigt bra siffror från MS i mars.

Angående skygglappar och att One redan lanserats i alla länder där den bör sälja bra är ganska inkorrekt. MS behöver ju faktiskt enbart sälja 25k enheter i varje land som PS4 finns i för att vara ikapp. Detta kan göras på 1 dag förutsatt att det finns nog med konsoller att matcha efterfrågan.

Skrivet av GaMeR2K5:

Vore trevligt om de kunde släppa ut några roliga/bra spel till den också så den inte bara får stå o samla damm.

Exakt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av the-adde:

Konstigt att de släpper i Japan sist då det är deras hemmaplan, men grattis i alla fall

Dom släpper hos motståndarländerna före pga dom vet att dom kommer sälja stort i Japan hur som helst. Det var ett otroligt smart drag utav Sony, Xbox tex säljer inte bra i Japan och nu förlorade dom även kriget på hemmaplan dvs USA. Så detta blir en WIN WIN för Sony.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Jag tycker att PS4 fortfarande inte har något intressant spel på gång de närmsta månaderna så det känns som att Xbox One kommer att gå förbi och dra ifrån i total försäljning så fort den lanserats i alla länder där PS4 redan är släppta och detta reflekteras ju i att i USA så av alla spel som såldes under julmånaderna så hade 360/One ca 47% av totala spelförsäljningen (inkluderar alla konsoller+pc) vilket ger Microsoft en hel drös med royalties plus att Microsoft tjänar mer per konsoll såld än vad Sony gör (18$ vinst per såld PS4 jämnfört mot 28$ vinst för MS).

Hur mycket av dom 47% tror du 360:n står för? Dom där siffrorna säger inte så mycket om hur bra Xbones spelförsäljning är sålänge MS bakar in alla deras plattformar i samma siffra, på samma sneaky vis som Sony gjorde/gör när dom ska visa Vitas försäljningssiffror och bakar in PSPs siffror. Eller när Sony bakade in PS2s siffror med PS3s när PS3an sålde skit. Ser inte hur dom där 47% säger något specifikt om just Xbones eller PS4ans popularitet eller kvalitet på deras utbud av spel.

Dessutom så spelar antalet länder som PS4an officiellt lanserats i mindre roll eftersom majoriteten av dessa releaser inte varit mycket mer än "paper-releases", och bara fått ett fåtal konsoler allokerade. Sony körde sista minuten omallokering inför PS4ans release och flög in många konsoler som skulle släppas i dessa 50-talet länder och sålde dom i USA istället. Därför det är ganska svårt att hitta PS4or i svenska butiker och att priset ligger över 1000kr RRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

I dagsläget är PS4 några tusen enheter före Xbox One i USA och detta kommer att ändras när Titanfall släpps. Det förväntas säljas över 300k "extra" Xbox Ones i mars månad jämnfört med den vanliga projekterade försäljningen av One här i USA.

Jag tycker att PS4 fortfarande inte har något intressant spel på gång de närmsta månaderna så det känns som att Xbox One kommer att gå förbi och dra ifrån i total försäljning så fort den lanserats i alla länder där PS4 redan är släppta och detta reflekteras ju i att i USA så av alla spel som såldes under julmånaderna så hade 360/One ca 47% av totala spelförsäljningen (inkluderar alla konsoller+pc) vilket ger Microsoft en hel drös med royalties plus att Microsoft tjänar mer per konsoll såld än vad Sony gör (18$ vinst per såld PS4 jämnfört mot 28$ vinst för MS).

Vill även påminna folk att sluta döma ut en konsoll så tidigt. Båda konsollerna kommer att vara extremt framgångsrika och jag skulle tippa på att de kommer vara inom 5% av varandra i total försäljning under deras livstid

Ganska löjligt antagande, vad jag fick smaka av betan så va titanfall inget speciellt och bara för att sony har sålt i fler länder så betyder det inte att xbox kommer säljer bättre.
De släppte ju ungefär lika många enheter bara att sony valde att dela ut sin batch i fler länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

PS4 finns i ca 40fler länder än Xbox One och trots detta är dom inom ca 1miljon sålda ex från varandra. I Usa så är PS4 enbart några tusen före men problemet för Sony i USA är att folk köper konsollen men inga spel då utbudet är väldigt tråkigt på den sidan. Den 11:e mars är nästa stora datum för One och vi kommer att se väldigt bra siffror från MS i mars.

Angående skygglappar och att One redan lanserats i alla länder där den bör sälja bra är ganska inkorrekt. MS behöver ju faktiskt enbart sälja 25k enheter i varje land som PS4 finns i för att vara ikapp. Detta kan göras på 1 dag förutsatt att det finns nog med konsoller att matcha efterfrågan.

Och åter igen x-bones har REDAN släppts på sina absolut största marknader(Nordamerika och större länder i västeuropa) medan ps4 fortfarande inte släppts på dess största marknad(stora delar av asien). Så med andra ord menar du att ps4 försäljningssiffror i Japan kommer vägas upp av x_bone försäljningen i Sverige, Polen m.fl?... Jag skulle nog påstå att dina skygglappar är extra svarta och tjocka.

Därtill tillkommer den extrema brist på ps4 I länder den släppts, så att den släppts i 40 länder fler än x-bone betyder ju inte mycket försäljningsvis, lanserad men otillgänglig ger ju inte massor med sålda ps4-or.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

PS4 finns i ca 40fler länder än Xbox One och trots detta är dom inom ca 1miljon sålda ex från varandra. I Usa så är PS4 enbart några tusen före men problemet för Sony i USA är att folk köper konsollen men inga spel då utbudet är väldigt tråkigt på den sidan. Den 11:e mars är nästa stora datum för One och vi kommer att se väldigt bra siffror från MS i mars.

Angående skygglappar och att One redan lanserats i alla länder där den bör sälja bra är ganska inkorrekt. MS behöver ju faktiskt enbart sälja 25k enheter i varje land som PS4 finns i för att vara ikapp. Detta kan göras på 1 dag förutsatt att det finns nog med konsoller att matcha efterfrågan.
Exakt

Kul att du hela tiden kommer tillbaka till att det bara ligger några tusen fler sålda för Ps4, Då rapporten visar att Ps4 sålde dubbelt så många som Xbox bara i Januari : http://www.escapistmagazine.com/news/view/132268-PS4-Outsells...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

I dagsläget är PS4 några tusen enheter före Xbox One i USA och detta kommer att ändras när Titanfall släpps. Det förväntas säljas över 300k "extra" Xbox Ones i mars månad jämnfört med den vanliga projekterade försäljningen av One här i USA.

Jag tycker att PS4 fortfarande inte har något intressant spel på gång de närmsta månaderna så det känns som att Xbox One kommer att gå förbi och dra ifrån i total försäljning så fort den lanserats i alla länder där PS4 redan är släppta och detta reflekteras ju i att i USA så av alla spel som såldes under julmånaderna så hade 360/One ca 47% av totala spelförsäljningen (inkluderar alla konsoller+pc) vilket ger Microsoft en hel drös med royalties plus att Microsoft tjänar mer per konsoll såld än vad Sony gör (18$ vinst per såld PS4 jämnfört mot 28$ vinst för MS).

Vill även påminna folk att sluta döma ut en konsoll så tidigt. Båda konsollerna kommer att vara extremt framgångsrika och jag skulle tippa på att de kommer vara inom 5% av varandra i total försäljning under deras livstid

Okej jag tror inte att alla skulle hålla med dig om att Sony inte har något intressant spel på ingående , faktum är att Infamous släpps om 30 dagar och Driveclub om 41 dagar det är 2 exklusiva titlar som i princip alla Playstation fan´s kommer köpa och för mig så ser dem väldigt intressanta ut Förutom det så släpps det gratis spel fler än en gång i månaden till Ps4 det senaste var Outlast som jag personligen måste säga var en riktigt bra port. Dessutom så har vi war thunder och en hel del andra gratis spel som är helt fantastiska

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Dom släpper hos motståndarländerna före pga dom vet att dom kommer sälja stort i Japan hur som helst. Det var ett otroligt smart drag utav Sony, Xbox tex säljer inte bra i Japan och nu förlorade dom även kriget på hemmaplan dvs USA. Så detta blir en WIN WIN för Sony.

Man vinner inte ett krig på 3månader. PS3 ledde ju ett tag över 360 innan 360 tog över som etta på listan i 6+ år

Skrivet av pålis:

Hur mycket av dom 47% tror du 360:n står för? Dom där siffrorna säger inte så mycket om hur bra Xbones spelförsäljning är sålänge MS bakar in alla deras plattformar i samma siffra, på samma sneaky vis som Sony gjorde/gör när dom ska visa Vitas försäljningssiffror och bakar in PSPs siffror. Eller när Sony bakade in PS2s siffror med PS3s när PS3an sålde skit. Ser inte hur dom där 47% säger något specifikt om just Xbones eller PS4ans popularitet eller kvalitet på deras utbud av spel.

360 står för en stor del, det är ju självklart. Påstod inget annat, ville bara poängtera att Xbox som plattform har nästan 50% av totala spelförsäljningen i USA trots Wii,Wii U, PC och Playstation inkluderat.

Skrivet av tEan:

Och åter igen x-bones har REDAN släppts på sina absolut största marknader(Nordamerika och större länder i västeuropa) medan ps4 fortfarande inte släppts på dess största marknad(stora delar av asien). Så med andra ord menar du att ps4 försäljningssiffror i Japan kommer vägas upp av x_bone försäljningen i Sverige, Polen m.fl?... Jag skulle nog påstå att dina skygglappar är extra svarta och tjocka.

Därtill tillkommer den extrema brist på ps4 I länder den släppts, så att den släppts i 40 länder fler än x-bone betyder ju inte mycket försäljningsvis, lanserad men otillgänglig ger ju inte massor med sålda ps4-or.

Ja, Japan är en stor marknad för Sony och jag tycker det är bra att Microsoft mer eller mindre kommer att skippa Japan då japaner har en annan smak som inte fungerar kommersiellt jämnfört med resten av världen. JRPG's och Anime spel är en liten marknad i dagsläget. Angående Sverige, Polen etc etc så är den ingen stor marknad i rena pengar men självklart kommer det säljas massor med konsoller och hjälpa till med totala säljstatistiken. Tror du verkligen att alla som vill ha en Xbox One har importerat en? Skulle tippa på att max 10-15% av den potentiella marknaden har gjort det.

Skrivet av Reaverinc:

Kul att du hela tiden kommer tillbaka till att det bara ligger några tusen fler sålda för Ps4, Då rapporten visar att Ps4 sålde dubbelt så många som Xbox bara i Januari : http://www.escapistmagazine.com/news/view/132268-PS4-Outsells...

145.000 fler sålda PS4or i Januari, dock så var ju Xbox One ca 100k eller mer före PS4 i slutet av december vilket gör summan till några tusen i skillnad. Du förstår väl att bara för att PS4 sålde bättre än One för första gången i USA inte betyder att den är långt före? Det är bara någon procents skillnad emellan dom i statistiken och jag ser inte att Driveclub och Infamous kommer att hjälpa sälja PS4 lika mycket som Titanfall. Driveclub kommer aldrig att ha samma dragkraft som Forza

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Titta gärna på nyhetsrubriken en gång till. "Sony säljer 5,3 miljoner Playstation 4 – förbi Xbox One i USA". Artikeln handlar inte bara om ett land. 5,3 miljoner är globalt.

Fast nyhetsvärdet låg väl i att ps4 säljer mycket bättre än xbox på den amerikanska marknaden o inta att de sålt lite mer än de förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Tror du verkligen att alla som vill ha en Xbox One har importerat en?

Tror du verkligen att alla som vill ha en ps4 har kunnat få tag på en?.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Knuckles:

Man vinner inte ett krig på 3månader. PS3 ledde ju ett tag över 360 innan 360 tog över som etta på listan i 6+ år

???

Har inte blandat ihop konsolerna här? 360 släpptes ungefär ett år innan PS3, så den hade naturligtvis ett försprång. Efter det såldes ungefär lika många PS3 som 360 men efter ungefär 6+ år så har nu PS3 klivit förbi 360 i totalt antal sålda konsoler men det är väldigt jämt (båda har strax över 80M sålda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

360 står för en stor del, det är ju självklart. Påstod inget annat, ville bara poängtera att Xbox som plattform har nästan 50% av totala spelförsäljningen i USA trots Wii,Wii U, PC och Playstation inkluderat.

Xbox som plattform är inte så intressant om deras nya plattform förlorar en stor andel av marknaden. Hur länge tror du att 360-spel kommer att toppa försäljningslistorna? Det blir ännu mer problematiskt för MS när man förlorar marknadsandelar på sin enskilt viktigaste och största marknad; USA. PS3an, med sin PR/utvecklar-mardröm till konsol och mängden clusterfucks pre-2009 till trots, sålde iaf ganska stabilt i Europa/Japan vilket har gjort att PS3/360-fördelningen globalt sett är ganska jämn även fast Sony förlorade en stor del av marknaden i USA. MS har varken Japan eller Europa att falla tillbaka på med Xbone.

