Hjälp mig välja lagringsstrategi/filsystem

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja lagringsstrategi/filsystem

Hej! Jag planerar just nu att uppgradera min mediaserver/HTPC med mer/bättre lagring, och skulle behöva lite hjälp att hitta rätt i lagringsdjungeln.

Burken används i första hand som datastore, server och klient för Plex samt för nedladdning. Dvs jag har lokalt inkopplade hårddiskar, kör Plex Media Server samt Plex Home Theater (klienten, "PHT") på den, och Sickbeard/Couchpotato/SABnzbd/Transmission. Den står på jämt, men PHT är bara igång när TV:n är det.

Hårdvara just nu:

• Moderkort: Asus P8H77-i

• CPU: Intel i3-2105

• RAM: 8 GB Corsair XMS3

• OS-disk: 60 GB SSD

• Lagringsdiskar: 2 x 2TB WD Green

I framtiden (troligtvis i samband med att Haswell refresh släpps) kommer en i5-3570K få flytta in här, och kanske lite mera minne, men inte nu i första steget.

Jag kör just nu Mac OS X på den (mest pga jag är van vid det, det ger en bra upplevelse med PHT, och är *nix = lätt att installera allt).
Lagringsdiskarna är i dagsläget stripe:ade med OS X inbyggda software RAID, vilket ju inte är optimalt på något sätt. Jag leker med tanken på att i framtiden låta den här maskinen bli en dedikerad NAS/server, och då byta till ett mer effektivt OS som kan köra headless (och i så fall ha en separat lättviktig HTPC), så därför vill jag i samband med att jag planerar om lagringen skaffa en setup som är mindre OS-beroende (och självklart säkrare.)

Krav på framtida lagring:

• Minst 6 TB användbart utrymme (gärna mer förstås)

• Lagring av media (dvs write once, read many). Inte så viktigt med säkerhet, skulle kunna göra backup av utvalda mappar bara.

• Backup av andra datorer via t.ex. Time Machine. Viktigt att det finns någon extra kopia.

Det jag funderar på är dels vad för slags redundans jag behöver – vad som blir mest effektivt ur en kostnadssynpunkt. Jag tittar på att köpa minst 2 x 3TB WD Red (eller nån annan disk?), och dels hur arrayerna ska se ut.
Jag har kommit fram till tre strategier för att uppnå målet, med utgångspunkten att jag förstått att RAID 5 är värdelöst för diskar över 2 TB (väl?). Finns det andra/bättre varianter?

1. RAID 6 uppbyggt av minst 4 diskar för media + backuper (blir dyrt, "onödig" redundans för media)

2. RAID 0 uppbyggt av minst 2 diskar för media + backuper, men att backuperna i sin tur backupas till en fristående intern disk (t.ex. en av mina överblivna WD Green)

3. RAID 0 uppbyggt av minst 2 diskar för media + RAID 1 uppbyggt av mina två överblivna WD Green för backuper från andra datorer (eller vore det bättre att ha de två som fristående diskar, och spegla innehållet som en backup i stället?)

Sedan är frågan vad för typ av RAID-system som ska användas – hårdvaru- eller mjukvaru-dito? Fördelar med hårdvara är att det blir mer OS-agnostiskt, nackdelar är att det blir dyrare pga jag måste köpa en controller. Jag kanske måste köpa en controller i framtiden i vilket fall, om jag vill fylla på med flera diskar, men det vore skönt att slippa ta den utgiften nu – moderkortet har 6 st SATA-kontakter, så alla strategierna ovan skulle funka ur den synpunkten. Vad gäller mjukvaru-RAID är jag mer eller mindre begränsad till ZFS tror jag, om arrayen/erna ska vara kompatibla med både OS X och Linux/annat OS.
Och filsystemet då – om jag kör ZFS för RAID så blir det väl också ZFS som filsystem förstås, men annars? Är ext3 väl lämpat för mina behov? Ska jag köra olika filsystem för olika arrayer?

Ledsen för långt inlägg, jag hoppas att det inte blev för svamligt, och att någon kan hjälpa mig att fatta bra beslut. Säg till om det saknas någon info! Eller om jag har gjort bort mig helt