Vilket grafikkort är bäst i mitt fall??

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort är bäst i mitt fall??

Tjena. Längesen jag frågade, el gjorde en stor uppgradering i lådan.

Men har kommit fram till att mina gamla AMD HD6870 (har 2 st.) börjar gå på knäna i nyare spel med högre inställningar.

Jag spelar dock fortf. ganska mkt äldre spel, som BF2 modden Project Reality (där jag själv är utvecklare) så det ska ju vara något kort som fungerar bra med äldre spel och inte sämre, för att spelen kanske inte stödjer nyare kort. Men det tror jag nog ska gå bra.

Har som sagt i nuläget 2 gamla HD6870 och har länge funderat över att gå över till Nvidia och börja med en kärna (?) som t.ex ett ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB PCI-E DVI/HDMI/DP.

Men har även funderat på att stanna kvar med AMD och då funderat på ett GIGABYTE RADEON R9 290X OC 4GB PCI-E DVI/HDMI/DP.

Men hur mkt skiljer de sig? Jag tänker på spel som inte stödjer flera kärnor och även på nya spel som BF4...

Har tittat på tester mellan korten och det är ingen tvekan att ett 290X är vassare än ETT Nvidia GTX 780.

Men hur ter sig korten i min nuvarande setup som jag inte är så sugen på att uppgradera i nuläget???

  • ASUS P8P67 Deluxe B3

  • Core i7 2600K

  • 8GB Corsair Vengeance 1600MHz

  • 2st XFX HD6870

  • Corsair 750W

Tack folket!

Permalänk
Medlem

Kör på med 290X men jag hade nog OCat prollen lite.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kör på med 290X men jag hade nog OCat prollen lite.

Jag tycker 5 ghz är en helt ok klock

Jag hade kört 780, men det är mest personlig preferens efter problemfri tillvaro med nvidia.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har kikat på tester osv, om inte så gör det, det verkar som om 290 inte är så långt efter 290X i prestanda, du kanske kommer fram till att du kan spara i runda slängar en tusenlapp där. Jag gillar ATI (som jag då fortfarande säger) men jag har hållit mig till Nvidia de två senaste inköpen (GTX 560 TI samt GTX 770) så jag vet inte riktigt hur de nya ATI korten fungerar, vad avser drivrutiner. I vilket fall som helst så skadar det ju inte att ha lite extra VRAM, även om man "bara" spelar i 1920x1080. O. Irriterar mig fortfarande på att GTX 770 kan fås med 4GB medans premium kortet 780 endast kommer med 3GB, borde väll vara tvärtom kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kör på med 290X men jag hade nog OCat prollen lite.

Tycker nog 5 GHz är en riktigt fin klockning om den är stabil, själv tuffar jag på i 4,4 GHz för det mesta.

[QUOTE=I Kill;14392417]Tjena. Längesen jag frågade, el gjorde en stor uppgradering i lådan.

Men har kommit fram till att mina gamla AMD HD6870 (har 2 st.) börjar gå på knäna i nyare spel med högre inställningar.

Jag spelar dock fortf. ganska mkt äldre spel, som BF2 modden Project Reality (där jag själv är utvecklare) så det ska ju vara något kort som fungerar bra med äldre spel och inte sämre, för att spelen kanske inte stödjer nyare kort. Men det tror jag nog ska gå bra.

Har som sagt i nuläget 2 gamla HD6870 och har länge funderat över att gå över till Nvidia och börja med en kärna (?) som t.ex ett ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB PCI-E DVI/HDMI/DP.

Men har även funderat på att stanna kvar med AMD och då funderat på ett GIGABYTE RADEON R9 290X OC 4GB PCI-E DVI/HDMI/DP.

Men hur mkt skiljer de sig? Jag tänker på spel som inte stödjer flera kärnor och även på nya spel som BF4...

Har tittat på tester mellan korten och det är ingen tvekan att ett 290X är vassare än ETT Nvidia GTX 780.

Men hur ter sig korten i min nuvarande setup som jag inte är så sugen på att uppgradera i nuläget???

  • ASUS P8P67 Deluxe B3

  • Core i7 2600K

  • 8GB Corsair Vengeance 1600MHz

  • 2st XFX HD6870

  • Corsair 750W

Tack folket![/QUOTE]

Med en så pass stark processor klarar du samtliga singelkort utan problem, beroende på preferenser angående upplösning, fps och detaljnivå så klart.
I dagsläget är nog GTX 780 ett bra köp men om Mantle blir stabilt och du vill spela de titlar som kommer få stöd/har stöd idag så är ett R9 290X ett "prisvärt" toppkort. Hade jag själv varit spekulant på ett toppkort idag hade jag nog valt det senare, dock har jag mer snöat in på tysta och energieffektiva kort så är mer intresserad av nästa generation

Angående AMD kontra Nvidia så får du tänka på om deras specialgrejer betyder något för dig. Ska du spela in när du spelar så har Nvidia bra stöd för det. Fysik har de båda för olika spel, om det är viktigt så väljer du efter de spel du gillar och om de har stöd. AMD har True Audio, kan bli riktigt bra i framtiden men inte riktigt testat eller implementerat än. Gsync för Nvidia men då krävs ny dyr monitor.

För mig lutar det mer åt AMD då det helt enkelt känns mer spännande och bättre prestanda/krona men har du nytta av Nvidias extrafinesser mer än AMDs så välj dem.

EDIT: Jag räknade lite på prestandan och tror jag fattat rätt att dina 6870 Crossfire motsvarar ungefär ett R9 270X och R9 290X är ungefär 77% snabbare så det blir en bra uppgradering med mycket mer grafikminne också. GTX 780 ger 64% mer ungefär. Detta i genomsnitt, vissa titlar blir snabbare på 780 men i snitt är 290X bättre.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

290x presterar cirkus 5-7% bättre än 290 bara, ej värt extra 1000kr. Hade kört på 290 eller 780. 290 är mest prisvärt pris/prestanda, stödjer mantle etc, medans 780 kanske lockar med shadowplay, PhysX, Cuda etc.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare bara haft nvidia kort. Detta är mitt första AMD kort och jag är riktigt nöjd med det. Har inte haft några problem alls med kortet hittills. Mantle är ett plus, men är man ute efter gsync så är det nvidia som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wow vad snabbt ni svarar! :S

Okej, ja verkar ju vara lite skoj med alla finesser och Mantle med R9 290X, men samtidigt lockar det ju att slippa fps drops när man spelar och samtidigt spelar in, med ett nVidia.

Undrar hur de är med äldre spel...? Fast man tycker ju, att det inte kan gå bakåt med nyare prylar, men ibland är det ju så.

Spelar bara med en skärm, vsync och 120Hz/120fps (om jag kommer upp i det vill säga). Egentligen inga krav på specialfinesser. Bara att spelen flyter på i fin grafik.

Men mina gamla datorkomponenter säger ni fixar det fint? 8GB minne. Är det för lite? Blir det mer kräm om jag uppgraderar det tillsammans med ett nytt gfx kort? Och nej, jag kör inte 5GHz längre. Kör i 4.5GHz tror jag. Längesen jag uppdaterade signaturen.

Skrivet av SuperFlugan:

290x presterar cirkus 5-7% bättre än 290 bara, ej värt extra 1000kr. Hade kört på 290 eller 780. 290 är mest prisvärt pris/prestanda, stödjer mantle etc, medans 780 kanske lockar med shadowplay, PhysX, Cuda etc.

Okej. Men hur e det? R9 290X. Är det fler än en kärna medans 290 bara har en el?

Permalänk
Medlem

Har inte sett något hardware site som rekommenderar 290X över vanliga 290 gällande pris vs prestanda. Ca: 8% mer prestanda för 20-25% högre pris eller så.

R9 290(x):
Billigare och 'bättre' än GTX 780 + har Mantle.