Skrivet av Knuckles:

Ja, Japan är en stor marknad för Sony och jag tycker det är bra att Microsoft mer eller mindre kommer att skippa Japan då japaner har en annan smak som inte fungerar kommersiellt jämnfört med resten av världen. JRPG's och Anime spel är en liten marknad i dagsläget. Angående Sverige, Polen etc etc så är den ingen stor marknad i rena pengar men självklart kommer det säljas massor med konsoller och hjälpa till med totala säljstatistiken. Tror du verkligen att alla som vill ha en Xbox One har importerat en? Skulle tippa på att max 10-15% av den potentiella marknaden har gjort det.

Japaner är snarare ett par år framåt när det gäller att ta till sig hela mobil-marknaden etc. än att hela landet sitter och spelar lolita-fyllda hentai-spel. Publiken för dessa spel är en en enormt liten subset av hela spelmarknaden i Japan sett till deras välutvecklade mobilmarknad. Sen kan man ju förstå MS sena lansering i Japan med tanke på hur deras enorma satsning på marknaden dom första åren av 360:ns livscykel, vilket ändå ledde till extremt låga försäljningssiffror. Ska bli intressant att se hur PS4an säljer och om den traditionella konsolmarknaden verkligen är död i dess hemland :/

Skrivet av Knuckles:

145.000 fler sålda PS4or i Januari, dock så var ju Xbox One ca 100k eller mer före PS4 i slutet av december vilket gör summan till några tusen i skillnad. Du förstår väl att bara för att PS4 sålde bättre än One för första gången i USA inte betyder att den är långt före? Det är bara någon procents skillnad emellan dom i statistiken och jag ser inte att Driveclub och Infamous kommer att hjälpa sälja PS4 lika mycket som Titanfall. Driveclub kommer aldrig att ha samma dragkraft som Forza

Var kommer allt ditt förtroende för Titanfall som plattforms-savior ifrån? Det är inte ens exklusivt till Xbone. Varför skulle alla dom miljoner som sitter på en 360 springa ut för att köpa Titanfall på Xbone? Grafik? Är man Graphics-whore kör man på PC. Grafik är knappast någon selling-point för Xbone. Har Xbone-varianten några unika Kinect-features som jag har missat...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Vi kan vända på det:
Apple låser in en användare i ett ekosystem som de kontrollerar med oerhört hårda och tveksamma metoder där de bara vill mjölka allt och alla på pengar. Deras Mac-serier, Itunes, OSX, Iphone, App Store... osv. Valmöjligheter är nästan obefintliga.

Microsoft har ett öppet system (Windows) där man typ kan göra vad som helst bara man har en standardiserad PC. Windows kör det mesta, du kan skapa det mesta och hitta det mesta. Här finns valmöjligheter i oändlighet.

EDIT: Bytt 2 ord mot ord som passade bättre.
EDIT2: Stavfel.

Microsofts standard, inte PC standard. Windows har 90% av desktop-marknaden, klart kommer den köra det mesta då alla siktar sig in på den platformen. Du har sedan Windows Store, windows music windows phone så ser inte någon större skillnad vad Apple har numera.

Att kalla Microsoft Windows ett öppet system är väldigt svårt tvivelaktigt. Vem som helst kan skapa program för det utan licenser men det kan man för Apple's operativsystem också.

Därimot kan du inte titta på källkoden något vidare, du kan inte modifiera systemet något vidare, och du måste verkligen kämpa för att ändra några systemfiler i windows. Måste använda specialprogram som hackar dll filer för att byta färgtema eller om du vill byta utseendet någolunda. Är detta verkligen ett öppet system?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Man vinner inte ett krig på 3månader. PS3 ledde ju ett tag över 360 innan 360 tog över som etta på listan i 6+ år

360 står för en stor del, det är ju självklart. Påstod inget annat, ville bara poängtera att Xbox som plattform har nästan 50% av totala spelförsäljningen i USA trots Wii,Wii U, PC och Playstation inkluderat.

...

145.000 fler sålda PS4or i Januari, dock så var ju Xbox One ca 100k eller mer före PS4 i slutet av december vilket gör summan till några tusen i skillnad. Du förstår väl att bara för att PS4 sålde bättre än One för första gången i USA inte betyder att den är långt före? Det är bara någon procents skillnad emellan dom i statistiken och jag ser inte att Driveclub och Infamous kommer att hjälpa sälja PS4 lika mycket som Titanfall. Driveclub kommer aldrig att ha samma dragkraft som Forza

PS3an har aldrig lett, förutom knappt nu i slutet.

Fortfarande helt ointressant att baka ihop siffror för en hel plattform.

And I lol'ed at your boldness.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian