SweClockers besöker Kompletts huvudlager och PC-produktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tackar!

Vänligen läs mina inlägg ovan så förstår du varför det inte är så bra som det kanske låter. Du har aldrig full kontakt med en ESD källa på detta vis och är därför inte godkänd inom ESD synpunkt.

Det är godkänt, det är ESD säkert. Det du inte verkar förstå är att Hela miljön är ESD källan och alla som vistas i den med ESD klädsel/skor är alltid i kontakt med ESD källan.

Det jag reagerar lite mer på i videon är att dem som monterar datorerna inte är.. försiktiga, en av dem slår kortet mot distanserna etc när han försöker montera det. Snabbt in med skruvdragare och riskerar att missa hållet / skada moderkortet etc. Monterar ram som en idiot etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Coolt, ett mycket bra reportage!

Jobbigt att installera all programvara, teknikern har nog en del att göra. Speciellt i övergångar mellan operativsystem.

De har nog program som automatiserar detta åt dem, finns färdigt sånt på webben att fixa, eller skriva en liten .bat fil med lite flaggor som tillåter programmen att installeras utan frågor. Inte så tidskrävande då.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Jag hann jobba där i 5 månader bara, efter Anovo blivit övertaget av Regenersis. Dem gick senare i konkurs, vilket var synd för mig då jag äntligen fått en break med ett 'ordentligt' jobb. Jag hade en 2 veckors upplärningsperiod i Gävle innan jag började där, så fick lära mig om ESD lite grann där, men ingen specifik kurs inom det. Men hade ju en rock, tofflor, satt inom ESD område samt hade armband.

Jag var för övrigt en tekniker/operatör av Gigaset telefoner.

I see, surt! Jag var inte där speciellt länge jag heller och blev runtkastad lite här och var där inne. Tror vi hade 2 veckors upplärning med. Det kom över nån från skottland och höll i utbildningen!

ESD var dom ju stenhårda på där, det om något är vad jag kommer ihåg i alla fall!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Rätt mycket How Things Work - vibbar, skönt att slippa alla deras värdelösa ordvitsar som dom tvunget ska ha med i översättningen
Riktigt grymt reportage! Ser gärna fler om ni kommer på andra coola ställen att besöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Sant, men tror de har vett nog att inte skicka iväg tusentals datorer varav flera kommer haverera efter något år.

Men du kanske har rätt.

Jag vet att jag har rätt till 99%, jobbar som sagt i mer kritiska miljöer än detta, jag måste veta min sak. Vissa kort tillverkas bara i ett ex på mitt jobb (kundkort), och kan kosta någon miljon. Inte kul om något sådant skulle gå sönder pga ESD.

Skrivet av str8forthakill:

Det är godkänt, det är ESD säkert. Det du inte verkar förstå är att Hela miljön är ESD källan och alla som vistas i den med ESD klädsel/skor är alltid i kontakt med ESD källan.

Det jag reagerar lite mer på i videon är att dem som monterar datorerna inte är.. försiktiga, en av dem slår kortet mot distanserna etc när han försöker montera det. Snabbt in med skruvdragare och riskerar att missa hållet / skada moderkortet etc. Monterar ram som en idiot etc.

Vilken ESD klädsel då? Om du läst mina inlägg så skrev jag att den enda gången man inte behöver ESD armband är om man har en hel ESD utstyrsel på sig, rock, mask, handskar, skor you name it. Du har inte full kontakt med en ESD källa om du sitter på en stol, tyvärr. Du har viss kontakt, men inte tillräcklig för att vara godkänd helt och hållet.

Dessutom, den miljön du verkar beskriva är så långt ifrån kompletts miljö ändå, de har inga ESD fläktar som avjoniserar, inga fuktmaskiner till synes, inga lösa prylar som är ESD godkända etc etc, listan kan göras Väldigt lång, tyvärr.

Jag kan däremot ta upp en "rolig" grej, varje år så uppdateras reglerna över vad som är ESD godkänt, finns klassificeringar inom detta, och för varje år krymper tillverkningen och elektroniken (vilken går hand i hand med att det blir känsligare då det kan hoppa mellan mycket mer och det är tynnre "trådar"), det man dock inte tar hänsyn till är att det tar ett år att framställa dessa nya regler varje år, det är en jäkla process och det ska upp till EU organet innan det blir officiellt. Så vad betyder det? Jo, att varje gång en uppdaterad klassificering kommer så är den redan fel och omodern, just av anledningen att det tar tid att få fram det. Detta är information jag fått från folk som är med och bestämmer/sätter dessa regler. Det som är problemet är att de kan bara utföra sina tester på elektronik som finns idag, men standarden sätts för imorgon (eftersom det tar ett år innan den blir officiell), och då har redan ny elektronik som är känsligare kommit och där är karusellen igång med uppdaterad klassificering, som redan är är gammal pga gammal data.

vad menar du med "Hela miljön är ESD källan"? Alla lösa komponenter som inte är ESD godkända utgör en risk, man drar inte en summering på allt och därmed räknar ut ESD risken, man räknar från varje enskild sak som finns i rummet, lådor, kartong, pennor etc etc.

Jo, de verkar inte vara jätteförsiktiga, mer kvantitet än kvalitet, det är ju det som alltid lönar sig kortsiktigt för företag?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte förstå hur folk kan se det som ett drömjobb att montera datorer på detta sätt. Det kanske är kul den första månaden, om ens det.
Extremt repetativt arbete och dessutom inte värst ergonomiskt. Kan tänka mig att många som jobbar som montörer får problem med rygg och axlar.
Jag har monterat en del datorer och jag skulle i vilket fall vantrivas

MEN, smaken är som baken

Vill ni jobba inom detta så söks det säkert arbetskraft till detta i det bortskämda Norge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

I see, surt! Jag var inte där speciellt länge jag heller och blev runtkastad lite här och var där inne. Tror vi hade 2 veckors upplärning med. Det kom över nån från skottland och höll i utbildningen!

ESD var dom ju stenhårda på där, det om något är vad jag kommer ihåg i alla fall!

Haha ja exakt, dem blev ju köpta av folk från Skotland har jag för mig. Anovo blev Regenersis, ägare från Skotland. Ja ibland blev även jag skickad på lite tråkigare göra, såsom felsökning av routrar & 3g/4g modem, det var fruktansvärt trist. Det jag normalt sett pysslade med var jag helt ensam om och var lite variation på. Jag gjorde all felsökning och alla reparationer själv och hade "eget" lager också.

Jo ESD är rätt viktigt. Fick varje morgon ställa mig på maskinen som checkade av en, sen fick man skriva in sig också, att man testat sig på stationen där.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Reportaget kändes väldigt proffsigt gjort. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Citerar ,mina tankar "Bara fegisar som använder ESD armband"
Tack ändå

Fast vi är ju amatörer och alltså använder vi esd-armband. OM man har en större produktion så är det ju naturligtvis så att man kan anpassa rummet så att det inte behövs. Dumt att inte ha det tbh. Som att köra ut bilbälte, kan fortfarande gå illa men oddsen är bättre än utan.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt och intressant

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Haha ja exakt, dem blev ju köpta av folk från Skotland har jag för mig. Anovo blev Regenersis, ägare från Skotland. Ja ibland blev även jag skickad på lite tråkigare göra, såsom felsökning av routrar & 3g/4g modem, det var fruktansvärt trist. Det jag normalt sett pysslade med var jag helt ensam om och var lite variation på. Jag gjorde all felsökning och alla reparationer själv och hade "eget" lager också.

Jo ESD är rätt viktigt. Fick varje morgon ställa mig på maskinen som checkade av en, sen fick man skriva in sig också, att man testat sig på stationen där.

Så var det redan på SCCC tiden om vi nu ska gå till grunden först SCCC som blev uppköpta av Teliservice som sedan blev uppköpta av ANOVO som sedan blev Regenersis (har jobbat på alla dom företagen utom det sista) så jag vet med att reglerna ändras från år till år precis som alla andra ISO-regler ändras.

Tror komplett har ganska bra koll på vad dom måste uppfylla för typ av skydd vid hopmontering av datorer.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Du har inte full kontakt med en ESD källa om du sitter på en stol,

Och det visar hur lite du kan om ESD, röven är en relativt stor kontaktyta. Slå upp det någon gång. Stolar för ESD golv designade så att man slipper ha ESD armband när man slitter med. Används väldigt mycket i dynamiska miljöer där man måste röra på sig mycket/gå och hämta material etc konstant. Att ta på/av ett ESD armband fem gånger i minuten är oacceptabelt.

Därför utvecklades dessa alternativa lösningar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tozzi:

Läs mina inlägg ovan så får du svaret på din fråga. En ESD skada framkommer oftast inte direkt, utan kanske efter dagar, veckor, något år. Det beror på hur stor skada som skett och hur pass denne krets stressas/används.

Du har säkert rätt i allt du säger om ESD. Men jag tror inte Komplett medvetet försöker ha sönder datorerna, dessutom lämnar de tre års garanti på sina datorer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Rolig läsning , tack sweclockers. Sen blir ju trådarna ungefär som vanligt, nu 4 sidor om ESD, annars 4 sidor nvidia vs amd

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Uff bygget är ju hela nöjet.

Du hade stavat fel, jag rättade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och det visar hur lite du kan om ESD, röven är en relativt stor kontaktyta. Slå upp det någon gång. Stolar för ESD golv designade så att man slipper ha ESD armband när man slitter med. Används väldigt mycket i dynamiska miljöer där man måste röra på sig mycket/gå och hämta material etc konstant. Att ta på/av ett ESD armband fem gånger i minuten är oacceptabelt.

Därför utvecklades dessa alternativa lösningar.

Om du satt naken möjligtvis, du har ju bland annat kalsonger och byxor på dig, hoppas jag. Stolar är aldrig designade för att avleda dig som person, du är välkommen att ringa folk utbildade inom detta, t.ex. Armeka som är en av de största företaget inom detta. Dock kan ja tänka mig att de sägs så i reklamsyfte för att de låter bra och kan sälja några stolar. Att stolen är ESD betyder bara att den inte är av komponenter som utgör en ESD fara, jag skrev det tydligt i tidigare inlägg. Dessutom beroende på golv så har stolen kanske inte alltid kontakt med ESD källa, speciellt INTE på sådant golv som komplett har (sådant med lösa flingor). Att ta av sig armband är ingen konst, därför de är kontaktterade så du kan ta bort dem borde från bordet eller vid armbandet (utan att ta av sig just armbandet).

Att börja med "personangrepp"/hån känns inte diskuterbart, så ja hoppas jag slipper höra något sådant från dig i fortsatta diskussioner!

Skrivet av MSIOCGenie:

Du har säkert rätt i allt du säger om ESD. Men jag tror inte Komplett medvetet försöker ha sönder datorerna, dessutom lämnar de tre års garanti på sina datorer.

Nä de tror jag nog inte heller, men någon kurs då och då för alla skulle inte skada, speciellt för ansvarig chef/ESD samordnare på komplett.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Om du satt naken möjligtvis, du har ju bland annat kalsonger och byxor på dig, hoppas jag......

Om du inte bygger dina datorer naken så missar du hela upplevelsen.

Visa signatur

/Prizm

Permalänk
Medlem

Hatten av! Med hakan i backen så konstaterar jag att reportaget var mycket intressant!
Gör gärna mer!

Permalänk
Inaktiv

Jätte bra reportage. jag följde den hela vägen till slut. Såg hur gulligt som helst när de fixade ihop stationära datorerna, som om de lekte med lego

Permalänk
Medlem

Schyssta repor på bordet när han drar runt på moderkortet 05:28.

Hoppas ni kan göra fler besök, väldigt intressant om inte annat!

Visa signatur

GPU Asus GTX 780 Ti. Audio DT990, Dac/Amp combo: ican & idac
Moderkort MSI Z87-GD65 ATX CPU i5-4670k@4,6
Minne Corsair 16GB CL9 1600Mhz Nätagg be quiet 750w 80+ gold
Chassi Fractal Design R4 White Skärm Eizo Foris 24" 240hz, Dell 24" IPS
Hårddisk Samsung SSD PRO 256GB, 8 Tb lagring

Permalänk
Medlem

Intressant reportage! Skickas allt från Norge eller har dom även lager i Sverige?
Lite besviken över att esd-matta på borden och anpassade skor/tofflor verkar saknas i verkstaden. Och så den där kartongbiten... usch...

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på musik i filmen, lite p*** varning på det, haha?

OT: väldigt imponerande måste jag säga och nu ska man inte klaga på att det kan bli fel ibland.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag vet att jag har rätt till 99%, jobbar som sagt i mer kritiska miljöer än detta, jag måste veta min sak. Vissa kort tillverkas bara i ett ex på mitt jobb (kundkort), och kan kosta någon miljon. Inte kul om något sådant skulle gå sönder pga ESD.

Men skulle det inte kunna tänkas att miljön du jobbar i är mycket mer kritisk och att din ESD-utrustning/kunskap då är mer essentiell för ditt jobb medan det för att montera några hemmadatorer inte krävs lika stor aktsamhet? Det kanske inte gör så mycket för komplett om en av 1000 datorer får en ESD-skada, då kanske det blir dyrare att investera i utrustningen för att förhindra dessa skador?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Ett jävla tjöt om ESD.

Jag har byggt mina datorer i 20 år och aldrig använt ESD-armband och har fortfarande aldrig fått problem.

Lägg ner eran onödiga diskussion här innne eller kontakta komplett och säg till dom att dom gör fel!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Kan verkligen inte förstå hur folk kan se det som ett drömjobb att montera datorer på detta sätt. Det kanske är kul den första månaden, om ens det.
Extremt repetativt arbete och dessutom inte värst ergonomiskt. Kan tänka mig att många som jobbar som montörer får problem med rygg och axlar.
Jag har monterat en del datorer och jag skulle i vilket fall vantrivas

MEN, smaken är som baken

Vill ni jobba inom detta så söks det säkert arbetskraft till detta i det bortskämda Norge!

Håller med, att bygga datorer skulle för mig vara ett drömjobb men då inte på denna nivå utan mer som tex SingularityComputers på YouTube Lite mer finlir och moddning och inte bygga "bara för att"..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Förstår inte allt snack om ESD heller. Ett så stort företag som Komplett som har varit i branschen i femton år har väl någon gång haft folk där som kollar så det är en säker miljö. Att sitta här och spekulera om det lilla man ser i videon är ju helt meningslöst hur som helst.

Mycket intressant video för övrigt, uppskattas verkligen.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Sweclockers när den är som bäst, väldigt underhållande och informativt.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Alla dessa iphone-lurar!

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag vet inte exakt hur lösningen fungerar men enligt PC-byggarchefen är det, jag citerar, "bara amatörer som använder ESD-armband" eftersom det finns mycket smidigare metoder nuförtiden. Som jag förstår det är allt i rummet anpassat för att inte ge upphov till ESD.

Det låter som ett vågat uttalande från honom och jag tror inte på det det minsta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N