GTX 780:
Enligt min erfarenhet verkar Nvidia ha lite bättre kontroll på sina drivrutiner + har Shadowplay.

Edit: Hatar när folk svarar medans jag skriver.

Edit 2: Gillar när saker funkar som det ska själv, så körde på det gröna teamet.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Wow vad snabbt ni svarar! :S

Okej, ja verkar ju vara lite skoj med alla finesser och Mantle med R9 290X, men samtidigt lockar det ju att slippa fps drops när man spelar och samtidigt spelar in, med ett nVidia.

Undrar hur de är med äldre spel...? Fast man tycker ju, att det inte kan gå bakåt med nyare prylar, men ibland är det ju så.

Spelar bara med en skärm, vsync och 120Hz/120fps (om jag kommer upp i det vill säga). Egentligen inga krav på specialfinesser. Bara att spelen flyter på i fin grafik.

Men mina gamla datorkomponenter säger ni fixar det fint? 8GB minne. Är det för lite? Blir det mer kräm om jag uppgraderar det tillsammans med ett nytt gfx kort? Och nej, jag kör inte 5GHz längre. Kör i 4.5GHz tror jag. Längesen jag uppdaterade signaturen.

Okej. Men hur e det? R9 290X. Är det fler än en kärna medans 290 bara har en el?

Det är samma grafikprocessor fast med några cluster som är deaktiverade, det vill säga något sämre prestanda men precis samma funktioner. R9 290 presterar i snitt lika som 780 enligt Swecs tester.

Du behöver inte uppgradera RAM.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Jag tycker 5 ghz är en helt ok klock

Skrivet av Videoapan:

Tycker nog 5 GHz är en riktigt fin klockning om den är stabil, själv tuffar jag på i 4,4 GHz för det mesta.

Jag läste inte ens hans sign -.- utan bara vad han skrev i posten. Vilken miss!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

This:
http://www.dustinhome.se/product/5010763586/sapphire-radeon-r...

Köp ej 290/290X med referenskylare dock. Har en själv som strular som jag ska skicka tillbaka på RMA...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

@TS Jag har nästan exakt samma datorspec som dig (CPU @4200). Uppgraderade med exakt det Asus kort du länkade till och jag är klart nöjd.

Jag spelar dock på en 60Hz skärm. Och på att hålla över 60 fps i BF4 är inga större problem.(Har satt ingame fps cap till 75 i config och det ligger stabilt).
Vet inte hur nära 120 fps man kommer på ett 780 dock.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem

Tack alla delaktiga och med era råd blev det helt enkelt ellebellebi mellan 780 och 290X. :S

Så jag tog GIGABYTE RADEON R9 290X OC 4GB PCI-E DVI/HDMI/DP kortet.

Det är iaf ingen referenskylare, så jag hoppas jag inte behöver sitta med både earplugs och lurar.

Nu ska jag slänga in det i lådan och skriver sen hur det fungerar och låter rent spontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Tack alla delaktiga och med era råd blev det helt enkelt ellebellebi mellan 780 och 290X. :S

Så jag tog GIGABYTE RADEON R9 290X OC 4GB PCI-E DVI/HDMI/DP kortet.

Det är iaf ingen referenskylare, så jag hoppas jag inte behöver sitta med både earplugs och lurar.

Nu ska jag slänga in det i lådan och skriver sen hur det fungerar och låter rent spontant.

Nice! Föredrar Tri-x kylaren dock. Men det blir nog bra.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Jahapp... Vet inte vad jag ska säga riktigt.. Känns iaf som en förbättring. Men ändå inte. Ingen "wow" upplevelse mot mina HD6870 i crossfire.

http://www.3dmark.com/3dm/2493240

E det ok?

Permalänk
Skrivet av I Kill:

Jahapp... Vet inte vad jag ska säga riktigt.. Känns iaf som en förbättring. Men ändå inte. Ingen "wow" upplevelse mot mina HD6870 i crossfire.

http://www.3dmark.com/3dm/2493240

E det ok?

