Permalänk
Medlem

Ok, nu såg jag att det fanns en säkerhetsfix som jag missat. Ska uppdatera den innan vi kan gå vidare...

EDIT: Uppdaterat, verkar som att den hade ett säkerhetshål med httplight?

Permalänk
Medlem

Har nu fått upp ytterligare en enhet:
Novo7Fire (med namnet nakasi så antagligen någon som slängt in en custom rom i den här surfplattan, då nakasi är en Nexus enhet)

Men kollade samtidigt både fing och routerns klient status. Men inget där. Så verkar som att de inte är inne på nätverket.
Men hur kan de då visa info i windows?
Jag får ju mac adresser och model och namn på enheten. Bör denna info inte bara visas när man anslutit sig?
Nu har jag sammanlagt sett 4st enheter.
Frågan är om det är någon som försöker hacka mitt nätverk? Och vad gör jag för bästa säkerhet? Jag vill ha trådlöst igång. Så känner att stänga av det helt känns inte som något alternativ...

Permalänk
Skrivet av thomasson:

Jag hade en del mystiska maskiner på mitt nät ett tag, det visade sig vara att ISP hade glömt någon inställning som gjorde att man såg alla som var anslutna till fiberswitchen. Kan det vara något sådant?

Edit: Nu läser jag wifi, så det är nog något annat.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det har jag påslaget, får testa att stänga av det.

Har man igång WPS kan man nästan räkna med att någon kommer låna lite internet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Va det inte just ASUS som hade problem med vidöppna enheter nyligen? Var någonting med FTP och NAS som stod helt öppet med ett engångslogin som vem som helst hade tillgång till har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Såg samma bekymmer häromdan på min Asus N66U. Några okända Androidenheter finns med i nätverkslistan på routern. Jag vet dock som du inte om det verkligen har/har haft nätverksaccess eller inte. Listan på anslutna klienter i routern verkar ackumulera på sig alla som historiskt varit anslutna och varje gång jag gjort en refresh så är de borta.

Tyvärr har det inte blivit av att ta tag i det än för min del så jag har ingen hjälp att vidareförmedla. Tyvärr så blir det kanske svårt att pin-pointa problemet, man vill ju inte testa en ändring åt gången och sedan sitta och vänta en okänd tid på att de dyker upp eler inte...

Permalänk
Medlem

Stäng av wps, dölj ssid, skaffa macfilet (bara godkända enheter) och fixa ett wpa2 med aes kryptering och minst 40chars långt lösenord. (jag har 42)

Det är vad som krävdes av mig när jag bodde bredvid ett gymnasium inne i stan.

Tror inte man kan göra det mycket säkrare för närvarande :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Stäng av wps, dölj ssid, skaffa macfilet (bara godkända enheter) och fixa ett wpa2 med aes kryptering och minst 40chars långt lösenord. (jag har 42)

Tack, låter som ett bra förslag på åtgärder! (enda av dom som jag har "check" på idag är dolt SSID...)

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att man med vissa uppkopplingar (fiber framför allt) kan se grannars enheter även om de inte är kopplade på ditt interna nät (eftersom huset/området sitter på samma sub-net för WAN-adresserna).
Som flera påpekat om de inte syns i routern bör de inte vara kopplade mot den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har för mig att man med vissa uppkopplingar (fiber framför allt) kan se grannars enheter även om de inte är kopplade på ditt interna nät (eftersom huset/området sitter på samma sub-net för WAN-adresserna).
Som flera påpekat om de inte syns i routern bör de inte vara kopplade mot den.

Måste vara oseriösa leverantörer isåfall, man brukar stänga av så det inte kan ske "intern" kommunikation mellan lägenheter i fibernät annars.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PointMan:

Måste vara oseriösa leverantörer isåfall, man brukar stänga av så det inte kan ske "intern" kommunikation mellan lägenheter i fibernät annars.

Jag har läst rätt många trådar här om detta fenomen, tror det oftast handlade om bredbandsbolaget, men kan minnas fel. Förhoppnings händer det inte längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är troligen bara någon i närheten som har en telefon som är kompatibel med WCN (Windows Connect Now), Microsofts version av WPS. Enheter som är WCN-kapabla och befinner sig i närheten kan visas som enheter i Windowsnätverket fast de inte egentligen är uppkopplade.

Du kan alltid testa att tillfälligt avaktivera Windowstjänsten "Windows Connect Now - config registrar" i tjänster under administrationsverktygen i kontrollpanelen för att se om enheten försvinner. Gör den det är det bara en främmande telefon som har aviserat till din WCN-tjänst i Windows att den är konfigurerbar med WCN. Det är alltså ingen som är inne på ditt nätverk och surfar i så fall.

