Köpa Mediaspelare, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Köpa Mediaspelare, vad tror ni?

Hejsan!

Jag har gått och velat fram och tillbaks från att använda min stationära dator som jag använder nu med HDMI eller köra DLNA mellan nätverket till TV'n.

Datorn jag äger ju nust har alldeles för lite kräm i sig för att klara av detta, inköpt 2009. Den blir överhettad och till slut från den bluescreen då jag har ett defekt ramminne.

Så nu vill jag införskaffa mig något som klarar av att spela upp filmer på TV'n utan några som helst problem, får ont i magen av att bara tänka på småhack och att min stationära krashar varje gång man ska försöka sätta sig i soffan och försöka titta på film.

Kraven som jag har just nu är väl bara att det ska flyta på bra, och att det inte ska vara några småhack eller andra problem. Gärna fjärrkontroll så man slipper göra en scen varje gång man ska titta på film.

Jag har provat XBMC hemma hos en polare och det ser ju förbannat bra ut, han körde även Spotify och visade lite hur det fungerar med filmer samt subtitles.

Har även vart inne på att köra Mac Mini med trådlös mus samt tangentbord. Men har läst att när man ställer ner den på 24hz så blir det inte direkt någon upplevelse om man nu skulle vilja surfa.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använder Boxee. Är riktigt jävla nöjd. Spelar upp rar-format från nasen i klädkammaren över nätverket. Funkar kanon. Kan också koppla in en extern hårddisk och spela den vägen.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Jag använder Boxee. Är riktigt jävla nöjd. Spelar upp rar-format från nasen i klädkammaren över nätverket. Funkar kanon. Kan också koppla in en extern hårddisk och spela den vägen.

Har försökt att kolla lite på en Boxee, men jag hittar väldigt mycket negativt, och det verkar vara en hel del meckande med den också?

Exempel: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

Och fungerar den med lite tyngre filer för dig utan problem?

Permalänk

jag kör apple tv3, kräver dock att datorn är igång. Sen en app på iphone som heter Air Video HD
Det funkar flawless, inget hack.

Man streamar filmen från datorn till mobilen sen kör man airplay till tvn Låter krångligt, men det funkar!

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibby3ds:

jag kör apple tv3, kräver dock att datorn är igång. Sen en app på iphone som heter Air Video HD
Det funkar flawless, inget hack.

Man streamar filmen från datorn till mobilen sen kör man airplay till tvn Låter krångligt, men det funkar!

Okej! Det låter ju perfekt att det flyter på bra, men hur har du det när det gäller andra applikationer? Så som Spotify, YouTube?

Måste du göra en Jailbreak för att få XBMC att fungera på AT3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regal:

Har försökt att kolla lite på en Boxee, men jag hittar väldigt mycket negativt, och det verkar vara en hel del meckande med den också?

Exempel: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

Och fungerar den med lite tyngre filer för dig utan problem?

Jag har aldrig haft nåt problem med min och har inte meckat med den heller. Det enda jag har gjort är att lägga in boxee+ på den.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

Spotify kör du via airplay också från telefonen, youtube finns på appletv som standard, men det kan du ju också streama från luren
jag har en gammal ATV2 som är jailbreakad men då körde jag FireCore, 10ggr bättre än XBMC.

Men ATV3 stödjer 1080p, den går ej jailbreaka dock.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra ett script som ställer om till 24hz när du kör igång xbmc och sen stänger av det när du stänger ner xbmc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Okej, så nu står det alltså mellan en AT3 och en Boxee, jag tycker att XBMC lockar pga av utseéndet och enkelheten. Är det något som fungerar bra & enkelt att ordna på både AT3 & Boxee'n?

Och när AirPlay ska köras så får jag lägga min tillit på att nätverket klarar av att hålla igång de tunga filer som ska spelas upp?

Även fast jag har fiber så blir jag ändå orolig när det kommer till streaming, får liksom en dålig känsla av det hela och att nånting kan hända väldigt oväntat. (Antagligen ren inbillning) då jag har haft så mycket problem med det här innan.

EDIT: Såg det nu du postade om scriptet. Och det låter ju väldigt händigt.. du kanske kan förklara mer när du befinner dig vid en dator.

Permalänk
Medlem

AT3 går väl inte ens att jailbreaka ?
eller har dom löst detta ?
jag skippade AT3 bara för att jailbreak inte fanns och då inget xbmc alltså

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Varför inte en vanlig HTPC? Dvs bygga själv.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft lite mer vett i huvudet så hade jag köpt en till ATV2... Funkar klockrent att jb:a och köra XBMC på.

Så kolla om du kan hitta en ATV2 för en billig slant så har du bra mediespelare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regal:

Hejsan!

Jag har gått och velat fram och tillbaks från att använda min stationära dator som jag använder nu med HDMI eller köra DLNA mellan nätverket till TV'n.

Datorn jag äger ju nust har alldeles för lite kräm i sig för att klara av detta, inköpt 2009. Den blir överhettad och till slut från den bluescreen då jag har ett defekt ramminne.

Så nu vill jag införskaffa mig något som klarar av att spela upp filmer på TV'n utan några som helst problem, får ont i magen av att bara tänka på småhack och att min stationära krashar varje gång man ska försöka sätta sig i soffan och försöka titta på film.

Kraven som jag har just nu är väl bara att det ska flyta på bra, och att det inte ska vara några småhack eller andra problem. Gärna fjärrkontroll så man slipper göra en scen varje gång man ska titta på film.

Jag har provat XBMC hemma hos en polare och det ser ju förbannat bra ut, han körde även Spotify och visade lite hur det fungerar med filmer samt subtitles.

Har även vart inne på att köra Mac Mini med trådlös mus samt tangentbord. Men har läst att när man ställer ner den på 24hz så blir det inte direkt någon upplevelse om man nu skulle vilja surfa.

Tacksam för svar!

Jag rekomenderar alltid Intel NUC när såna här frågor kommer upp. Du klarar dig lätt med en i3a om du inte ska köra 4k, då kan en i5a behövas.

Jag fullkommligen älskar mina NUCar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Också tänkt köpa en Boxee. Har dock extremt enkla behov, vill helt enkelt ha något för att kunna spela upp lokalt lagrade filer utan några problem. Har inget större behov av att streama video, musik eller dylikt. Vill inte spendera alltför mycket, så lär köpa begagnat.
Dock också tänkt på WD TV. Boxee verkar vara lite av ett osäkert kort, läser omväxlande dåliga och bra omdömen om apparaten.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera en Cloudberry. Kör XBMC som du gillade, kommer installerat med Spotify och allt sånt och du kan streama filmer via den egna tjänsten Streamcub. Streamcub är HUR smidigt som helst. Bara att navigera sig in i "Movies"-fliken och välja vilken film du vill. Om den finns på torrent så finns den på Streamcub.

Hemsida: http://cloudberrybox.com

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem

Vad betalar du för deras streamingtjänst? Som jag förstår betalar du per gb. Jag tycker den verkar intressant men har provat många android boxar som jag inte varit nöjd med.

Hans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hane73:

Vad betalar du för deras streamingtjänst? Som jag förstår betalar du per gb. Jag tycker den verkar intressant men har provat många android boxar som jag inte varit nöjd med.

Hans

100GB kostar 13 euro. Undrar hur lagligt det här är...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.