Sony Project Morpheus är VR-headset för Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Sony Project Morpheus är VR-headset för Playstation 4

Virtuell verklighet är aktuellare än någonsin och nu sluter Sony upp med ett eget VR-headset för spelkonsolen Playstation 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vill nog ha bredare synfält och högre upplösning innan man provar!

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6 Gb Patriot Viper DDR3 12800/1600 Mhz, BFG GTX 295 1792 Mb, Western Digital Velociraptor 150 Gb, Western Digital Velociraptor 300 Gb, 5 * Seagate Barracuda 7200.11 1,5 Tb (RAID 5), Noctua NH-U12P, Zalman ZM-MFC2

Permalänk
Medlem

Hmm, blir jävligt svårt för dom att konkurera med Oculus Rift.

Permalänk
Medlem

Det hade varit en direkt konkurrent och ett köpalternativ, om det inte vore för att den är PS4-exklusiv...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Känns som att de har mycket att ta igen, men sony har ju enorma ekonomiska muskler så vill de att de ska ha en egen konkurrent till Riften så blir det ju så¨, men tror ändå att Rift med stöd från Valve ligger absolut bäst till för att få till en vettig VR upplevelse.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det är spännande tider för VR. Problemet med ett headset för konsolerna är om de klarar att spotta ut 60 FPS i Full HD, vilket lär vara minimum för en bra upplevelse. Vad som också talar för Oculus är ju porren, Sony och MS lär väl aldrig tillåta det på sina system.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Konkurrens är ju bra, så är det absolut, men som det verkar så kommer ju denna produkt inte verka alls på samma marknad som Oculus Rift. Om de inte fungerar på samma plattformar lär det ju inte bli någon konkurrens heller.

Jag hade mycket hellre sett att Sony slagit mynt på det namn som Oculus VR börjar få i branschen. Varför inte implementera fullt stöd för Rift och sedan släppa en brandad Rift i paket med PS4 och kanske två spel med stöd för den? Folk köper då fler PS4:or, samt att de får en Rift som de kan köra på sin PC. Jag hade lätt pröjsat säg sju papp för det paketet. En produkt som bara fungerar med PS4 är inte alls lika intressant.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk

Jag tror absolut att både Microsoft och Sony kommer släppa egna kreationer.

Men jag tror ändå att Riften kommer bli överlägsen.
Den har redan stort antal följare och det kan nog bli ett fint community kring hela grejen.

Sen tror jag att om sony och Microsoft släpper var sin så blir det förmodligen en "standard"
Medans Riften har bättre förutsättningar för en kontinuerlig förbättring och nya modeller.

Men detta är personliga spekuleringar och ingen kommer veta något fören vi levt med dem några år.

Permalänk
Entusiast

Bådar gott för utvecklingen det här. Om konsolerna också är på med virtuell verklighet så ökar det chansen att fler spelutvecklare hakar på. Det krävs ju att både spelutvecklarna och de som tillverkar tekniken satsar hårt för att det ska bli något av det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alicorn:

Det är spännande tider för VR. Problemet med ett headset för konsolerna är om de klarar att spotta ut 60 FPS i Full HD, vilket lär vara minimum för en bra upplevelse. Vad som också talar för Oculus är ju porren, Sony och MS lär väl aldrig tillåta det på sina system.

Vet inte hur stor porren blir, men poängen är ju ändå helt giltig eftersom utvecklaren av hårdvaran i det här fallet har total kontroll över vad som släpps på plattformen. Det är ju ett enormt argument för Rift.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

WoW som vanligt får vi flera standarder för samma grej =/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

WoW som vanligt får vi flera standarder för samma grej =/

Det bör väl mer ses som olika produkter än standarder. Går det att göra det till ps4 och sen porta över till Xbone och pc då är det lugnt.

Permalänk

tror inte att det blir lätt ,den runnas ju bara i 25fps.

Permalänk
Medlem

De senaste konsollerna kan knappt hålla 30 fps emellanåt.
Vad ska man få med denna? 15 fps?
Om de får det att funka bra gissar jag på att det krävs någon sorts processorkraft i själva headsetet, och då blir det dyrt...

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Skrivet av jondadoge:

tror inte att det blir lätt ,den runnas ju bara i 25fps.

Säger vem?

Skrivet av xinux:

De senaste konsollerna kan knappt hålla 30 fps emellanåt.

vilket spel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

De senaste konsollerna kan knappt hålla 30 fps emellanåt.
Vad ska man få med denna? 15 fps?
Om de får det att funka bra gissar jag på att det krävs någon sorts processorkraft i själva headsetet, och då blir det dyrt...

Det är snarare så att man kommer lansera speciella spel för detta headset. Spelen behöver ju bygga in stöd, du kommer inte kunna använda detta till allt på PS4. Och det är långt ifrån alla spel som är kul att spela i VR. Jag tänker mig mer avslappnade och mindre grafikkrävande spel, typ Portal.

Permalänk

Det är få spel som flyter bra på PS4an. Så jag tror inte detta kommer bli något att hurra för med tanke på att ens 60fps är något lite för en skön "VR-känsla" (jag vet eftersom jag testat oculus varianten).

Hade Need foor Speed Rivals på PS4 o trodde det va fel på spelet först. Efter att ha läst runt lite fick jag reda på att det var låst till max 30fps för konsollerna klarar inte att leverera mer på dessa i dagsläget? Lämnade tillbaka det direkt o sedan köpte jag killzone och Assasins creed IV o de flöt inte heller på så himla bra (typ 40fps). Slutade med att jag sålde PS4an och köpte alla spel till datorn och där va grafiken klart mer crisp samt flöt på i konstanta 60fps.

Visa signatur

MSI Z170A Gaming M7| Intel Skylake 6700K| NZXT X61 Kraken Watercooling| Samsung SSD 850 PRO 512 GB x2| WD 2TB Green x4| HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB 15-17-17| MSI 980 Ti gaming 6GB| -SOON- Acer XR34 Predator G-sync Monitor| Creative SoundBlaster Zx PCIe| Corsair AX1200i| NZXT H440 White| Windows 10

Permalänk
Medlem

Tror att Sony behöver ett eget VR-headset för att kunna optimera så mycket som går för att få det att flyta. Visserligen någonting de hade kunnat göra med Rift till viss grad, men då skulle de inte kunna sälja sina egna heller = profit

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Låter intressant var ju rykte att den hade bättre upplösning än oculus till PC som va skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Låter intressant var ju rykte att den hade bättre upplösning än oculus till PC som va skräp

Bättre upplösning än den numera gamla prototypen av Oculus Rift som säljs som en utvecklarmaskin menar du?

Konsumentversionen av Riften kommer att ha minst 1 080p.

Denna kan säkert vara bra, men problemet är att PS4 har inte alls tillräckligt med kraft för att köra något grafikintensivt i 3D i dessa upplösningar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Rift för PC

Sonys VR för PS4

xbone kommer göra en egen vr.

Fördelen med sony är ju att de även har "move" för att öka upplevelsen. Move är ju redan etablerad och funkar mycket bra. Dessutom har sony galet med pengar att satsa på sitt VR projekt. good game! Riften kommer vara kvar i indiekretsar för pc marknaden medan sonys kreation lär nå massmarknad.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alicorn:

Det är spännande tider för VR. Problemet med ett headset för konsolerna är om de klarar att spotta ut 60 FPS i Full HD, vilket lär vara minimum för en bra upplevelse.

För att inte tala om faktumet att Xbox One spottar ut massa spel in 720p eller 900p 30 fps. VR på Xbox One kommer vara totalt värdelöst så microsoft kan man redan räkna bort ur leken.

PS4 har också vissa spel som har svårt att lira 1080p 60 fps. Men min mediokra dator med FX8350 och Radeon 7870Ghz har inga problem att lira nya spel i 1080 / i ca 70 fps

Citat:

Vad som också talar för Oculus är ju porren, Sony och MS lär väl aldrig tillåta det på sina system.

Haha, Oculus-porr med en fleshlight sen blire aldrig mer något ligga! xD

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Fram med popcornskålen. Ska se vad alla bakåtsträvare har och säga idag.

Och alla ni som direkt sågar denna produkt med era teorier om att PS4an inte klarar "blabla fps hit och dit". Ta det lugnt. PS4an har precis börjat sin livscykel och utvecklarna har bara skrapat på ytan vad hårdvaran är kapabel till.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är schysst att konsollmarknaden får ett alternativ. Det första folk gör är att jämföra Sonys produkt med Oculus Rift, fast dom egentligen fyller 2 olika funktioner och behov. Jag tror dessutom att folk som fokuserar på konsoll har en större benägenhet att köpa peripherals, vilket innebär att så länge Sony skrapar ihop tillräckligt med developer-stöd (vilket deras senaste indiesatsningar mer än tillräckligt har gjort) så förutsätter jag att det här kommer bli en succé.

Personligen är jag taggad på all utveckling inom VR, och om Microsoft har något liknande projekt i pipelinen så börjar det bli bråttom att annonsera det innan VR-entusiaster gör sitt definitiva val för den här generationens konsoll.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker VR är totalt ointressant? Möjligen en häftig grej att prova på sin höjd, men ska väl inte uttala mig innan jag testat själv antar jamen det är verkligen ingenting "i cant wait to try"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Fram med popcornskålen. Ska se vad alla bakåtsträvare har och säga idag.

Och alla ni som direkt sågar denna produkt med era teorier om att PS4an inte klarar "blabla fps hit och dit". Ta det lugnt. PS4an har precis börjat sin livscykel och utvecklarna har bara skrapat på ytan vad hårdvaran är kapabel till.

Relevant kommentar till äldre konsoller som byggde på unik hårdvara som man inte alltid kände till så mycket om.

Mindre relevant när PS4 i princip är en mini-ITX-PC.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Relevant kommentar till äldre konsoller som byggde på unik hårdvara som man inte alltid kände till så mycket om.

Mindre relevant när PS4 i princip är en mini-ITX-PC.

/hulle.

Nja fortfarande relevant då man fokuserar på just dessa komponenter inte 400 andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_matte20:

Lämnade tillbaka det direkt o sedan köpte jag killzone och Assasins creed IV o de flöt inte heller på så himla bra (typ 40fps). Slutade med att jag sålde PS4an och köpte alla spel till datorn och där va grafiken klart mer crisp samt flöt på i konstanta 60fps.

Nice! Flöt Killzone på bra på din PC?

Permalänk

KUNG! Ännu mer spel gjorda för VR kommer utvecklas nu
Tänk också på alla grymma tillbehör som kommer utvecklas, ex vapen eller andra motiontrackade mannicker.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Såvida den inte kan användas som 3D-display även till pc etc så är detta tyvärr föga intressant.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.