Permalänk
Medlem

hårddisks haveri??

Hej har ett litet problem som någon kanske kan svara på ^^
jag tänkt fixa farsans dator som hadde mängder med virus så ville helst börja om på nytt.
Så jag använde win 98 startdisk och körde fdisk och format.com som jag gjort på många andra datorer
Men den här gången när jag skulle installera operativsystemet så kunde den inte hitta några hårddiskar?
Testade att göra om hela proceduren och även med "sys c:" och "format C: /s" men vart ingen skillnad och när jag kollade Bios stod det att hårdiskarna inte var tillgängliga. Har även kollat kablar och allt sitter som det ska så vet inte vad jag ska göra nu? Kan det vara hårddisks haveri?
tack på förhand

MVH

Permalänk
Vila i frid

Trollar du med oss? Är datorns hårdvara från 1998 eller 2008?

Permalänk
Hedersmedlem

Installera W98 idag? Eller vad är det du försöker göra? Vad är det för dator/delar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är en stationär dator från 07 om jag inte minns fel och tanken bakom allt var att få en tom ren hårddisk så jag sedan kan installera det operativsystem jag känner för vare sig det är XP, Vista eller 7 som att börja om på nytt alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinTy:

Det är en stationär dator från 07 om jag inte minns fel och tanken bakom allt var att få en tom ren hårddisk så jag sedan kan installera det operativsystem jag känner för vare sig det är XP, Vista eller 7 som att börja om på nytt alltså.

Har du inte installerat på annat vis är det lite på tiden att "göra" det på det nyare viset. Iom SP3 i XP bör den känna av de flesta hårddiskar när du försöker installera det och där kan du välja att partitionera och formatera inifrån installationen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ehm får du inte fat32 eller något om du formaterar med en Win98 diskett, det vill man inte ha idag när filer kan vara större än 4GB

Permalänk
Medlem

Lärde mig göra på detta vis för x antal år sen och det har funkat så har inte klagat men kanske på tiden man får lära sig nå nytt ^^
Har inte haft dom problemen med fat32? Efter jag kört fdisk har jag bara lagt in operativsystemet som sedan formaterat o installerat och funkat klockrent efteråt?

Permalänk
Medlem

varför inte bara installera windows 7 på en gång, och välja att formatera disken under installationen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det hade jag kunnat göra men farsan ville inte ha 7 utan XP :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinTy:

Det hade jag kunnat göra men farsan ville inte ha 7 utan XP :/

Om du ska installera XP så behöver du inte formatera disken först, det klarar installationsprogrammet av. Däremot är det lite konstigt att den inte hittar hårddisken, ser du den i BIOS?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av netbuddy:

Om du ska installera XP så behöver du inte formatera disken först, det klarar installationsprogrammet av. Däremot är det lite konstigt att den inte hittar hårddisken, ser du den i BIOS?

Kan vara... använder man en pre-XP-SP2 disk vet inte XP hur den skall hantera AHCI-diskar, XP blev "modern" först med SP2 och senare. Ba som info...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kan vara... använder man en pre-XP-SP2 disk vet inte XP hur den skall hantera AHCI-diskar, XP blev "modern" först med SP2 och senare. Ba som info...

Jo sant, men jag utgår ifrån att den inte är AHCI då det är en äldre burk och den verkar ha haft ett äldre OS installerat tidigare. Kan förstås ha fel...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Kanske är helt fel ute...
Men XP kräver väl (alltid?) att man installerar diskdrivare (F6 Option) under installationen?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kanske är helt fel ute...
Men XP kräver väl (alltid?) att man installerar diskdrivare (F6 Option) under installationen?

Fo3

Det varierar. Tidigare var det så i flera fall men senare blev det mer och mer sällsynt. Antagligen för att folk börja använda nyare XP skivor med SP 2 eller 3 (service pack) på där drivrutinerna redan fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinTy:

Det hade jag kunnat göra men farsan ville inte ha 7 utan XP :/

funkar likadant i xp också om jag inte missminner mig helt.
var länge sen nu...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |