Vad händer med tiden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det fick mig att minnas hur en del tidiga spel använde exekveraingstiden hos loopar för diverse timerfunktioner, en del spel blev ju totalt ospelbara när man körde på annan hårdvara än den de programmerats på om det skiljde i hastighet mellan dem. Man kan undra hur fort det skulle gå på modern hårvara.

DOSBox som man med fördel använder idag för att spela dessa gamla reliker har inbyggda rutiner för att få modern hårdvara att jobba långsamt för att kunna emulera just "rätt" hastigheter .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
99:e percentilen

[QUOTE=Jörgen Städje]En användare som kommunicerar med båda NTP-servrarna på ett av de fem tidslagren, ska uppleva 99,999 % tillgänglighet, vilket är ungefär 3 timmars stillestånd per år.[/QUOTE]
Ett år består av 525 600 minuter. Om tillgängligheten är 99,999 % = 0,99999 är otillgängligheten 1 – 0,99999 = 0,00001.

0,00001 × 525 600 = 5,256

Så det borde bli lite drygt fem minuter snarare än tre timmar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

DOSBox som man med fördel använder idag för att spela dessa gamla reliker har inbyggda rutiner för att få modern hårdvara att jobba långsamt för att kunna emulera just "rätt" hastigheter .

Jag spelade red alert 1 nyligt.... tack och lov så fanns det ett hastighetsreglage, tror jag dog efter 10 sekunder första försöket

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrqaffe:

Det fick mig att minnas hur en del tidiga spel använde exekveraingstiden hos loopar för diverse timerfunktioner, en del spel blev ju totalt ospelbara när man körde på annan hårdvara än den de programmerats på om det skiljde i hastighet mellan dem. Man kan undra hur fort det skulle gå på modern hårvara.

Hehe, i kursen Programmering av inbyggda system ingår att skriva assembly som skapar en delay på t ex 250 ms. Detta gör vi genom att köra en helt meningslös loop ett visst antal gånger, som man bestämmer experimentellt genom att prova sig fram. Typ så:

DelayConstant EQU 1150 ... Delay250ms: LDX #DelayConstant loop: DEX ; Minska X med 1 BNE loop ; Hoppa tillbaka om X inte är 0 RTS ; ReTurn from Subroutine

Det känns rätt dumt att göra på det sättet, men det fungerar någorlunda ... tills man byter CPU eller ändrar klockfrekvens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Time is an illusion. Lunchtime doubly so.

....

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nice att se artiklar av Städje på swec också hoppas ni fortsätter med det

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, har egentligen inte tänkt på var internet får sin tid ifrån och hur viktigt det är med rätt tid...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt det där med att det skulle vara beroende av gamla datorer med ISA-buss. Det är väl bara att koppla en ny dator till atomuret? NTP-servrar kan som sagt var vem som helst sätta upp och har man bara en bra referens att styra den med så är det väl inte så kritiskt vilken dator man använder? Det är ju inte datorn som är referensen utan de sammanlänkade atomuren i världen som är en gemensam referens.

Om nu världstiden skulle haverera så är det bara att sätta upp en ny referens och kalla den för normaltid som alla andra ska rätta sig efter. Det handlar alltså om att komma överens vad man ska använda som referens, sedan spelar det inte så stor roll vad man har som referens. När det gäller massa så är det en metallklump i Paris men det skulle lika gärna kunna varit något annat man hade valt som referens.

Tror inte ett dugg på att normaltiden "sjunger på sista versen". Men ska kolla med kollegorna på SP vad de tror om den saken.

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Apropå Einstein så tack vare hur tidzonerna är utformade så kan du resa bakåt i tiden.
T.ex från Australien eller liknande till USA så är du framme innan du startade :D.

Man kan tänka åt andra hållet också... reser du åt andra hållet så....

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Skrivet av fredrikstorm:

Detta skulle fungera i Nordkorea, där man inte behöver ta hänsyn till någon annan i hela världen. Dock skulle Kim behöva en helt egen klocka, som visar "rätt tid".

Han har väl det redan... sitt armbandsur... har inte hört nån säga emot honom

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Avstängd

under en kurs jag läste så berättade de att pulsarer är såpass periodiska att de har funderat på att ändra tidsdefinitionen efter dessa istället för att gå efter atomur.

Permalänk
Skrivet av fredrikstorm:

Detta skulle fungera i Nordkorea, där man inte behöver ta hänsyn till någon annan i hela världen. Dock skulle Kim behöva en helt egen klocka, som visar "rätt tid".

Om nu mitt "12:00:00" är i UTC och +1 anger att jag ligger en timme före? Ser inte varför det inte skulle fungera att lagra tid på detta vis. 12:00:00 lagras givetvis i högre upplösning om så behövs.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Fascinerande artikel, men jag måste undra varför alla exempel med olika typer av lokaltrafik och tåg och sånt? Det är inte precis en precisionsmarknad, det. Bussen kommer ungefär när det står på skylten, om du har tur. Det är inte möjligt att synkronisera verklighetens trafikläge och väglag och väder och så vidare med en förutbestämd tidtabell. Samma sak gäller med tåg, eller egentligen vilket transportmedel som helst. Jag förstår att det är ett ämne som är väldigt lättillgängligt och välbekanta för de allra flesta människor, men ändå: Även om det var möjligt för SJ eller valfritt regionalt lokaltrafiksföretag att hålla sina klockor exakt synkade enligt internationell standard skulle deras tidtabeller inte stämma. Problematiken har inte med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlemagne:

Fascinerande artikel, men jag måste undra varför alla exempel med olika typer av lokaltrafik och tåg och sånt? Det är inte precis en precisionsmarknad, det. Bussen kommer ungefär när det står på skylten, om du har tur. Det är inte möjligt att synkronisera verklighetens trafikläge och väglag och väder och så vidare med en förutbestämd tidtabell. Samma sak gäller med tåg, eller egentligen vilket transportmedel som helst. Jag förstår att det är ett ämne som är väldigt lättillgängligt och välbekanta för de allra flesta människor, men ändå: Även om det var möjligt för SJ eller valfritt regionalt lokaltrafiksföretag att hålla sina klockor exakt synkade enligt internationell standard skulle deras tidtabeller inte stämma. Problematiken har inte med det att göra.

Tror det beror delvis på att tågtrafiken haft stor inverkan historiskt på införandet av gemensam tid.

Man kan hur som helst önska att allt fler enheter får sin tid från exakta klockor, jäkligt irriterande när man själv stressar och är 1 minut i tid och så ser man bussjäkeln åka iväg från starthållplatsen. Har hänt fler än en gång, och kan nog iofs bero lika mycket på stressade chaufförer som på felaktiga klockor.

För övrigt är det märkligt att just Städje förmår sticka ut, man behöver inte ens läsa signaturen för att förstå att han ligger bakom. Beröm åt Städje såklart, men också en pik åt många så kallade "teknikjournalister" som skriver artiklar med hjälp av Google Translate och pressreleaser.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så farligt vi har ju klarat os utan teknik en gång i tiden och nu går man ju efter "fel" tid. Soluret är det mest exakta

Och skulle det inträffa en sådan katastrof är det inte svårt att få rätt tid igen. För vi har ju med hjälp av satelliter fått till den tiden vi har i dag, med hjälp av rotationshastigheten. Det var väl då vi korrigera tiden, när vi sköt upp dom första satelliterna (ytligare en gång)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Utan klockor skulle folk använda deras grannar som grillspet och barbeque sås.

Permalänk
Medlem

Visste inte att Städje skrev här, det var en glad överraskning!

I övrigt anser jag att atombomben bara är det tredje värsta människan åstadkommit. Klockan är det näst värsta, och det allra jävligaste måste vara väckarklockan, tidsmätningens svar på riktigt skitiga sovjetiska vätebomber.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Tack! Ska definitivt läsa allt, verkar intressant!

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte hans bästa artikel.
Bonus, jag och Städje vid R1 : http://netrogenic.com/swec/jagochstadje.jpg

Permalänk

Tur att det finns ett rikstäckande nät i Sverige som innehåller 20+ atomur som håller tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Född på 90-talet eller?

OH SNAP

Dold text

Flera decennier fel

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Intressant läsning! Någon mer insatt som vet huruvida tidsservrarna och GPS-satelliterna använder sig av digitala signaturer? Går det att verifiera att det är rätt tidsserver som säger vad klockan är? Om de svenska tidsservrarna nu är skyddade, är användarna då skyddade mot förfalskning? Skulle ju kunna vara ett (nästan) lika stort problem.

OT: Det första som slog mig när jag läste om de svenska NTP-servrarna var om det de avaktiverat monlist-kommandot.

EDIT och OT:

Skrivet av motvikt:

Född på 90-talet eller?

OH SNAP

Dold text

Vi är många 90-talister som både kan och ibland t.o.m vill läsa och skriva längre texter.

Dold text
Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xburk:

Intressant läsning! Någon mer insatt som vet huruvida tidsservrarna och GPS-satelliterna använder sig av digitala signaturer? Går det att verifiera att det är rätt tidsserver som säger vad klockan är? Om de svenska tidsservrarna nu är skyddade, är användarna då skyddade mot förfalskning? Skulle ju kunna vara ett (nästan) lika stort problem.

OT: Det första som slog mig när jag läste om de svenska NTP-servrarna var om det de avaktiverat monlist-kommandot.

EDIT och OT:

Vi är många 90-talister som både kan och ibland t.o.m vill läsa och skriva längre texter.

Dold text

Gps är väl oautentiserat men det Europeiska Galileo ska ha bättre säkerhet, det ska vara i full drift 2018 om det följer tidplanen och då blir det både säkrare och vi slipper dessutom lita på ett system som kontrolleras av Amerikanska militären.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Överdrivet problem visst bör klockor gå rätt men, tiden kan ställas efter solen och även efter stjärnor. Jag sökte och såg inte att solen nämndes någonstans.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Städje! fler av hans artiklar tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Överdrivet problem visst bör klockor gå rätt men, tiden kan ställas efter solen och även efter stjärnor. Jag sökte och såg inte att solen nämndes någonstans.

Med din inställning skulle varken internet eller SweClockers finnas. Det är ett oerhört komplext problem som genomsyrar all teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Med din inställning skulle varken internet eller SweClockers finnas. Det är ett oerhört komplext problem som genomsyrar all teknik.

Nej, du missar uppenbarligen hela poängen. Men förklara dig gärna, ditt påstående är helt stört.

Du tycks inte förstå, hur ställde du inte den första klocka till rätt tid? Om du måste börja om från början igen och inte har ett atomur, så kan du likväl skapa ett nytt och ställa in det. Men du har inget tidigare Ur att ställa in det efter, vad använder du då? Det var svaret på det som jag gav tidigare. Men det misslyckades du så fatalt att se.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast

För att spinna vidare på diskussionen om tidszoner och sommartid så har min far som jobbar med hårdvaran som ligger mellan mobilnätet och internet berättat att de har en fil med en lista på tidszoner och alla olika sommar och vintertider. Denna lista uppdateras rätt ofta eftersom länder envisas med att inte hålla någon ordning på sin tid. Vissa länder har för säkerhetsskull en halv tidszon och att byta till sommartid sker lite godtyckligt. Helt plötsligt vid millennieskiftet fick några små ögrupper för sig att flytta tiden en timme extra bara för att de skulle vara först inte på 2000-talet. Det måste också kompenseras för. Så inte nog med att det är lurigt att få till rätt tid på sekunden när. Det är långt ifrån trivialt att få till rätt timme verkar det som.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning om något jag aldrig ens reflekterat över. Mer sånt!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

En rolig (?) detalj. Min dator med Windows 8.1 gick 1h för fort. Jag tog bort "Justera klockan automatisk för sommartid". Dagen efter gick klockan 1h för långsamt (!). Jag kryssar i "Justera klockan autmatisk för sommartid" och nu fungerar det. Förklara det den som kan.

Jag fick ett liknande problem när jag installerade steam OS på en annan hårddisk. Någon stans i setupen valde jag "fel" alternativ på frågan "har du ett annat operativsystem som är beroende av tdiszoner" eller liknande. När jag sen startade windows så gick klockan 1 timme fel och jag satte då fram tidszonen en timme. När jag startade nästa gång så gick klockan en timme fel igen och jag stälde åter igen om tidszonen. Samma sak verkar hända varje gång jag startar om datorn så jag tror att min klocka går 5 timmar fel med våran tidszon nu. Både steam OS och ubuntu verkar dock inte ha några problem med tiden.

I övrigt var det en intressant artickel även om den som många sa blev lite repedativ efter ett tag.

Något jag har funderat på är hur nätverks delay och liknande fungerar med nätverks baserad tid. Det måste ju finnas någon form av delay mellan att min dator begär tiden och att servern svarar med den. Är det något som kompenseras för när tiden ställs enligt centrala servrar eller går alla som utgår ifrån en central server alltid några milisekunder efter den?