Apple kan köpa Beats för 3,2 miljarder dollar

Permalänk
Medlem

Att köpa Beats är ganska självklart då båda företagen spenderar mest energi på att göra produkterna snygga och sedan sätta överpris på dom.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Bra! Allt skräp på ett ställe..

Permalänk
Medlem

Verkar som överprisade produkter som folk bara köper för märket dras till varandra.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Om alla kunde ta 15 minuter och forska i saken utan att häva ur sig skitsnack hela tiden hade det blivit så mycket trevligare och så mycket mindre hat mot vissa företag. Någon påstår något och sen hoppar hela bunten på det tåget utan att läsa på om ämnet, inte svårt att förstå varför somliga förr i tiden trodde på häxor och annan skit. Det låter nästan som att ni är tvingade att köpa saker ni inte vill köpa. Oftast vet man vad man vill ha och då köper man det.

Lång historia kort: Sluta apa er och sträck på ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Apple blir själva stämda som det sjunger om det.

http://appleinsider.com/articles/10/11/29/as_worlds_most_sued...
http://appleinsider.com/articles/12/04/13/apple_faces_more_pa...

Känns som en väldigt onyanserad slutsats att det är just Apple som är bovarna. Om Apple inte haft patent på vissa till synes triviala saker är jag rätt säker på att andra hade tagit patent på dem och stämt Apple för dessa.

Menar inte att blint försvara Apple, men att dra slutsatsen att de skulle vara ena riktiga rövare utan något rent mjöl i påsen är en kraftig överdrift tycker jag. Men människan har en förmåga att ofta vilja förenkla saker och inte se nyanserna. Det blir liksom enklare så. Men det stämmer sällan överens med verkligheten.

Då visar du endast att du inte har en nyanserad bild av verkligheten. Det är väl känt att Apple är det mest innovationsfientliga företaget i världen och är de som lagt ribban i det som idag kallas "Patent Wars". Det är kanske som du själv sade, att du föredrar en förenklad bild?

Du kan börja här. Förenklade bilder av situationen:
http://www.smh.com.au/it-pro/it-opinion/why-apple-and-google-...
http://www.wired.com/2013/07/patent-law-broken-abused-to-stif...
http://www.cnet.com/news/dear-tim-cook-apple-is-not-the-world...
http://dottech.org/85881/these-are-all-the-ideas-apple-stole-...

"Has Apple really invented anything?"

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Alla deras hörlurar skulle behöva göras om. Kan ju hoppas att Apple skickar dit några designers som ser till att grejerna åtminstone håller. De har ju redan priset, nu saknas kvalitén.

har du prövat dom nya beats studio ? jag var mycket negativt inställd till beats men jag är den som måste pröva innan jag kan snacka skit
så jag köpte ett par och tyckte dom var sköna och så men kanse inte värda pengarna . men jag e ju ingen ljudexpert så jag var tvungen att pröva
några andra för att inse att dom e riktigt bra men dom kostar 1000kr för mycket betalade 2500 för mina och du kan få lika bra för 1500kr men inte lika snygga

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Smooky95:

har du prövat dom nya beats studio ? jag var mycket negativt inställd till beats men jag är den som måste pröva innan jag kan snacka skit
så jag köpte ett par och tyckte dom var sköna och så men kanse inte värda pengarna . men jag e ju ingen ljudexpert så jag var tvungen att pröva
några andra för att inse att dom e riktigt bra men dom kostar 1000kr för mycket betalade 2500 för mina och du kan få lika bra för 1500kr men inte lika snygga

Det är inte bara ljudet de behövde se över. De har för övrigt tappat allt förtroende när de seriöst kallade Beats Studio för studiolurar trots att de saknade alla kvalitéer ett par studiolurar behöver. De behöver seriöst se över byggkvalitén också. Beats är ökända för att gå sönder. De har valt en dålig plast som spricker och som det går flisor ur. Det finns inga ursäkter för det med den prislappen. Jag kan acceptera att de har dåligt ljud om de prioriterar design men för så mycket pengar ska skiten hålla också. De kan inte både ha dåligt ljud och så dålig byggkvalité och samtidigt ha den prislappen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Skärp er Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte bara ljudet de behövde se över. De har för övrigt tappat allt förtroende när de seriöst kallade Beats Studio för studiolurar trots att de saknade alla kvalitéer ett par studiolurar behöver. De behöver seriöst se över byggkvalitén också. Beats är ökända för att gå sönder. De har valt en dålig plast som spricker och som det går flisor ur. Det finns inga ursäkter för det med den prislappen. Jag kan acceptera att de har dåligt ljud om de prioriterar design men för så mycket pengar ska skiten hålla också. De kan inte både ha dåligt ljud och så dålig byggkvalité och samtidigt ha den prislappen.

