Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Räcker min nätdel?

Tja! Sitter och funderar på ett nytt grafikkort då mitt verkligen börjat bli till åren gånget. Jag kikar på GTX 770 och specen säger minst 600w nätdel, medan Neweggs kalkylator säger 530w.
Jag sitter på en ganska gammal Cooler Master 520w, och jag funderar på om det kortet kommer köra den nätdelen i backen och riskera att bränna delar? Eller klarar jag mig tror ni? Om ni rekommenderar att jag köper ny nätdel, vilken är det bästa alternativet för runt 800kr, krav är halv-modulärt?

Tack på förhand!

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exterm:

Tja! Sitter och funderar på ett nytt grafikkort då mitt verkligen börjat bli till åren gånget. Jag kikar på GTX 770 och specen säger minst 600w nätdel, medan Neweggs kalkylator säger 530w.
Jag sitter på en ganska gammal Cooler Master 520w, och jag funderar på om det kortet kommer köra den nätdelen i backen och riskera att bränna delar? Eller klarar jag mig tror ni? Om ni rekommenderar att jag köper ny nätdel, vilken är det bästa alternativet för runt 800kr, krav är halv-modulärt?

Tack på förhand!

Det ska nog fungera med ditt nuvarande nätagg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackan18:

Det ska nog fungera med ditt nuvarande nätagg!

Om det inte fungerar, vad kan hända?
Sist jag använde för klent nätagg till nytt grafikkort, så dog bara datorn vid load, vilket väl inte är något att oroa sig över. Men hur stor är risken att delar går sönder? Allt i datorn är splirrans, synd om det pajar liksom

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk

Enligt Swec:s tester drog deras system runt 400w. Du borde klara dig med tanke att dom använde en överklockad och ganska stömtörstig processor. (Intel Core i7-3960X @ 4,4 GHz)
Det borde inte vara något problem med ditt nuvarande nätagg.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Enligt Swec:s tester drog deras system runt 400w. Du borde klara dig med tanke att dom använde en överklockad och ganska stömtörsdig processor. (Intel Core i7-3960X @ 4,4 GHz)
Det borde inte vara något problem med ditt nuvarande nätagg.

Okej, då kör vi på det, och hoppas! Har hört att Cooler Master inte är favorit hos entusiaster, men detta nätagg har tjänat mig i snart 6 år, och har aldrig krånglat, så det håller nog en stund till. Kan ju alltid uppgradera senare (fattig student).

Tack för hjälpen!

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exterm:

Okej, då kör vi på det, och hoppas! Har hört att Cooler Master inte är favorit hos entusiaster, men detta nätagg har tjänat mig i snart 6 år, och har aldrig krånglat, så det håller nog en stund till. Kan ju alltid uppgradera senare (fattig student).

Tack för hjälpen!

Att det är en cooler master är skit samma. Cooler Master har skräp och några av de bästa nätaggen just nu (Vanguard). Modell är viktigt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Detta är en kompletterande sida för att räkna ut hur mycket Watt du behöver:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Glöm inte att ge marginal för att kapasitatorerna i PSU:n åldras.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

Detta är en kompletterande sida för att räkna ut hur mycket Watt du behöver:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Glöm inte att ge marginal för att kapasitatorerna i PSU:n åldras.

Kondensatorerna, och är det ett problem har du köpt ett kasst nätagg.
Kan även vara bra att nämna att outervision överdriver en hel del. Sweclockers test är bättre på att ge fingervisningar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Går nog att köra på ditt nätagg. men byt snart det med då det är gammalt och slitet!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Går nog att köra på ditt nätagg. men byt snart det med då det är gammalt och slitet!

Yes, får nog göra det!

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |