Ah, ser nu att det var lite HTML5 där. Där har vi nackdelen med att förlita sig på att webbläsaren ska lösa ens problem. Som användare bryr jag mig inte om vems "felet" är. Ser lika tokigt ut för det.
Således ändrar jag mitt tips från "bland inte svenska och engelska" till "implementera egen validering".
Jag anser att form allt som oftast ska följa funktion, och att implementera kontrollen genom HTML5-konstruktionerna är tekniskt klart bättre. Genom `required` så kan webbläsaren förstå vad utvecklaren menar, och browsers på telefoner, plattor, TV-apparater, datorer, etc., kan alla hantera det på bästa sätt. Hur meddelandet presenteras är en detalj för browserns implementation, men har man browsern inställd på engelska så får man stå sitt kast, i mina ögon .
En relaterad detalj med HTML5-kontroller som jag tror är lite "okänd" än så länge är hur exempelvis `type="email"` får telefonens skärmtangentbord att enbart visa giltiga emailtecken och framhäva "@", eller hur `type="date"` kan skulle kunna rendera en kalender för användaren (vissa browsers (Chrome, Opera) gör detta redan, men inte alla (*host* Firefox)). Det är en vinst om browsern (och användaren) kan förstå vad webbdesignern vill.
Första gången jag såg sådan HTML5-validering så hoppade jag också till, men alla kommer nog vänja sig med tiden. Det "borde" bli den dominerande lösningen för funktionen, tycker jag. Tillsammans med `pattern`, `type` och annat så bör en av de vanligaste faktiska anledningarna till Javascript så småningom kunna fasas ut mot inbyggda browserlösningar; åtminstone så bör man kunna låta HTML5 vara primärlösning och ha Javascriptlösningar som backup ifall läsaren inte känner till HTML5 fullt ut. Med fördel kan man använda bibliotek som Modernizr under övergången om man inte vill råka stänga ute någon som kör en browser med Javascripttolk men utan HTML5-implementation.
Dive into HTML5: A Form of Madness har en trevlig genomgång om man lära sig mer om formulär i HTML5. Det var där jag läste om det för första gången.
—
Däremot så tycker jag att `placeholder`-texterna i formulären är helt onödiga på sidan. De ger ju ingen extra information eftersom alla fält ändå har specificerats på raden ovanför. `placeholder`-texten blir i stället bara en distraktion som efter läsning gör att man känner att någon stulit sekunder av ens liv utan att tillföra något .
Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.