Håller med. De håller inte måttet ens för att lyssna på musik med (om du inte älskar överdriven V-EQ). Alla lurar ifrån Beats som jag lyssnat på, inklusive Studio, låter skräp ocksåi mina högst amatörmässiga öran. För både studiolek och musiklyssning så kör jag med ett gäng olika lurar ifrån AKG och Sennheiser som ger klart mycket bättre och trovärdigare ljud även för en amatör som mig, men finns ju en massa andra bra märken också. Välj allt utom Beats-lurar.

Kan slutligen avrekommendera ifrån allt annat som har med Beats att göra. Har själv en löljlig "beats-funktion" i mina HTC 8X-telefoner som är en dålig EQ som enbart försämrar ljudet. Hoppas att Apple skeppar allt detta till ökentippen i NM och verkligen inte tar in detta i sina kommande telefoner.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Beats skräpet var en av orsakerna till att jag slutade köpa HTC. Lycka till Apple...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Skrivet av Jarl:

Beats skräpet var en av orsakerna till att jag slutade köpa HTC. Lycka till Apple...

Läs tidigare inlägg om att HTC avslutat samarbetet med Beats.
Så du kan lugnt gå och handla en ny HTC nu.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Kommer HTC stämma Apple för att använda Beatsloggan på deras lurar nu månne?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Ockrar företag med överskattade produkter som köper upp fler ockrare. Men det är ju bra att all skit håller på att samlas inom samma koncern så man vet vilka produkter man ska se upp för, crap-ple...

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Då visar du endast att du inte har en nyanserad bild av verkligheten. Det är väl känt att Apple är det mest innovationsfientliga företaget i världen och är de som lagt ribban i det som idag kallas "Patent Wars". Det är kanske som du själv sade, att du föredrar en förenklad bild?

Du kan börja här. Förenklade bilder av situationen:
http://www.smh.com.au/it-pro/it-opinion/why-apple-and-google-...
http://www.wired.com/2013/07/patent-law-broken-abused-to-stif...
http://www.cnet.com/news/dear-tim-cook-apple-is-not-the-world...
http://dottech.org/85881/these-are-all-the-ideas-apple-stole-...
https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0
"Has Apple really invented anything?"

Även en författaren till en artikel på interntet kan ha en onyanserad bild (ofta är tidnings/internet-artiklar alldeles för enklar och går inte på djupet).

Hursom, din första länk visar ju att det inte bara är Apple som är bovarna. Men läs gärna kommentarerna för att nyansera upp det lite. Exempelvis:

”Microsoft was accused of this very same thing when it lead the market and just bought new products to kill them off... now Apple & Google have that lead and the same old words are dragged out again.”

Länk två kritiserar ju patentsystemet och återigen inte enbart Apple. Det är väl just det som är ett av problemen.
”Don't hate the player, hate the game” som det heter.

Länk 3 (C|Net), en kommentarer:

”This rant ignores the fact that when apple creates a popular product, competitors try to flood the market with very similar products.
This rant tries to be factual, but ultimately is one sided. This is probably the first time i've been disappointed in a molly rant.”

Det finns absolut en poäng där. Jag minns hur jag för några år sen från jobbet lånade hem en Galaxy Tab efter att haft en iPad 2 ett tag. Det var uppenbart att Samsung i det fallet kikat på iPad (bara en sån sak som att kartongen hade stort sett samma designspråk).

En annan kommentar:

”The point here is that after YEARS of everyone talking about tablets being a great thing but not being able to make one that people wanted, Apple went out and DID it.
They entirely shifted the computing paradigm almost overnight.
And after MORE years of trying (with a usable model out there), no else is close to creating an "Ipad killer".
The truth is, with the iPod, iPhone, and iPad, Apple HAS been creating the cutting edge tech market for the last several years.
If you don't agree, look at their bottom line and stock value.
Case closed.”

En tredje:

”Let's all start slinging crap at each other... or take the high road.

Apple has not always invented the technologies they use. The technology itself is not in question here. What is in question is the implementation. For a visual of what this means look at all smartphones before the iPhone, and most smartphones after. Cook was saying (I believe) invent your own designs, create your own products.

The Picasso quote, one should note, was made by an artist who could not duplicate other artists' work and be successful. He wasn't suggesting that great artists imitate other artists to the point of total duplication, but rather that they should take inspiration from what has gone before and reengineer it using their own taste and artistic POV. Samsung didn't take the iPhone and use it as inspiration (as indeed MS did with their new phone) but stole it, lock, stock and barrel.

That is the difference between artistic "steal' (inspiration) and industrial "steal' (duplication).”

