Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Varför säger man "vurre" som slang på en korv? Finns massor av knasiga förkortningar och slangord för det mesta, en del lokalt och en del över hela landet osv. Känns mer som en fråga som Fredrik Lindqvist borde svara på

Vurre är inte konstigt. Det kommer från bratwurst alt. bara wurst såklart.

Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Det kanske är fel på dig som sitter ensam i din källare utan att prata med folk.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv

När började slang ha något med logik att göra?

Permalänk
Skrivet av morxy49:

aldrig hört talas om. är det på lokala bondgården ni kallar det för sluring?

Njet, däremot vanligt uttryck bland tex byggfolk och taxichaffisar. Känns som lite för många för att alla skulle rymmas på en bondgård...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Om du inte har hört dessa ord kanske du ska umgås lite mer med folk och inte bara med datorer.

Suck, en till bebis som måste ta till förolämpningar. Medelåldern 12 år här inne eller?

Skrivet av hoski:

I så fall säger man omformatera. Annars låter det bara dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller inte med, jag anser "formatera om" och "omformatera" är samma sak och går lika väl att använda.

EDIT:

Skrivet av deadich:

Det kanske är fel på dig som sitter ensam i din källare utan att prata med folk.

Alltså seriöst, Är det bara ungar här eller? Väx upp och lär dig visa hyffs istället för att lägga all din energi på att förolämpa folk.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teh Daniel:

Jag håller inte med, jag anser "formatera om" och "omformatera" är samma sak och går lika väl att använda.

Ptja, alla har ju inte ha lika god känsla för det svenska språket.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teh Daniel:

Suck, en till bebis som måste ta till förolämpningar. Medelåldern 12 år här inne eller?

Alltså seriöst, Är det bara ungar här eller? Väx upp och lär dig visa hyffs istället för att lägga all din energi på att förolämpa folk.

Varför kan inte andra än du ta åt sig utav förolämpningar? "Vad är det för fel på dagens ungdomar" är långt ifrån snällt att säga, när du inte vet vad du pratar om så blir inte saken bättre. Jag håller med om att folk inte är super trevliga hela tiden men du startade smutskastningen så då bör du rimligtvis vara beredd på att få kritik.
Uttrycken i fråga används utav min far med flera i 50 års åldern. Jag är 20 bor i innerstan och har hört dem i från alla åldersgrupper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Varför kan inte andra än du ta åt sig utav förolämpningar? "Vad är det för fel på dagens ungdomar" är långt ifrån snällt att säga, när du inte vet vad du pratar om så blir inte saken bättre. Jag håller med om att folk inte är super trevliga hela tiden men du startade smutskastningen så då bör du rimligtvis vara beredd på att få kritik.
Uttrycken i fråga används utav min far med flera i 50 års åldern. Jag är 20 bor i innerstan och har hört dem i från alla åldersgrupper.

Men snälla du, det är lite skillnad på det jag sa och att hoppa på en annan människa personligen. Vilken människa som helst med fungerande vett ser att det jag skrev inte var menat som ett påhopp eller en förolämpning, utan mer för att förtydliga min shockering utav vad jag läste.

Jag tänker inte kommentera mer i den här tråden i varje fall då detta spårat ut totalt och jag börjar känna mig smutsig av att börjat sjunka till eran nivå.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

vi är lata. det ska vara enkelt

Men varför använder du inte prolle i din signatur då?
Där skriver du ju cpu, gpu osv
Hmmm. . .

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teh Daniel:

Men snälla du, det är lite skillnad på det jag sa och att hoppa på en annan människa personligen. Vilken människa som helst med fungerande vett ser att det jag skrev inte var menat som ett påhopp eller en förolämpning, utan mer för att förtydliga min shockering utav vad jag läste.

Jag tänker inte kommentera mer i den här tråden i varje fall då detta spårat ut totalt och jag börjar känna mig smutsig av att börjat sjunka till eran nivå.

Och vad säger att de inte hade exakt samma syfte med sitt otrevliga svar? Det är för oss andra *chockerande* att du inte hört de vanligaste slang orden i sverige..
"jag börjar känna mig smutsig av att börjat sjunka till eran nivå" är inte det ett väldigt personligt påhopp det med?
Kan man skoja om si så kan man skoja om så, du har inte rätt att bestämma hur andra uppfattar dig. Jag är inte speciellt känslig men ska någon barnsla sig om att känna sig påhoppad när personen i fråga startat bajskastningen så blir jag en aning störd. Ska vi be om ursäkt så bör du göra det samma.

Edit: Jag det är en skillnad på det du skrev och det du fick som svar. Det du fick som svar var ett personligt påhopp medans det du skev var mer i "2 flugor i en smäll" stilen.

Edit2: För att tydliggöra så är inte mitt syfte att framföra vad som kan anses vara underförstått utan snarare att man måste acceptera att folk tänker i olika banor och därmed kan även ditt inlägg anses som stötande.
Det är inte någon mening med att gnälla om vem som gjorde mest fel (ja jag menar att denna diskussionen är lite löjlig).
Jag försöker få dig att förstå att du inte är oskyldig, ville du inte bli bemött på så vis så hade du kunnat omformulera meningen efter första otrevliga svaret eller helt enkelt tänkt igenom noga hur det kan tolkas, vill du bli bemött på ett särskilt sätt så bör du rimligen visa dem samma respekt. Ja det finns vissa som är otrevliga trots att man försöker bemöta dem på ett bra sätt men då slipper du att jag börjar gnälla i alla fall ;).

Permalänk
Skrivet av Gojsenmojs:

För att man ska glänsa på Sweclockers!

-Vad haru för prolle i burken då?

-Pentium 2 clockad till 333 Mhz tillsammans med nya graffet Titan Z du vet

-Jävlar sicken e-penis!

10/10 skulle köpt. lansera på komplett.se

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Asiaterna säger ju Flulle

Nja inte den här asiat

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Du börjar med att klanaka ner och dra "dagens ungdomar" över samma kant sen klagar du på att du får förolämpningar tillbaka, är det korrekt uppfattat eller missade jag nåt?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm

fast det värsta är "kvall" eller "kvalle" (av kvalitet).

"Är det bra kvall på den videon?"

Dör lite när folk använder det

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm

Inte än men det kommer ske så småningom skulle jag gissa på, fast en sådan process kan ta 40-50 år och går inte på en vecka eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Inte än men det kommer ske så småningom skulle jag gissa på, fast en sådan process kan ta 40-50 år och går inte på en vecka eller två.

Tyvärr så kan man se intelligensen försämras dagligen just nu. Folk är för dumma för sitt eget bästa, men såklart finns det undantag och kommer alltid göra.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Tyvärr så kan man se intelligensen försämras dagligen just nu. Folk är för dumma för sitt eget bästa, men såklart finns det undantag och kommer alltid göra.

Menar du att folk var smartare förr i tiden? Den gamla goda tiden då gravitation inte existerade och jorden var platt.

Permalänk
Inaktiv

Det har kort och gott om era idiolekter. Det är den unika språk variant som ni enskilt har, den består av sexolekten, kronolekten, sociolekten, etnolekten och slutligen dialekten.

Alla dessa språk-egenskaper bygger upp din idiolekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm

Nej, språk utvecklas hela tiden, kommer nya ord mm. Svenskan är ju i princip död,
för flera hundra årsedan. Men alltså, som sagt utvecklar språk hela tiden och det är inget fel i det.
Sedan är ju graffe, prolle osv slangord och det har alltid funnits slangord, inget fel det heller.

Förresten är det inte bara unga som använder slang, men om ett slangord är nytt kommer många
fler unga använda det än äldre självklart

Skrivet av wille93:

Menar du att folk var smartare förr i tiden? Den gamla goda tiden då gravitation inte existerade och jorden var platt.

Ja, man var riktigt smarta förr, det är många matematiska sätt vi använder idag som är flera tusen år gamla,
uppfinningar som också är det, allt detta är vad som gör att vi överhuvudtaget har kommit så långt vi gjort.
Sedan så ang. att man trodde jorden var platt är egentligen fel. Mycket i skolan är utdaterat som man inte
brytt sig om att ändra, du kan kolla upp det själv. Väldigt mycket så kallad "fakta" man får lära sig i skolan är
utdaterat/motbevisat. När jag själv fick reda på det har jag börjat tänka annorlunda och till skillnad mot dom flesta
så tror jag inte blint på allt som sägs i skolan, finns mängder av propaganda med, även i Sverige.

Permalänk

Jag brukar säga graffe och prolle när jag pratar om det, skriver oftast CPU / GPU men ibland skriver jag ut det beroende på sammanhang
Men skriva prolle på ett forum anser jag inte fel för 5 öre, alla fattar vad man menar så^^ Och processor kan va lite "besvärligt" att skriva så då kan det lätt bli prolle^^

Jag brukar säga "formatera om datorn" fast jag vet att det är fel, jag har fått det genom att "formatera" och "installera om windows" så då blir det helt enkelt formatera om datorn av någon anledning

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Ja, man var riktigt smarta förr, det är många matematiska sätt vi använder idag som är flera tusen år gamla,
uppfinningar som också är det, allt detta är vad som gör att vi överhuvudtaget har kommit så långt vi gjort.
Sedan så ang. att man trodde jorden var platt är egentligen fel. Mycket i skolan är utdaterat som man inte
brytt sig om att ändra, du kan kolla upp det själv. Väldigt mycket så kallad "fakta" man får lära sig i skolan är
utdaterat/motbevisat. När jag själv fick reda på det har jag börjat tänka annorlunda och till skillnad mot dom flesta
så tror jag inte blint på allt som sägs i skolan, finns mängder av propaganda med, även i Sverige.

Jaha, intressant!
Visste mycket väl om att skolan inte lär ut nutidens forskning och framsteg men att "jorden är platt" faktumet kändes lite väl lustigt att vilseleda oss om därav tvivlade jag inte på detta.

Edit: Självklart vet jag att de gamla matematiska formlerna kommer därifrån, det är ju det ända som är någorlunda intressant att höra om (roliga namn så som Deokletianus (som antagligen stavas lite annorlunda)). Finns många fler exempel än just matematiken men det och Darwin är väl det mest omtalade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Finns fortfarande människor som tror att jorden är platt, idioter har det funnits i alla tider

Men inom saker som matematik så var de faktiskt riktigt smarta, finns formler och sätt att tänka på som fortfarande används som är flera tusen år gamla nu

Permalänk
Skrivet av addy1995:

Nej modermodemet är det ju för sjutton. Det som är hjärtat i hårddisken vet du.

Modermodemet är störst. Har en förstorad kopia på artikeln på tavlan på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Att samhället i stort blir mer och mer fördummande är väl ingen nyhet?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Ja, vart kommer L:en ifrån?

Det beror på att 88,6 % av alla sveriges dator pionjärer under tidigt 2000-tal / sent 90-tal hade ett lättare problem med att läspa. Vilket gjorde att man satte sig ner i ett möte för att tillsammans bestämma nya termer som inte på något sätt förmådde dessa personer att läspa. Det enda ordet som lyckades bli populärt var just prolle.

En av anledningarna till att andra ord inte blev populära var bland annat att många nya unga kom in i datorvärlden och med ett växande antal logopeder i skolorna var läspningen plötsligt inte längre ett stort problem, då den var nere på 22.3 % under sommaren 2004. En annan stor teori är också att datorn fick flera komponenter omdöpta till ord på engelska via internet som växte starkt under nämnda år, och därmed tog över de ord och termer man under mötet kommit över ens om.

Sen får man också tänka på att många av datorns komponenter har flera namn. Psu kallas även nätaggregat just på grund av att man kan undvika S:en i nätaggregat. Det finns inget sådant ord i processor/cpu, där av populariseringen av ordet prolle.

Tro allt ni läser på internet!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xealo:

Finns fortfarande människor som tror att jorden är platt, idioter har det funnits i alla tider

Men inom saker som matematik så var de faktiskt riktigt smarta, finns formler och sätt att tänka på som fortfarande används som är flera tusen år gamla nu

Jojo, väl medveten om de gamla guldklumparna får den tiden, syftade väl på att det inte direkt var högre genomsnittlig intelligens på den tiden.

Skrivet av tEan:

Att samhället i stort blir mer och mer fördummande är väl ingen nyhet?

Jag tror snarare att de intelligenta har riktat in sig mera på att utnyttja faktumet att alla individer inte har samma intellektuella gåva. Detta har pågått mycket inom religion men numera finns det fler områden att blåsa medmänniskorna inom, därav så öppnar det dörren ytterligare till ett samhälle som går ut på att den bäst anpassade överlever.
Alternativt så ligger alla på samma intellektuella tröskel men väljer undermedvetet att inte nyttja detta.
Själv så önskar jag att jag var korkad så att man slapp deppa över hur världen ser ut(tro på allt dravel så som att irak skulle ha kärnvapen, istället för att behöva veta att folk är villiga att utplåna ett folkslag för pengar), hade även varit väldigt trevligt om jag kunde tro på himmelriket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Tydligen, eftersom till och med du använder ord som facepalm, och vet inte skillnad på de och dessa.

Nja svenskan har lånat massa ord från både tyska och engelska och även vissa andra länder då Sverige en gång i tiden var större export och import land än vad det är idag.

Chilla och mail/mejla är tex två ord på som vi lånat och gjort egna böjningar på från engelskan.
fönster är också ett lånat ord som kommer från tyska fenster. och som sedan fått böjningar för att passa in i svenskan osv

läraren jag har tog upp det nyligen på svenskan så man kom ihåg det heh.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

prok är väl trevligt att säga också? (:
en proc flera procs, proccen osv

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Rolig tråd!

Tänker på en klassisk bild. "Arguing on the internet is like running..."

För dig som hatar slang:
Passarej så ru inte åker på en tjottablängare mellan lysmaskarna å kolavippar på stampen å får åka plingplingbrådska till pusselfabriken!

(Tänkte bara försöka vara rolig, om någon tog illa upp så ber jag om ursäkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Varför säger folk data till dator? Dåliga vanor?

Eller modermodem för den delen.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Moderator
Moderator

Undvik personpåhopp tack, det är flera som går på gränsen till tillsägelse i denna tråden.

Slang har alltid funnits, kommer alltid att finnas. Det är mer kulturellt än det är betingat av en persons kvaliteter, m'kay?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers