Val av accesspunkt till mindre företag.

Permalänk
Medlem

Val av accesspunkt till mindre företag.

Hej!
Vad rekommenderar ni för accesspunkt i en medelstor byggnad där antalet accesspunkter inte behöver överskrida 2. Är väldigt erfaren av att bygga nätverk, både trådat och trådlöst, men i just denna storleken är jag kluven. Brukar oftast bygga stora nät, med controllers etc.

Denna byggnad är lagom stor för att en standard trådlös router inte klarar det och är på tok för litet för att installera unifi med controller eller liknande. Så är ute efter en accesspunkt som man kan köra i standalone samt att det ska va bra grejer, har ingen budget på det.

Finns inget krav på att det ska vara dual 2,4 samt 5 Ghz, räcker med endast 2,4.

Har kollat lite på dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1198644
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=824000

Har ni några personliga favoriter eller tips att komma med? All hjälp uppskattas!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ändå satsat på unifi, dom fungerar bra och det krävs inte att kontrollern är kvar på nätverket. Kolla in beta versionen av unifi mjukvaran där kan man ha en controller till flera platser, den är i RC nu så bör släppas inom kort (äntligen).

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på http://www.ubnt.com/unifi oxå. Tänk på att de inte e 48v POE bara så du inte eldar upp dom

Permalänk
Medlem

Hur många trådlöst uppkopplade enheter kommer det finnas i nätverket?
Hur många m2 skall de täcka?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Så är ute efter en accesspunkt som man kan köra i standalone samt att det ska va bra grejer, har ingen budget på det.

Cisco 2602I/E finns som autonomous.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Hej!
Vad rekommenderar ni för accesspunkt i en medelstor byggnad där antalet accesspunkter inte behöver överskrida 2. Är väldigt erfaren av att bygga nätverk, både trådat och trådlöst, men i just denna storleken är jag kluven. Brukar oftast bygga stora nät, med controllers etc.

Denna byggnad är lagom stor för att en standard trådlös router inte klarar det och är på tok för litet för att installera unifi med controller eller liknande. Så är ute efter en accesspunkt som man kan köra i standalone samt att det ska va bra grejer, har ingen budget på det.

Finns inget krav på att det ska vara dual 2,4 samt 5 Ghz, räcker med endast 2,4.

Har kollat lite på dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1198644
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=824000

Har ni några personliga favoriter eller tips att komma med? All hjälp uppskattas!

Vad ligger budget på?

Vi har testat Meraki i liten skala (5 APs på en skola)- ganska trevligt och lätt konfat med deras molnkontroller. Det enda accesspunkten behöver är ström+internet.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanis:

Cisco 2602I/E finns som autonomous.

Utifrån kraven skulle Cisco WAP321 vara ett mer kostnadseffektivt förslag. Ifall företaget skaffar större lokaler kan dessa enkelt konfigureras i kluster om upp till 8 enheter. Den har även stöd för PoE. Jag har bra erfarenhet av WAP321.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Hur många trådlöst uppkopplade enheter kommer det finnas i nätverket?
Hur många m2 skall de täcka?

Skrivet av qhrizz:

Vad ligger budget på?

Vi har testat Meraki i liten skala (5 APs på en skola)- ganska trevligt och lätt konfat med deras molnkontroller. Det enda accesspunkten behöver är ström+internet.

Skulle gissa på runt 10 - 20 klienter som max. Ca 70 - 100 m2 samt ovanvåning på ca 60 - 90 m2.

Finns inte direkt en budget, när jag frågade honom om budget så vart svaret "Köp vad du vill, bara det fungerar." Men skulle säga inte mer än 3k per AP.

Är själv inne på UniFi men tar man bort kontrollern så samarbetar inte punkterna längre, eller är jag fel på det?

Det bästa i mina ögon hade varit två punkter som kör standalone, alternativt 1 punkt som är lite bättre som klarar att täcka hela huset. Problemet i dagsläget är att det inte täcker hela byggnaden samt att de inte samarbetar så bra, inte så konstigt när han har två olika routers som är värdelösa.

Tack för all hjälp än så länge!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Två stycken Apple Airport Extreme klarar det nog utmärkt, du sätter bara den andra i bridge mode och konfigurerar den med samma SSID och lösenord som den första. Min erfarenhet är att Airport Extreme är tillräckligt driftsäkra och stabila för att fungera bra i en företagsmiljö.

http://support.apple.com/kb/HT4145

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Skulle gissa på runt 10 - 20 klienter som max. Ca 70 - 100 m2 samt ovanvåning på ca 60 - 90 m2.

Finns inte direkt en budget, när jag frågade honom om budget så vart svaret "Köp vad du vill, bara det fungerar." Men skulle säga inte mer än 3k per AP.

Är själv inne på UniFi men tar man bort kontrollern så samarbetar inte punkterna längre, eller är jag fel på det?

Det bästa i mina ögon hade varit två punkter som kör standalone, alternativt 1 punkt som är lite bättre som klarar att täcka hela huset. Problemet i dagsläget är att det inte täcker hela byggnaden samt att de inte samarbetar så bra, inte så konstigt när han har två olika routers som är värdelösa.

Tack för all hjälp än så länge!

Se om du kan få ngt kostnadsförslag för Meraki - har tyvärr inga siffror på vad det kostar att köra då vi kör en "Proof of concept" med en leverantör. Du sköter alla inställningar i webben, dvs sätter upp SSID - vad det ska vara för autentisering - eventuella bandbreddsbegränsningar - gästnät som är separerat från övriga nätet osv. Tar dig ca 30 min att gå igenom allt (kräver ju att du har lite koll på vad saker gör).

Kan tipsa om https://meraki.cisco.com/webinars - där du kan få en gratis apa att ta hem om du går deras webinar (vissa krav måste uppfyllas). Men introduction to cloud network kan nog ge dig en bra bild av vad de kan leverera.

Vet tyvärr inte vad unifi kostar i motsvarande.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Skulle gissa på runt 10 - 20 klienter som max. Ca 70 - 100 m2 samt ovanvåning på ca 60 - 90 m2.

Finns inte direkt en budget, när jag frågade honom om budget så vart svaret "Köp vad du vill, bara det fungerar." Men skulle säga inte mer än 3k per AP.

Är själv inne på UniFi men tar man bort kontrollern så samarbetar inte punkterna längre, eller är jag fel på det?

Det bästa i mina ögon hade varit två punkter som kör standalone, alternativt 1 punkt som är lite bättre som klarar att täcka hela huset. Problemet i dagsläget är att det inte täcker hela byggnaden samt att de inte samarbetar så bra, inte så konstigt när han har två olika routers som är värdelösa.

Tack för all hjälp än så länge!

På vilket sätt menar du att dom samarbetar? Är det zero handoff du vill använda kommer stöd för detta utan kontrollern i version 3, version 2 måste kontrollern vara igång för att det ska fungera.
Om det inte är zero handoff du menar så fungerar det bra utan kontrollern. Har ett flertal kunder som använder 2-3 unifi utan kontrollern i nätverket, kontrollern var bara inkopplad när jag ställde in nätverket.

Uppdatering: Kollade priset på meraki, då får 2st unifi för samma pris som en meraki. Så jag skulle satsat på unifi.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta upp 3sT Unifi, 2st på nedervåningen och 1st på övervåningen. Ställ in samma säkerhet och SSID på samtliga AP.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Se om du kan få ngt kostnadsförslag för Meraki - har tyvärr inga siffror på vad det kostar att köra då vi kör en "Proof of concept" med en leverantör. Du sköter alla inställningar i webben, dvs sätter upp SSID - vad det ska vara för autentisering - eventuella bandbreddsbegränsningar - gästnät som är separerat från övriga nätet osv. Tar dig ca 30 min att gå igenom allt (kräver ju att du har lite koll på vad saker gör).

Kan tipsa om https://meraki.cisco.com/webinars - där du kan få en gratis apa att ta hem om du går deras webinar (vissa krav måste uppfyllas). Men introduction to cloud network kan nog ge dig en bra bild av vad de kan leverera.

Vet tyvärr inte vad unifi kostar i motsvarande.

Ska kolla upp Meraki, använder själv Meraki i jobbet för att administrera våra 500+ iPads och iPhones.

Zero handoff är inte ett måste, då roaming bör fungerar skapligt. Ska ditt på måndag och har 2st UBIQUITI UNIFI 802.11AC liggandes, ska fimpa båda routers och testa utgå från 1 accesspunkt vid modemet ( i mitten av huset ) och sedan utgå därifrån, fungerar det bra bli det nog att beställa en unifi 2,4 long range och installera med kontrollern och sedan köra utan kontrollern som Wisdom nämner.

Tack för hjälpen, återkommer med resultat på måndag/tisdag.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Meraki alla dagar av den enkla anledning att en hybrid-AP lösning som t.ex. Aerohive eller Arubas kontrollerlösa lösning kräver en management mjukvara installerad. En UniFi lösning kräver en "kontroller" mjukvara installerad. Det är ett ganska saftigt krav om vi pratar 2 AP:s. Att köra en ren autonom lösning är såklart görbart men tycker Meraki är en bra kompromiss då du får vettiga features, central mgmt, övervakning, möjligheter att växa - utan att behöva ha någonting alls installerat lokalt.

Dock kostar alla dessa alternativ ganska mkt mer än UniFi men som med allting får man vad man betalar för.

Visa signatur

Networking geek, #28735