Permalänk
Medlem

Åsikter tack =)

Hej,

Ska sätta ihop en dator och har valt ut lite delar.
Vad tycker ni om detta? Allting passar och så va?
Grafikkortet och processorn är lagom för det arbete som datorn kommer göra. Tänkte mer ifall det var någon annan åsikt som folk kunde ha
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6816632/2014-06-04

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta på detta nätagget. Köp inte ett RM. RM's främsta egenskap är att det är väldigt dyrt i förhållande till vad man får.
http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-...

Varför har du valt de minnena du valt? Du kan spara 500kr utan att tappa något i prestanda. Lägg de extra pengarna på en större SSD.
http://www.inet.se/produkt/5305905/adata-16gb-2x8gb-cl9-1600m...

Det finns väl så bra luftkylare som de där slutna vattenlooparna idag. Du får ett enklare system med ett torn och slipper risken att kylsystemet läcker.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack

Bygger denna datorn åt en kompis, I min egen dator så har jag RM 750W och är väldigt nöjd med den. Men han kan ändå inte vänta, kollar kanske runt på en annan modell då. Tanken var mest så att allting räcker och är kompatibelt osv och inte märken osv =P
Han ville hellre ha de RAM minnena, de är mer estetiskt tilltalande, men som sagt inget är bestämt och var mest ute efter att om det räcker osv.
Jag har custom vattenkylning i min egen dator och den har inte läckt. Sen är det extremt ovanligt att dessa "all in one" börja läcka. De testat ju på fabriken innan de körs ut. Men ja, det är alltid en risk, om än liten.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neeon123:

Tack

Bygger denna datorn åt en kompis, I min egen dator så har jag RM 750W och är väldigt nöjd med den. Men han kan ändå inte vänta, kollar kanske runt på en annan modell då. Tanken var mest så att allting räcker och är kompatibelt osv och inte märken osv =P
Han ville hellre ha de RAM minnena, de är mer estetiskt tilltalande, men som sagt inget är bestämt och var mest ute efter att om det räcker osv.
Jag har custom vattenkylning i min egen dator och den har inte läckt. Sen är det extremt ovanligt att dessa "all in one" börja läcka. De testat ju på fabriken innan de körs ut. Men ja, det är alltid en risk, om än liten.

RM är inga dåliga nätagg, men man får inte mycket för pengarna. Det känns som att Corsair har snålat på mycket, men tar ändå ut ett högt pris. EVGA nätagget är mycket bättre. Modulärt och semi-passivt precis som RM, men med genomgående kvalitetskomponenter och väldigt bra spänningar. Utöver detta har Inet tyvärr inte mycket att komma med på nätaggsfronten. De har CoolerMaster V-serien i sortimentet, men de modellerna är alltid gulmarkerade. De har inte heller tex Seasonics billigare nätagg. Inet är tyvärr inte butiken man ska handla i om man vill ha bra nätagg.

Jag har haft en Corsair H60 som läckte efter några år. Den tog med sig mitt moderkort och grafikkort i en puff med rök när vätska droppade ner på PCI-Express kontakten. Varför chansa? Visst finns det tillfälle då vattenkylning är bättre, men det kändes inte som att detta var en sådan dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!