Konfigurera plugin/jail i FreeNAS, Plex Media Server

Permalänk
Medlem

Konfigurera plugin/jail i FreeNAS, Plex Media Server

Jag håller på att installera min första plugin - Plex Media Server - och stötte genast på problem.

Först måste jag berätta lite hur min mappstruktur ser ut:
Filmer ligger i Simons\Media\Film
Serier ligger i Simons\Media\Serier
Musik ligger i Simons\Media\Audio\Musik

Där "Simons" är en av flera dataset till min main volume på NASen.

Mitt problem är detta:
Jag har installerat Plex som en plugin, och ska nu konfigurera jail för Plex.

Vad ska jag skriva i Source, och vad ska jag skriva i Destination?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

här har du en snabb guide hur du ställer in plex

https://www.youtube.com/watch?v=3DnUWTliaOY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

här har du en snabb guide hur du ställer in plex

https://www.youtube.com/watch?v=3DnUWTliaOY

yep, jag har kollat på den.
Förstår fortfarande inte hur jag gör eftersom mina filmer, serier, och musik ligger på olika platser.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

tja gör en mapp som heter media och där i lägger du alla mappar typ series movies osv och sen länkar du till media mappen bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

tja gör en mapp som heter media och där i lägger du alla mappar typ series movies osv och sen länkar du till media mappen bara

det är ju ungefär så jag har nu, fast jag har även lite annat i Media-mappen. kommer det att störa Plex tror du?
(Det som även ligger i Media är Bilder, Serietidningar, Bakgrundsbilder)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

glöm bara inte att sätta rätt rättigheter på foldern så funkar det glömde säga det

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag hade också en hel del problem att förstå freenas i början. Men ska försöka förklara det du ska göra.
Tänk den jailen som du gjort som en annan dator än vad din lagring ligger på. Och när du lägger till "storage" så gör du egentligen en delad mapp mellan dessa "datorer".
Så börja med att göra två mappar i jailen för plex som jag brukar döpa till "tv" och "film".
Sedan väljer du din mapp/dataset med TV serier som source och den nyskapade "tv" mappen som destination. Och nu är de egentligen samma mapp fast delat emellan jailsen.
Nu går du in i Plex serverns webgränsnitt och lägger till den nyskapade "tv" mappen och kör en genomsökning. Nu bör plex hitta TV serierna.
Gör nu likadant med filmer.
Se bara till att permissions är uppsatt korrekt så att plex server processen har tillåtelse att titta i och läsa från dina mappar/dataset.
Om du kommer ställa in automatisk nedladdning senare kommer permissions bli struligt. Men det kommer att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag hade också en hel del problem att förstå freenas i början. Men ska försöka förklara det du ska göra.
Tänk den jailen som du gjort som en annan dator än vad din lagring ligger på. Och när du lägger till "storage" så gör du egentligen en delad mapp mellan dessa "datorer".
Så börja med att göra två mappar i jailen för plex som jag brukar döpa till "tv" och "film".
Sedan väljer du din mapp/dataset med TV serier som source och den nyskapade "tv" mappen som destination. Och nu är de egentligen samma mapp fast delat emellan jailsen.
Nu går du in i Plex serverns webgränsnitt och lägger till den nyskapade "tv" mappen och kör en genomsökning. Nu bör plex hitta TV serierna.
Gör nu likadant med filmer.
Se bara till att permissions är uppsatt korrekt så att plex server processen har tillåtelse att titta i och läsa från dina mappar/dataset.
Om du kommer ställa in automatisk nedladdning senare kommer permissions bli struligt. Men det kommer att funka.

jahaaaaaaaa!
nu blev det solklart! tack som fan för en bra beskrivning

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jahaaaaaaaa!
nu blev det solklart! tack som fan för en bra beskrivning

Försökte vara så pedagogisk som möjligt eftersom jag själv hade ett hel--te att fatta freenas till en början.
Men efter ca 5-6 ggr ominstallation och pysslandes med jailsen fram och tillbaka så börjar det sitta ;).
Hoppas du får det att funka bra!

Permalänk
Medlem

Tänker att jag bumpar den här tråden och kollar:
Hur fungerar Plex Server på FreeNas? Är det smärtfritt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superolle:

Tänker att jag bumpar den här tråden och kollar:
Hur fungerar Plex Server på FreeNas? Är det smärtfritt?

Funktionen är klockren, men uppdateringarna kan vara struliga om du kör den som en plugin via FreeNAS GUI. Nu sist när jag uppgraderade från 9.x till 11.0 så fungerade inte jailsen. Då installerade jag istället Plex i en egen jail istället, då kan jag uppgradera via CLI istället och sedan lade jag databasen på en array som replikeras, så att jag alltid har backup på den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+