Vad kan jag göra för att sänka Temperaturen?

Permalänk

Vad kan jag göra för att sänka Temperaturen?

Asus GTX 780 Ti, ligger på 83 C när jag kör bf4, bioshock infinite t.ex. Tänkt att jag vill ha ner den temperaturen, har sett folk med 70 C på sina 780 Ti.
Skulle vilja åstadkomma liknande. I mitt chassi har jag ingen bottenfläkt, om jag skaffar en, kan det sänka temperaturen? har heller ingen sidofläkt på chassit, om jag skaffar en, kan det sänka temperaturen? Specifikiationer finns i signaturen. Kör skärmen via displayport, bra skit.

Samt, tycker ni mitt chassi är dåligt för SLI? R4 define

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Skrivet av BlazeitUp:

Asus GTX 780 Ti, ligger på 83 C när jag kör bf4, bioshock infinite t.ex. Tänkt att jag vill ha ner den temperaturen, har sett folk med 70 C på sina 780 Ti.
Skulle vilja åstadkomma liknande. I mitt chassi har jag ingen bottenfläkt, om jag skaffar en, kan det sänka temperaturen? har heller ingen sidofläkt på chassit, om jag skaffar en, kan det sänka temperaturen? Specifikiationer finns i signaturen. Kör skärmen via displayport, bra skit.

Samt, tycker ni mitt chassi är dåligt för SLI? R4 define

desto större genomströmning av luft du får till desto svalare blir komponenterna.

kanske en dyr lösning men finns ju NZXT G10
det är en adapter där du kan använda slutna cpu kylare till att kyla grafikkortet.
http://www.nzxt.com/product/detail/138-kraken-g10-gpu-bracket...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Ja det är ju ganska hög temp, Lägg till nån fläkt och dra kablar möjligtvis bättre, så luften slipper och röra sig lite mer ohindrat.

Angående SLI i R4 så beror det ganska långt på GPUns kylare, Haft SLI i en R3 och det var iaf inte så bra. Fungerade ju utan problem, men temperaturerna var lite för höga för min smak.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Kör på en sidofläkt. Det brukar hjälpa rejält.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Gör en custom fläktkurva? Hjälpte mig när jag hade samma problem.

Min fläkt låg på endast 63% med 75-80 grader med default, flög sedan upp på ~80% vid 82 grader.

Kanske var obvious att du provat detta,

Permalänk
Skrivet av Vixo90:

Gör en custom fläktkurva? Hjälpte mig när jag hade samma problem.

Min fläkt låg på endast 63% med 75-80 grader med default, flög sedan upp på ~80% vid 82 grader.

Kanske var obvious att du provat detta,

Nej har faktiskt inte prövat det men det ska jag. Tack. Ska också pröva med botten/sidofläkt. återkommer med resultat

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll att grafikkortet är så "varmt"?

Det är ändå långt under de 95 grader eller så som man kanske ska passa sig för.

Du kan antingen prioritera att ha ett tyst grafikkort, eller ett svalt grafikkort.

*Ett tyst grafikkort gör att din dator inte låter illa och att du kan lyssna på annat än oljud.

*Ett svalt grafikkort gör egentligen ingenting alls än att kanske, kanske, förlänger livslängden marginellt. Från låt säga 15 till 20 år.

Är livslängd på 20 år något av stor vikt så visst då kan du sänka temperaturen ytterligare. Om du ändå tänkt köpt nytt grafikkort inom den perioden (JA!?) finns ingen anledning till detta. Du kommer att ha slängt grafikkortet lååångt innan det går sönder ändå.

Permalänk

Crossfire r9280x sänkte jag temperaturen med 9 grader på att sätta en fläkt i sidan, i just mitt r4. Schyte Gentle typhoon på 800rpm, så går säkert att få ner det några extra grader.

Permalänk
Skrivet av guos89:

Vad spelar det för roll att grafikkortet är så "varmt"?

Det är ändå långt under de 95 grader eller så som man kanske ska passa sig för.

Du kan antingen prioritera att ha ett tyst grafikkort, eller ett svalt grafikkort.

*Ett tyst grafikkort gör att din dator inte låter illa och att du kan lyssna på annat än oljud.

*Ett svalt grafikkort gör egentligen ingenting alls än att kanske, kanske, förlänger livslängden marginellt. Från låt säga 15 till 20 år.

Är livslängd på 20 år något av stor vikt så visst då kan du sänka temperaturen ytterligare. Om du ändå tänkt köpt nytt grafikkort inom den perioden (JA!?) finns ingen anledning till detta. Du kommer att ha slängt grafikkortet lååångt innan det går sönder ändå.

Det är för mig oroväckande, kostar 6500 kronor det kortet, tar nog livslängden.

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlazeitUp:

Det är för mig oroväckande, kostar 6500 kronor det kortet, tar nog livslängden.

Men vad tror du kortet är värt om 20 år? Det kommer att vara slängt och ersatt om säkert 5 år. Att satsa på livslängd på 20 år eller liknande känns bara dumt.

Du har säkert garanti på kortet i 2 år. Dessutom har du reklamationsrätt på det i 3 år. Om nu kortet skulle paja inom dess får du ett nytt. Om kortet skulle gå sönder efter 5 år må det vara tråkigt. Men det kommer på något sätt inte att vara värt 6500:- då. Snarare 200:- eller dylikt i begagnatvärde.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet var att min GPU blev svalare när jag bytte CPU-kylare(!).

Hade intels kylare först men bytte sedan till en noctua, det hjälpte att få en bättre vindtunnel och tempen i chassit sjönk överlag. Det gjorde att grafikkortet inte blev lika varmt.

Permalänk
Medlem

Är det refenskyalre du har eller tredjeparts?
En fläkt i sidan på chassiet gör underverk, så kör på det. Det behövs inte så mycket egentligen, så en tyst långsamtgående går ba.
Testa Inets nya egna fläktar. Specsen ser bra ut, till ett bra pris dessutom
http://www.inet.se/produkt/6308827/inet-tyst-chassiflakt-140m...

Skrivet av Hejss:

Min erfarenhet var att min GPU blev svalare när jag bytte CPU-kylare(!).

Hade intels kylare först men bytte sedan till en noctua, det hjälpte att få en bättre vindtunnel och tempen i chassit sjönk överlag. Det gjorde att grafikkortet inte blev lika varmt.

Har har en radiatorkylare, så det skyfflar ut alla varme från chassiet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Vad spelar det för roll att grafikkortet är så "varmt"?

Det är ändå långt under de 95 grader eller så som man kanske ska passa sig för.

Du kan antingen prioritera att ha ett tyst grafikkort, eller ett svalt grafikkort.

*Ett tyst grafikkort gör att din dator inte låter illa och att du kan lyssna på annat än oljud.

*Ett svalt grafikkort gör egentligen ingenting alls än att kanske, kanske, förlänger livslängden marginellt. Från låt säga 15 till 20 år.

Är livslängd på 20 år något av stor vikt så visst då kan du sänka temperaturen ytterligare. Om du ändå tänkt köpt nytt grafikkort inom den perioden (JA!?) finns ingen anledning till detta. Du kommer att ha slängt grafikkortet lååångt innan det går sönder ändå.

Lägg till lite sommarvärme på det och lite damm, så kan det nog gå över 95 grader.

Om kortet ligger på 83 grader nu, så är det inte bra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Moderkortet är nästan aldrig över 35 grader varmt, Cpun går aldrig över 50, stannar typ runt 46.

Bara grafikkortet som blir överdrivet varmt.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/196700-be_qui...
Den har jag som utsug där bak bara för att jag fick den på garantin då chassifläkten pajade. Borde jag sätta den på sidan och en 120MM som utsug? Har en 120MM noctua PWM fläkt som jag satt fram för o fylla ut fläktplatserna.

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk

Det man kan göra är att byta kylare på sitt grafikkort också till tredjepart eller satsa på ett vattenkylningssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlazeitUp:

Moderkortet är nästan aldrig över 35 grader varmt, Cpun går aldrig över 50, stannar typ runt 46.

Bara grafikkortet som blir överdrivet varmt.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/196700-be_qui...
Den har jag som utsug där bak bara för att jag fick den på garantin då chassifläkten pajade. Borde jag sätta den på sidan och en 120MM som utsug? Har en 120MM noctua PWM fläkt som jag satt fram för o fylla ut fläktplatserna.

Du kan sätta en fläkt med högt SP(Static Pressure) då det ska trycka luft mot grafikkorten. Vill du bara ha flöde till kortet så fungerar nästan vilken fläkt som helst.

Har du referens så behöver kortet "luft" från sidan, dvs. en fläkt med High Airflow. Är det mot kylflänsar så kör på SP.

Corsair SP120 fungerar bra. Finns som PWM och 3-pin.
Corsair AF120 finns också.

Min fläkt blåser på grafikkorten och då kör jag med en fläkt med 3.1 Static Pressure. Cougar Vortex

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

En fläkt på sidan och under gör susen, har ett r3 och får ca 75grader när jag spelar bf4, bytade chassi till h440 som saknar både sidofläkt och fläktplats undergrafikkort och då gick kortet upp i 93 grader efter 5 min i heaven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Lägg till lite sommarvärme på det och lite damm, så kan det nog gå över 95 grader.

Om kortet ligger på 83 grader nu, så är det inte bra.

Ja fast vad är det som säger att grafikkortet inte isf när det blir varmare ute DÅ kan varva upp fläkten mer. Temperaturen behöver således inte gå upp bara för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlazeitUp:

Asus GTX 780 Ti, ligger på 83 C när jag kör bf4, bioshock infinite t.ex. Tänkt att jag vill ha ner den temperaturen, har sett folk med 70 C på sina 780 Ti.
Skulle vilja åstadkomma liknande. I mitt chassi har jag ingen bottenfläkt, om jag skaffar en, kan det sänka temperaturen? har heller ingen sidofläkt på chassit, om jag skaffar en, kan det sänka temperaturen? Specifikiationer finns i signaturen. Kör skärmen via displayport, bra skit.

Samt, tycker ni mitt chassi är dåligt för SLI? R4 define

Sidofläkt är nog det som hjälper allra mest.
Ju större desto bättre.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlazeitUp:

Asus GTX 780 Ti, ligger på 83 C när jag kör bf4, bioshock infinite t.ex. Tänkt att jag vill ha ner den temperaturen, har sett folk med 70 C på sina 780 Ti.
Skulle vilja åstadkomma liknande. I mitt chassi har jag ingen bottenfläkt, om jag skaffar en, kan det sänka temperaturen? har heller ingen sidofläkt på chassit, om jag skaffar en, kan det sänka temperaturen? Specifikiationer finns i signaturen. Kör skärmen via displayport, bra skit.

Samt, tycker ni mitt chassi är dåligt för SLI? R4 define

Om du inte provat, ta bort kylaren och lägg på ny pasta. Ibland är den av dålig kvalitet/felmonterat fr fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Det första att testa är definitivt en sidomonterad 140 mm fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Ja fast vad är det som säger att grafikkortet inte isf när det blir varmare ute DÅ kan varva upp fläkten mer. Temperaturen behöver således inte gå upp bara för det.

Förstår inte din text. "Vad är det som säger.." ?

Om fläkten ligger högt redan nu, så betyder det att den jobbar på för fullt. När det sedan blir varmare så kan inte fläkten tryck ner tillräckligt med kyla, så kortet klockar ner sig.

Kör du fläkten i 100% och får 90 grader så kommer en förhöjd temperaturskillnad att springa in i väggen. Temptarget finns inte bara för att det är kul att mäta temperaturen på kortet..Sätter du Temptarget på 80 C så kommer kortet köra i de klockfrekvenser som tillåts. Som en variatorstrypning på en moppe.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Förstår inte din text. "Vad är det som säger.." ?

Om fläkten ligger högt redan nu, så betyder det att den jobbar på för fullt. När det sedan blir varmare så kan inte fläkten tryck ner tillräckligt med kyla, så kortet klockar ner sig.

Kör du fläkten i 100% och får 90 grader så kommer en förhöjd temperaturskillnad att springa in i väggen. Temptarget finns inte bara för att det är kul att mäta temperaturen på kortet..Sätter du Temptarget på 80 C så kommer kortet köra i de klockfrekvenser som tillåts. Som en variatorstrypning på en moppe.

