Permalänk

Är min dator bra?

Tjena trollkarlar, det är såhär att jag kan tji och ingenting angående datorer. Byggde en förra året med hjälp av en vän och massa youtubande, jag undrar om min dator är bra och om det är någonting som jag behöver uppgradera.

Mina specs är följande:

GPU: GeForce GTX 760 (Gigabyte om det spelar någon roll)
CPU: Intel Core i5-4670k 3.40 GHz
Moderkort: Asus Z87-A
Ram: 8gb minns inte märke men det ingick i ett "uppgraderings paket" tillsammans med moderkortet så de lär vara av samma generation.
Skärm: en gammal LG men ska köpa ny nästa löning, står emellan BenQ 24'' XL2411Z 144Hz och ASUS 24" VG248QE 144Hz Tips?

Vad jag förstår så kan man trimma datorn genom att "klocka", hur knepigt är det? Jag har tryck i "performance" i Bios, det kanske räcker vad vet jag.
Det kanske till och med är så att min dator inte behöver uppgradering, la ned en hel del pengar på den men det går så fort i tekniken så man vet aldrig.

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av CamelActivate:

Tjena trollkarlar, det är såhär att jag kan tji och ingenting angående datorer. Byggde en förra året med hjälp av en vän och massa youtubande, jag undrar om min dator är bra och om det är någonting som jag behöver uppgradera.

Mina specs är följande:

GPU: GeForce GTX 760 (Gigabyte om det spelar någon roll)
CPU: Intel Core i5-4670k 3.40 GHz
Moderkort: Asus Z87-A
Ram: 8gb minns inte märke men det ingick i ett "uppgraderings paket" tillsammans med moderkortet så de lär vara av samma generation.
Skärm: en gammal LG men ska köpa ny nästa löning, står emellan BenQ 24'' XL2411Z 144Hz och ASUS 24" VG248QE 144Hz Tips?

Vad jag förstår så kan man trimma datorn genom att "klocka", hur knepigt är det? Jag har tryck i "performance" i Bios, det kanske räcker vad vet jag.
Det kanske till och med är så att min dator inte behöver uppgradering, la ned en hel del pengar på den men det går så fort i tekniken så man vet aldrig.

Tacksam för svar!

Att knappt kunna nånting & överklocka din fungerande dator är verkligen ingen bra kombination.
hur knepigt är det? för nån "kunnig" är det inte så svårt. för dig ska du nog börja med lite basics först.

få tag i skrot datorer sätt dig plocka isär / sätt ihop. (om du nu vill lära dig)
sen tar du nästa steg gamla fungerande datorer "utan värde" plocka isär / sätt ihop få den att starta OK igen.
sen Läs läs läs allt du kan få tag på om Elektronik, ESD, volt, ampere, watt,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Det jag ser rakt av är att ditt grafikkort är inte så värst högpresterande jämfört med din processor. Processorn är från det högre skiktet gamingchip och grafikkortet från mellanskiktet. Det bästa och billigaste vore nog att köpa ett exakt likadant kort till och köra dessa i SLI, men det beror ju helt på om ditt nätaggregat klarar det. Vet du vad du har för nätagg? Wattantal, märke, 80+klasificering etc?

Edit:
Inte att rekommendera överklockande om du inte vet vad du håller på med. Mycket bättre att satsa på regelrätta uppgraderingar i så fall.

Visa signatur

I'll sleep when I'm dead! ...ooor later tonight.

Permalänk
Skrivet av IhazMelon:

Det jag ser rakt av är att ditt grafikkort är inte så värst högpresterande jämfört med din processor. Processorn är från det högre skiktet gamingchip och grafikkortet från mellanskiktet. Det bästa och billigaste vore nog att köpa ett exakt likadant kort till och köra dessa i SLI, men det beror ju helt på om ditt nätaggregat klarar det. Vet du vad du har för nätagg? Wattantal, märke, 80+klasificering etc?

Edit:
Inte att rekommendera överklockande om du inte vet vad du håller på med. Mycket bättre att satsa på regelrätta uppgraderingar i så fall.

Mitt nätagg är ett Corsair cx750M 80 plus bronze, och jag håller med er klocka är nog inget för mig då jag har lika stor chans att lyckas som att vinna på lotto. SLI vad jag förstår så räcker det med en kabel som brygga, det bör inte vara nått problem att sätta ihop. det är alltså mitt grafikkort som är flaskhalsen i systemet?

Funkar det med mitt nätagg att köra SLI? och är det bättre/lika bra med SLI än med ett singelkort som är topnotch?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte folk som frågar andra om datorn behöver uppgraderas? Det märker du väl själv när du vill ha mer prestanda, eller?

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

Jag förstår inte folk som frågar andra om datorn behöver uppgraderas? Det märker du väl själv när du vill ha mer prestanda, eller?

Jovars, men jag vill gärna veta innan så jag kan planera. om jag nu skulle åka på ett nytt grafik kort för att kunna njuta av något nytt spel som kommer till exempel Watch dogs som jag är sugen på, så vill jag veta det innan. Grafikkort är inte direkt gratis, istället för att skaffa spelet sen få reda på att jag inte kommer kunna spela på hur lång tid det än tar att spara ihop till ett grafikkort. Sen ville jag veta allmänt hur jag ligger till.

Permalänk
Skrivet av CamelActivate:

Jovars, men jag vill gärna veta innan så jag kan planera. om jag nu skulle åka på ett nytt grafik kort för att kunna njuta av något nytt spel som kommer till exempel Watch dogs som jag är sugen på, så vill jag veta det innan. Grafikkort är inte direkt gratis, istället för att skaffa spelet sen få reda på att jag inte kommer kunna spela på hur lång tid det än tar att spara ihop till ett grafikkort. Sen ville jag veta allmänt hur jag ligger till.

Är min dator tillräckligt bra för Watch dogs?
om man inte har informationen så kan man inte heller svara på ett korrekt sätt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Tjena trollkarlar

Trollkarlar...

Vill du överklocka din CPU tycker jag inte du ska köra med Intels standard utan skaffa dig en ny. Haswell CPUerna blir väldigt varma och då är Intels standardkylare ingen bra idé att använda sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Är min dator tillräckligt bra för Watch dogs?
om man inte har informationen så kan man inte heller svara på ett korrekt sätt.

Lite svårt att svara på då spelet inte är släppt än

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Tjena trollkarlar, det är såhär att jag kan tji och ingenting angående datorer. Byggde en förra året med hjälp av en vän och massa youtubande, jag undrar om min dator är bra och om det är någonting som jag behöver uppgradera.

Mina specs är följande:

GPU: GeForce GTX 760 (Gigabyte om det spelar någon roll)
CPU: Intel Core i5-4670k 3.40 GHz
Moderkort: Asus Z87-A
Ram: 8gb minns inte märke men det ingick i ett "uppgraderings paket" tillsammans med moderkortet så de lär vara av samma generation.
Skärm: en gammal LG men ska köpa ny nästa löning, står emellan BenQ 24'' XL2411Z 144Hz och ASUS 24" VG248QE 144Hz Tips?

Vad jag förstår så kan man trimma datorn genom att "klocka", hur knepigt är det? Jag har tryck i "performance" i Bios, det kanske räcker vad vet jag.
Det kanske till och med är så att min dator inte behöver uppgradering, la ned en hel del pengar på den men det går så fort i tekniken så man vet aldrig.

Tacksam för svar!

Är din dator bra?
Ja jag vet inte.
Tycker du att den är för slö?
Då är den inte bra FÖR DIG.
Time to OC.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Du kommer mycket troligen inte ha några problem att spela Watch Dogs på höga inställningar i 1080p i 60hz, däremot om du skaffar en 144hz-skärm och vill spela med det kommer du behöva dubbla grafikkort eller typ en 780ti.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Processorn bör inte ha några större problem att orka, det är grafikkortet som är den svagare länken. Här är en guide http://www.legionhardware.com/articles_pages/nvidia_geforce_g....
Överklocka i små steg.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av matte70:

Lite svårt att svara på då spelet inte är släppt än

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=4546&game=Wat...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vill du lära dig att klocka kan jag rekommendera följande komponenter som kostar 799kr och sen använder du ditt nuvarande nätaggregat till det så slipper du slösa pengar på något sånt. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...
Det är en tvåkärnig AMD Sempron som är lätt att lära sig klocka på (Been there, did that - fast med en annan AMD processor, men det är ungefär lika på alla AMD processorer) innan du ger dig på och slaktar din stackars Intel processor.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Ja din dator är fortfarande bra, det du kan göra är att uppgradera grafikkortet / köpa ett till likadant & köra sli.
En SSD hårddisk hade nog blivit trevligt också!

Ang skärmen, spelar du mest CS (eller andra snabba fps-spel där du har 120fps+)? Isf ska du köra på en 120/144hz, annars tycker jag att du bör satsa på en IPS skärm istället, mycket snyggare färger.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Skrivet av CamelActivate:

Mitt nätagg är ett Corsair cx750M 80 plus bronze, och jag håller med er klocka är nog inget för mig då jag har lika stor chans att lyckas som att vinna på lotto. SLI vad jag förstår så räcker det med en kabel som brygga, det bör inte vara nått problem att sätta ihop. det är alltså mitt grafikkort som är flaskhalsen i systemet?

Funkar det med mitt nätagg att köra SLI? och är det bättre/lika bra med SLI än med ett singelkort som är topnotch?

Ditt nätagg fungerar fint, Nvidia rekommenderar 700w för 2 styck 760 i SLI. Yes, du behöver en SLI-brygga, men följer det inte med grafikkortet är det väldigt billigt att införskaffa. Ditt moderkort fungerar också ypperligt för både SLI så väl som Crossfire. Jag skulle nog inte rekommendera att köpa ett helt nytt bättre kort, eftersom du ändå för så pass bra prestanda redan nu (om du inte lyckas sälja ditt 760 för nästan nypris då vill säga).

Om du köper ett 760 till kommer du i spel med en bra SLI-profil få prestanda som liknas ungefär vid ett högt överklockat 780, och i spel utan SLI-profil kommer du få samma prestanda som nu (Vilket inte är fy skam heller kan jag tänka mig?). Watch Dogs kommer antagligen vara väldigt tidigt ute med en bra SLI-profil, eftersom spelet partnar med Nvidia. Dessutom får du ett ex Watch Dogs om du köper ett nytt Nvidia-kort i nuläget.

Ja, ditt grafikkort är din flaskhals, men det är fortfarande ett väldigt bra kort. För att få konstant bra prestanda så är väl ett gtx 780 eller AMD r9 290 de bästa alternativen som kostar ungefär som två styck 760. Dock har du ju redan ett kort, och då är det ju enkelt att slänga in ett till (och mindre krångligt om man slipper greja med försäljning utav kort etc.). Tyvärr är det ju även så att SLI strular lite i vissa spel, så det är som du vill göra. Jag personligen hade köpt ett till 760, men jag själv sitter numera på ett gtx 780 ghz, eftersom jag nyligen uppgraderade. Det ger mer möjlighet att uppgradera i framtiden, men blir som sagt lite dyrare.

Hoppas jag inte bara förvirrar, för jag tror jag förvirrat mig själv lite..

Edit:

Skrivet av Knassen:

Ja din dator är fortfarande bra, det du kan göra är att uppgradera grafikkortet / köpa ett till likadant & köra sli.
En SSD hårddisk hade nog blivit trevligt också!

Ang skärmen, spelar du mest CS (eller andra snabba fps-spel där du har 120fps+)? Isf ska du köra på en 120/144hz, annars tycker jag att du bör satsa på en IPS skärm istället, mycket snyggare färger.

Ja, en SSD är verkligen att rekommendera! Köp valfri SSD med minst 120 gb minne (240 rekommenderas nog). Du kommer inte ångra det en sekund, det är som en helt ny värld!

Visa signatur

I'll sleep when I'm dead! ...ooor later tonight.

Permalänk
Skrivet av IhazMelon:

Ditt nätagg fungerar fint, Nvidia rekommenderar 700w för 2 styck 760 i SLI. Yes, du behöver en SLI-brygga, men följer det inte med grafikkortet är det väldigt billigt att införskaffa. Ditt moderkort fungerar också ypperligt för både SLI så väl som Crossfire. Jag skulle nog inte rekommendera att köpa ett helt nytt bättre kort, eftersom du ändå för så pass bra prestanda redan nu (om du inte lyckas sälja ditt 760 för nästan nypris då vill säga).

Om du köper ett 760 till kommer du i spel med en bra SLI-profil få prestanda som liknas ungefär vid ett högt överklockat 780, och i spel utan SLI-profil kommer du få samma prestanda som nu (Vilket inte är fy skam heller kan jag tänka mig?). Watch Dogs kommer antagligen vara väldigt tidigt ute med en bra SLI-profil, eftersom spelet partnar med Nvidia. Dessutom får du ett ex Watch Dogs om du köper ett nytt Nvidia-kort i nuläget.

Ja, ditt grafikkort är din flaskhals, men det är fortfarande ett väldigt bra kort. För att få konstant bra prestanda så är väl ett gtx 780 eller AMD r9 290 de bästa alternativen som kostar ungefär som två styck 760. Dock har du ju redan ett kort, och då är det ju enkelt att slänga in ett till (och mindre krångligt om man slipper greja med försäljning utav kort etc.). Tyvärr är det ju även så att SLI strular lite i vissa spel, så det är som du vill göra. Jag personligen hade köpt ett till 760, men jag själv sitter numera på ett gtx 780 ghz, eftersom jag nyligen uppgraderade. Det ger mer möjlighet att uppgradera i framtiden, men blir som sagt lite dyrare.

Hoppas jag inte bara förvirrar, för jag tror jag förvirrat mig själv lite..

Edit:

Ja, en SSD är verkligen att rekommendera! Köp valfri SSD med minst 120 gb minne (240 rekommenderas nog). Du kommer inte ångra det en sekund, det är som en helt ny värld!

Jag kommer köpa ett likadant kort till och köra SLI då det blir mycket billigare, tack för att du sparade mig nån tusenlapp!! Gör inte SSD bara att datorn startar snabbare och att spelen laddar lite fortare?
Vad är crossfire?
och det här med SLI profiler, är det så att vissa spel inte är gjorda för SLI? kan det i så fall sabba att ha SLI eller går det ena kortet på tomgång?

Permalänk
Skrivet av Knassen:

Ja din dator är fortfarande bra, det du kan göra är att uppgradera grafikkortet / köpa ett till likadant & köra sli.
En SSD hårddisk hade nog blivit trevligt också!

Ang skärmen, spelar du mest CS (eller andra snabba fps-spel där du har 120fps+)? Isf ska du köra på en 120/144hz, annars tycker jag att du bör satsa på en IPS skärm istället, mycket snyggare färger.

Jag spelar väldigt mycket cs samt arma 3 och vad jag sett på nätet angående IPS och TN så rekommenderar folk 144hz för gaming även om du inte spelar "Twitch" shooters. Har du en IPS skärm? är det så stor skillnad på färg och färg?

Permalänk
Skrivet av CamelActivate:

Jag kommer köpa ett likadant kort till och köra SLI då det blir mycket billigare, tack för att du sparade mig nån tusenlapp!! Gör inte SSD bara att datorn startar snabbare och att spelen laddar lite fortare?
Vad är crossfire?
och det här med SLI profiler, är det så att vissa spel inte är gjorda för SLI? kan det i så fall sabba att ha SLI eller går det ena kortet på tomgång?

Härligt att man kunde hjälpa till! Ja precis, med vissa spel fungerar inte SLI alls. I dagsläget är det ofta lite halvschaskiga konsoll-porter som krånglar med flera grafikkort. Om du försöker köra SLI med sådana spel kommer det krångla (det kommer du i så fall ganska snabbt märka), men då går det enkelt att bara stänga av det ena grafikkortet i Nvidias kontrollpanel. Det betyder att kortet inte ens står på tomgång och drar ström, utan det är helt enkelt avstängt.

Jo, det är precis vad en SSD gör, men för min del var skilnaden enorm. Du har en så pass snabb processor och ett så pass bra moderkort att det skulle göra enorm skilnad! Jag var personligen tveksam till SSD till en början, men så fort jag faktiskt testade en själv så var jag såld på direkten.

Crossfire är AMDs variant utav SLI. Anledningen till att jag nämnde det var ifall du bestämde dig för att köpa ett helt nytt kort, och du hade köpt ett AMD, skulel du fortfarande kunnat köra två grafikkort i samma moderkort.

Visa signatur

I'll sleep when I'm dead! ...ooor later tonight.

Permalänk
Avstängd

Jag har tummen mitt i handen och kan/kunde inte ett smack , men lyckades överklocka min i7 från 2.6 till 3.8ghz

efter att ha läst en 3.-4 guider och gjort medelvärdet av dessa. så det går att göra även för en supernoob

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av IhazMelon:

Härligt att man kunde hjälpa till! Ja precis, med vissa spel fungerar inte SLI alls. I dagsläget är det ofta lite halvschaskiga konsoll-porter som krånglar med flera grafikkort. Om du försöker köra SLI med sådana spel kommer det krångla (det kommer du i så fall ganska snabbt märka), men då går det enkelt att bara stänga av det ena grafikkortet i Nvidias kontrollpanel. Det betyder att kortet inte ens står på tomgång och drar ström, utan det är helt enkelt avstängt.

Jo, det är precis vad en SSD gör, men för min del var skilnaden enorm. Du har en så pass snabb processor och ett så pass bra moderkort att det skulle göra enorm skilnad! Jag var personligen tveksam till SSD till en början, men så fort jag faktiskt testade en själv så var jag såld på direkten.

Crossfire är AMDs variant utav SLI. Anledningen till att jag nämnde det var ifall du bestämde dig för att köpa ett helt nytt kort, och du hade köpt ett AMD, skulel du fortfarande kunnat köra två grafikkort i samma moderkort.

jaha okej då förstår jag! Jag tror nog jag kommer köpa en liten SSD isåfall och bara ha windows på den då jag tycker att min caviar black laddar spel tillräckligt snabbt (haha caviar) Har du en 144/120 hz TN skärm eller sitter du på en IPS? Vad rekommenderar du?

Permalänk
Skrivet av spikey13:

Jag har tummen mitt i handen och kan/kunde inte ett smack , men lyckades överklocka min i7 från 2.6 till 3.8ghz

efter att ha läst en 3.-4 guider och gjort medelvärdet av dessa. så det går att göra även för en supernoob

hade du orginal kylarn? jag läste lite om klockning av cpu och nästan alla tyckte att vattenkylning var nödvändigt, jag är inte speciellt sugen på att fibbla med vatten inne vid datorn haha

Permalänk
Medlem

Jag kunde inget alls om att överklocka, läst i en hel del trådar och kollat lite på hemsidor

Har klockat både processor och grafikkort, kört en hel del testar, och det fungerar! Lurka en hel del i OC-trådar så lär det inte vara några problem senare, såvida du inte har "inlärningssvårigheter" (korkad på traditionell svenska)

Permalänk
Medlem

Bara ett lite tips.

Ang: IPS eller 120/144hz . Själv har jag 120 hz gick ifrån 60hz för något år sedan har också en IPS 30" och jag måste säga att har du vä börjat använda och arbeta/spela vid en 120hz+ skärm så kvittar färgerna på en ips , visst du får en skärm som återger färger bättre men IPS är fortfarande bara 60hz... Ibland så spelar man kanske ett rts och använder IPS:en men du kommer
aldrig ifrån att den bara är 60hz och FPS 120+ ,så kvittar det om du har 120fps+ eller liknande om du inte Tvunget ska ha V-synk ... allt flyter bättre med en 120hz eller mer , mycket mer vilsamt för ögonen....

Detta är mina erfarenheter ang 120 eller 60hz IPS

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Iss inga jåla, datorn duger ju bra till high i de nya spelen iaf.
Vill du ha mera kräm sätt in ett till 760 så har du nånting mellan gtx780-Titan prestanda
Vill du ha snabbare dator vid uppstart/användning installera windows på en SSD.

Min dator i sign är jag mkt nöjd med i spelande i 1920x1200 upplösning.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Skrivet av StegeSWE:

Bara ett lite tips.

Ang: IPS eller 120/144hz . Själv har jag 120 hz gick ifrån 60hz för något år sedan har också en IPS 30" och jag måste säga att har du vä börjat använda och arbeta/spela vid en 120hz+ skärm så kvittar färgerna på en ips , visst du får en skärm som återger färger bättre men IPS är fortfarande bara 60hz... Ibland så spelar man kanske ett rts och använder IPS:en men du kommer
aldrig ifrån att den bara är 60hz och FPS 120+ ,så kvittar det om du har 120fps+ eller liknande om du inte Tvunget ska ha V-synk ... allt flyter bättre med en 120hz eller mer , mycket mer vilsamt för ögonen....

Detta är mina erfarenheter ang 120 eller 60hz IPS

Det är vad jag har läst också, jag kommer köpa 144hzarn men jag vet inte vilken, har du någon att rekommendera?
Jag funderar på http://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z-144hz
och http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Permalänk

För att överklocka cpu behöver du byta kylare, finns flera luftkylare som är bra/billiga. Vatten är inte ett måste.

Men du kommer knappast ens märka nån skillnad med överklockad cpu, spelprestandan i din dator hänger helt på grafikkortet.

Köp ett till och kör SLI så bör i princip alla nya spel funka perfekt.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

För att överklocka cpu behöver du byta kylare, finns flera luftkylare som är bra/billiga. Vatten är inte ett måste.

Men du kommer knappast ens märka nån skillnad med överklockad cpu, spelprestandan i din dator hänger helt på grafikkortet.

Köp ett till och kör SLI så bör i princip alla nya spel funka perfekt.

Okej, verkar som jag underskattade min CPU, trodde att den va tvärkass. Då blir det en SSD ett likadant kort och en ny skärm sen är jag good to go i ett år till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

hade du orginal kylarn? jag läste lite om klockning av cpu och nästan alla tyckte att vattenkylning var nödvändigt, jag är inte speciellt sugen på att fibbla med vatten inne vid datorn haha

Lär han inte haft. Vatten är inte nödvändigt men ser snyggare ut än en fet kylare.
Det sägs att stora tornkylare är tystare och något bättre än vatten men skillnaderna är inte jättestora.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av matte70:

Lite svårt att svara på då spelet inte är släppt än

Går att testa här.
http://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/watch-...