Vad gäller säkerhet så behövs bara två åtgärder för att säkra upp sitt trådlösa nätverk:

1) Använd WPA2-kryptering med ett starkt lösenord.

(Läs: "p455w0rd" = inte starkt. "9FKuhaf75%S2-)/!aduiRuqT" = starkt.)

2) Stäng av WPS.

WPS är ett helvetets påfund och borde ha utrotats från marknaden för länge sen. Med WPS (via PIN) aktiverat i routern kan man knäcka vilket avancerat wifi-lösenord som helst genom att i stället gissa sig fram till rätt WPS-PIN via bruteforce. Tar oftast bara några timmar för en hobbyhacker med halvhyfsad hårdvara.

Att notera: Dolt SSID ger ingen säkerhet. Ditt nätverk syns ändå med jätteenkla verktyg som finns att hämta gratis på internet för den som vill knäcka nätverk. Dolda nätverk kan luras att presentera sitt SSID med verktyg som bl.a. Reaver. Detta sker bland annat t.ex. genom en så kallad "de-auth"-attack och tar bara några sekunder för en marginellt kompetent hobbyhacker som läst på lite på internet. Dolda SSID:n är dessutom sjukt irriterande för andra eftersom de kan lägga sig och störa ut närliggande routrar som inte "ser" ditt dolda SSID och därför väljer att automatiskt konfigurera sig på samma wifi-kanaler som ditt nätverk. God sed är att undvika dolda SSID:n om det inte handlar om t.ex. extra accesspunkter till ditt nätverk.

MAC-filtrering ger ingen säkerhet. En MAC-address kan spoofas hur enkelt som helst. Dessutom skickas MAC-addresser alltid i klartext via all Wifi-trafik oavsett om nätverket är krypterat med WEP, WPA, WPA2 eller om det är helt okrypterat. MAC-addresserna på dina egna uppkopplade enheter kan därför med enkla medel relativt lätt sniffas passivt varje gång en enhet kopplar upp till ditt nätverk. Den som vill knäcka ditt nätverk bara behöver ändra sin MAC-address till samma som någon av dina egna godkända enheter vilket lurar ditt filter att tro att det är en vitlistad enhet. Om du inte har säkrat din router med ett starkt administratörslösenord är det bara för inkräktaren att därefter logga in på routern och modifiera MAC-filtreringen eller stänga av den helt.

Det enda som spelar roll är WPA2-kryptering, att WPS är deaktiverat och att man använder ett riktigt starkt lösenord!

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem

Se till så du har samma säkerhetsinställningar på både 2.4GHz och 5GHz banden. Det är olika radiodelar med separata inställningar och jag har för mig att ASUS mjukvara har båda på som default utan säkerhet (iaf blev det så på min RT-N56U när jag uppdaterat firmware.) Om du bara har fixat dina inställningar för ena radiodelen så kan den andra fortfarande vara igång utan säkerhet.

Permalänk
Medlem

starkare lösenord som fb0r skrev tidigare.

men nej.. WPA2 är inte omöjligt att knäcka, det tar tid. men det är inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

starkare lösenord som fb0r skrev tidigare.

men nej.. WPA2 är inte omöjligt att knäcka, det tar tid. men det är inte omöjligt.

I praktiken betyder "tar tid" längre än universums existens om man kör en PSK som tex
B_~&!J"S(}Y@ei'!VX+r=B|<,*](8Xw#Nj(.X@U:^<w!~L'#5QQ=&|nAyV$%|><s

Time Required to Exhaustively Search this Password's Space:
Online Attack Scenario:
(Assuming one thousand guesses per second) 1.21 million trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion centuries
Offline Fast Attack Scenario:
(Assuming one hundred billion guesses per second) 12.06 billion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion centuries
Massive Cracking Array Scenario:
(Assuming one hundred trillion guesses per second) 12.06 million trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion centuries

från https://www.grc.com/haystack.htm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanis:

I praktiken betyder "tar tid" längre än universums existens om man kör en PSK som tex

Online Attack Scenario:
(Assuming one thousand guesses per second) 1.21 million trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion centuries
(Assuming one hundred billion guesses per second) 12.06 billion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion centuries
(Assuming one hundred trillion guesses per second) 12.06 million trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion trillion centuries

Hur blir det med kvantdatorer? De ska väl revolutionera kryptotekniken?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur blir det med kvantdatorer? De ska väl revolutionera kryptotekniken?

Sure Dela med några 1000 miljoner (eller miljarder för den delen). Blir ändå "hyfsat" med tid kvar...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanis:

Sure Dela med några 1000 miljoner (eller miljarder för den delen). Blir ändå "hyfsat" med tid kvar...

Jag hittade bl a en Kaspersky-blogg om det och:

"By the way, good symmetric algorithms, e.g. AES, don’t have flaws allowing that kind of dramatic bruteforcing speedup. By existing estimates, bruteforcing 256-bit AES key on quantum computer is equal to bruteforcing 128-bit AES on a classic computer, so security levels remain very high."

Inte så revolutionerande som jag trodde. Stor skillnad ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Online Attack Scenario:

faceroll lösenord existerar inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pokelia:

Nu vet jag tyvärr inte (för gammal?) vad "faceroll" betyder i detta sammanhanget, men Lastpass genererar 100 tecken långa lösenord med alla olika tecken om man vill.

Edit: Tydligen klarar det 255 tecken. Testade det i ett fält som bara tog 100 tecken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är inte så att du har bluetooth på datorn och den plockar upp grannarnas telefoner för att de också har blåtanden på?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nu vet jag tyvärr inte (för gammal?) vad "faceroll" betyder i detta sammanhanget, men Lastpass genererar 100 tecken långa lösenord med alla olika tecken om man vill.

http://www.youtube.com/watch?v=2zE1LbC4Fvs
^ facerolling

facerolling är i princip att du dunkar ditt huvud mot tangentbordet för att få fram ett lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

jag vet itne vad lastpass är (för ung?) men jag skall genast googla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

http://strongpasswordgenerator.com/ eller dylika
välj 64 tecken o Generate. C&P in på routern o klienterna. (spara i KeyPass eller dylikt om man så önskar).
Klart.

Lycka till att knäcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har man igång WPS kan man nästan räkna med att någon kommer låna lite internet

Stängt av det nu.

Skrivet av Jack_BlackSE:

Va det inte just ASUS som hade problem med vidöppna enheter nyligen? Var någonting med FTP och NAS som stod helt öppet med ett engångslogin som vem som helst hade tillgång till har jag för mig.

De ska ha fixat sina hål, och jag har uppdaterat firmware till den senaste på deras hemsida.

Skrivet av RainesX:

Stängt av WPS, har wpa2 med med AES. MAC Adress filter känner jag inte kommer hjälpa då som många sagt är lätt att "spoofa". Det gör jag på vissa nätverksenheter hemma.

Skrivet av fb0r:

Det är troligen bara någon i närheten som har en telefon som är kompatibel med WCN (Windows Connect Now), Microsofts version av WPS. Enheter som är WCN-kapabla och befinner sig i närheten kan visas som enheter i Windowsnätverket fast de inte egentligen är uppkopplade.

Du kan alltid testa att tillfälligt avaktivera Windowstjänsten "Windows Connect Now - config registrar" i tjänster under administrationsverktygen i kontrollpanelen för att se om enheten försvinner. Gör den det är det bara en främmande telefon som har aviserat till din WCN-tjänst i Windows att den är konfigurerbar med WCN. Det är alltså ingen som är inne på ditt nätverk och surfar i så fall.

Vad gäller säkerhet så behövs bara två åtgärder för att säkra upp sitt trådlösa nätverk:

1) Använd WPA2-kryptering med ett starkt lösenord.

(Läs: "p455w0rd" = inte starkt. "9FKuhaf75%S2-)/!aduiRuqT" = starkt.)

2) Stäng av WPS.

WPS är ett helvetets påfund och borde ha utrotats från marknaden för länge sen. Med WPS (via PIN) aktiverat i routern kan man knäcka vilket avancerat wifi-lösenord som helst genom att i stället gissa sig fram till rätt WPS-PIN via bruteforce. Tar oftast bara några timmar för en hobbyhacker med halvhyfsad hårdvara.

Att notera: Dolt SSID ger ingen säkerhet. Ditt nätverk syns ändå med jätteenkla verktyg som finns att hämta gratis på internet för den som vill knäcka nätverk. Dolda nätverk kan luras att presentera sitt SSID med verktyg som bl.a. Reaver. Detta sker bland annat t.ex. genom en så kallad "de-auth"-attack och tar bara några sekunder för en marginellt kompetent hobbyhacker som läst på lite på internet. Dolda SSID:n är dessutom sjukt irriterande för andra eftersom de kan lägga sig och störa ut närliggande routrar som inte "ser" ditt dolda SSID och därför väljer att automatiskt konfigurera sig på samma wifi-kanaler som ditt nätverk. God sed är att undvika dolda SSID:n om det inte handlar om t.ex. extra accesspunkter till ditt nätverk.

MAC-filtrering ger ingen säkerhet. En MAC-address kan spoofas hur enkelt som helst. Dessutom skickas MAC-addresser alltid i klartext via all Wifi-trafik oavsett om nätverket är krypterat med WEP, WPA, WPA2 eller om det är helt okrypterat. MAC-addresserna på dina egna uppkopplade enheter kan därför med enkla medel relativt lätt sniffas passivt varje gång en enhet kopplar upp till ditt nätverk. Den som vill knäcka ditt nätverk bara behöver ändra sin MAC-address till samma som någon av dina egna godkända enheter vilket lurar ditt filter att tro att det är en vitlistad enhet. Om du inte har säkrat din router med ett starkt administratörslösenord är det bara för inkräktaren att därefter logga in på routern och modifiera MAC-filtreringen eller stänga av den helt.

Det enda som spelar roll är WPA2-kryptering, att WPS är deaktiverat och att man använder ett riktigt starkt lösenord!

Tack för hjälpen. Googlade kring Windows Connect Now och verkar vara fler på nätet med samma problem där. Har stängt av det och ska se vad som händer.
WPS har jag också stängt av. Visste inte överhuvudtaget att det var en sån säkerhetsrisk. Men kan tänka mig att WPS-PIN är lätt att knäcka med bruteforce.
Jag har också struntat i dolt SSID eftersom det ger mer problem än nytta.
WPA2 används, men har inte några "/&"=+4217&#"(**Å^^" tecken med. Mest för att kunna komma ihåg det till nästa enhet. En ramsa på 26 tecken. Men kommer byta till en säkrare ramsa som inte kan hittas i ordlistor.
MAC adress filter har jag också skippat, där som med dolt SSID ger en falsk säkerhet och ger mer problem än nytta.
Tack för bra förslag och utförlig beskrivning. Det är alltid bra och veta varför det är osäkert eller onödigt!

OCH TACK TILL ALLA SOM VARIT MED OCH FÖRSÖKT HJÄLPA TILL!
Det är det bästa med Sweclockers forum!

Kommer att återkomma med resultat när jag utvärderat mina försök.

Permalänk

Det bästa sättet att vara säker på: Stäng av _allt_
Funkar till 100%

Problemet är bara när du ska kolla loggarna - vilka loggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Stängt av det nu.

De ska ha fixat sina hål, och jag har uppdaterat firmware till den senaste på deras hemsida.

Stängt av WPS, har wpa2 med med AES. MAC Adress filter känner jag inte kommer hjälpa då som många sagt är lätt att "spoofa". Det gör jag på vissa nätverksenheter hemma.

Tack för hjälpen. Googlade kring Windows Connect Now och verkar vara fler på nätet med samma problem där. Har stängt av det och ska se vad som händer.
WPS har jag också stängt av. Visste inte överhuvudtaget att det var en sån säkerhetsrisk. Men kan tänka mig att WPS-PIN är lätt att knäcka med bruteforce.
Jag har också struntat i dolt SSID eftersom det ger mer problem än nytta.
WPA2 används, men har inte några "/&"=+4217&#"(**Å^^" tecken med. Mest för att kunna komma ihåg det till nästa enhet. En ramsa på 26 tecken. Men kommer byta till en säkrare ramsa som inte kan hittas i ordlistor.
MAC adress filter har jag också skippat, där som med dolt SSID ger en falsk säkerhet och ger mer problem än nytta.
Tack för bra förslag och utförlig beskrivning. Det är alltid bra och veta varför det är osäkert eller onödigt!

OCH TACK TILL ALLA SOM VARIT MED OCH FÖRSÖKT HJÄLPA TILL!
Det är det bästa med Sweclockers forum!

Kommer att återkomma med resultat när jag utvärderat mina försök.

Såg du mitt inlägg om 2.4/5GHz? Bara så du inte missat en sådan grej (speciellt när du uppdaterar programvara i routern etc.) Känns som ett troligare scenario än att någon knäckt ditt lösen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Såg du mitt inlägg om 2.4/5GHz? Bara så du inte missat en sådan grej (speciellt när du uppdaterar programvara i routern etc.) Känns som ett troligare scenario än att någon knäckt ditt lösen.

Tack. Men jag har kollat det. Jag kände till det när jag satte upp min router och jag använder både 2.4ghz och 5ghz. Men tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Ändrade titeln på tråden så att andra med samma problem ska kunna hitta den lättare.

Permalänk

Jag har faktiskt samma misstankar, skall gå igenom mina inställningar när jag kommer hem.

Det är dock mycket klagomål hemma när gäster/flickvän vill ha lösenordet...

Visa signatur

Du har redan tackat ja!