Hehe jag kollar i Aida64, har inte lagt märke till det föräns nu, fläkten runt 80 grader kör på 55-59%. Har ASUS GPU Tweak men kan inte sätta en manuell kurva, förstår mig inte på profilerna man savear. Vilket program kan jag använda för o ändra detta?

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Medlem

Jag hade väldigt höga temperaturer i BF4 med min setup också, löste detta genom att låsa min maxfps till 100. Innan låg jag på 120-190 vilket är helt onödigt då grafikkorten fick jobba mer för att komma upp till den höga fpsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlazeitUp:

Hehe jag kollar i Aida64, har inte lagt märke till det föräns nu, fläkten runt 80 grader kör på 55-59%. Har ASUS GPU Tweak men kan inte sätta en manuell kurva, förstår mig inte på profilerna man savear. Vilket program kan jag använda för o ändra detta?

Ladda ner EVGA Precision X. Gå till inställningarna och klicka på tabben "Fan control". Bocka i "Enable Software Automatic fan control" och se om det blir bättre.

Eller sätt fläkten på 100% och kör lite BF4. Kolla vad tempen ligger på. Kan ju vara så att din fläktkurva är lågt inställd.
Min brorsa har liknande problem med sitt Radeon 4870x2...idle så ligger tempen på 84C....

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Ladda ner EVGA Precision X. Gå till inställningarna och klicka på tabben "Fan control". Bocka i "Enable Software Automatic fan control" och se om det blir bättre.

Eller sätt fläkten på 100% och kör lite BF4. Kolla vad tempen ligger på. Kan ju vara så att din fläktkurva är lågt inställd.
Min brorsa har liknande problem med sitt Radeon 4870x2...idle så ligger tempen på 84C....

Nu jävlar hände det grejer, 67 grader stabilt på 85% fan speed. Det som hände dock var ju att datorn låter mera när man spelar. Får optimera det på nåt sätt

Så jag satte 100% vid 90 grader, 75% vid 70 grader, nu låter den helt okej och temperaturen är 70-72

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlazeitUp:

Nu jävlar hände det grejer, 67 grader stabilt på 85% fan speed. Det som hände dock var ju att datorn låter mera när man spelar. Får optimera det på nåt sätt

Du ser ^^

Du borde kunna köra en egen fläktkurva. Kanske inte så kul att ösa på när man bara sitter och surfar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Du ser ^^

Du borde kunna köra en egen fläktkurva. Kanske inte så kul att ösa på när man bara sitter och surfar.

Aa ska trixa lite senare, stort tack ska du ha

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Vad spelar det för roll att grafikkortet är så "varmt"?

Det är ändå långt under de 95 grader eller så som man kanske ska passa sig för.

Du kan antingen prioritera att ha ett tyst grafikkort, eller ett svalt grafikkort.

*Ett tyst grafikkort gör att din dator inte låter illa och att du kan lyssna på annat än oljud.

*Ett svalt grafikkort gör egentligen ingenting alls än att kanske, kanske, förlänger livslängden marginellt. Från låt säga 15 till 20 år.

Är livslängd på 20 år något av stor vikt så visst då kan du sänka temperaturen ytterligare. Om du ändå tänkt köpt nytt grafikkort inom den perioden (JA!?) finns ingen anledning till detta. Du kommer att ha slängt grafikkortet lååångt innan det går sönder ändå.

Alla nVidiakort i 700-serien är hårdvarulåsta att komma upp i max (ca)80 grader, vilket betyder att blir dom varmare så sänks effekten tills temperaturen stabiliserar sig (thermal throttling på engelska). Så att ett geforce 7xx-kort kort blir över 80 grader spelar väldigt stor roll då det inte kan utnyttja hela sin kapacitet.

Edit: Jag dubbekollade så jag inte minns fel och enligt rapport har nvidia ökat på limiten till ca 83-84 grader för 780ti (och titan black kan jag gissa), så du slår i taket där och kortet börjar klocka ner sig..

här har ni som tvivlar en källa också
http://anandtech.com/show/7492/the-geforce-gtx-780-ti-review/...