Fiber mellan två villor, finns det prisvärda hemmabruk grejer?

Permalänk

Fiber mellan två villor, finns det prisvärda hemmabruk grejer?

Två villor nära varandra. Skulle eventuellt dra CAT6, men idag borde det väl finns lite fiberlösningar för privatpersoner med, eller är det bara dyrt och komplicerat?

Permalänk
Medlem

Fiber är känsligt, man ska gräva och ha sig, det kostar mycket etc.
Skulle definitivt köra på skärmad CAT6.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hur långt är det mellan husen?
Cat6 är mycket billigare och enklare än fiber men klarar bara 100m total kabellängd.

Fixa kanalisation (rör) mellan husen och börja med en vanlig cat6.
Ångrar du dig så är det enkelt att byta till fiber.

Permalänk

Det är tänkt att gräva ner slang.
Längden mellan husen är väl ca 22 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Det är tänkt att gräva ner slang.
Längden mellan husen är väl ca 22 meter.

Då skulle jag absolut ta skärmad CAT6
Kom ihåg att ta kabel som är speciellt avsett för utomhusbruk, så att den tål temperaturförändringar, eventuell fukt och så vidare...

Permalänk
Medlem

Hittade ingen bra svensk återförsäljare, men: http://www.ebay.com/itm/250-FT-CAT-6-FTP-Outdoor-Direct-Buria...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Skulle nog funka fint. Kom ihåg att kombinera med skärmade kontaktdon

Permalänk
Medlem

Aldrig skärmat mellan två hus.
Ni som tipsar om sånt, hur fixar ni jordpotentialen mellan husen?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabrioth:

Skulle nog funka fint. Kom ihåg att kombinera med skärmade kontaktdon

Riskerar att bli epic fail på den. Man ska inte dra en sådan här ledning mellan två hus. Risken är att de har helt olika jordpotential och att det kommer att gå mycket mer ström genom denna kabel än vad den är avsedd för. I värsta fall kan det orsaka en brand eller personskador. Ska du koppla mellan två hus ska du koppla med en galvaniskt avskiljd lösning, dvs fiber eller radio.

Skrivet av JenzA:

Aldrig skärmat mellan två hus.
Ni som tipsar om sånt, hur fixar ni jordpotentialen mellan husen?

Inte mycket bättre att koppla oskärmat. Det går ju nollor i kabeln som också kan ha en skillnad i jordpotential.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

dra en sådan dära gul plast slang med en vattenslang i sig åh i denna så drar du cat6 kabel, gräv ner den 50cm minst så är allt prima sen

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Riskerar att bli epic fail på den. Man ska inte dra en sådan här ledning mellan två hus. Risken är att de har helt olika jordpotential och att det kommer att gå mycket mer ström genom denna kabel än vad den är avsedd för. I värsta fall kan det orsaka en brand eller personskador. Ska du koppla mellan två hus ska du koppla med en galvaniskt avskiljd lösning, dvs fiber eller radio.

Inte mycket bättre att koppla oskärmat. Det går ju nollor i kabeln som också kan ha en skillnad i jordpotential.

Det går också en massa ettor i kabeln. Det är ju digitalt. Det är mindre risk med oskärmat men det säkraste även för korta avstånd är fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Inte mycket bättre att koppla oskärmat. Det går ju nollor i kabeln som också kan ha en skillnad i jordpotential.

Nu hänger jag inte med. Vad är det för skillnader du syftar på och hur påverkar dessa signalen? Den balanserade spänningen är väl reglerad mellan -1/1 till -2,5/2,5V beroende på hastighet och termineras i porten på switchen för allt eliminera så mycket emi som möjligt. En jordpotential med skillanader skulle sätta all ttl-logik ur spel, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu hänger jag inte med. Vad är det för skillnader du syftar på och hur påverkar dessa signalen?

I en TP-kabel är hälften av kablarna signaljord som är hopkopplade med jord i enheten och därmed också eventuell skärm. Så kan det gå en oönskad ström i skärmen så kan det även gå det i signaljorden vilken jag slarvigt nog kallade nollor i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I en TP-kabel är hälften av kablarna signaljord som är hopkopplade med jord i enheten och därmed också eventuell skärm. Så kan det gå en oönskad ström i skärmen så kan det även gå det i signaljorden vilken jag slarvigt nog kallade nollor i mitt förra inlägg.

