Säkring till rummet går när nätagget slås igång

Permalänk
Medlem

Säkring till rummet går när nätagget slås igång

Tja, en dator byggdes ihop i söndags. Allt tycktes fungera fint tills säkringen gick till rummet idag. Detta verkar väldigt underligt då datorn fungerat utan problem i två dagar. Säkringarna byttes ett par gånger men med samma resultat. Vad kan detta bero på? Nätagget ligger på 600w och det är ett gtx 770 samt am3+ bräda med fx 8350 i . Inget luktar bränt.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kan bero på att du har mycket kopplat på samma säkring, så börja med att kolla vad som slocknar när du tar ur säkringen.

Om problemet fortsätter så är det är kortslutning någonstans i datorn. Jag gissar på nätagget, för det är svårt för en kortslutning i datorn att få nätagget att gå så långt över sin kapacitet.

Du säger att säkringen bytts vilket jag då tolkar som att det är en porslinssäkring. Då ska du känna till att en porslinssäkring klarar rätt mycket mer än sin märkström. Så är den 10A så kan den klara att släppa igenom 13-15A under en stund, vilket då motsvarar ända upp till 3000W, att jämföra med 600W som ditt nätagg klarar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke752:

Tja, en dator byggdes ihop i söndags. Allt tycktes fungera fint tills säkringen gick till rummet. Detta verkar väldigt underligt då datorn fungerat utan problem i två dagar. Säkringarna byttes ett par gånger men med samma resultat. Vad kan detta bero på? Nätagget ligger på 600w och det är ett gtx 770 samt am3+ bräda med fx 8350 i . Inget luktar bränt.

kolla alla kontaker i datorn så det är ej något som kortsluter, hände en gång för mig då man var lat och råkade tappa pci e kontakten direkt mot chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta kan bero på att du har mycket kopplat på samma säkring, så börja med att kolla vad som slocknar när du tar ur säkringen.

Om problemet fortsätter så är det är kortslutning någonstans i datorn. Jag gissar på nätagget, för det är svårt för en kortslutning i datorn att få nätagget att gå så långt över sin kapacitet.

Du säger att säkringen bytts vilket jag då tolkar som att det är en porslinssäkring. Då ska du känna till att en porslinssäkring klarar rätt mycket mer än sin märkström. Så är den 10A så kan den klara att släppa igenom 13-15A under en stund, vilket då motsvarar ända upp till 3000W, att jämföra med 600W som ditt nätagg klarar.

porslins säkringar kan även brinna upp om det är glapp kontakt i passdelen så kan den smälla direkt det blir lite belastning på den, i värsta fall brinna.

Permalänk
Medlem

Testa nätagget utanför chassit först, utan något inkopplat alls.

Går säkringen då skall du absolut inte använda agget, det är defekt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hade samma problem för någon månad sedan, Nätagget som hade gått sönder.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta kan bero på att du har mycket kopplat på samma säkring, så börja med att kolla vad som slocknar när du tar ur säkringen.

Om problemet fortsätter så är det är kortslutning någonstans i datorn. Jag gissar på nätagget, för det är svårt för en kortslutning i datorn att få nätagget att gå så långt över sin kapacitet.

Du säger att säkringen bytts vilket jag då tolkar som att det är en porslinssäkring. Då ska du känna till att en porslinssäkring klarar rätt mycket mer än sin märkström. Så är den 10A så kan den klara att släppa igenom 13-15A under en stund, vilket då motsvarar ända upp till 3000W, att jämföra med 600W som ditt nätagg klarar.

Update:
Mm exakt de är just detta med säkringen som förvånar mig, skulle någon komponent kunna vara felkopplad som skapar detta problem vilket i sin tur också är märkligt då allting fungerat felfritt i 2 dar med spel igång osv. Testade med en ny propp och endast nätagget ikopplat och satte igång den-->proppen gick direkt. Måste vara fel på nätagget alltså. Är det vanligt att ett nätagg uppför sig på detta sett efter att fungerat felfritt? eller kan det finnas någon vidare orsak till detta

Update2:
Ringde inet , berättade om problemet utan att nämna misstankar till problemets ursprung, han gick direkt in på samma spår om fel i nätagget och sa att den måste skickas in och de ska kolla på den. Tack för hjälpen, hoppas det löser sig.

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem för något år sedan. Några kondensatorer i nätagget exploderade med en jädra smäll vid försök nummer två att starta datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Acke752:

Update:
Mm exakt de är just detta med säkringen som förvånar mig, skulle någon komponent kunna vara felkopplad som skapar detta problem vilket i sin tur också är märkligt då allting fungerat felfritt i 2 dar med spel igång osv. Testade med en ny propp och endast nätagget ikopplat och satte igång den-->proppen gick direkt. Måste vara fel på nätagget alltså. Är det vanligt att ett nätagg uppför sig på detta sett efter att fungerat felfritt? eller kan det finnas någon vidare orsak till detta

Jag ser inte hur det skulle spela någon roll att det funkat felfritt. Det är väl knappast vanligt att nätagg går sönder, men det händer. Tro det eller ej, saker går sönder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Många tror på kortslutning i datorn, men ett modernt och korrekt konstruerat nätagg får inte säkringen på primärsidan (i elcentralen) att lösa ut vid kortslutning på sekundärsidan (i datorn). Alla moderna nätagg slår ifrån eller vägrar att starta om kortslutning detekteras.
Mest troligt, vilket redan föreslagits, är att nätagget gått sönder. Måndagsexemplar som rasat efter efter 2 dagar.
Mindre troligt, men möjligt, är överbelastning av säkringen. 6 ampere säkring, vilket är vanligt i äldre lägenheter och samtidigt är en dammsugare eller hårfön igång på samma säkring. Då kan start av datorn vara tillräckligt för att säkringen skall lösa ut.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Såg precis att det var ett Corsair CX. Varför är jag inte förvånad?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Såg precis att det var ett Corsair CX. Varför är jag inte förvånad?

Lol, har du några rekomendationer i samma prisklass utifall ett nytt nätagg skulle behöva beställas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke752:

Lol, har du några rekomendationer i samma prisklass utifall ett nytt nätagg skulle behöva beställas.

i den prissklassen xfx 550

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

i den prissklassen xfx 550

Ställer mig bakom det. SilverPower är ett annat bra budgetmärke.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke752:

Lol, har du några rekomendationer i samma prisklass utifall ett nytt nätagg skulle behöva beställas.

För en krona watten finns det bara ett vettigt alternativ, men det är ett jävligt bra vettigt alternativ också.
XFX Core. Punkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.