PC startar ej längre (fläktar går igång .5 sek, sen ingenting)

Permalänk
Medlem

PC startar ej längre (fläktar går igång .5 sek, sen ingenting)

Hade på datorn igår kväll, gick ut en sväng och kom hem till avstängd dator. Så något måste failat medan den var på. Upptäckte inte detta förrän imorses dock, så jag kan inte felsöka ordentligt förrän jag slutat jobbet.

Uppdaterade BIOS med ASUS updater, vilket fungerade fint efter omstart, så det bör inte vara BIOS-fel?

LED's lyser på mobo, men vid startknapp så rycker CPU-fläkten bara till, ingen uppstart sker.
PSU verkar ju onekligen ge standby-ström, men kanske har bränts och inte ger full ström?

Någon som haft liknande problem förr, och i så fall, vad var lösningen för er?

Specs i spoiler:

  • ASUS Z87-PRO ATX

  • i5 4670K Haswell

  • Corsair 16GB (2x8GB) CL11 2400MHz VENGEANCE PRO RED

  • ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP

  • Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum, Modulär

  • Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB

Dold text
Permalänk
Skrivet av dumpster:

Hade på datorn igår kväll, gick ut en sväng och kom hem till avstängd dator. Så något måste failat medan den var på. Upptäckte inte detta förrän imorses dock, så jag kan inte felsöka ordentligt förrän jag slutat jobbet.

Uppdaterade BIOS med ASUS updater, vilket fungerade fint efter omstart, så det bör inte vara BIOS-fel?

LED's lyser på mobo, men vid startknapp så rycker CPU-fläkten bara till, ingen uppstart sker.
PSU verkar ju onekligen ge standby-ström, men kanske har bränts och inte ger full ström?

Någon som haft liknande problem förr, och i så fall, vad var lösningen för er?

Specs i spoiler:

  • ASUS Z87-PRO ATX

  • i5 4670K Haswell

  • Corsair 16GB (2x8GB) CL11 2400MHz VENGEANCE PRO RED

  • ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP

  • Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum, Modulär

  • Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB

Dold text

Jag hade ett liknande fel en gång, då var 24-pins kontakten glapping. Tog bort min kabeldragning å lät den hänga mer fritti chassit vilket hjälpte, dock så fick jag rätt till nytt agg, tror inte det är felet på din burk dock men det kan ju vara bärt å prova

Permalänk
Medlem

Lyser någon speciell led på moderkortet.. Asus tror jag har 3 olika led.. VGA_LED MEM_LED CPU_LED..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Hemma från jobbet.
Efter att ha försökt få igång datorn på alla möjliga sätt så prövade jag till sist att köra med annat nätagg.

Det fungerade. Så nätagget måste bränts under tiden jag var ute igår. Skall reklameras.
Tråden kan läggas ned.