Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Läsa vidare - Vilket yrke, vilken utbildning?

Permalänk
Medlem

Läsa vidare - Vilket yrke, vilken utbildning?

Jag har under en längre tid funderat på att plugga för att få möjlighet att prova på andra yrken än de som man erbjuds med endast gymnasial utbildning. Jag är 38 och känner att jag nog bör ta tag i detta relativt snart och jag ser gärna att man inte behöver läsa "100 år" för att bli klar.

Jag har dock inte riktigt 100% känsla för mer exakt vad jag "vill bli" eller ens vad det finns för utbildningar. Därför tänkte jag fråga lite här vad ni tänker i både utbildnings- och yrkesväg utifrån lite grann om mina intressen.

En dröm som jag har är att jobba med musik i någon form, men dels tror jag, eftersom jag inte är superduktig, att jag skulle få ganska svårt att komma in på en utbildning på musikhögskolan, tex, dels är jag nog lite för praktiskt lagd. Jag inser att det är svårt att få en trygghet i att hanka sig fram som frilans och/eller deltid (vilket det ofta handlar om) med ett jobb här och ett där när man har familj.

Jag har foto som hobby, men detta är en hört konkurrenssatt marknad och jättetufft att försörja sig på. Dessutom är jag lite rädd att det skulle kunna ta det roliga ur hobbyn att ha det som yrke.

Hur som helst så är jag tekniskt intresserad och har ett förflutet inom både produktion, repararion och R&D (på en relativt grundläggande nivå) inom elektronik. I dagsläget jobbar jag med logistik på ett varuhus där jag, förutom att köra truck, även jobbar med bla säljplatsdimensionering och internutbildning av truckförare och där jag emellanåt driver mindre projekt. Jag har, såklart, en del kundkontakt, även om logistik är lite av en "bakomfunktion".

Andra saker som jag tycker är intressant, men inte har någon erfarenhet av, är psykologi/beteendevetande och etymologi. Jag fascineras även av kroppen, men känner att läkare både är svårt att komma in på utbildning och kanske lite väl omfattande.

Så, för att sammanfatta det, så tänker jag utbildningar/yrken som har inriktning inom något av nedanstående eller en kombination av flera av dem.

(* Musik)
(* Foto)
* Teknik/elektronik/mekanik
* Logistik
* Fysiologi
* Psykologi
* Etymologi

Själv tänker jag lite i banor om ergonomi eller i att utforma gränssnitt "mellan människa och maskin", dvs både mer fysiska reglage och rattar eller användargränssnitt i mjukvaror.

Vad har ni för infallsvinklar?