Telia Sonera testar gigabithastighet genom kopparnätet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Speciellt när Telias DSL kostar typ 200kr mer för lägre hastigheter än fiber...

Hur räknar du då? Billigaste fiber från Telia 299kr, billigaste ADSL 252kr

Skrivet av Blupparen:

Dröjer nog ett tag innan detta kommer ut på landet. Mina föräldrar har 8Mbit/s och det är sällan man kommer upp i full hastighet. Får runt 5-6Mbit/s. Men om tekniken leder till mer bandbredd är det ju bra. Fast om jag ska vara ärlig tror jag folk på landet kommer gå över till trådlösa lösningar när det nätet blir stabilare medans företag och sweclockare kommer köra fiber.

Ja, framför allt när det står i artikeln att de är i Helsingfors de utför testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast det är det inte. Det är inte full duplex, det kan bli vääääldigt mycket störningar väldigt enkelt i kopparledningar. Det känns lite udda att de enda som har nytta av den här typen av teknik redan borde ha fiber indraget.

Jag menar givetvis att om man får ut 1Gbit så spelar det ingen roll hur. 1Gbit över fiber är inte snabbare än 1Gbit över koppar. Om sedan kopparn inte klarar av att leverera så som utlovas så är det ju en kass teknik som inte ska jämföras med fiber. Full duplex är ju t ex ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Eh. Det är väl häftigt och sånt! Fiber är dock vansinnigt mycket vettigare på alla sätt och vis. Inte minst med tanke på att det är skalbart och man slipper bo granne med telestationen!

Och fördelen av att inte ha kablar som går sönder av ett träd så fort det blåser lite (och framför allt så de jäkla telefonledningarna som inringar min tomt försvinner, har god lust att ta motorsågen och fälla stolparna men det är av någon anledning brottsligt trotts att de står på min mark utan att jag godkänt det).

Det kan säkert vara en bra lösning i centrala delarna av de större städerna, men jag tycker vi har hört om supersnabbt bredband över koppar i över 10 år och det har inte hänt särskilt mycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hahaha, Telia... det är finfint det.

Som deras VDSL satsning... efter några månader och ex antal basstationer uppgraderade så kom de på att det var dyrt och gav upp.

439kr i månaden för teoretisk 30/2 eler vad de kallar det. Faktisk hastighet; 17/1. Betalde 300kr för 100/100 i en HSB lägenhet innan.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Avstängd

Och om 10 år så är kopparnätet en bra bit på vägen i sin avveckling. Så detta känns lite konstigt när regeringen har en klar målbild att riva ner kopparnätet...

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Om de kan köra på befintlig koppar betyder det att det räcker att byta utrustningen i deras stationer. Ska du dra fiber måste du dra nya kablar och bytta utrustningen. Självklart fungerar det i på alla ställen utan verkar vara mer anpassat för storstäder men på vilket sätt är det dåligt om de har hittat ett kostnadseffektivt sätt att öka bandbredden för folk? Jag tror du överskattar den faktiska spridningen av fiber i tätort.

Vi kan se det så här. Telia har alla siffror som de behöver. De vet exakt hur stor teckningen är, hur deras utbyggnadsplaner för fibrer ser ut, vad det kostar att bygga ut fiber, vad det kostar att implementera den här tekniken och de har garanterat en väldig massa siffror på hur villiga folk är att betala för olika tjänster. Någonstans har någon gjort en grundlig ekonomisk kalkyl på detta och kommit fram till att det är ett kostnadseffektivt sätt att öka bandbredden för en del kunder. Telia sitter på all data de behöver för att göra en sådan analys. Du har ingen data mer än en magkänsla.

Nej det har du helt rätt i! Magkänslan är det enda jag har! Vi får väl se hur pass dyrt det faktiskt kommer bli...

Skrivet av Skrotnisse92:

Tvinga? Nja, kan man verkligen tvinga sin hyresvärd att dra in fiber?

Fiber är ta mig fan det bästa med att bo i Umeå kommun. Jävlar vad dom har satsat genom åren och det har lönat sig hårt!

Haha, inte tvinga kanske. Men man kan definitivt ge hyresvärden "an offer he can't refuse". Om man lägger fram det på rätt sätt så är det väldigt enkelt att motivera kostnaden för att dra in fiber i ett hus i allmänhet.

Det är fint det!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Hur räknar du då? Billigaste fiber från Telia 299kr, billigaste ADSL 252kr

Ja, framför allt när det står i artikeln att de är i Helsingfors de utför testet

yeah. för 252kr för 2mbits är ju prisvärt.
jämför 100 fiber med 60 adsl. Mitt 60/12 kostar 475kr i månaden och då får jag bara ut runt 40 och dippar ibland ner till 20 (vilket Telia har garderat sig för även om lägsta jag skall få ut är 30)

Tycker absolut man skall lägga pengar på att få ut fiber då det är det mest framtidssäkra. ( http://www.sweclockers.com/nyhet/18219-alcatel-lucent-och-bri... )
koppar kämpar med 1gbits över ett avstånd på 250 meter medans fiber tydligen kan fixa 1,4 terabit över 410 kilometer!

Samla ihop all koppar och återanvänd det till något vettigt i stället och lägg ner fiber.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Discokungen
Skrivet av RainesX:

jämför 100 fiber med 60 adsl. Mitt 60/12 kostar 475kr i månaden och då får jag bara ut runt 40 och dippar ibland ner till 20 (vilket Telia har garderat sig för även om lägsta jag skall få ut är 30)

Tycker absolut man skall lägga pengar på att få ut fiber då det är det mest framtidssäkra. ( http://www.sweclockers.com/nyhet/18219-alcatel-lucent-och-bri... )
koppar kämpar med 1gbits över ett avstånd på 250 meter medans fiber tydligen kan fixa 1,4 terabit över 410 kilometer!

Samla ihop all koppar och återanvänd det till något vettigt i stället och lägg ner fiber.

Det är lite det jag känner också. Kostnaden för ungefär samma hastighet är det ENORMT stor skillnad på. Speciellt om man tar en annan leverantör än Telia...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

det intressanta här är ju att man redan börjat demontera koppar nätets i med att finns så bra alternativ i dag med 4g. visst ser man till alternativen 4g du får 10 gånger snabbare uppkoppling men du får bara använda det i en viss tid 5 minuter sedan sänker vi hastigheten till 50kbs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast det är det inte. Det är inte full duplex, det kan bli vääääldigt mycket störningar väldigt enkelt i kopparledningar. Det känns lite udda att de enda som har nytta av den här typen av teknik redan borde ha fiber indraget.

DSL är full duplex. ADSL är däremot inte symmetrisk när det gäller hastigheten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hur skulle denna teknik fungera på 3 km kopparkabel? Eller är det så att det bara funkar på kortare avstånd?

250m för 1 Gbit tror jag att det var.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Discokungen
Skrivet av maniak:

Jag kan aldrig tänka mig att det här är full duplex. A:et i ADSL står ju för Assymetric, så ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1Gbit i all ära, men vi vet ju alla att bor man för långt ifrån basstationen så är man doomed. Det är ju något som vi levt med sedan 56k-tiden när vi satt å fraggade Quake. Jag tycker det är imponerande och häftigt att man kan klämma ut 1Gbit från samma nät som jag hade 56k på, men det hade varit intressant att se hur mycket hastighet, packetloss osv som det blir per 100m eller dylikt.

Jag kan inget om tekniken, men det känns ju ganska meningslöst om du åker ett tåg till jobbet varje dag och den enbart kan köra i 200km/h mellan första och andra stationen, du bor på fjärde och ska åka fem stationer där tåget efter första tappar 50km/h mellan varje station med en garanti ifrån bolaget att du åtminstone får åka i 40km/h som minimum men UPP TILL 200KM/H!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Man kan väl alltid hoppas att detta blir något, sitter själv på 2Mbit ADSL (max hastighet 7km från basstation), avstånd till närmaste 4g mast är 3km så den möjligheten går bort och fiber här ute på landet kan man bara drömma om.

Så för en del personer kan detta nog vara en möjlighet om det kan få upp en hygglig hastighet på längre avstånd såvida de inte tänker placera 4g master lika tätt som skogen eller att de får längre räckvidd via 700MHz bandet.

Permalänk
Medlem

Jag har ca 7000 meter till telestationen. Hur mycket skulle jag få ut tro? 2?

Får ca 70 nu med 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag kan aldrig tänka mig att det här är full duplex. A:et i ADSL står ju för Assymetric, så ja.

Men full duplex innebär att du kan skicka och ta emot data samtidigt. Assymetrisk betyder att det är olika hastighet upp och nedströms. De har egentligen inte med varandra att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

DSL är inte helt full duplex. När man övergår 67% av hastigheten i någon riktning så börjar frekvensbanden tulla på varandra, så upp till 67% är det full duplex, sedan delas bandbredden broderligt.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

DSL är inte helt full duplex. När man övergår 67% av hastigheten i någon riktning så börjar frekvensbanden tulla på varandra, så upp till 67% är det full duplex, sedan delas bandbredden broderligt.

Och din ping skjuter i taket!

Satt här om veckan och spela lite league och min fru börja ladda upp en video på en av katterna på flikr, BAM 680 i ping och en ospelbar runda...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Om det är prisvärt eller inte var inte vad jag kommenterade, sen går det iofs inte att jämföra priserna på detta sätt mellan koppar och fiber.
Att man har 60/12 (som då jag tycker var dyrt i ditt fall då jag betalar 129kr för 100/10) är ingen garanti för att du ska få 60/12, det är upp till den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om de kan köra på befintlig koppar betyder det att det räcker att byta utrustningen i deras stationer. Ska du dra fiber måste du dra nya kablar och bytta utrustningen. Självklart fungerar det i på alla ställen utan verkar vara mer anpassat för storstäder men på vilket sätt är det dåligt om de har hittat ett kostnadseffektivt sätt att öka bandbredden för folk? Jag tror du överskattar den faktiska spridningen av fiber i tätort.

Jag tror att du underskattar spridningen av fiber. Självklart varierar detta från kommun och kommun men spridningen i Svealand och Götaland är stor medan Norrland har lite mer problem.
Men det stora problemet ligger bara hos privatpersoner och fastighetsägare. Mina föräldrar ute på landet i Hallands län sitter med fiber från det kommunala stadsnätet medan i ett närliggande tätort är det relativt sällsynt då alla bråkar om frågan även dock fibret ligger redo precis utanför dörren.

Men fibret finns tillgängligt gäller bara för privatpersonerna att ta steget själv.

Permalänk

ja vist ser det där trevligt ut, men jag önskade dom kunde skynda på fibernäts utbyggningen till landsbygden istället! Internet här ute är fruktansvärt långsamt och ostabilt!

Permalänk
Medlem

Och vem bor 250 meter från telestationen? Jag har alltid haft 1500-2500 meter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantern1337:

Och vem bor 250 meter från telestationen? Jag har alltid haft 1500-2500 meter.

Min förra lägenhet låg 25m från basstationen, låg i huset bredvid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Givetvis är fiber att föredra men 1Gbit är 1Gbit oavsett vilken kabel det går igenom. Och i det här fallet använder man befintliga kablar vilket gör det mycket billigare.

jo men när folk bor i äldre delar av städerna där telefon kabeln är 40+ år gammal så är det ett under om dem får ut mer än 8mbps. det är pga kvalitén på telefon kabeln, jag tror inte denna teknik kommer gynna människorna som verkligen behöver den. det är bara i områden där det är nybyggda hus med nydragna telekablar och korta avstånd som detta kommer fungera.

de som VERKLIGEN behöver mer fart på sitt bredband är dem som inte bor i storstäder utan samhällen, mindre städer och medelstora städer där avståndet ill telestationen är längre ca 2 till 7km.

ett exempel, min far´s telekabel är 3.4km lång från hans första jack till telestationen. den är nedgrävd 1977. han kan ABSOLUT inte komma upp över 6.4mbps, och det var när jag själv jobbade på en ISP jag försökte Tweak:a hans uppkoppling så gott det gick utan att han skulle ha någe packet-loss på vägen. så han hade då 8mbps abonnemang, sen några år senare ringde en säljare å lurade på honom 24mbps abonnemang, han internet slutade fungera helt och hållet nästan pga packet-loss. men då jobbade jag inte kvar hos den ISPn så jag kunde inte fixa hans abonnemang så han fick ringa tillbaka å backa ned till 8mbps abonnemang å se till att dem inte la en högre hastighet av 6.0mbps och så har han fått köra sedan dess...

DETTA BEROR PÅ TELEFONKABEL KVALITÈN!!! så tro inte att det kommer bli bättre med Huwwavejs nya teknik.. jag tror inte en sekund på att det är så bra som det låter i artikeln.

det kommer fungera med dem som har korta avstånd till Telestation samt NYA kablar hela vägen från hemmet till stationen. inte bara nya kablar i hemmet!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Jag tror att du underskattar spridningen av fiber. Självklart varierar detta från kommun och kommun men spridningen i Svealand och Götaland är stor medan Norrland har lite mer problem.
Men det stora problemet ligger bara hos privatpersoner och fastighetsägare. Mina föräldrar ute på landet i Hallands län sitter med fiber från det kommunala stadsnätet medan i ett närliggande tätort är det relativt sällsynt då alla bråkar om frågan även dock fibret ligger redo precis utanför dörren.

Men fibret finns tillgängligt gäller bara för privatpersonerna att ta steget själv.

äldre människor har ofta inget "behov" av "snabb uppkoppling" så de kommer aldrig på tal. det är den yngre generationen som vill ha och förstår värdet av fiber till sin bostad den dagen man vill sälja sin bostadsrätt, radhus eller villa.

Här runt om i Sthlm och uppsala län verkar hyresvärdar tex Roslagsbostäder i Norrtälje förstå att fiber är bra, de har fiber till alla sina hyreslägenheter i Norrtälje kommun tex.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Känns ju väldigt vettigt med gigabit i kopparnätet när man inte ens kunde få full duplex med Telia ADSL 8/1 på den gamla goda tiden innan man bodde i lägenhet med fiber.
Visst det är ny teknik med i bilden men ingen ska inbilla mig att man kan få ens en hyffsad duplex med gigabit hastigheter i koppar.

I mitt tycke hade det varit mycket bättre om de satsat pengarna på att bygga ut fibernätet. Visst kommer det att ta tid innan alla kan få fiber men då har man iaf en hållbar lösning istället för denna som mest känns som ett sätt att skjuta på det oundvikliga. Kopparnätet kommer inte räcka till i framtiden.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

äldre människor har ofta inget "behov" av "snabb uppkoppling" så de kommer aldrig på tal. det är den yngre generationen som vill ha och förstår värdet av fiber till sin bostad den dagen man vill sälja sin bostadsrätt, radhus eller villa.

Här runt om i Sthlm och uppsala län verkar hyresvärdar tex Roslagsbostäder i Norrtälje förstå att fiber är bra, de har fiber till alla sina hyreslägenheter i Norrtälje kommun tex.

Problemet här blir att det inte finns mycket konkurrens då andra fastigheter och hyreslägenheter inte heller har fiber samt att många unga drar mot storstäderna. Men när väl några hyreslägenheter och liknande börjar skaffa det så kommer dom andra följa efter för att kunna erbjuda samma tjänster.

Men tycker nästan att kommunerna borde lägga ännu större press på koppartråd användarna, finns ju redan någon kommun som har börjat ta bort dom, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Min förra lägenhet låg 25m från basstationen, låg i huset bredvid

Du är nog den första som jag NÅGONSIN hört bo närmre än 500 meter från basstationen.
Så ja, visst är det kul att tekniken går framåt men det är ju "ingen" som kommer att kunna använda den :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Du är nog den första som jag NÅGONSIN hört bo närmre än 500 meter från basstationen.
Så ja, visst är det kul att tekniken går framåt men det är ju "ingen" som kommer att kunna använda den :/

Då blir jag person två då. bor ca 400meter ifrån stationen XD dock är ledningarna typ 60+ år gamla eller något sånt för dom är helt kassa.

Visa signatur

Permalänk

...bor i comhem hus :'(

Visa signatur

Blegh <3 ^^