Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu när Electroworld har 20% på alla hörlurar tänkte jag ev. shoppa lite.
Har sedan tidigare ett par Sennheiser Momentum (Over-Ear) och älskar dem!

.. Men tänkte klippa till på ett par On-Ear av samma serie.
Någon som har erfarenhet utav de "vanliga", On-Ear, Sennhesier Momentum ??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Fyndjägare

För er som vill träna hörseln, lära er lite Hifi-parametrar och kanske även testa hur bra er hörlursrigg är. Philips har lanserat ett online test kallat Golden Ears som ursprungligen används för att träna deras ljudtekniker (påstår dom). Rätt kul faktiskt. Klarade precis Bronze nivån med Denon AH-D2000 och Benchmark DAC1. Tips är att skapa ett loggin så sparar den din utveckling. Det är ganska tidsödande när det blir svårare.

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Måste kollas upp.
Låt mig å min sida tipsa om audiocheck.net, en utmärkt resurs för testsignaler och en del intressanta klipp.
Utav deras lite ovanligare utbud, borde deras dynamic range test (och 16 vs 8 bit) vara obligatoriskt för alla diskussionsdeltagare, och för hörlursentusiaster är deras "binaural check" fantastiskt.

Edit: På audiocheck.net finns också resurser för blindtester. Ett absolut måste ur självpedagogisk synvinkel, och mycket intressant. HiFi-branschen består ju till nästan 100% av att sälja placebo idag, så försök att göra egna blindtester är nästan det enda verktyg man har som konsument för information i en genomkorrupt branch.

Permalänk
Fyndjägare

MP3 artefacts på Silver level var inte så lätt för mig. Och det var endast 128kbps.

Edit: Har fastnat på 78% Frequency bands on music.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Satt och surfade runt lite och kollade på Headsets och ramlade in på dessa http://www.dustinhome.se/product/5010665275/nuforce-hp-800/#i... är det någon som har dessa eller som har testat dessa, känns som att det kan vara ett par helt okej hörlurar för ett väldigt bra pris?

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem

Funderar på en ny DAC. Alternativt vet jag även att jag behöver nya högtalare fast jag vill vänta på högtalare fronten tills efter sommaren för då har man råd att spendera i något riktigt bra. Hur som helst det jag är sugen på med en ny DAC, mest på grund att jag tycker DM+ är så där, känns lite för mycket insteg och att jag vill gärna testa något nytt. Behöver enbart USB och minst 1st Optiskt. Har kollat in lite olika alternativ som Rega DAC, Arcam rDAC, MF M1 DAC eller en HD 11(väldigt skeptisk till Hegel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

För er som vill träna hörseln, lära er lite Hifi-parametrar och kanske även testa hur bra er hörlursrigg är. Philips har lanserat ett online test kallat Golden Ears som ursprungligen används för att träna deras ljudtekniker (påstår dom). Rätt kul faktiskt. Klarade precis Bronze nivån med Denon AH-D2000 och Benchmark DAC1. Tips är att skapa ett loggin så sparar den din utveckling. Det är ganska tidsödande när det blir svårare.

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

http://i.imgur.com/ueUOgsB.png

Jag började på den, kom till noise, och då klarade inte jag höra första två nivåen, forsökte byta till mina HD595, fortfarande hörer jag inte dom två första nivåen(av noise training), min flickvän hörde inte första o andra på mina HD650, men hörde andra nivå med HD595, ska bli kul försöka lyssna på samma ljudspår med odac o o2, fast min hörsel blir nog inte bättre med åren...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

För er som vill träna hörseln, lära er lite Hifi-parametrar och kanske även testa hur bra er hörlursrigg är. Philips har lanserat ett online test kallat Golden Ears som ursprungligen används för att träna deras ljudtekniker (påstår dom). Rätt kul faktiskt. Klarade precis Bronze nivån med Denon AH-D2000 och Benchmark DAC1. Tips är att skapa ett loggin så sparar den din utveckling. Det är ganska tidsödande när det blir svårare.

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

http://i.imgur.com/ueUOgsB.png

Skrivet av roosterx:

Jag började på den, kom till noise, och då klarade inte jag höra första två nivåen, forsökte byta till mina HD595, fortfarande hörer jag inte dom två första nivåen(av noise training), min flickvän hörde inte första o andra på mina HD650, men hörde andra nivå med HD595, ska bli kul försöka lyssna på samma ljudspår med odac o o2, fast min hörsel blir nog inte bättre med åren...

Det jag hade problem med när jag testade testet var på coloration med mina DT990, sjukt stora problem att särskilja när det kom till mindre skillnader. Allt annat gick rätt bra av det lilla jag testade, får ta och ge mig mer tid och fortsätta någon gång :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Det jag hade problem med när jag testade testet var på coloration med mina DT990, sjukt stora problem att särskilja när det kom till mindre skillnader. Allt annat gick rätt bra av det lilla jag testade, får ta och ge mig mer tid och fortsätta någon gång :p.

Fick hem min ODAC, nu klarade jag att höra nivå 2 med mina HD650, med HD595 hörde jag också nivå 2, och jag tror.. jag hörde nivå ett.. kanske

Är dock lite förvånad då ljudkortet skulle vara bra....

Men ljudkort i dag, all möjlig skit har dom byggt inn i sw, ljudeffekter o annat som ingen använder, var tog ljudkvaliten vägen?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

För er som vill träna hörseln, lära er lite Hifi-parametrar och kanske även testa hur bra er hörlursrigg är. Philips har lanserat ett online test kallat Golden Ears som ursprungligen används för att träna deras ljudtekniker (påstår dom). Rätt kul faktiskt. Klarade precis Bronze nivån med Denon AH-D2000 och Benchmark DAC1. Tips är att skapa ett loggin så sparar den din utveckling. Det är ganska tidsödande när det blir svårare.

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

http://i.imgur.com/ueUOgsB.png

Kul test! tog ca 2h att kämpa sig igenom allt frequency bands tyckte jag var det klurigaste!

Permalänk
Medlem

Idag la jag en beställning på ATH-M50x från Webhallen! Då det bara skilde ca 200-300 från den vanliga M50 + att man får med tre kablar och förbättrade öronmuffar kändes det som att det var en helt ok prislapp istället för att modda den äldre varianten.

Sjukt taggad

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Rullade precis igenom Golden ears med mina Sony MDR-XB700 och det integrerade på maximus formula.
Tyckte som woofes att frequency bands var lurigast.

Ganska kul tidsfördriv dock

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett par HD598 i typ nyskick för 400:-, vilket var rena rånet egentligen. Funderar på en förstärkare till dessa så tänkte kolla lite vad det finns för alternativ. DIY hade jag tyckt varit lite roligt. Jag har tittat lite på Head-Fi, men blir inte klockare av alla alternativ. Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Fick tag på ett par HD598 i typ nyskick för 400:-, vilket var rena rånet egentligen. Funderar på en förstärkare till dessa så tänkte kolla lite vad det finns för alternativ. DIY hade jag tyckt varit lite roligt. Jag har tittat lite på Head-Fi, men blir inte klockare av alla alternativ. Har ni några tips?

Om du vill ha DIY så kör på detta: http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full

Finns massvis med info om du googlar "o2 amplifier" etc och många här har byggt samma sats (inkl. jag själv).

Permalänk
Medlem

Tjena hörlursgalningar!

Har ett par Sennheiser HD-25 II lurar (70 ohm) som jag gillar väldigt mycket.
Jag testade dessa häromdagen med en HiFi förstärkare och blev tagen av vilken skillnad det var i ljud.
jag är dock inte helt säker på vad som gjorde största skillnaden, att det var ren digital signal från dator till förstärkaren så att förstärkarens DAC fick omkoda eller om det är själva hörlursförstärkar-delen i den som gjorde största skillnaden.