Sista videon är bara löjlig (har sett den förut). Men förstår att den verkar vara ett svar på att en massa folk tror att Apple uppfunnit en massa grejor (var de fått det ifrån vet inte jag). Men det där gäller ju flesta IT-företag – det som tas upp i videon (vem uppfan laptop:en?) kan knappast tillskrivas ett enskilt företag och givetvis inte Apple heller. Men det är det väl heller ingen sansad människa som har påstått. Vad har Microsoft uppfunnit? Vad har Intel uppfunnit? Vad har Google uppfunnit? Vad har Dell uppfunnit?

Att påstå att Apple inte gör ett skit själva och enbart rider på andras arbete är ett onyanserat sätt att se på hur mycket jobb det ligger bakom att utveckla produkter som Apple (och andra teknikföretag) släpper.

"Innovation" och "invention" är inte samma sak. Känns som folk blandar ihop begreppen ibland. Apple (och andra IT-företag) har innoverat när det gäller digitala musikspelare, datorer, tablets och mobiltelefoner, men det stämmer att det inte var de som uppfann något av dessa. Men bara för det betyder inte det att det arbete som läggs ner för att förbättra en befintlig grundlösning inte är svår eller har värde.

Nej, det är inte jag som onyanserad. Jag tycker inte Apple gör allting rätt. Men att totalt svartmåla dem är onyanserat.

Hittade förresten detta gällande den första mikroprocessorn:

”TI filed for a patent on the microprocessor. Gary Boone was awarded U.S. Patent 3,757,306 for the single-chip microprocessor architecture on September 4, 1973. In 1971 and again in 1976, Intel and TI entered into broad patent cross-licensing agreements, with Intel paying royalties to TI for the microprocessor patent. A history of these events is contained in court documentation from a legal dispute between Cyrix and Intel, with TI as intervenor and owner of the microprocessor patent.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Microprocessor#History

Så även där var det visst käbbel med patent.

(förlåt, det blev lite långt)
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så länge HTC får använda Beats som förut så ser jag inga problem.

HTC har lämnat Beats förra året.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vissa MBP drar mer ström en nätadaptern kan leverera så belastar man dem hårt så drar de från både sladd och batteri samtidigt vilket betyder att du har en begränsad tid att använda den även med sladd. De har också snålat ordentligt på avlastningen till strömsladden så den har en förmåga att gå sönder. Det är några exempel på det verkar som om Apple nu prioriterar form före funktion. Tycker hela konceptet med nya Mac Pro är ett annat exempel. Häftig design med "papperskorgen" men inte alls designat som ett arbetsverktyg som det tidigare varit.

Det där med MBP och nätadapter känner jag inte igen? Vilka modeller gäller det? Har haft en del olika via jobbet och de har flera gånger belastats med spelande (vilket så klart drar på fläktarna och gör de varma) men att de skulle ta skada är inget som märkts av.

Att sladden på Apples adaptrar går sönder har jag absolut sett en del ha problem med. Men jag fattar inte riktigt varför. Bara hantera den någorlunda varsamt där vid magnetkontakten så är det inget problem. Det märker man på jobbet också det det finns många som kör Mac. Inte så att laddarna går sönder särskilt ofta. Men de kan absolut bli bättre, det är sant. Ett tag hade de ju kontakten ”på sidan” från sladden sett och det var kanske bättre gällande hållbarheten.

Men nu på senaste varianten är kontakten rak igen. Vet inte varför det gått tillbaka till det:

Varför är inte Mac Pro ett arbetsverktyg bara för att den inte är designad som tidigare? Där finns ju en massa Thunderbolt 2-anslutningar att koppla på grejor med.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Även en författaren till en artikel på interntet kan ha en onyanserad bild (ofta är tidnings/internet-artiklar alldeles för enklar och går inte på djupet).

Hursom, din första länk visar ju att det inte bara är Apple som är bovarna. Men läs gärna kommentarerna för att nyansera upp det lite. Exempelvis:

”Microsoft was accused of this very same thing when it lead the market and just bought new products to kill them off... now Apple & Google have that lead and the same old words are dragged out again.”

Länk två kritiserar ju patentsystemet och återigen inte enbart Apple. Det är väl just det som är ett av problemen.
”Don't hate the player, hate the game” som det heter.

Länk 3 (C|Net), en kommentarer:

”This rant ignores the fact that when apple creates a popular product, competitors try to flood the market with very similar products.
This rant tries to be factual, but ultimately is one sided. This is probably the first time i've been disappointed in a molly rant.”

Det finns absolut en poäng där. Jag minns hur jag för några år sen från jobbet lånade hem en Galaxy Tab efter att haft en iPad 2 ett tag. Det var uppenbart att Samsung i det fallet kikat på iPad (bara en sån sak som att kartongen hade stort sett samma designspråk).

