Permalänk
Medlem

Miljövänlig dator

Ska köpa ny dator och har bara ett krav dator måste vara miljövänlig
Våran familj är lite av ett miljöfreak och har att allt måste vara miljövänligt
Någon som skulle kunna hjälpa mig på det här?

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem

Hur menar du med miljövänligt? kort frakt? snäll tillverkning?
Det är datorkomponenter, de är tillverkade på andra sidan världen och det är i sig inte så miljövänligt med kretskort och tillverkning av dessa. Men om du menar strömsnål så finns det ett utbud av det också eller om det är så korta resor som möjligt?
Lite mer information skulle vara bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

FUJITSU har några svanen-märkta datorer... men att det gör dem "miljövänliga", tvivlar jag på. Det är förhoppningsvis, i alla fall bättre än helt odokumenterade prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hur menar du med miljövänligt? kort frakt? snäll tillverkning?
Det är datorkomponenter, de är tillverkade på andra sidan världen och det är i sig inte så miljövänligt med kretskort och tillverkning av dessa. Men om du menar strömsnål så finns det ett utbud av det också eller om det är så korta resor som möjligt?
Lite mer information skulle vara bra

Mer tillverkningen och energi förbrukningen är jag ute efter

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk

Svanen betyder att det är ett miljövänligare alternativ än konkurrenterna, men det betyder inte att det är särskilt miljövänligt.

Raspberry pi? Gjord i England med få komponenter. Sjukt seg att använda som dator.

Strömsnålast är bärbara datorer, men de hur batterier som inte är särskilt bra för miljön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tillverkningen är svårt veta men förbrukningen är lättare att sätta ihop något för. Vad är budgeten och behöver du skärm och kringutrustning?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Min första tanke landar på en iMac 21'' eller en Mac Mini då Apple har satsat mycket pengar på miljö-och återvinningsvänliga produkter som drar lite ström, är det så att du måste ha en PC kan du ju alltid dual-boota windows
Länk till Apples Hemsida om Enviroment: http://www.apple.com/se/imac/environment.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tillverkningen är svårt veta men förbrukningen är lättare att sätta ihop något för. Vad är budgeten och behöver du skärm och kringutrustning?

12 tusen ungefär för dator kringrustning har jag redan

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZeroHitz:

Ska köpa ny dator och har bara ett krav dator måste vara miljövänlig
Våran familj är lite av ett miljöfreak och har att allt måste vara miljövänligt
Någon som skulle kunna hjälpa mig på det här?

Bygger du ihop den själv spar du på miljön. Särskilt om du väljer ett nätaggregat med hög verkningsgrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Bygger du ihop den själv spar du på miljön. Särskilt om du väljer ett nätaggregat med hög verkningsgrad.

Skickades från m.sweclockers.com

jag vet och har tänk mig det

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk

En intel i5 4570S och ett gtx 750ti samt ett nätagg med gold/platinum märkning, då får du en burk med bra prestanda/watt.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZeroHitz:

jag vet och har tänk mig det

Vad ska du använda datorn till då? Fixar något som passar när jag vet dina behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vad ska du använda datorn till då? Fixar något som passar när jag vet dina behov

Spelande
Den ska klara ungefär medium på BF4

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZeroHitz:

Spelande
Den ska klara ungefär medium på BF4

Den här borde nog vara ganska bra:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6663919/2014-04-09

Intel Core i5 drar snålt med ström och ett effektivt nätaggregat. Grafikkortet ligger under värstingarna i strömförbrukning. Dessutom ett fantastiskt chassi. En SSD istället för HDD för låg strömförbrukning och snabb uppstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den här borde nog vara ganska bra:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6663919/2014-04-09http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6663919-00.png

Intel Core i5 drar snålt med ström och ett effektivt nätaggregat. Grafikkortet ligger under värstingarna i strömförbrukning. Dessutom ett fantastiskt chassi. En SSD istället för HDD för låg strömförbrukning och snabb uppstart.

Dold text

Utöver att du tittat på strömförbrukning är det inget miljövänligt med dessa komponenter I en miljö...medveten familj är det första man gör att välja förnybar energi, kanske till ett högre pris, vad vet jag. Det betyder att komponent material, transporter kanske till och med arbetsvilkor i respektive land har mycket större betydelse här egentligen.

Men jag har inga bättre förslag! Tveksam till att det finns, om man inte väljer en svanenmärkt dator då, men är inte 100 på vad det innebär.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk

Att köpa elektronik och sedan tänka på miljö och arbetsrätt är omöjligt.

- Tillverkas i länder av arbetare utan skydd och under dåliga förutsättningar
- Innehåller STORA mängder tungmetaller och andra gifter
- Innehåller ämnen som kräver enorma mängder energi för att framställa, exempelvis Kvarts.
- Långa transportsträckor för färdig produkt och delarna till produkten (små komponenter kan tillverkas på motsatta sida om jorden mot vad slutprodukten gör).
- Återvinningssystemen för elektronik är värdelösa även om man lägger det i elektronikavfall.

Miljövänlig elektronik är inte ny, den är begagnad i mina ögon. Kolla på begagnat som kan få nytt liv

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Att köpa elektronik och sedan tänka på miljö och arbetsrätt är omöjligt.

- Tillverkas i länder av arbetare utan skydd och under dåliga förutsättningar
- Innehåller STORA mängder tungmetaller och andra gifter
- Innehåller ämnen som kräver enorma mängder energi för att framställa, exempelvis Kvarts.
- Långa transportsträckor för färdig produkt och delarna till produkten (små komponenter kan tillverkas på motsatta sida om jorden mot vad slutprodukten gör).
- Återvinningssystemen för elektronik är värdelösa även om man lägger det i elektronikavfall.

Miljövänlig elektronik är inte ny, den är begagnad i mina ögon. Kolla på begagnat som kan få nytt liv

Helt rätt tänk här, sikta på att köpa begagnat i så god mån det går, då denna redan finns ute på marknaden. Kan säkert ta lite längre tid att få ihop datorn, men då har du sparat både miljön och din plånbok en ansträngning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Systix:
Skrivet av kazen_90:

Den här borde nog vara ganska bra:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6663919/2014-04-09http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6663919-00.png

Intel Core i5 drar snålt med ström och ett effektivt nätaggregat. Grafikkortet ligger under värstingarna i strömförbrukning. Dessutom ett fantastiskt chassi. En SSD istället för HDD för låg strömförbrukning och snabb uppstart.

Dold text

Utöver att du tittat på strömförbrukning är det inget miljövänligt med dessa komponenter I en miljö...medveten familj är det första man gör att välja förnybar energi, kanske till ett högre pris, vad vet jag. Det betyder att komponent material, transporter kanske till och med arbetsvilkor i respektive land har mycket större betydelse här egentligen.

Men jag har inga bättre förslag! Tveksam till att det finns, om man inte väljer en svanenmärkt dator då, men är inte 100 på vad det innebär.

En svanenmärkt dator har transporterats, monterats i en egen fabrik, förpackats, osv. Jag har svårt att se vad som gör den mer miljövänlig än en annan.

Skickades från m.sweclockers.com