Rensa hårddisken på bästa sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Så du rekomenderar alltså killdisk? vart ser man hur lång tid det kommer att ta?

Beror på hårddiskens storlek givetvis, men med en hårddisk på säg 1 TB ska det ta 2-3 timmar om man räknar på cirka 100MB/s i skrivhastighet. Tar det mycket kortare tid än så har inte informationen skrivits över ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej, det är ju hela poängen. Startar du från CD behöver du inte såga av grenen du sitter på. Och som många andra sagt räcker det gott och väl att köra över disken en gång.

Alltså one pass zeros? Nemas problemas

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Vad betyder det dära med verification?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

För att lägga till lite kunskap till tråden så är det så att när man "tar bort" en fil på datorn så försvinner endast pekaren till filen, vilket används utav operativsystemet för att hitta datan i filen. Men all data finns kvar men kan skrivas över av ny data när som helst, vilket gör att en fil kan försvinna då man fortsätter att lägga till nya filer. Datan till de gamla filerna finns kvar tills man skriver över dom, vilket kan leda till att dom antingen blir delvis korrupta och man kan återskapa delar av filerna i efterhand om inte 100% av datan är överskriven. Det kanske kan jämföras med att om du har flera telefonnummer till kompisar du känner och du kan nå dom så länge du har kvar nummret, tappar du bort nummret så finns fortfarande dina kompisar ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

För att lägga till lite kunskap till tråden så är det så att när man "tar bort" en fil på datorn så försvinner endast pekaren till filen, vilket används utav operativsystemet för att hitta datan i filen. Men all data finns kvar men kan skrivas över av ny data när som helst, vilket gör att en fil kan försvinna då man fortsätter att lägga till nya filer. Datan till de gamla filerna finns kvar tills man skriver över dom, vilket kan leda till att dom antingen blir delvis korrupta och man kan återskapa delar av filerna i efterhand om inte 100% av datan är överskriven. Det kanske kan jämföras med att om du har flera telefonnummer till kompisar du känner och du kan nå dom så länge du har kvar nummret, tappar du bort nummret så finns fortfarande dina kompisar ändå.

Har iaf gjort det nu och det gick bra tog ca 3h. Är det svårt att få tag i datan nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Har iaf gjort det nu och det gick bra tog ca 3h. Är det svårt att få tag i datan nu?

Mer än svårt - omöjligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

sålänge som allt gick rätt till och utan varningar så är det fysiskt omöjligt att få tag i datan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

sålänge som allt gick rätt till och utan varningar så är det fysiskt omöjligt att få tag i datan.

Okej, Tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

datat, inte datan

/MagisterKatten

Ska man nu vara noga, är data (alltid) plural.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ska man nu vara noga, är data (alltid) plural.

Fo3

Ska man va riktigt ruggigt superdupernoggrann heter det datat, inte datan i bestämd form.

/MagisterKattensHusse

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ska man va riktigt ruggigt superdupernoggrann heter det datat, inte datan i bestämd form.

/MagisterKattensHusse

eller heter det kanske datatan?

//morxy49sSuperDuperHusseMusse

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Frågar du katten är svaret: NEJ! Nåt sådant ord finns inte i svenskan. Datat menar du!

Permalänk
Hedersmedlem

Mer korrekt är
Singular=Datum
Plural=Data

http://public.wsu.edu/~brians/errors/data.html

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phixip:

Vad betyder det dära med verification?

Att man läser från disken för att kontrollera att skrivningen gått bra istället för att bara förlita sig på ev felmeddelanden.

Skrivet av morxy49:

Datatan låter som ett namn på ett solarium, sett (i rubriken) är också en nytolkning...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Tack, det behövdes

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Svaret är enkelt, det är inte möjligt.

Precis därför skrev jag att jag skickar hur man gör om han vill ha det

Så här gjorde jag när jag skulle ha bort all skit

1. Skaffa operativsystem du ska ha och lägg in det på ett USB
2. Starta om datorn och Boota från USB't istället
3. Innan han installerar sitt OS sytem skall han göra följande
- Klicka SHIFT-F10
- Skriv nu in "diskpart"
Nu skall programmet leta upp dina hårddiskar och listar dom
- skriv: list disk
- Välj den disk du vill ta bort data på. Exempel: Select disk 1. (Brukar heta disk 0 disk 1 disk 2 osv..)
- Skriv nu "Clean" och vänta en en stund tills den säger "Disk clean"
- Skriv Quit

Installera nu ditt os.

Så gjorde jag och fungerade utmärkt ! Så jag vet hur du tänkte när du skrev "HOW is that posi?". Ja antigen som du sa sätter in den i en annan dator eller bootar från USB som vi båda nämnde

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

- Klicka SHIFT-F10
- Skriv nu in "diskpart"
- Välj den disk du vill ta bort data på. Exempel: Select disk 1. (Brukar heta disk 0 disk 1 disk 2 osv..)
- Skriv Quit

Installera nu ditt os.

Så gjorde jag och fungerade utmärkt ! Så jag vet hur du tänkte när du skrev "HOW is that posi?". Ja antigen som du sa sätter in den i en annan dator eller bootar från USB som vi båda nämnde

Är det verkligen en överskrivning med random data/ettor/nollor då?
är det inte bara en formatering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

- Klicka SHIFT-F10
- Skriv nu in "diskpart"
- Skriv Quit

Installera nu ditt os.

Vad du beskriver är möjligtvis ett sätt att visa kunskap om hur man öppnar en kommandoprompt under installation, men jag är inte övertygad om att det gör tidigare data icke läsbar. (Med det avser jag att man kan plocka bort, och skapa, partitioner i det grafiska gränssnittet under installationen, om man så önskar.)
Du kanske skulle ha nämnt: clean all, om du tänkte på någon form av överskrivning.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766465%28v=ws.10...

Citat:

clean [all]
Removes any and all partition or volume formatting from the disk with focus. On master boot record (MBR) disks, only the MBR partitioning information and hidden sector information are overwritten. On GUID partition table (GPT) disks, the GPT partitioning information, including the Protective MBR, is overwritten; there is no hidden sector information.

all
Specifies that each and every sector on the disk is zeroed, which completely deletes all data contained on the disk.

--
TS et al: Kan inte alla som har svårt med sett och sätt träffas och komma överens om användningen; ibland skulle ni tjäna på att byta ord med varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Är det verkligen en överskrivning med random data/ettor/nollor då?
är det inte bara en formatering?

Det vet jag faktist inte. Det är mycket möjligt

Skrivet av Osprey:

Vad du beskriver är möjligtvis ett sätt att visa kunskap om hur man öppnar en kommandoprompt under installation, men jag är inte övertygad om att det gör tidigare data icke läsbar. Du kanske skulle ha nämnt: clean all, om du tänkte på någon form av överskrivning.

Till båda herrarna ovan

Jag kan testa sen på min latop sen och se hur mycket av den data jag hade jag kan komma åt igen? och sedan slänga upp en bild här. Några tips på hur jag kan hitta "gammal" data? Aldrig gjort det förut...

Lite dålig svenska...
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Det vet jag faktist inte. Det är mycket möjligt

Till båda herrarna ovan

Jag kan testa sen på min latop sen och se hur mycket av den data jag hade jag kan komma åt igen? och sedan slänga upp en bild här. Några tips på hur jag kan hitta "gammal" data? Aldrig gjort det förut...

Clean i diskpart raderar partitionstabellen, inget annat. All data finns fortfarande kvar på disken till du skriver över det. Tar det inte flera timmar kan du räkna med att inget är överskrivet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Clean i diskpart raderar partitionstabellen, inget annat. All data finns fortfarande kvar på disken till du skriver över det. Tar det inte flera timmar kan du räkna med att inget är överskrivet.

Tack. Äntligen någon som är med i svängarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Till båda herrarna ovan

Länge sedan jag hade anledning att titta på det; men det finns olika varianter.

Bland enklare, mer lättanvända, program nämns ibland Recuva, från Piriform.
http://www.piriform.com/recuva

Har dock inte använt det programmet, och det anses väl inte vara så avancerat, men lär klara av en del; nämner det för att det är enkelt att använda.

Sedan finns t.ex. PC INSPECTOR File Recovery.
http://www.pcinspector.de/default.htm?Language=1

Har prövat det med framgång, och vet att andra har haft framgång med detta program. Men det var inte i går. Mer avancerat, och kan ta längre tid, men har för mig att man kan begränsa sökområdet.

Sedan finns det en stor mängd, vet ej vilka som är populära nu; ibland går det mode i saker och ting. Sedan är det en annan aspekt att ta hänsyn till: använder man program för att återställa egna filer så är det väl endast att pröva tills man, om möjligt, hittar ett som fungerar. Vill man däremot försäkra sig om att disken är "tom", blir det mer komplicerat; ett enklare program kanske säger att så är fallet, en annan person, som använder annan programvara kanske likväl kan återställa viss data.

Apropå, "Clean all", som nämndes ovan, det tar förstås tid att skriva över; hade tänkt påminna om det innan LemonIllusion kommenterade; det är kanske inte så kul med ett par timmars skrivande mitt i installationen. Annars finns det som sagt särskilda program för det, kommenterade endast Diskpart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Vad du beskriver är möjligtvis ett sätt att visa kunskap om hur man öppnar en kommandoprompt under installation, men jag är inte övertygad om att det gör tidigare data icke läsbar. (Med det avser jag att man kan plocka bort, och skapa, partitioner i det grafiska gränssnittet under installationen, om man så önskar.)
Du kanske skulle ha nämnt: clean all, om du tänkte på någon form av överskrivning.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766465%28v=ws.10...

--
TS et al: Kan inte alla som har svårt med sett och sätt träffas och komma överens om användningen; ibland skulle ni tjäna på att byta ord med varandra.

Jag har vetat sedan jag startade tråden att jag hade stavat fel lol.. Sjukt att ingen sagt något xD

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

okej. Det kan man ju räkna ut ja att det ska ta tid... För bra för att vara sant då dvs "Clean disk"

Skrivet av Osprey:

Länge sedan

ahh nää fan vi skiter i det haha hoppas TS finner något ialla fall som kan hjälpa honom!

*Edit ska se om jag hinner göra något i veckan så kan jag skriva sen hur det gick Kommer antagligen hitta data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

okej. Det kan man ju räkna ut ja att det ska ta tid... För bra för att vara sant då dvs "Clean disk"

När jag svarade dig ovan, så försökte jag påpeka att det är skillnad mellan clean och clean all; det sistnämnda lär ta allt mellan en timme för 200-300 GB till uppåt fem timmar för 1 TB, men det är andra- tredjehandsuppgifter; jag länkade till MS artikel i ämnet Diskpart som beskrev att det sistnämnde kommandot skriver över, nollar, disken. Det är alltså skillnad.

Därmed inte sagt att jag skulle rekommendera det som bästa lösning; har ej kontrollerat närmare, och som sagt det finns andra program. Ska man använde Diskpart, i det här sammanhanget, så är det i så fall clean all, det var vad min kommentar gick ut på.

Skrivet av anon186265:

ahh nää fan vi skiter i det haha hoppas TS finner något ialla fall som kan hjälpa honom!

Du gör som du vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Osprey:

När jag svarade dig ovan, så försökte jag påpeka att det är skillnad mellan clean och clean all; det sistnämnda lär ta allt mellan en timme för 200-300 GB till uppåt fem timmar för 1 TB, men det är andra- tredjehandsuppgifter; jag länkade till MS artikel i ämnet Diskpart som beskrev att det sistnämnde kommandot skriver över, nollar, disken. Det är alltså skillnad.

Därmed inte sagt att jag skulle rekommendera det som bästa lösning; har ej kontrollerat närmare, och som sagt det finns andra program. Ska man använde Diskpart, i det här sammanhanget, så är det i så fall clean all, det var vad min kommentar gick ut på.

Du gör som du vill.

jaha okej nu hänger jag med i dina svängar. Testar "Clean all" nästa gång jag ska rensa någon hårddisk

Kan nämnas att jag sitter just nu på den laptop där jag gjorde en "clean" i kommando tolken. Just nu har jag efter steam och w7 installerat 432 GB Free av 465 GB. Där emot så har jag inte testat att leta efter gamla filer men som sakt kanske gör det någon dag! Då återkommer jag till dig

Rolig diskussion! Ses säkert igen någonstans!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

ja, men om man är paranoid så skadar det inte att köra två gånger

Om man inte är så blir man.

Permalänk
Avstängd

När du rensat disken kan du kolla med http://www.puransoftware.com/ puran file recovery
så ser du snart hur mycket som ligger kvar på disken.