Större inomhusplantor/golvplantor (Gärna bilder på era)

Permalänk
Medlem

Större inomhusplantor/golvplantor (Gärna bilder på era)

Har blivit sugen på att skaffa mig en större planta som som klarar sig bra inomhus. Fått syn på lite olika typer av plantor som ska klara sig i mindre solljus då det inte är bestämt att jag ska ha den nära ett fönster, till exempel olika Aralior som gärna står i skugga med ganska mycket vatten.

Olivträd är ju poppis och väldigt fina plantor, men dessa kräver nog en hel del sol tyvärr.

Vad har ni för spännande stora golvplantor, alternativt mindre krukväxter som kan stå i mindre soliga förhållanden? Vore roligt om ni som känner för det postade någon bild på det ni har i ert hem, väldigt gärna med namn också

Permalänk
Medlem

Skulle inte kalla dem för stora plantor direkt men lite solljus stämmer i varje fall in på mina. Har svärmorstungor och en garderobsblomma. De var ganska små när jag köpte dom men de blir sakta men säkert större. Tyvärr står de i vår andra lägenhet för tillfället så har lite svårt att ta bilder. Sjukt lättskötta är de i varje fall.

En blomma som inte blir så hög, i min erfarenhet, men kan bli väldigt stor i omkrets är Aloe vera växter och de är dessutom bra utifall du råkar bränna dig, får ett insektsbett eller dylikt. Det bara är att knäcka ett blad och applicera på området som är drabbat. Kan vara en av de mest användbara växter jag haft faktiskt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Skulle inte kalla dem för stora plantor direkt men lite solljus stämmer i varje fall in på mina. Har svärmorstungor och en garderobsblomma. De var ganska små när jag köpte dom men de blir sakta men säkert större. Tyvärr står de i vår andra lägenhet för tillfället så har lite svårt att ta bilder. Sjukt lättskötta är de i varje fall.

En blomma som inte blir så hög, i min erfarenhet, men kan bli väldigt stor i omkrets är Aloe vera växter och de är dessutom bra utifall du råkar bränna dig, får ett insektsbett eller dylikt. Det bara är att knäcka ett blad och applicera på området som är drabbat. Kan vara en av de mest användbara växter jag haft faktiskt.

Garderobsblomman verkar trevlig, bra tips! Aloe vera ska jag ta och läsa på lite om, alltid kul om plantorna har nytta också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfan:

Garderobsblomman verkar trevlig, bra tips! Aloe vera ska jag ta och läsa på lite om, alltid kul om plantorna har nytta också!

Garderobsblomman är sjukt nice faktiskt, vår är typ en halvmeter hög nu och var väl kanske 1.5 dm när jag köpte den för ~3 år sedan. Då har den varit ganska kraftigt misshandlad och inte alls omvårdad på bästa sätt en del av tiden så kunde nog varit högre om vi hade tagit hand om den.

Kan du tänka dig att ha något som hänger istället för växer uppåt har vi också en ampellilja som hänger ner från en hylla och är riktigt trevlig. Även den är väldigt lättskött men måste planteras om till och från, tror rekommendationen är en gång per år men vi har nog gjort det 2ggr på 4.5 år eller nått och den lever och frodas. Rekommenderas dock inte om du har katter för de älskar att döda såna har vi lärt oss efter att ha varit kattvakter några gånger.

Ber om ursäkt för bristen på bilder men är som sagt i fel lägenhet för tillfället

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |