Permalänk
Medlem

Android telefon som HTPC

Jag har två Samsung galaxy s2 (i9100) liggande sedan jag och sambon uppgraderade och tänkte man kanske skulle kunna använda dem som enkla mediaspelare.

ide:
Koppla telefon till TV/stereo/högtalare och spela musik och film på den. Median skall startas från en annan telefon, som Youtube eller Spotify klarar idag med "spela på". Video skickas över hdmi med en MHL adapter. Har hittat en stockbaserad rom där mhl fungerar.

Vi använder idag:
Netflix
Spotify
Plex
Xbmc
YouTube

Allt detta skall gärna gå att starta från en Android lur men spelas då på S2:an.

Någon som testat detta innan? Hur styr man bäst en annan Android lur? Övriga tips och tankar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Jag har två Samsung galaxy s2 (i9100) liggande sedan jag och sambon uppgraderade och tänkte man kanske skulle kunna använda dem som enkla mediaspelare.

ide:
Koppla telefon till TV/stereo/högtalare och spela musik och film på den. Median skall startas från en annan telefon, som Youtube eller Spotify klarar idag med "spela på". Video skickas över hdmi med en MHL adapter. Har hittat en stockbaserad rom där mhl fungerar.

Vi använder idag:
Netflix
Spotify
Plex
Xbmc
YouTube

Allt detta skall gärna gå att starta från en Android lur men spelas då på S2:an.

Någon som testat detta innan? Hur styr man bäst en annan Android lur? Övriga tips och tankar!

Skickades från m.sweclockers.com

Tjaa! Har haft samma planer fast med en galaxy tab 10.1, kom då fram till att det är ganska lätt att fjärrstyra android enheter. Med ex. Denna app: Tablet Remote eftersom den är gjord för exakt det du vill

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop 1: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Laptop 2: | Apple MacBook Air 13" M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Tjaa! Har haft samma planer fast med en galaxy tab 10.1, kom då fram till att det är ganska lätt att fjärrstyra android enheter. Med ex. Denna app: Tablet Remote eftersom den är gjord för exakt det du vill

Så hur startar jag Netflix och väljer film med den appen? Såg mer ut som att den är till för att ha en annan Android lur som gamepad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Så hur startar jag Netflix och väljer film med den appen? Såg mer ut som att den är till för att ha en annan Android lur som gamepad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall det var den jag hade så får du en "touchplatta" samt att din mediaenhet(i9100) emulerar en muspekare.

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop 1: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Laptop 2: | Apple MacBook Air 13" M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Ifall det var den jag hade så får du en "touchplatta" samt att din mediaenhet(i9100) emulerar en muspekare.

Tuft skall prövas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Chromecast?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Chromecast?

Poängen var att redan hade hårdvaran liggandes.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Poängen var att redan hade hårdvaran liggandes.

MOD:radera

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja precis. Jag har alltså telefonen liggande. Men remodroid ser likt ut "webkey" som också går att ansluta mellan enheter men också via webinterface.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Upptäckte igår att bilden inte sträcker sig hela vägen ut i kanterna. Overscan tänkte jag och googlade på Samsung TVn och hittade några förslag me utan resultat.
Ställ in zoom (prova alla lägen).
Input -> tools -> ändra namn till pcdvi (ljudet försvann men kanterna på bilden var fortfarande där).

Så blev lite osäker, ställde in "smart zoom 1" och såg då att bilden blev knivskarp men bara en liten ruta i mitten ca 800x480 upplösningen på telefonen.
Info från TVn säger att hdmi signalen är 1920x1080@30hz vilket låter som de jag egentligen vill ha.

Iaf om man låter TVn autoskala bilden så blir den 2.25ggr större aka 1800x1080 vilket skulle kunna vara varför de svarta kanterna syns på TVn. Med de tankarna så sänder MHL adaptern alltså inte ut en ny bild utan samma bild och upplösning från telefonskärmen inbäddad i en 1920x1080 frame.

Någon som vet hur detta funkar. Har jag rätt så undrar jag om de finns en lösning eller om man helt enkelt måste ha en telefon med fullHD skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Jag experimenterade också med mhl-adapter till s2:an och xbmc, men det slutade med att jag köpte en raspberry pi för 300 kr och blev lika nöjd med den lösningen som huvud-htpc:n i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Jag experimenterade också med mhl-adapter till s2:an och xbmc, men det slutade med att jag köpte en raspberry pi för 300 kr och blev lika nöjd med den lösningen som huvud-htpc:n i vardagsrummet.

Så du fick aldrig ordning på upplösningsproblemet? Det roliga för mig är att få det att fungera, jag hittar på en kravspecifikation och sen tar jag hårdvara jag har och försöker få det att fungera. Sen när de funkar så använder jag det väldigt sällan.

Så att köpa en rpi kan bli ett annat projekt. Fungerar det inte med S2:an efter en del försök så ger jag helt enkelt upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Så du fick aldrig ordning på upplösningsproblemet? Det roliga för mig är att få det att fungera, jag hittar på en kravspecifikation och sen tar jag hårdvara jag har och försöker få det att fungera. Sen när de funkar så använder jag det väldigt sällan.

Så att köpa en rpi kan bli ett annat projekt. Fungerar det inte med S2:an efter en del försök så ger jag helt enkelt upp

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kämpade lite och fick till slut buggiga program att oftast spela upp videon bra och i rätt upplösning, men någon matchning av uppdateringsfrekvens och visning av undertexter gick inte så då gav jag upp.
Raspberry Pi för 300 kr med OpenELEC 3.2.4, överklockat till 1000Mhz ("turbo"), är klockrent. Jag kan spela upp 1080p DTS via wifi eller ethernet (samba) utan bekymmer. Jag kan varmt rekommendera det.