Fast "signaljorden" är ju direkt fasvänd eftersom det är en balanserad signal och är mig veterligen inte alls förbundna med eventuell skärm?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Detta skulle kanske kunna vara en lösning på problemet: http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4tverksisolator ? Jag har dock ingen aning om var man får tag på det eller om det kostar fyra eller femsiffriga belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmussen:

Detta skulle kanske kunna vara en lösning på problemet: http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4tverksisolator ? Jag har dock ingen aning om var man får tag på det eller om det kostar fyra eller femsiffriga belopp.

Om man är elallergiker är det säker bra, men vad det har för värde i denna diskussion och vad det skulle vara lösning på förstår jag inte riktigt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om man är elallergiker är det säker bra, men vad det har för värde i denna diskussion och vad det skulle vara lösning på förstår jag inte riktigt

För att eliminera problemen med eventuell jordpotentialskillnad mellan husen.

Skrivet av Wikipedia:

till kopparbaserade nätverksanslutningar för privat eller kommersiellt bruk, som genom oundvikliga potentialskillnader mellan byggnader eller delar av byggnader är utsatta för risk, men hos vilka en förbindelse med fiberoptik förefaller för dyrbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I en TP-kabel är hälften av kablarna signaljord som är hopkopplade med jord i enheten och därmed också eventuell skärm. Så kan det gå en oönskad ström i skärmen så kan det även gå det i signaljorden vilken jag slarvigt nog kallade nollor i mitt förra inlägg.

öh? nej, det är bara signalkablar varav hälften är fasvända.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

öh? nej, det är bra signalkablar varav hälften är fasvända.

Det är bra att det är bra kablar

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om man nu måste ha galvanisk avskiljning på kablar/trådar mellan hus så vore det direkt livsfarligt att bo så gott som överallt. Har man kopparkabel för telefoni är man körd, samma sak gäller de som har el indragit i huset. Totalt livsfarligt, för de är då knappast galvaniskt avskiljda och är _direkt_ ihopkopplade i stationer.

Det man brukar göra om man kör skärmad kabel är att man ansluter jorden i ena änden men låter den andra vara öppen. Där har man sin "galvaniska avskiljning" på skärmen. I detta fallet finns _ingen_ anledning att köra skärmat.

Jag kör själv ett tiotal oskärmade CAT6-kablar dragna i vägg, bredvid vägguttag, längs med massor av elkablar och in till patchpanelen precis under elcentralen här hemma. Fungerar utmärkt.

Gör det inte onödigt komplicerat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

"...Blandad info..."

Tack. Jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara ett problem med att hus har olika jord. Det är alltid roligt att lära. Jag har några snabba frågor om jag får.

Hur stor kan skillnaden vara egentligen? Om husen är så nära så lär ju strömmen komma från samma plats.

Varför skulle jordplanet skilja mer mellan två villor än det gör på två platser i en stort byggnad?

Kommer jordfelsbrytaren slå ut om man drar denna nätverkskabel?

Finns det faror med att koppla samman jordplanen i de två husen?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Det finns fiber grejer att köpa, men det är inte det billigaste som har hänt.
DU måste nog handla som företag, alternativt att du snackar med supporten på dusitin men:
En dekoder för fiber kostar ungefär 500 -2000 kr utan moms och du behöver två.
Sen behöver du matchande kabel á 30 meter.

så räkna med att inte komma undan under 3-5 tusen kronor. men det är fullt möjligt.

Tranciever/Dekoder: http://www.dustin.se/product/5010042251/d-link-dmc-300sc-medi...
Bör vara denna kabel, men kolla med någon som kan först: http://www.dustin.se/product/5010069954/deltaco-fiberoptic-sc...

