Permalänk

Överklocka

Hej!
Jag har köpt asus p8z77-v LX och jag har tänkt och överklocka min processor som är en i5 3570k. Jag har kollat runt lite på youtube och har sett att det finns ett program som ska överklocka automatsikt och det heter AI suite och jag kan inte hitta hur man kan hitta det. Dom säger att den ska finnas på min dator men jar hittar inte den.
Hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort. Jag behövde inte AI suite för att det skulle överklocka automatiskt. Du går in på UEFI BIOS och du har tre alternativ att välja på som jag inte minns vad det heter. Finns strömsnål mellan och mycket prestanda. Välj det som ger full prestanda. Det går inte att missa inne på BIOS. Jag tror du kommer förstå när du ser det

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Skulle du kunna gå in på youtube och hitta en tutorial hur man gör? Blir lite lättare
Och en till sak! Jag anväder standard fläckten till processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckeluck:

Skulle du kunna gå in på youtube och hitta en tutorial hur man gör? Blir lite lättare
Och en till sak! Jag anväder standard fläckten till processorn

Borde vara tillräckligt lika för att se, jag hoppas bara att du har tillräcklig kylning och kunskap för att se ifall det är en riktigt usel överklockning.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Jag är inte kunnig alls
Och jag har bara den standard kylaren på processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckeluck:

Jag är inte kunnig alls
Och jag har bara den standard kylaren på processorn

Vet du hur man kommer in på BIOS?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckeluck:

Jag är inte kunnig alls
Och jag har bara den standard kylaren på processorn

Då ska du inte använda deras automatiska överklockning.

Läs på, halva poängen med överklockning är ju att det är kul att sitta och pilla själv för att optimera.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Sett att du kör original kylare, byt den innan du överklockar för att kunna få bättre resultat o mindre risk att du överhettar, sen har du väl ingen kylning över mosfetsen? Har du inte det så bör du ta det lite försiktigt så du inte överhettar dom

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk

om jag överklockar med orginal kylaren, vad kan jag ungefär få för ghz?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luckeluck:

om jag överklockar med orginal kylaren, vad kan jag ungefär få för ghz?

det beror mkt på ditt exemplar men jag skulle inte räkna med över 4 ghz

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom rubriken inte uppfyller kravet i forumreglerna:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

För att tråden ska låsas upp bör TS via PM skicka förslag på en bättre rubrik.

/KimTjik