Utbilda sig utomlands, vart börjar man?

Permalänk
Medlem

Utbilda sig utomlands, vart börjar man?

Hej Sweclockers!

Har funderat på vad man ska göra framöver i livet och har kommit underfund med att jag vill börja studera. Av personliga skäl skulle jag gärna börja plugga utomlands samt få en bra erfarenhet i livet.

Den inriktningen som kommer upp i mitt huvud är Datavetenskap. Kan tänka mig att lägga ner upp mot 5 år för att få en bra utbildning.
Bör tillägga att mina betyg är inte bra från gymnasiet, många IG'n (jag är inte dum, var bara lat, vilket man får ångra lite nu). Utgå dock ifrån att jag klarar av utbildningen och lägger 100%. Behöver jag plugga upp dessa innan jag ens kan börja fundera på en sån här seriös utbildning eller finns det nån väg in direkt?

Vilka universitet har bra rykte och är respekterade samt tvärtom?

Är det någon som har nån erfarenhet av detta?
Vilket land är bäst/sämst, vilka ska man undvika?
Ser gärna varmt väder samt ett land/stad med bra internetuppkoppling framför bra uteliv.
Hur finansierar man sig? Extra jobb eller inte? CSN? Lån?
Lägenhet, inneboende? Campus?

Tacksam för alla tankar och förslag runt detta!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) | EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX | Noctua NH-U12S | Fractal Design Tesla R2 800W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Titanium | Windows 8.1 |

Permalänk
Medlem

Ska du plugga utomlands utan att göra det via t.ex. ett universitet i Sverige bör du vara beredd på att det kan kosta multum... T.ex. juristutbildningen i Sverige kostar mellan 500-800k för en person som kommer hit privat.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att göra din kandidat i Sverige och göra masters utomlands, alternativt, 2 år i Sverige (kandidat), 1 år utbyte (kandidat), och 2 år masters utomlands. Billigare när det kommer till finansiering då du går genom ett universitet i Sverige som har utbyte med andra universitet.

Permalänk
Medlem

I princip allt du behöver veta kan du hitta riktigt lätt på internet, verkar inte som att du ens försökt forska lite själv.

Du kan ju inte riktigt bara säga "utomlands" och be oss komma med förslag, du vet väl själv vad du gillar, och alla tycker olika, det finns inget land som är objektivt 'bäst'. Det finns hur många universitet som helst, har du många IG:n i gymnasiet kommer du nog inte in på några riktigt bra universitet. Många har höga krav, precis som i sverige. Jag kom bara in på ett universitet i Perth utan IG:n, och en del VG/MVG:n.

Du får lån från CSN för terminsavgift till en viss gräns (vet inte vad den är nu) och en viss summa för att leva på. Det finns stor chans att summan inte kommer räcka till att leva på. Det gjorde den inte för mig, så du får vara beredd på att skaffa extrajobb.

Kontakta CSN, kontakta universitet, de hjälper till med allt du behöver veta.