Sen gräver du ner det ordentligt i ett rejält rör, där du stoppar fibern i en vattenslang i röret. vattenslangen tätar du i båda ändar när du är säker på att det är torrt i den.
Men försök att komma ned med fibern en bit i jorden så att ingen sätter en trädgårdspade i den.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det var ett fasligt diskuterade om en skärmad kabels vara eller icke vara nuförtiden.
Hos far min drog jag ungefär 50 meter oskärmad Cat5E, denna skarvades även på ett inte så fackmannamässigt sätt ungefär 15 meter ifrån ena änden, denna skarv går att komma åt om den i framtiden skulle behöva bytas, och detta fungerar hur bra som helst, åtminstone i 100Mbit.
Så 22 meter med 1Gbit-länk lär nog inte vara några som helst problem oskarvat även om den går bredvid strömkablar, strunta i skärmen.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om man nu måste ha galvanisk avskiljning på kablar/trådar mellan hus så vore det direkt livsfarligt att bo så gott som överallt. Har man kopparkabel för telefoni är man körd, samma sak gäller de som har el indragit i huset. Totalt livsfarligt, för de är då knappast galvaniskt avskiljda och är _direkt_ ihopkopplade i stationer.

Det man brukar göra om man kör skärmad kabel är att man ansluter jorden i ena änden men låter den andra vara öppen. Där har man sin "galvaniska avskiljning" på skärmen. I detta fallet finns _ingen_ anledning att köra skärmat.

Jag kör själv ett tiotal oskärmade CAT6-kablar dragna i vägg, bredvid vägguttag, längs med massor av elkablar och in till patchpanelen precis under elcentralen här hemma. Fungerar utmärkt.

Gör det inte onödigt komplicerat.

Ett mycket förvirrat inlägg. Det som är problemet är den potentialskillnad som kan finnas mellan hus och riskerar att utjämnas genom nätverksutrustning som inte är dimensionerad för det. Man kan lösa det genom att lägga ner en skapligt grov kopparlina mellan husen men det lär bli dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ett mycket förvirrat inlägg. Det som är problemet är den potentialskillnad som kan finnas mellan hus och riskerar att utjämnas genom nätverksutrustning som inte är dimensionerad för det. Man kan lösa det genom att lägga ner en skapligt grov kopparlina mellan husen men det lär bli dyrt.

Fast det är lättare att lösa än så, du delar kabeln och sätter in en opto-isolator för ethernet, kostar en 1000-lapp eller två men så slipper du det problemet.

http://www.blackbox.com/Store/Results.aspx/Power/Opto-Isolato...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av arry:

Hur stor kan skillnaden vara egentligen? Om husen är så nära så lär ju strömmen komma från samma plats.

Det är ju det troligaste, men ingen garanti eller hur....? Å andra sidan kan även små potentialskillnader generera ganska stora vagabonderande strömmar.

Skrivet av arry:

Varför skulle jordplanet skilja mer mellan två villor än det gör på två platser i en stort byggnad?

Vid planerandet av elen för sagda byggnad ser man oftast till att bara ha en inkommande servis, i annat fall ser man till att potentialutjämna.

Skrivet av arry:

Kommer jordfelsbrytaren slå ut om man drar denna nätverkskabel?

Med största sannolikhet kommer du inte ha något skydd av en jordfelsbrytare i detta fall eftersom jorden ligger före brytaren.

Skrivet av arry:

Finns det faror med att koppla samman jordplanen i de två husen?

Ja, om det inte dimensioneras rätt finns det stor risk brand eller personskador. Dimensioneras det rätt är det helt OK.

Skrivet av Dimman:

Om man nu måste ha galvanisk avskiljning på kablar/trådar mellan hus så vore det direkt livsfarligt att bo så gott som överallt. Har man kopparkabel för telefoni är man körd, samma sak gäller de som har el indragit i huset. Totalt livsfarligt, för de är då knappast galvaniskt avskiljda och är _direkt_ ihopkopplade i stationer.

Dagens elinstallationsregler säger tydligt att alla inkommande anslutningar skall sammankopplas till en potentialutjämningsskena, detta gäller även t.ex. vatten och avlopp.
Detta just för att inte potentialskillnader skall uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ett mycket förvirrat inlägg. Det som är problemet är den potentialskillnad som kan finnas mellan hus och riskerar att utjämnas genom nätverksutrustning som inte är dimensionerad för det. Man kan lösa det genom att lägga ner en skapligt grov kopparlina mellan husen men det lär bli dyrt.

Inte alls, det första är sarkasm om det inte framgick.

Jag är fullt medveten om att det kan vara en potentialskillnad mellan jordpunkter, men det har ju redan konstaterats ovan att nollorna bara är fasvända ledare, så jag vet inte vad du vill få ut med ditt inlägg?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Fördelen med fiber är ju att det är mer framtids-säkert, du kommer att kunna köra 10, 100 och ännu fler gigabit/s i den till skillnad från en CAT6. Ett enkelt sätt att komma igång med fiber är ju att använda mediakonvererare, som konverterar från TP till SFP.

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=995872&ws_tp1=cp...
Och själva optikmodulen:
http://www.conrad.se/SFP-Transceiver-modul-100-Mbit%2fs-20000...

Sen behöver du ju själva fiberkabeln, då kan man antingen köra en färdigkontakterad patch som man lägger i ett rör, eller så drar man såkallad blåsfiber. Då drar man ett styvt rör som man sedan kan blåsa in fiber i. Det går dock inte att göra själv utan special-utrustning, så det skulle bli ett betydligt dyrare alternativ.

Nu hittade jag ingen fiberpatch på mer än 10 meter på någon konsumentsida, och jag har inte tid att googla mer just nu Men en lc-lc single mode patch på ty 25-30 meter kostar väl runt 300-500 kr.

Fiber har ingen elektiskt signal, enbart laserljus, så det är ju inget problem med jordningen heller

Tänk också på skillanden mellan multimode och singlemode (varav multimode är mer eller mindre legacy).
Fiberkablar är känsliga för böjar, är kabeln för böjd så kommer inte ljuset fram genom kurvan. Man brukar rekommendera max böj ungefär som runt en snusdosa. Den kan också gå av relativt enkelt, så en varsam hantering samt bra skyddande installation är att rekommendera.
Ljuset i en fiber är osynligt men skadligt för ögat, så se inte in i en öppen patch eller optikmodul.

Visst, en fiberinstallation blir nog dyrare än en CAT6 i första rummet, men det är inte alls komplicerat och det är väldigt skoj med fiber Om man i framtiden skulle vilja gå upp till 10Gbit/s på länken mellan husen så är det mycket enklare att göra med en fiber. Även om en cat6 teoretiskt sett borde kunna klara 10GE på det avståndet så är det större risk för krångel, jämfört med fiber.

Skrivet av Ferrat:

Fast det är lättare att lösa än så, du delar kabeln och sätter in en opto-isolator för ethernet, kostar en 1000-lapp eller två men så slipper du det problemet.

http://www.blackbox.com/Store/Results.aspx/Power/Opto-Isolato...

Priset på denna får mig också att tycka att fiber verkar fördelaktigt

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Tycker i stort sett varenda tråd om sånna här scenarion slutar i att man får tipset att dra fiber, langar på lite länkar till helt okej billiga converters.
So far soo good.

Men det som det alltid skiter sig på i min mening är ju just att det _aldrig_ är någon som lyckas länka nånstans där man som privatperson kan säga "Hej jag vill beställa XXXXX meter färdigkontakterad fiber som jag själv kan dra i ett rör, vad kostar det?"

Edit:
T ex här verkar det ju säljas kabel till i min mening ytterst rimliga priser, problemet är väl då alltså att till ett rimligt pris få den kontakterad. Kan direktronik kontaktera den hos sig?
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om man nu måste ha galvanisk avskiljning på kablar/trådar mellan hus så vore det direkt livsfarligt att bo så gott som överallt. Har man kopparkabel för telefoni är man körd, samma sak gäller de som har el indragit i huset. Totalt livsfarligt, för de är då knappast galvaniskt avskiljda och är _direkt_ ihopkopplade i stationer.

Det man brukar göra om man kör skärmad kabel är att man ansluter jorden i ena änden men låter den andra vara öppen. Där har man sin "galvaniska avskiljning" på skärmen. I detta fallet finns _ingen_ anledning att köra skärmat.

Jag kör själv ett tiotal oskärmade CAT6-kablar dragna i vägg, bredvid vägguttag, längs med massor av elkablar och in till patchpanelen precis under elcentralen här hemma. Fungerar utmärkt.

Gör det inte onödigt komplicerat.

Du har helt rätt! Det är ganska livsfarligt och orsakar bränder.

Det bästa är när du har inkommande elen på ena sidan huset och telefon via kopparlending på andra sidan genom luften. Telefonledningen är jättebra för att leda in strömmen från en blixt och du får ett rejält öveslag till elnätet mellan telefondosan och närmsta kontakt!

Därför finns det numera rekommendationer på att telefonledningen ska tas in på samma punkt som elledningen och gärna även den nergrävt för att undvika detta problem!

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]