Crucial förbereder SSD-serien M550

Permalänk
Melding Plague

Crucial förbereder SSD-serien M550

Inom kort väntas Crucial lansera M550-serien SSD-enheter, som av allt att döma är en uppdatering av M500 med ny kontrollerkrets och högre prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Seagate 480GB kostar ju 1899kr, det känns som ett mycket bättre val.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Trevligt med samma pris på m-sata & 2,5"!
Jag väntar fortfarande på en M.2 till mitt Asus- Impact som är snabbare än m-sata har bara sett Intels 530 än så länge.(där 2,5" & M.2 har samma prestanda) Det märks att Sata är för långsamt så kan ej förstå att dom ej gör fler kort för Pci-express. Bara Ocz med sin revo & asus som kommit med några kort än så länge. (Konsumentprodukter) Kan ej förstå detta, eftersom Sata3 är en uppenbar flaskhals. Borde ju inte vara så mycket dyrare att göra ett Pcie kort än en plåtlåda i 2,5" Vore trevligt med ett kort som bara hade mer lagringsutrymme (pga. mer yta) fast är ju trevligt med mer prestanda också.(raid 0 osv)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Hur bra är Crucials SSD diskar? Har läst att de ska vara ganska bra enligt många. Kul med nya SSD från dom!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vänta nu läste jag rätt?! 4200kr för en 1TiB SSD? Är inte det sjukt billigt jämfört med vad som finns ute nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur bra är Crucials SSD diskar? Har läst att de ska vara ganska bra enligt många. Kul med nya SSD från dom!

Fanns en bra jämförelse mellan Samsungs evo 1 tb & Crucial M400 960Gb på toms hardware där Samsungen är lite snabbare & Crucial lite säkrare pga olika tekniker & fokus. Men finns SSD guider lite överallt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag väntar fortfarande på en M.2 till mitt Asus- Impact som är snabbare än m-sata har bara sett Intels 530 än så länge

Om du är villig att hosta upp pengarna finns ju alltid Samsung XP941 från vissa leverantörer.

http://www.thessdreview.com/our-reviews/samsung-xp941-m-2-pci...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vänta nu läste jag rätt?! 4200kr för en 1TiB SSD? Är inte det sjukt billigt jämfört med vad som finns ute nu?

På Inet så kostar Samsung evo en hundring mer ,fast var väl 5000 när den släpptes.
Bra att det kommer fler ssd med mer kapacitet vilket borde kunna driva ner priserna lite, eftersom det inte då är lika exklusivt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vänta nu läste jag rätt?! 4200kr för en 1TiB SSD? Är inte det sjukt billigt jämfört med vad som finns ute nu?

Nä, här har du pris per gigabyte för SSD'er http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893&o=eg_2741&rev=1#pro...

Priserna är normala och kompetetiva. Man får hoppas att de faller vidare sen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

När priserna passerar 2 kr/GB blir det att köpa en TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Om du är villig att hosta upp pengarna finns ju alltid Samsung XP941 från vissa leverantörer.

http://www.thessdreview.com/our-reviews/samsung-xp941-m-2-pci...

Enda tråkiga med den (åtminstånde) i artikeln du länkade till så är den ej boot-bar (fast kan ju varit i raid 0 läget i för sig)
Har aldrig sett den tidigare finns den till försäljning någonstans så man kan kolla in?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Fortsätter dom att sjunka prismässigt i den här takten så finns det snart ingen anledning att skaffa "vanliga" diskar, har ju i princip stått stilla på den traditionella diskmarknaden de senaste åren jämfört med ssd fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Trevligt med samma pris på m-sata & 2,5"!
Jag väntar fortfarande på en M.2 till mitt Asus- Impact som är snabbare än m-sata har bara sett Intels 530 än så länge.(där 2,5" & M.2 har samma prestanda) Det märks att Sata är för långsamt så kan ej förstå att dom ej gör fler kort för Pci-express. Bara Ocz med sin revo & asus som kommit med några kort än så länge. (Konsumentprodukter) Kan ej förstå detta, eftersom Sata3 är en uppenbar flaskhals. Borde ju inte vara så mycket dyrare att göra ett Pcie kort än en plåtlåda i 2,5" Vore trevligt med ett kort som bara hade mer lagringsutrymme (pga. mer yta) fast är ju trevligt med mer prestanda också.(raid 0 osv)

Får jag fråga vad du gör med din/dina SSD(er) som gör att de känns för långsamma med sata3? Bara nyfiken, ingen kritik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur bra är Crucials SSD diskar? Har läst att de ska vara ganska bra enligt många. Kul med nya SSD från dom!

Bra enligt många omdömen. Bra enligt mig. Kör Windows på den + alla mina spel (240gb). 1k gav jag på rean hos netonnet. <3 Jag är väldigt nöjd.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Får jag fråga vad du gör med din/dina SSD(er) som gör att de känns för långsamma med sata3? Bara nyfiken, ingen kritik

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på i vilken dator,
musikdatorn: för att spela in musik så är Hårddiskens snabbhet det viktigaste Im likaså, Processor mest för att driva effekter.
Speldator : Spelen laddas snabbt + att får bra respons i Windows
Htpc / Server så är det nog mest rappt windows + låg ljudnivå.