En annan kommentar:

”The point here is that after YEARS of everyone talking about tablets being a great thing but not being able to make one that people wanted, Apple went out and DID it.
They entirely shifted the computing paradigm almost overnight.
And after MORE years of trying (with a usable model out there), no else is close to creating an "Ipad killer".
The truth is, with the iPod, iPhone, and iPad, Apple HAS been creating the cutting edge tech market for the last several years.
If you don't agree, look at their bottom line and stock value.
Case closed.”

En tredje:

”Let's all start slinging crap at each other... or take the high road.

Apple has not always invented the technologies they use. The technology itself is not in question here. What is in question is the implementation. For a visual of what this means look at all smartphones before the iPhone, and most smartphones after. Cook was saying (I believe) invent your own designs, create your own products.

The Picasso quote, one should note, was made by an artist who could not duplicate other artists' work and be successful. He wasn't suggesting that great artists imitate other artists to the point of total duplication, but rather that they should take inspiration from what has gone before and reengineer it using their own taste and artistic POV. Samsung didn't take the iPhone and use it as inspiration (as indeed MS did with their new phone) but stole it, lock, stock and barrel.

That is the difference between artistic "steal' (inspiration) and industrial "steal' (duplication).”

Sista videon är bara löjlig (har sett den förut). Men förstår att den verkar vara ett svar på att en massa folk tror att Apple uppfunnit en massa grejor (var de fått det ifrån vet inte jag). Men det där gäller ju flesta IT-företag – det som tas upp i videon (vem uppfan laptop:en?) kan knappast tillskrivas ett enskilt företag och givetvis inte Apple heller. Men det är det väl heller ingen sansad människa som har påstått. Vad har Microsoft uppfunnit? Vad har Intel uppfunnit? Vad har Google uppfunnit? Vad har Dell uppfunnit?

Att påstå att Apple inte gör ett skit själva och enbart rider på andras arbete är ett onyanserat sätt att se på hur mycket jobb det ligger bakom att utveckla produkter som Apple (och andra teknikföretag) släpper.

"Innovation" och "invention" är inte samma sak. Känns som folk blandar ihop begreppen ibland. Apple (och andra IT-företag) har innoverat när det gäller digitala musikspelare, datorer, tablets och mobiltelefoner, men det stämmer att det inte var de som uppfann något av dessa. Men bara för det betyder inte det att det arbete som läggs ner för att förbättra en befintlig grundlösning inte är svår eller har värde.

Nej, det är inte jag som onyanserad. Jag tycker inte Apple gör allting rätt. Men att totalt svartmåla dem är onyanserat.

Hittade förresten detta gällande den första mikroprocessorn:

”TI filed for a patent on the microprocessor. Gary Boone was awarded U.S. Patent 3,757,306 for the single-chip microprocessor architecture on September 4, 1973. In 1971 and again in 1976, Intel and TI entered into broad patent cross-licensing agreements, with Intel paying royalties to TI for the microprocessor patent. A history of these events is contained in court documentation from a legal dispute between Cyrix and Intel, with TI as intervenor and owner of the microprocessor patent.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Microprocessor#History

Så även där var det visst käbbel med patent.

Dold text

Väldigt bra skrivet! Nu behöver inte jag sitta och rage'a på alla som drar upp samma gamla dynga om vad "de själva" har "kommit fram till" (läs: anammat utan att själva tänka på hur dumt det låter).

*hat off*

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:
Dold text

Väldigt bra skrivet! Nu behöver inte jag sitta och rage'a på alla som drar upp samma gamla dynga om vad "de själva" har "kommit fram till" (läs: anammat utan att själva tänka på hur dumt det låter).

*hat off*

Tack.
Ber om ursäkt för de slarvfel som jag ser smugit sig in i texten.

Kom på att ett av citaten som säger att det ännu inte finns någon ”Ipad killer” är två år gammal. Numera får man säga att det finns flera trevliga tablets från andra företag, exempelvis gillar jag Nexus 7 (2013). Det enda jag har märkt är störigt är att den ibland laddar ur batteriet snabbare än vanligt. Har inte blivit klok på varför, men det blir bra efter en omstart (tills det händer igen…).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av star-affinity:

Det där med MBP och nätadapter känner jag inte igen? Vilka modeller gäller det? Har haft en del olika via jobbet och de har flera gånger belastats med spelande (vilket så klart drar på fläktarna och gör de varma) men att de skulle ta skada är inget som märkts av.

Att sladden på Apples adaptrar går sönder har jag absolut sett en del ha problem med. Men jag fattar inte riktigt varför. Bara hantera den någorlunda varsamt där vid magnetkontakten så är det inget problem. Det märker man på jobbet också det det finns många som kör Mac. Inte så att laddarna går sönder särskilt ofta. Men de kan absolut bli bättre, det är sant. Ett tag hade de ju kontakten ”på sidan” från sladden sett och det var kanske bättre gällande hållbarheten.

http://www.wired.com/images_blogs/gadgetlab/2010/04/magsafer....

