Permalänk
Medlem

Fixa Wifi till existerande nätverk

Tjena, De har nyligen dragit in fiber i mina släktingars stugområde och det fungerar riktigt bra för att ligga så avsides, dock finnes det ingen Wifi. ethernet samt internet-TVn fungerar felfritt men vill ju gärna ha tillgång till nätet när man ligger ute i solen med mobilen/laptopen.
Vad göra? Min första tanke var att köpa till en trådlös router, men måste tyvärr använda routern som kom med bredbandet. (För Tv/Iptelefon).

Några idéer?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad fick du med abonnemanget ?
Annars är det en accesspunkt du ska ha för att få wifi.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473
Om du främst ska ha wifi i trädgården montera nått utomhus så undviker du dämpningen i husväggarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Annars är det en accesspunkt du ska ha för att få wifi.

Jag kollade upp accesspunkter och precis som du säger verkar det vara vad jag letar efter. Räckvidden är inte så noga alls. Max 15m och huset har tunna träväggar, om det påverkar. vilken prisklass bör jag leta i? eller fungerar billigaste möjliga till denna uppgiften? Det fanns ju en hel del att välja mellan på prisjakt.

Permalänk
Rekordmedlem

Dyrare enheter brukar ge snabbare nät och mer funktioner, externa antenner gör att du kan anpassa dem efter läget. Har du inga speciella krav kan du förmodligen välja vad som helst, vill du ha lite bättre, mer framtidssäkert så se till att välja nått med 5GHz och kanske även 802.11ac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att "routern som kom med bredbandet" verkligen är en router?
Oftast så sätts det upp en bredbandsswitch som separerar de olika tjänsterna men det är en switch som saknar både router och wifi.

Har du någon fab/modell på burken?
Vad får du för ip-adress på PC'n? En 10.x.x/192.168 eller en riktig publik ip?

Permalänk
Medlem

Är inte i sommarstugan för tillfället så kan tyvärr inte kontrollera varken modell eller tillverkare / ip adress, men jag minns att det stod router på lådan så jag antar att det ska vara inbyggt. säkert något skräpmärke men fick ut 96 mbit ner av 100 på lina så jag är nöjd. Är förövrigt inte jag som står för/har kopplat in bredbandet, det skötte företaget åt min icketekniska farbror så att fixa wifi blir nog upp till mig. (med er hjälp )

Permalänk
Medlem

Kolla upp om det är en router eller en "bredbandsswitch". I mina öron låter det skumt att installera en router som inte har wifi.

Om det är en router de installerat köper du en accesspunkt.
Om det bara är en switch så bör du köpa en router.