Överklocka din CPU för bättre resultat, iallafall inom gaming. Nu kan det vara så att din prolle sätter stop för grafikkortet, så den inte får visa sin fulla potential.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xGreenRed:

Överklocka din CPU för bättre resultat, iallafall inom gaming. Nu kan det vara så att din prolle sätter stop för grafikkortet, så den inte får visa sin fulla potential.

Så du menar att 5GHz inte är tillräcklig ÖK?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så du menar att 5GHz inte är tillräcklig ÖK?

Jag har inte ens överklockat min processor och den flaskar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av I Kill:

Jahapp... Vet inte vad jag ska säga riktigt.. Känns iaf som en förbättring. Men ändå inte. Ingen "wow" upplevelse mot mina HD6870 i crossfire.

http://www.3dmark.com/3dm/2493240

E det ok?

Sweclockers kort fick högre poäng än dig(Du kanske har andra inställningar/upplösning?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Sweclockers kort fick högre poäng än dig(Du kanske har andra inställningar/upplösning?)
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5802?k=9497789b81c2f...

Grafikpoängen är nästan exakt samma. Totalpoängen är däremot mindre, men den beror ju även på CPU, så inte så konstigt.

TS; Det är inte bara så att du redan innan hade tillräckligt hög FPS och att du därför inte ser så stor skillnad?
Har du mätt lite FPSer eller sådär?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Nej, men jag tycker nog att jag borde få mer... Och jag körde inte 3Dmark firestrike testet i 1080p heller. Har bara basic edition...

Permalänk
Medlem

Inga fel på dom 3dmark-siffrorna alls. Grafikpoängen är ju exakt som i sweclockers test. Working as intended.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Om inte 290x/290 passar helt så kör inet med rabbat på 700 serien med Asus kylare. http://www.inet.se/kampanj/1409/asus-nvidia-week
Inte så stor skillnad i prestanda på 780 eller 290x när man väl överklockar dom men om mantle kommer att fungera bra så vet vi såklart vilken som kommer att bli snabbast i framtiden.

Edit: Såg att du körde på 290x. Blir nog finfint!

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Sweclockers kort fick högre poäng än dig(Du kanske har andra inställningar/upplösning?)
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5802?k=9497789b81c2f...

Men dem sitter ju på LGA2011 prolle. Klart dem får mer pinnar.

Till er som inte läser hela tråden innan ni postar. TS sa att hans signatur är väldigt outdated. Den stämmer inte, hans 2600k leker i typ 4,5Ghz.

Processorn är fan relativt gammal och datorn i sin helhet presterar bättre än en Haswell 4770k med ett freaking Titan.

Hans resultat är alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Ok, låter ju bra men kan jag förvänta mig en rejäl skjuts fps om jag uppgraderar från win7 till 8??

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Ok, låter ju bra men kan jag förvänta mig en rejäl skjuts fps om jag uppgraderar från win7 till 8??

I BF4 är väl det sant i de flesta fallen. Men i andra spel har jag inte den blekaste aningen om.

Win8 är väl som jag har förstått det mer lättdrivet som OS rent generellt i jämförelse emot Win7(?)

Permalänk
Medlem

Herregud. Upptäckte tillslut hur kass fps senaste cat. Drivisarna gav mig!! De e ju heelt värdelösa så fick tillbaka till senaste officiella certifierade och fpsen flög i skyarna (typ).
Men har ett litet bekymmer med "lösa" texturer som effekt texturer. Inga modeller utan partikel texturer. De är riktigt suddiga, speciellt i kanterna. Så var det inte med mina gamla 6870. Har klickat i "optimal performance" i control center. Kan det ha med saken att göra???

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Så du menar att 5GHz inte är tillräcklig ÖK?

Jag visste inte att han hade överklockat..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte på det. Vinner jag ngt på att koppla ihop ett hd6870 kort till 290x kortet??