Telejack i väggen, måste koppla rätt, någon som kan?

Permalänk
Medlem

Telejack i väggen, måste koppla rätt, någon som kan?

Hej! hoppas jag la tråden i rätt kategori.

Nu är det såhär att jag har ett telejack uttag i väggen som jag ska dra internet ifrån till datorn, men i själva väggen hänger två kablar lösa och dom ska kopplas in i ett kretskort vad jag har fattat?

Här är bild på hur det ser ut nu.

Har ringt fastighetsägaren och bad dom skicka en tekniker som skulle fixa detta åt mig, han kopplade det som syns på bilden men sen sa han typ "ser ingen internetledning i denna kontakt, endast telefon" på en halvknackig engelska då han verkade komma från polen eller något. Men det är väl ett telejack? ska väl bara finnas telefoni då och sen ska internet kopplas via det eller?

Kan jag lösa detta på egen hand, någon kunnig?

Den där killen sa att han skulle ringa något samtal och kolla upp detta, men varit borta i 5-6timmar utan ett svar från han. Så nu får jag fixa det här själv!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Det bör vara rätt, ska vara 2 trådar där tele och bredband kör på samma trådar.
Har du telefoni så kan du alltid koppla in en telefon och se om du får ton.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det bör vara rätt, ska vara 2 trådar där tele och bredband kör på samma trådar.
Har du telefoni så kan du alltid koppla in en telefon och se om du får ton.

Är det något mer som ska kopplas eller är han klar?

Jag har ingen telefon tyvärr!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Vad skall du då koppla i uttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Vad skall du då koppla i uttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men det hänger ju massa lösa kablar?

Är det klart som det är nu? om jag kopplar in router,modem osv kommer det fungera?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Möjligtvis modemet. Men det ser ut som rj45 och inte rj12 uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Möjligtvis modemet. Men det ser ut som rj45 och inte rj12 uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Och med det menar du? inte insatt i just detta..

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Googla bilder på dem. Återkom med vad du kom fram till. Rj11 är teleuttag. Rj45 är nätverksuttag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du försöker sätta ett nätverksuttag på en telefonlinje ?

Är det uppkoppling via ADSL eller via ethernet ?

Du måste veta vad det är du skall göra om det skall bli rätt, just nu ser det bara fel ut.

Om det är uppkoppling via ethernet så skall du använda mer än två trådar.

Är det uppkoppling via ADSL/tele så skall du använda två trådar, men ett annat uttag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det ser ut som att du försöker sätta ett nätverksuttag på en telefonlinje ?

Är det uppkoppling via ADSL eller via ethernet ?

Du måste veta vad det är du skall göra om det skall bli rätt, just nu ser det bara fel ut.

Om det är uppkoppling via ethernet så skall du använda mer än två trådar.

Är det uppkoppling via ADSL/tele så skall du använda två trådar, men ett annat uttag.

Det ska vara ADSL

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa ett telejack istället ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av dalbjer:

Det ska vara ADSL

Då stämmer det nog nu

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför inte skaffa ett telejack istället ?

jag har min telia-låda här med modem och allt sånt, även denna telejack pryl!

är det något jag ska använda? hur fan kopplar jag ihop det isåfall?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Kom du fram till vilken kontakt du hade?

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som något du kopplar i boxen för att köra IP telefoni.

Har du en telekabel till modemet som är hankontakt ? Avsedd att sätta i väggen DVS.

Troligen måste du skaffa ett telejack och sätta på väggen, då kopplar du in de två trådarna på de undre skruvarna.

Sedan kopplar du in modemet med telekabeln till jacket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det där inte är en nätverkskabel, den har nämligen 8 kontakter som en nätverkskontakt skall ha.
1. vit/orange
2. orange
3. vit/grön
4. blå
5. vit/blå
6. grön
7. vit/brun
8. brun

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Är du säker på att det där inte är en nätverkskabel, den har nämligen 8 kontakter som en nätverkskontakt skall ha.
1. vit/orange
2. orange
3. vit/grön
4. blå
5. vit/blå
6. grön
7. vit/brun
8. brun

Haha jag har inte en blekaste?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Är du säker på att det där inte är en nätverkskabel, den har nämligen 8 kontakter som en nätverkskontakt skall ha.
1. vit/orange
2. orange
3. vit/grön
4. blå
5. vit/blå
6. grön
7. vit/brun
8. brun

Exakt min tanke. Vad är inkopplat i andra änden av dom där kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Exakt min tanke. Vad är inkopplat i andra änden av dom där kablarna?

Det ska vara något i källaren, eftersom en Telia snubbe var här och pillade med något där som gjorde att dom såg själva lägenheten från sitt system.

Hela huset är nyrenoverat så har inte funnit internet tidigare, jag är den första som ska koppla in dvs. Så sladdarna går ju ner till någon plint eller vad han sa, kommer inte ihåg!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Kolla med Telia om det är meningen att du skall koppla in ditt modem i ett det digitala "telejacket" i så fall behöver en kabel mellan modem och det digitala telejacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Det ska vara något i källaren, eftersom en Telia snubbe var här och pillade med något där som gjorde att dom såg själva lägenheten från sitt system.

Det verkar som om han hade bråttom hem.

Skrivet av dalbjer:

Hela huset är nyrenoverat så har inte funnit internet tidigare, jag är den första som ska koppla in dvs. Så sladdarna går ju ner till någon plint eller vad han sa, kommer inte ihåg!

Var det som du nämnde initialt allt som fastighetsägaren kunde erbjuda?
Vad gör ni mer sätter kakel?

Permalänk
Medlem

Detta hitta jag på Mats nätverksskola telefoni: http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-natverksskola-... för att se bild kolla källan.
Blå och blåvit kabel används. Men dock på stift 4 och 5. Men du kanske har en annorlunda kontakt. Sedan kan du koppla din rj11 kontakt i ett rj45 uttag som är gjort för telefoni likt ditt.

Citat:

Telefoni:

Nu har det blivit dags för den del som väcker många frågor: går det att köra telefoni över datanätet och hur?

Jovisst går det och det går bra dessutom.

Det man ska tänka på är hur många serie respektive parallella uttag man vill ha. Nackdelen med seriella uttag i en panel är att man inte kan lämna dem tomma utan de måste hela tiden var inkopplade med någonting som skickar signalen vidare om inte den prylen används för tillfället. Därför är det smidigt att ha få seriella uttag men man bör ha minst ett ändå för tex ett adsl modem.

Hur får man då till ett seriellt jack?
Jo man ansluter den inkommande telesignalen till stiften 4 och 5 dvs det blå paret i en panel. Nu använder jag en skvätt orange för att tydliggöra vad som skulle vara de inkommande teletrådarna.
För att mata signalen vidare till nästa jack så anslut pinnarna 3 och 6 dvs det gröna paret i en panel (B-standard) till 4 och 5 på nästa jack. Vill man nu ha fler seriella jack så gör likadant igen.

Parallella då?

Jo då tar man bara signalen från stift 4 och 5 i det ena jacket och ansluter till 4 och 5 i nästa jack. Dvs så här: bild

Permalänk
Medlem

I inlägg #10 skriver du att det är ADSL som gäller, så då är det rätt med bara två trådar, och det är en vanlig telefonledning. Därmed ska också två av de fyra trådarna som kommer i teleledningen hänga löst, det är normalt och inget att bry sig om. Men man måste så klart se till att det är rätt två ledningar som är anslutna.

Du gör troligen bäst i att ansluta ett vanligt telefonuttag till ledningarna och det är nog rimligt att utgå ifrån att det är de två nu inkopplade som är rätt tåtar.

Den nu inkopplade kontakten ser, som redan nämnts, ut som fel modell även om man vill ha den typen för en vanlig telefon.

Av bilden i ditt inlägg #13 ser det ut som det är en vanlig telefonanslutning som ditt ADSL-modem ska kopplas in i, vilket väl också är det normala, även om det var längesedan jag själv körde ADSL. Då är det återigen bäst/rätt att sätta ett vanligt teleuttag.

Enklast är då att du skaffar en kontakt som jag länkat till nedan, och ansluter de två trådar som nu är anslutna på den felaktiga kontakten i bilderna i ditt inlägg #1 i den nya vanliga telefonkontakten. De ska anslutas på de två understa stiften i den kontakten. Spelar ingen roll vilken av tåtarna som hamnar på vilket stift.

Sen kopplar du in telekontakten i bilden i inlägg #13 i telejacket i väggen och följer i övrigt manualen till ADSL-modemet.

http://www.clasohlson.com/se/Telefonjack/32-3519