Okänd enhet på nätverket! (LÖST!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Tack. Men jag har kollat det. Jag kände till det när jag satte upp min router och jag använder både 2.4ghz och 5ghz. Men tack för tipset.

Ah, okej. Kändes som det kunde ha varit det iom att det var just telefoner som kopplade upp sig. De är ju ofta inställda på att automatiskt ansluta till öppna nätverk.

Knepigt problem.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Jag har faktiskt samma misstankar, skall gå igenom mina inställningar när jag kommer hem.

Det är dock mycket klagomål hemma när gäster/flickvän vill ha lösenordet...

Tänker att det skulle bli så här hemma också... Min flickvän är inte så teknikvänlig kan man säga... Gäster skiter jag i.

Permalänk
Medlem

Update!

Jag har hittills inte sett några nya enheter i mitt nätverk. Gissar på att stänga av windows connect now gjorde susen. Eftersom de enheter som kopplade upp sig verkar inte tillhöra sådana tekniknördiga personer.

Samsung enheten verkade vara en tv, och gissar inte på att någon försöker hacka sig in med en tv.

HTC One S hade namnet "ville" så antar att en haxxor som ska knäcka mitt lösenord inte utger sig som "ville". Sen känns det som att en haxxor skulle valt en mer "high end" telefon.

Den mest haxxiga enheten var Novo7Fire som hette "nakasi". nakasi är en nexus enhet(Nexus 7) så jag antar att personen i fråga har lagt in en custom rom på den kina plattan för att den ska rulla lite bättre.

Var en enhet till men den fick jag inte någon info om.

Allt känns väldigt slumpmässigt så från början var jag relativt säker på att ingen kommit åt det "riktiga" nätverket. Men man blir ju orolig.

Men kommer återkomma ytterligare och rapportera om det dykit upp något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Jag har faktiskt samma misstankar, skall gå igenom mina inställningar när jag kommer hem.

Det är dock mycket klagomål hemma när gäster/flickvän vill ha lösenordet...

Skrivet av Beltet:

Tänker att det skulle bli så här hemma också... Min flickvän är inte så teknikvänlig kan man säga... Gäster skiter jag i.

Skriv ut en QR-kod med lösenordet, alternativt en NFC-tagg. Kör min polare med, väldigt smidigt tills man ska ansluta sin laptop.
Inb4 "skriv aldrig ner lösenordet"; om någon vill bryta sig in i ditt hem för att komma åt ditt LAN har du andra problem än WiFi-säkerhet. Kanske inte behöver tejpa upp en stor poster med QR-koden i fönstret dock.

Btw, även ett unikt SSID är bra att ha då SSID används som salt. Förhindrar rainbowtable-cracking.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Skriv ut en QR-kod med lösenordet, alternativt en NFC-tagg. Kör min polare med, väldigt smidigt tills man ska ansluta sin laptop.
Inb4 "skriv aldrig ner lösenordet"; om någon vill bryta sig in i ditt hem för att komma åt ditt LAN har du andra problem än WiFi-säkerhet. Kanske inte behöver tejpa upp en stor poster med QR-koden i fönstret dock.

Btw, även ett unikt SSID är bra att ha då SSID används som salt. Förhindrar rainbowtable-cracking.

Att jag inte tänkte på QR kod! Men problemet är bara datorerna i hemmet. Men de kan man lösa på andra sätt. En NFC tagg vore ju faktiskt nice om det inte vore för att stor del av vänskapskretsen använder apple.

Permalänk
Medlem

Update 2

Jag har nu inte sett till några extra enheter i nätverket på två dagar så jag anser att problemet är löst.
Det som gjorde susen var att stänga av alla WPS funktioner. Vanlig WPS och Windows Connect Now (typ av WPS).

Tack alla för alla förslag! Det löste sig till slut.

EDIT: Uppdaterar första posten så att andra hittar ett snabbt svar om de har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag har nu inte sett till några extra enheter i nätverket på två dagar så jag anser att problemet är löst.
Det som gjorde susen var att stänga av alla WPS funktioner. Vanlig WPS och Windows Connect Now (typ av WPS).

Tack alla för alla förslag! Det löste sig till slut.

EDIT: Uppdaterar första posten så att andra hittar ett snabbt svar om de har samma problem.

<paranoia varning>
Välj själv vilken nivå du lägger nojan på. Nu när du vet att du haft oönskat besök så har även ditt interna nätverk haft en oönskad exponering för allehanda hot. Har du tur har de skumma enheterna bara velat surfa/fulsurfa på din bekostnad, men de kan lika gärna ha plöjt igenom dina nätverksresurser (bilder, filmer, dokument på nån filserver/NAS/routeransluten disk).

Som en extra bonusnoja går det även lätt att garantera sig tillträde till ett nätverk om man lyckats få in ett program på routern/servern/NAS:et som "ringer hem" och accepterar externa kommandon, inklusive en väg tillbaka in.

En ominstallation av firmware på router, OS på filserver/NAS är det enda tidseffektiva sättet att få ett rent nät. Här kommer dina *hint* säkerhetskopior väl till pass *hint*. Att övervaka all trafik till/från Internet och mellan enheter på lokala nätverket i syfte att hitta "skumt beteende" är i praktiken omöjligt.

Söta drömmar!
</>

I övrigt, till alla läsare som inte förstått poängen i den här och tusen andra trådar på tusen andra forum: 1) STÄNG AV WPS 2) ANVÄND ALDRIG WEP 3) ANVÄND WPA2 4) ANVÄND ETT LÅNGT LÖSENORD 4) JFGI.

Visa signatur

ASUS G750JH | i7-4700HQ | 16GB DDR3 | GTX780M | 4GB GDDR5 | 2x256 GB SSD + 750 GB HD

Permalänk
Medlem

Vad gör jag?

Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska göra med detta: grannen åker snålskjuts på mitt nät, samt att det finns en symbol på min anslutning på mitt nätverk . Har även problem med att någon enhet är inne på mitt nätverk delningscenter, tacksam för hjälp blir ledsen och rädd, hoppas att jag inte råkat ut för någon cyberstalking.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av malin21:

Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska göra med detta: grannen åker snålskjuts på mitt nät, samt att det finns en symbol på min anslutning på mitt nätverk . Har även problem med att någon enhet är inne på mitt nätverk delningscenter, tacksam för hjälp blir ledsen och rädd, hoppas att jag inte råkat ut för någon cyberstalking. http://C:\Users\Paul\Documents\datorbild2.jpg

Se till att wps alltid är avstängt, se till att wpa 2 är aktivt och byt nyckel, använd en nyckelgenrator så det blir en bra nyckel. http://www.yellowpipe.com/yis/tools/WPA_key/generator.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av malin21:

Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska göra med detta: grannen åker snålskjuts på mitt nät, samt att det finns en symbol på min anslutning på mitt nätverk . Har även problem med att någon enhet är inne på mitt nätverk delningscenter, tacksam för hjälp blir ledsen och rädd, hoppas att jag inte råkat ut för någon cyberstalking. http://C:\Users\Paul\Documents\datorbild2.jpg

den länk du skrev är på din lokala hårddisk "C:\Users\Paul\Documents\datorbild2.jpg" det är ingen förutom du som kan se den om du inte laddar upp den till imgur.com

vad har du för router ?
är det öppet nätverk så kan alla surfa på ditt nätverk.
gå in i inställningar till routern och ändra till krypterat WPA2
välj ett långt lösenord MÅNGA bokstäver&nummer

https://www.grc.com/passwords.htm den genererar ett slumpvis lösenord, ändra detta i inställningar. skriv sen ner det på en post-it lapp

mitt lösen är 36tecken långt random alpha-numeric characters (a-z, A-Z, 0-9):

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644