Ursäkta om jag vräker mig in i tråden. Har en liknande fråga som TS.
Jag ska köpa en systemkamera i present till en absolut nybörjare. Födelsedagsbarnet gillar att fotografera men har aldrig ägt en systemkamera förut. Frågan är vad som är prisvärt för en sådan användare. Jag vet att personen ifråga kommer att lära sig det fort och vilja ha mer och mer inom kort. Så jag har tittat lite på paketet som TS tipsade om och det ser ju bra ut.
Frågan är: Är det värt att lägga de extra slantarna på en 700D för en nybörjare eller ska jag nöja mig med 100D?
Följdfråga: Standardobjektiv som i paketen som säljs, eller köpa bara kamerahuset och sedan lägga till något separat?
Tack för tålamodet
Det lite tråkiga svaret är att det nog är det bästa att låta födelsedagsbarnet testa olika kameror osv för att det inte ska bli galet. Jag hade valt 700D av de två mest för att 100D är mindre och eg tycker jag att 700D är för liten åxå. Båda två är kapabla kameror.
Ang. objektiv är kitobjektivet (det som följer med) en utmärkt start. Givetvis är det lite kompromisser med ett sådant objektiv, men det är en bra start tills man vet vad man vill ha/behöver. Finns det ytrymme i budgeten är det nästan alltid bra att ha en bra normalzoom (kitobjektiven är normalzoomar) och man kan ju då välja till tex en Sigma 17-50/2.8 OS HSM (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osC)