Permalänk

Project: Ivanova (Enthoo Primo)

Hej tänka dela/visa och disskutera om ett projekt som jag håller på med. Får se i vilken takt det blir då jag har familj och jobb som går före, ska även hinna spela lite BF på kvällarna också:)

Namn: Ivanova (döper alla mina datorer efter Babylon 5)

Tema: Tänker hålla mig till svart och disktret så långt det går. Övrig inspiration är flyg.

Komponenter

Chassi: Entho Priomo
Moderkort: Asus Maximus VI Formula
Processor: 4770K (är det tänkt)
PSU: ej införskaffat (lutar åt Cooler Master V1000, eller så blir det mitt gamla be Quiet Dark Power)
GPU: Asus GTX780 DCII OC
Fläkt: ej bestämt. Alternativ är standard Inet (Fractal Design fast svart), Cougar (fast då blir det till att måla) eller silent wings (kolfiber look).
Vattenpump: Alphacool VPP655 D5 med EK-D5 top
Radiator: HW Labs Black Ice GTX280
Reservoir: XSPC Photon 270
Block: lutar åt EK block till både CPU och GPU
Vätska: ??????????? bara den är svart då jag tänkt mig transparenta slangar

Har börjat med att ta isär det mesta av chassit. Enthoo Primo är att lätt att jobba med och det mesta går att ta isär och är skruvat, dock inte 100% imponerad av kvaliten för dessa pengar. Men det är stort och många bra funktioner och ideer.

Radiatorn kommer att plaseras i toppen och på sikt funderar jag att utöka med en i botten. Reservoaren kommer plaseras innanför 5,25" platserna. Blir till att göra utrymme. Pumpen hamnar rakt under.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk

Lite bilder, tyvär med kameramobil. Får bli med riktig kamera och bättre ljus när det är färdigt.

Kolfiber (även fejk) gör allt snabare, dator som fjortisbil. Det vet ju alla.

Fronten färdig. Då dottern vakna får det duga så länge. Inte helt nöjd, men lärt mig en hel del hur man skall göra.

Radiator från HW Labs, som enligt kartongen såklart är awsome and amazing.

Pumpen samt top inför ihopsättning

Behövs lite strumpa på kablarna och svart molexkontakt så blir det riktigt snyggt.

Här skall den sitta.

XSPC Photon 270

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk

Kul att se dig också göra en project logg!
kolfibret blev snyggt! kommer följa flitigt

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Fortsätter med kolfiberfilmen och överdelen blev riktigt snygg. Efter att studerat framsidan igen så är det bara den övre delen jag är nöjd med där, så det blir defenetivt till att göra om. Även om det ser bra ut på avstånd eller dålig ljus.

Provade lite fläktar och inte helt oväntat så levererar Phanteksfläkten någt lite bättre med luft (enligt känna med handen metoden), dock så var Fractal Designs R2 silent fläkt betydligt tystare.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk

Efter lite plåtarbete med borrning och slipning, så var det åter dags för lite mer vinyl. Har lärt mig två saker. Det funkar med hårtork men en riktigt varmluftpistol är mycket bättre att jobba med. Är det 7-8 grader i garaget så är det minst sagt omöjligt att jobba med vinylen. Blev köksbordet efter lite mindre lyckade försök i garaget.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk

Hinner inte med att bygga så ofta som jag skulle vilja, men det står inte helt stilla. Har tetat moderkort och CPU så de fungerar. Provmonterat så man kan fundera över hur loopen skall se ut.

Panelen åter på plats med mysteryhål.

Ett Cooler Master V1000 på plats

Bätter med plats utan plåten under 5,25" platserna. Så nu får man plats med en 270 reservoir.

Ajdå inte städat tillräkneligt. Pumpen är dock flyttad på efter fotot (mot fronten av chassiet). Då den hamnar bättre i förhållande till reservoiraen där.

Kommer att använda mig av Inets 140mm standardfläkt. Åtminstone till att börja med.

Nu är det igång. Så mycket mer än BIOS/UEFI blir det inte denna gång. Jobbigast var att få bild, då den gamla Dellskärmen endast hade VGA och DVI ingång. Moderkortet endast HDMI och displayport. Då jag ej fann någon HDMI-DVI konverter, så löstes problemet med ett msi 560ti med DVI utgångar :).

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk
Medlem

Låter lovande! Ska bli spännande att se hur allt blir när du är klar

Permalänk

Leverans av mera prylar. Anslutningar, slang, kylvätska mm och en smal radiator att ha i botten. En alphacoolradiator, anledningen till att det inte blev en från HW-labs (mer enhetligt) var för att då hade jag fått gå ner till 240-storlek. HW-labs radiatorer är mycket bredare än övriga har jag insett nu, efter att ha provat.

Luncharbete med att byta jetplate samt montera på moderkort/CPU

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk

Denna lösning av anslutningar har det provats fram till.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk
Medlem

Är det inte det där moderkortet som har sitt block av aluminium?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk

Ja det är det tyvär. Inte så bra tänkt korrosionmässigt. Hoppas det skall funka med Mayhems vätska.

Har dock sett att EK börjat göra block.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk
Medlem

Trevlig bygglogg och fin låda tänkte köpa en likadan själv nu men för ett framtida bygge med Haswell-E och Maxwell.
En fråga, var köpte du Photon reservoaren?

Permalänk

Köpte den från coolingstuff.se

Tänk dock på montering, var du vill ha den och så. 270 storleken passar ej på phanteks fäste (de färdiga hålen). Min första ide med montering var dock så som jag gjort.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk
Medlem

Ok tack för infon. Jag kommer ju inte att börja bygga än på ett tag men tänkte köpa lite saker undan för undan. Börjar med lådan, psu och vattenkylning delarna.

Permalänk

Alphacool radiator (NexXxoS ST30 280) på plats i den nedre regionen.

Najning av kablage, inga fula buntband här inte.

Paket från Slovenien

Backplate, svår att fota med mobilkamera och ljuset.

Skönheten själv.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk

En liten uppdatering, det mesta börjar hamna på sin plats. Snart kan loopen fyllas.

Asus 780 OC DCII inför ombyggnad. Nästan synd på en sådan snygg och bra kylare.

GK110 i närbild.

Kolfiber är ju känt för att ha fina kylegenskaper. Provade först utan, men tyckte efter att jag lagt en vinylbit på att backplaten borde kläs in för att matcha bättre.

Hmm, det skulle nog se snyggare ut med två.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk

För mitt första vattenbygge är detta, Moment of truth.

Ser bra ut.

Nu får bygget stå för avluftning och täthetskontroll. Inga missöden ännu.

Corsair Dominator Platinum "black edition"

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk

En bild med datorn på plats i min mancaven.

Tanken är att byta ut de blå ledlisterna samt powerknappens dioder till gröna. Möjligen blir det även grön belysning inne i chassiet.

Hoppas kunna bjuda på lite bättre bilder snart i ett galleri.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2