Men nu på senaste varianten är kontakten rak igen. Vet inte varför det gått tillbaka till det:

http://assets.ilounge.com/images/mac/apple/magsafe2-2.jpg

Varför är inte Mac Pro ett arbetsverktyg bara för att den inte är designad som tidigare? Där finns ju en massa Thunderbolt 2-anslutningar att koppla på grejor med.

Googla lite så ska du hitta mängder av trådar med folk som fått problem med att sladden går av vid båda fästpunkterna. Det har varit ett problem i ett par generationer och gäller både laptopar och telefoner. De har helt enkelt haft för dåligt skydd vid kontakterna där kabeln böjs kraftigt och då går det sönder lätt.

Den är inte ett arbetsverktyg för att den knappt är uppgraderingsbar och för att de valde just Thunderbolt istället för PCIe. Titta på vad lösa kabinett för Thunderbolt faktiskt kostar så ska du se att en redan relativt saftig prislapp springer iväg all världens väg om du behöver ett par hårddiskar och ett par PCIe-kort. En låda för hårddiskar går på i runda slängar 5000 kr. Då kan du antingen få en ensam extern 4 TB eller en tom låda med plats för 4-5 diskar. Men det är fortfarande 5000 kr för att kunna använda hårddisk överhuvudtaget. Ett chassi för PCIe-kort kostar 5000-10 000 kr. Det är mycket pengar för något som ingick tidigare. Sen missar man även lite poängen med ett snyggt designat chassi om man måste fylla skrivbordet med kablar och lösa lådor på hög för att kunna använda det ordentligt.

Jag tycker de kunde tagit Mac Pro men slängt in plats för en HDD, kört ensamt grafikkort och en vanlig CPU och sålt den som ett alternativ till Imac och Mac mini. Alltså något som liknande en vanlig stationär mer men som var ordentligt designad. Sedan skulle de kört ett vanligt tornchassi för Mac Pro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Den är inte ett arbetsverktyg för att den knappt är uppgraderingsbar och för att de valde just Thunderbolt istället för PCIe. Titta på vad lösa kabinett för Thunderbolt faktiskt kostar så ska du se att en redan relativt saftig prislapp springer iväg all världens väg om du behöver ett par hårddiskar och ett par PCIe-kort. En låda för hårddiskar går på i runda slängar 5000 kr. Då kan du antingen få en ensam extern 4 TB eller en tom låda med plats för 4-5 diskar. Men det är fortfarande 5000 kr för att kunna använda hårddisk överhuvudtaget. Ett chassi för PCIe-kort kostar 5000-10 000 kr. Det är mycket pengar för något som ingick tidigare. Sen missar man även lite poängen med ett snyggt designat chassi om man måste fylla skrivbordet med kablar och lösa lådor på hög för att kunna använda det ordentligt.

Nu kanske jag är lite konstig, men:
Om huvudsyftet med en workstation är att uppgradera den, då är jag helt fel ute. Ty antalet minuter jag/IT har uppgraderat min dator är försvinnande låg i relation till antalet timmar som jag har arbetat med den.

Nu CAD:ar jag och behöver därför kraften i CPU, GPU och RAM. Men stor HDD och extra PCIe-kort har jag ingen som helst nytta av.
Så varför ska jag då slösa bort utrymme på mitt skrivbord och betala extra för saker som jag inte använder? Och som jag inte kommer använda. Är det bara för att få kalla min burk workstation enligt din definition?

Sen när det kommer till kostnader med externa TB-kabinett versus interna PCIe-diton. Är det något som du har räknat på? För en stor prislapp på en enskild detalj säger verkligen ingenting om den totala kostnaden. En stor stor prislapp kan vara bättre då kostnaden faktiskt blir lägre.

Jag vet att vissa har behoven av att kunna bygga ut sin burk i all oändlighet. Men jag vet också att andra har inte det. Så det gäller att komma ihåg att ett verktyg verkligen inte kan passa alla. För då blir det ett fruktansvärt dåligt verktyg som inte är bra för någon.

Kom alltid ihåg att vi alla har olika preferenser på vad vi ska göra med våra burkar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sahlstrom:

Nu kanske jag är lite konstig, men:
Om huvudsyftet med en workstation är att uppgradera den, då är jag helt fel ute. Ty antalet minuter jag/IT har uppgraderat min dator är försvinnande låg i relation till antalet timmar som jag har arbetat med den.

Nu CAD:ar jag och behöver därför kraften i CPU, GPU och RAM. Men stor HDD och extra PCIe-kort har jag ingen som helst nytta av.
Så varför ska jag då slösa bort utrymme på mitt skrivbord och betala extra för saker som jag inte använder? Och som jag inte kommer använda. Är det bara för att få kalla min burk workstation enligt din definition?

Sen när det kommer till kostnader med externa TB-kabinett versus interna PCIe-diton. Är det något som du har räknat på? För en stor prislapp på en enskild detalj säger verkligen ingenting om den totala kostnaden. En stor stor prislapp kan vara bättre då kostnaden faktiskt blir lägre.

Jag vet att vissa har behoven av att kunna bygga ut sin burk i all oändlighet. Men jag vet också att andra har inte det. Så det gäller att komma ihåg att ett verktyg verkligen inte kan passa alla. För då blir det ett fruktansvärt dåligt verktyg som inte är bra för någon.

Kom alltid ihåg att vi alla har olika preferenser på vad vi ska göra med våra burkar.

Fast att kunna använda PCIe och hårddiskar klassas knappt som uppgradering utan är normal installation. Notera att jag inte skrev något om att byta grafikkort eller processorer.

Visst inte att folk som CADade mycket körde Apple med tanke på att många program är designade för Windows. De jag känner som kört Mac Pro tidigare har varit fotografer och de kommer i allra högsta grad behöva hårddiskar. Tittar man på musiker och folk som håller på med film så har de antagligen lagt tiotusentals kronor på hårdvara som kräver PCIe.

Kostanden är vad det idag kostar att köpa ett externt kabinet för att montera in ett PCIe-kort. Hur mycket mer än så kan man räkna på det? Annars får man ju väga in kostnaden för att köpa nytt ljudkort och DSP och liknande som kan bli mycket dyrare än själva datorn. (http://www.ordermusic.se/produkter/studio/dsp-kort/uad-2-octo...) Eller hur tänkte du att man skulle ersätta en sån här: http://www.red.com/store/products/red-rocket

Det handlar inte nädvändigtvis om att bygga ut i all oändlighet men med tanke på hur många som har behov av mycket lagringsplats och hur många som faktiskt använder PCIe till diverse kort utöver grafikkort i just arbetsstationer så tycker jag att det är väldigt dåligt att prioritera design före den möjligheten. Det är ett typiskt exempel på att de låtit design går före funktion vilket är fel prioriteringar på ett arbetsverktyg. Varför ska man behöva ta omvägar för att få det att fungera? Det handlar inte om att det inte går att använda nya Mac Pro som en workstation. Det handlar om att Apple prioriterat väldigt konstigt när de designade den vilket gör att de tappar potentiella kunder. Tycker också att det är lite konstigt att man måste köra dubbla grafikkort. Vet folk som har ett antal gamla Mac Pro som beräkningsdatorer. De står i en skrubb och fjärrstyrs bara. Kul att behöva betala för ett extra grafikkort då när man egentligen inte ens behöver ett.

Det är ju just det där med olika preferenser som är problemet. Ny Mac Pro är väldigt smal när ett arbetsverktyg borde vara brett. Det är mycket krångligare och dyrare att konfigurera den för andra konfigurationer än de fåtal Apple själva erbjuder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Googla lite så ska du hitta mängder av trådar med folk som fått problem med att sladden går av vid båda fästpunkterna. Det har varit ett problem i ett par generationer och gäller både laptopar och telefoner. De har helt enkelt haft för dåligt skydd vid kontakterna där kabeln böjs kraftigt och då går det sönder lätt.

Det finns måndagsexemplar av alla produkter, om du googlar kan du hitta det mesta...

Har själv aldrig hör talas om det problemet tidigare. Vi har en stort antal MBP (av olika generationer) och massor med iPhones på jobbet och vet att flertalet behandlas rätt tufft när det släppas runt. Aldrig hört att någon har haft problem med sina sladdar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av S_Z:

Det finns måndagsexemplar av alla produkter, om du googlar kan du hitta det mesta...

Har själv aldrig hör talas om det problemet tidigare. Vi har en stort antal MBP (av olika generationer) och massor med iPhones på jobbet och vet att flertalet behandlas rätt tufft när det släppas runt. Aldrig hört att någon har haft problem med sina sladdar.

Apples kabel till Iphone utses till deras sämsta produkt någonsin:
http://www.businessweek.com/articles/2013-10-25/is-this-apple...
Betyget är ännu lägre nu:
http://store.apple.com/us/product/MD818ZM/A/lightning-to-usb-...
Här är ett företag som vill tjäna lite pengar på att sälja en kabel som inte går sönder lika lätt:
http://appadvice.com/appnn/2014/05/the-snakable-means-saying-...
Sen kan man titta lite på olika Appleforum:
https://discussions.apple.com/thread/5210610?tstart=0
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1318409
Här är en artikel som klagar på deras kablar:
http://www.imore.com/love-and-hate-relationship-apples-magsaf...
Här är en artikel som kritiserar deras kablar och förklarar hur man lagar dem:
http://www.instructables.com/id/MacBook-Mag-Safe-Charger-Budg...
Här är en annan guide som går igenom hur man lagar deras trasiga laddare:
http://www.ifixit.com/Guide/Repairing+Apple+AC+Adapter+Broken...