Hade uppskattat förslag och tips på vad det är som jag vill ha, är det endast en DAC eller är det endast en hörlursamp eller är det något kombinerat jag behöver?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Har ett par Sennheiser HD-25 II lurar (70 ohm) som jag gillar väldigt mycket.
Jag testade dessa häromdagen med en HiFi förstärkare och blev tagen av vilken skillnad det var i ljud.
jag är dock inte helt säker på vad som gjorde största skillnaden, att det var ren digital signal från dator till förstärkaren så att förstärkarens DAC fick omkoda eller om det är själva hörlursförstärkar-delen i den som gjorde största skillnaden.

Hade uppskattat förslag och tips på vad det är som jag vill ha, är det endast en DAC eller är det endast en hörlursamp eller är det något kombinerat jag behöver?

Svårt att säga säkert vad som påverkat mest och jag gissar nästan alla steg i kedjan står för en del av förbättringen. Delvis lär DAC:en vara bättre i stärkaren, och delvis så undvek du sannolikt en del störningar i burken när du gick via extern DAC, men troligen är ju även lurstärkaren i hifi-stereon mer påkostad än burken egna. (det är inte ovanligt att den använder en "nedväxlad" variant av högtalarstärkaren)

Sen finns det ju andra möjliga förklaringar: det är tex möjligt att hörslursförstärkaren på hifin har rätt hög utgångsimpedans, och då kan det färga ljudet på hörlurarna en del.
Kolla impedanskurvan på lurarna i andra grafen uppifrån, till vänster här:
http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD251IIB2012.pd...
Om utgångsimpedansen var högre än på datorn, så kanske du fick en liten extra boost i ljudet runt 100-200hz samt där uppe 10-20Khz ...
Det är ju färgning av ljudet, men kanske en färgning som i detta fall upplevs som lite livligare (typ lite u-formad EQ) .. Bara en teori!
Har du EQ på datorn så kan du ju på kul testa att hissa ljudet på samma frekvensband och se om det gör att ljudet upplevs mer som från hifin

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Svårt att säga säkert

Tack för ett bra svar!
Tror du att en NuForce Udac3 Levererar dynamiken jag söker? Den ligger ungefär inom rätt prisklass för mig.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Hmm, tidigare udac:s har fått lite skit för småkassa mätningar och kanalobalans, men vet inte hur de nyare är..
(se nwavguys blog som nämnts tidigare)
*edit*
Här: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Fick tag på ett par HD598 i typ nyskick för 400:-, vilket var rena rånet egentligen. Funderar på en förstärkare till dessa så tänkte kolla lite vad det finns för alternativ. DIY hade jag tyckt varit lite roligt. Jag har tittat lite på Head-Fi, men blir inte klockare av alla alternativ. Har ni några tips?

Kolla på Fiio E10, riktigt prisvärd.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Om du vill ha DIY så kör på detta: http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full

Finns massvis med info om du googlar "o2 amplifier" etc och många här har byggt samma sats (inkl. jag själv).

Skrivet av highsound:

Kolla på Fiio E10, riktigt prisvärd.

Ska ta och kika närmare på dessa. O2 verkar lite mer intressant initialt.

Permalänk
Medlem

vad kör ni för amp till era akg 701 ? eller dylika lurar...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

vad kör ni för amp till era akg 701 ? eller dylika lurar...

Har K712 ihop med Lake People G109

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om volym. Jag köpte igår en Dacmagic XS och läste på nätet att för bäst kvalitet ska man köra 100% volym från windows och justera volymen på DAC:en istället. Fine, men ett problem uppstår. Det blir antingen för lågt eller för högt!

Efter steg 4 blir det alldeles för hög volym i hörlurarna och trean känns ofta för låg istället. Jag får ingen fingertoppskänsla alls i volymkontrollen, det blir bara antingen för högt eller för lågt.

Hur fasiken kommer man runt detta?

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Jag har en fråga om volym. Jag köpte igår en Dacmagic XS och läste på nätet att för bäst kvalitet ska man köra 100% volym från windows och justera volymen på DAC:en istället. Fine, men ett problem uppstår. Det blir antingen för lågt eller för högt!

Efter steg 4 blir det alldeles för hög volym i hörlurarna och trean känns ofta för låg istället. Jag får ingen fingertoppskänsla alls i volymkontrollen, det blir bara antingen för högt eller för lågt.

Hur fasiken kommer man runt detta?

Nu vet jag inte om det är samma system som på DM+, med den varianten så ställs DAC:en automatiskt på 100% när det går in som ren DAC i vald ljudenhet.

Man kan ha lägre än "100% i windows" om man vill så länge man ligger inom rimlig gräns. Du hör själv när det låter bäst. Sedan när det gäller volym och hörlurar så är tipset att inte ha för hög volym eftersom man skall inte skada öronen vilket många inte förstår i ung ålder. Jag själv tycker det handlar mest om signalens styrka i sig själv och nada om hur det låter utifrån kvalitetsmässigt.

Alternativt 80% i Windows och sedan steg 4

Permalänk
Medlem

Jag har redan sabbat hörseln och har tinnitus så jag brukar vara riktigt försiktig med volym, särskilt i lurar. Många hade säkert glatt krämat upp på dubbelt så högt som jag spelar, men min smärtnivå är rätt låg.

Det sägs ju att den avrundar fel -> sämre kvalitet om man drar ner, men att detta blir mindre och mindre illa med högre bitrate. Den kör väl 24 bits, så kanske det är som du säger att man kan dra ner till rätt låg procent utan att tappa någon hörbar ljudkvalitet?

Finns det någon tumregel för hur många procent man kan skala ner i windows innan det blir skit eller får man köra på känn?

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Jag har en fråga om volym. Jag köpte igår en Dacmagic XS och läste på nätet att för bäst kvalitet ska man köra 100% volym från windows och justera volymen på DAC:en istället. Fine, men ett problem uppstår. Det blir antingen för lågt eller för högt!

Efter steg 4 blir det alldeles för hög volym i hörlurarna och trean känns ofta för låg istället. Jag får ingen fingertoppskänsla alls i volymkontrollen, det blir bara antingen för högt eller för lågt.

Hur fasiken kommer man runt detta?

Stämmer, fullt klös i Windows och reglera på förstärkaren, inget annat.
Vet dock inte hur det fungerar för dig som inte har en analog volym pot.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det sägs att om man har en 16 bits ljudkälla och en 24 bits DAC kan man reglera ner ljudet en hel del innan någon kvalitet börjar försvinna, och att även då problemet skulle bli betydligt mindre.
Nog är väl varken vanlig CD eller Spotify mer än 16 bits upplösning eller?

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Det sägs att om man har en 16 bits ljudkälla och en 24 bits DAC kan man reglera ner ljudet en hel del innan någon kvalitet börjar försvinna, och att även då problemet skulle bli betydligt mindre.

Mmm, i teorin kan man göra så, men det beror nog rätt mycket på hur windows implementerar volymkontrollen. Risken finns att den inte ens försöker reglera på ett smart sätt utan att ändra kvaliteten, utan räknar om ljudet iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Dustin säljer dessa hörlurar för 950:-
AUDIO TECHNICA ATH-M50S http://www.dustinhome.se/product/5010655432/audio-technica-ath-m50s/

Jag funderar på s:et. Är dessa sämre än de vanliga ATH-M50?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambroo:

Dustin säljer dessa hörlurar för 950:-
AUDIO TECHNICA ATH-M50S http://www.dustinhome.se/product/5010655432/audio-technica-ath-m50s/

Jag funderar på s:et. Är dessa sämre än de vanliga ATH-M50?

Annan kabel, allt annat ska vara samma. Head-fi.