Tycker Inte att dom går för långsamt ,dom ssd jag har nu ,utan är bara att jag är lite nördig & gillar att utveckling fortskrider. Är många gånger det sagts att nu e det tillräckligt snabbt ,men nåt år senare skrattar man åt det.
Det är Gränssnittet som är för långsamt för dagens ssd, som gör att alla ssd hamnar på max 550/520 i prestanda därav att jag vill se fler M.2, Pci express eller Sataexpress.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag tänke skaffa mig en 840 pro, men den kanske är lite förlegad nu...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av lossah:

Bra enligt många omdömen. Bra enligt mig. Kör Windows på den + alla mina spel (240gb). 1k gav jag på rean hos netonnet. <3 Jag är väldigt nöjd.

Exakt samma här. Har inte heller haft några problem med den, och har bara läst bra saker om den. Jag har inte mycket att jämföra med, men jag tycker den väldigt bra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Enda tråkiga med den (åtminstånde) i artikeln du länkade till så är den ej boot-bar (fast kan ju varit i raid 0 läget i för sig)
Har aldrig sett den tidigare finns den till försäljning någonstans så man kan kolla in?

Men är det inte samma disk som sitter i Sony Vaio Pro-serien? De kanske ha något speciellt BIOS-stöd för disken dock.

Inte sett den till försäljning annat än utomlands. Man kan ju hoppas på att någon tillverkare får tummen och ur släpper liknande diskar på bred front, hade varit guld för laptopen för video- och bildbehandling.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av lossah:

Bra enligt många omdömen. Bra enligt mig. Kör Windows på den + alla mina spel (240gb). 1k gav jag på rean hos netonnet. <3 Jag är väldigt nöjd.

Dock är V diskarna tyvärr inget vidare (gick på en nit själv).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Trevligt med samma pris på m-sata & 2,5"!
Jag väntar fortfarande på en M.2 till mitt Asus- Impact som är snabbare än m-sata har bara sett Intels 530 än så länge.(där 2,5" & M.2 har samma prestanda) Det märks att Sata är för långsamt så kan ej förstå att dom ej gör fler kort för Pci-express. Bara Ocz med sin revo & asus som kommit med några kort än så länge. (Konsumentprodukter) Kan ej förstå detta, eftersom Sata3 är en uppenbar flaskhals. Borde ju inte vara så mycket dyrare att göra ett Pcie kort än en plåtlåda i 2,5" Vore trevligt med ett kort som bara hade mer lagringsutrymme (pga. mer yta) fast är ju trevligt med mer prestanda också.(raid 0 osv)

http://www.thessdreview.com/our-reviews/samsung-xp941-m-2-pci...

går att köpa numera ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Jag tänke skaffa mig en 840 pro, men den kanske är lite förlegad nu...

Absolut inte, det kommer inte ske förräns vi har Sata 4, eller vad det nu kommer heta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Marvell kontroller?Nahh tror inte det.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Vet du någon butik som har den till försäljning?

Skrivet av jonas1972:

Marvell kontroller?Nahh tror inte det.

Tycker den funkar bra den jag har
Har 1st Crucial m-sata , 2st Intel 520, 1 st Revo 240, 1 st, Samsung evo tycker att alla känns rappa.
Dessutom har den fått väldigt bra kritik överlag så vet inte vad det spelar för roll om det är Marvell, den presterar nära alla dom andra.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Vet du någon butik som har den till försäljning?

Tycker den funkar bra den jag har
Har 1st Crucial m-sata , 2st Intel 520, 1 st Revo 240, 1 st, Samsung evo tycker att alla känns rappa.
Dessutom har den fått väldigt bra kritik överlag så vet inte vad det spelar för roll om det är Marvell, den presterar nära alla dom andra.

Japp, jag har mailat de som står i artikeln.. De får in sändningar då och då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Kontrollern är inte den enda förändringen hos M550, de har också gått tillbaka till 64Gbit-dies av NAND på 128 och 256GB modellerna vilket är det som ger prestandaförbättringarna. Det är 20nm Micron MLC NAND, Anandtech har publicerat en recension så ni kan kolla in den. Verkar vara helt okej. Marvell med egen programvara (firmware) är för övrigt något både Crucial/Micron och Toshiba lyckats fint med.

http://www.anandtech.com/show/7864/crucial-m550-review-128gb-...

Permalänk
Medlem

Gillar att de har samma listpris på sina msata diskar. Samsung vill ju ha betydligt mer för sina 840 evo msata enheter än sina 2.5 tums vilket jag tycker är lite svårmotiverat.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Då var priserna snart nere i 2012 års nivåer då?

480Giggarna hade legat under 1000:- nu, om det inte vore för skitsåret 2013.