Notera var kabeln har gått sönder på alla bilder. Som du ser kan du inte bara vifta bort det som måndagsexemplar. I så fall är det väldigt många måndagsexemplar. Apple har bevisligen varit snåla med böjskyddet på sina kablar. Att de dessutom föredrar tunna kablar gör saken värre. Visst det är snyggt och elegant men det är mycket svårare att få grejerna att hålla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Apples kabel till Iphone utses till deras sämsta produkt någonsin:
http://www.businessweek.com/articles/2013-10-25/is-this-apple...
Betyget är ännu lägre nu:
http://store.apple.com/us/product/MD818ZM/A/lightning-to-usb-...
Här är ett företag som vill tjäna lite pengar på att sälja en kabel som inte går sönder lika lätt:
http://appadvice.com/appnn/2014/05/the-snakable-means-saying-...
Sen kan man titta lite på olika Appleforum:
https://discussions.apple.com/thread/5210610?tstart=0
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1318409
Här är en artikel som klagar på deras kablar:
http://www.imore.com/love-and-hate-relationship-apples-magsaf...
Här är en artikel som kritiserar deras kablar och förklarar hur man lagar dem:
http://www.instructables.com/id/MacBook-Mag-Safe-Charger-Budg...
Här är en annan guide som går igenom hur man lagar deras trasiga laddare:
http://www.ifixit.com/Guide/Repairing+Apple+AC+Adapter+Broken...

Notera var kabeln har gått sönder på alla bilder. Som du ser kan du inte bara vifta bort det som måndagsexemplar. I så fall är det väldigt många måndagsexemplar. Apple har bevisligen varit snåla med böjskyddet på sina kablar. Att de dessutom föredrar tunna kablar gör saken värre. Visst det är snyggt och elegant men det är mycket svårare att få grejerna att hålla.

Säger ingeting vad dryga 1000 personer anser om en kabel som sålts i miljontals exemplar. Själv förstår inte varför man ens skulle orka bry sig om att lägga en recension på en kabel, om det nu inte råkar vara så att den går sönder, vad det nu än beror på.
Och precis som en av artiklarna du länkar till säger så får samma kabel 4 av 5 stjärnor på Amazon (och dessutom betydligt fler recensioner där): http://www.amazon.com/Apple-Lightning-to-USB-Cable/dp/B0097BE...

Att du hittar lite artiklar om folk som klagar när det gäller något så extremt vanligt som en kabel till iPhone/MBP gör mig inte övertygad. Om problemet skulle vara så vanligt som du vill påvisa borde jag stött på det vid det här laget tycker jag med tanke på hur många av dessa produkter vi har på jobbet (och i min bekantskapskrets).

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Visst inte att folk som CADade mycket körde Apple med tanke på att många program är designade för Windows. De jag känner som kört Mac Pro tidigare har varit fotografer och de kommer i allra högsta grad behöva hårddiskar. Tittar man på musiker och folk som håller på med film så har de antagligen lagt tiotusentals kronor på hårdvara som kräver PCIe.

Att jag kör PC på jobb hör egentligen inte hit. Den har ändå inte fått några extra PCIe-kort, fler hårddiskar eller någon annan uppgradering under de åren den har varit i drift.

Till användningen:
Har dina fotografer behov av att ha många diskar live konstant? Inte för att rättfärdiga MacPro:n, utan en undran om det är ett reellt behov. En sak är utrymme och tillgänglighet för projekten du har igång, men behöver avslutade projekt ha samma tillgänglighet?

När det kommer till dyra ljudkort och annan dyr utrustning. Hur är avskrivningen på sådana? Känns spontant som att dessa löper på samma tid som burkarna, vilket gör att du med viss periodicitet ändå ska köpa nytt. Vilket gör det här till en ickefråga. Och återigen, detta är ingen fulväg för att rättfärdiga MacPro.

Skrivet av Zotamedu:

Kostanden är vad det idag kostar att köpa ett externt kabinet för att montera in ett PCIe-kort. Hur mycket mer än så kan man räkna på det? Annars får man ju väga in kostnaden för att köpa nytt ljudkort och DSP och liknande som kan bli mycket dyrare än själva datorn. (http://www.ordermusic.se/produkter/studio/dsp-kort/uad-2-octo...) Eller hur tänkte du att man skulle ersätta en sån här: http://www.red.com/store/products/red-rocket

Blanda inte ihop utgift och kostnad.

Skrivet av Zotamedu:

Det handlar inte nädvändigtvis om att bygga ut i all oändlighet men med tanke på hur många som har behov av mycket lagringsplats och hur många som faktiskt använder PCIe till diverse kort utöver grafikkort i just arbetsstationer så tycker jag att det är väldigt dåligt att prioritera design före den möjligheten. Det är ett typiskt exempel på att de låtit design går före funktion vilket är fel prioriteringar på ett arbetsverktyg. Varför ska man behöva ta omvägar för att få det att fungera? Det handlar inte om att det inte går att använda nya Mac Pro som en workstation. Det handlar om att Apple prioriterat väldigt konstigt när de designade den vilket gör att de tappar potentiella kunder. Tycker också att det är lite konstigt att man måste köra dubbla grafikkort. Vet folk som har ett antal gamla Mac Pro som beräkningsdatorer. De står i en skrubb och fjärrstyrs bara. Kul att behöva betala för ett extra grafikkort då när man egentligen inte ens behöver ett.

Det är ju just det där med olika preferenser som är problemet. Ny Mac Pro är väldigt smal när ett arbetsverktyg borde vara brett. Det är mycket krångligare och dyrare att konfigurera den för andra konfigurationer än de fåtal Apple själva erbjuder.

Du missar min poäng rätt rejält.
Nämligen att vi alla har olika behov av vad en workstation ska göra och innehålla. Och att allt inte ska eller kan passa alla.

Du utgår från dina preferenser och säger att så här ska en workstation se ut för att kallas workstation. Går det utanför det så är det fel design, tänk och prioritering och typ helt oanvändbart.
Du tar ingen som helst hänsyn till att det kan vara en workstation ändå, och att den samtidigt uppfyller alla mina preferenser. Utan att jag behöver gå några omvägar.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Googla lite så ska du hitta mängder av trådar med folk som fått problem med att sladden går av vid båda fästpunkterna. Det har varit ett problem i ett par generationer och gäller både laptopar och telefoner. De har helt enkelt haft för dåligt skydd vid kontakterna där kabeln böjs kraftigt och då går det sönder lätt.

Den är inte ett arbetsverktyg för att den knappt är uppgraderingsbar och för att de valde just Thunderbolt istället för PCIe. Titta på vad lösa kabinett för Thunderbolt faktiskt kostar så ska du se att en redan relativt saftig prislapp springer iväg all världens väg om du behöver ett par hårddiskar och ett par PCIe-kort. En låda för hårddiskar går på i runda slängar 5000 kr. Då kan du antingen få en ensam extern 4 TB eller en tom låda med plats för 4-5 diskar. Men det är fortfarande 5000 kr för att kunna använda hårddisk överhuvudtaget. Ett chassi för PCIe-kort kostar 5000-10 000 kr. Det är mycket pengar för något som ingick tidigare. Sen missar man även lite poängen med ett snyggt designat chassi om man måste fylla skrivbordet med kablar och lösa lådor på hög för att kunna använda det ordentligt.

Jag tycker de kunde tagit Mac Pro men slängt in plats för en HDD, kört ensamt grafikkort och en vanlig CPU och sålt den som ett alternativ till Imac och Mac mini. Alltså något som liknande en vanlig stationär mer men som var ordentligt designad. Sedan skulle de kört ett vanligt tornchassi för Mac Pro.

Kablarna håller också rätt bra för många (men de kan säkert göras bättre). Håller med S_Z här – på jobbet har vi har en gäng (nästan hundra) som kör med Apple-laptops och under alla år jag jobbat här (snart åtta år) så har det inte varit särskilt stora problem med att kablarna gått söder. Själv har jag inte haft problem heller, men jag tar det också lugnt med kablarna. Ibland undrar jag vad folk gör fört att deras kablar ska bli så sargade.

Är inte grejen med nya Mac Pro att ”gå vidare” eller i alla fall göra saker på ett nytt sätt? Det är ju en tydlig satsning på Thunderbolt med de sex portarna för det. Sen har jag fått för mig att det vanligaste i studios är externa ljudkort och kopplas de in via FireWire så finns det ju en adapter till Thunderbolt för det. Men visst, har man ett PCIe-ljudkort så blir det ju problem att ansluta det till senaste Mac Pro.

Här verkar det exempelvis vara Thunderbolt, FireWire och USB som gäller: http://www.motu.com/products
Här också Thunderbolt: http://www.apogeedigital.com/products/symphony-64-thunderbrid...

Men jag förstår lite vad du efterfrågar. Som Sahlstrom säger så har folk olika önskemål av vad en dator ska klara av. Apple kör sitt race lite. Själv skulle jag gärna se en ”head-less” iMac med ordentligt grafikkort (Mac Midi), men Apple verkar inte bry sig om det. Därför blir det Hackintosh.

Skrivet av cogiskart:

Verkar som överprisade produkter som folk bara köper för märket dras till varandra.

Trångsynt och onyanserad slutsats.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma