Asrock Q1900DC-ITX ger moderkort och fyrkärnig processor för 800 kronor

Permalänk

Man kan använda 19V adapter även till detta AMD A1 moderkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2571440 .

Då får man en Kabini som klarar av 4K samt att den kan spela upp filmer korrekt i 23,976 fps/hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

Trevligt kort men synd att det inte stödjer AES New Instructions. Vet inte riktig varför det är så medan Atom CPU:er (E3800) stödjer det fullt ut.

Arkitekturen har tekniken inbyggd men Intel stänger ofta av någon funktion på de billigare processorerna så att främst företagskunder skall fortsätta att välja deras dyrare produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Man kan använda 19V adapter även till detta AMD A1 moderkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2571440 .

Då får man en Kabini som klarar av 4K samt att den kan spela upp filmer korrekt i 23,976 fps/hz.

Fast den drar mer ström och har sämre prestanda än J1900, men fördelen är att det gå i vanliga DDR3-DIMM i det moderkortet, plus att
PCI-E är av typ x4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Framförallt om moderkorts- och datortillverkarna fortsätter släppa grejor med VGA-kontakt. Jag tycker det är dags att gå vidare! Man kan ju faktiskt köra med adapter till VGA från både DVI, HDMI och DisplayPort.

Det kan man, men ponera att en adapter kostar en slant med. Med tanke på att hela moderkortet kostar 800kr så kan denna slant ha betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Fast du får inte BÄTTRE ljud med digitalt. Och visst det skulle inte göra mig något om den hade toslink heller. Men om man ska välja mellan toslink och analog ut när kortet redan har HDMI är det i alla fall solklart för mig.

Nej, absolut inte så att en Extern DAC av god kvalitet på något sätt är bättre än det integrerade Realtek-kraffset... Enda gången jag har kört med det integrerade ljudkortet sen nångång i mitten på -90, är när jag bytte ljudkort och det nya blev försenat... Snålt att inte ha en toslink faktiskt.

iofs kan man ju haka på en USB-DAC i nödfall.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nej, absolut inte så att en Extern DAC av god kvalitet på något sätt är bättre än det integrerade Realtek-kraffset... Enda gången jag har kört med det integrerade ljudkortet sen nångång i mitten på -90, är när jag bytte ljudkort och det nya blev försenat... Snålt att inte ha en toslink faktiskt.

iofs kan man ju haka på en USB-DAC i nödfall.

Kortet finns i annat utförande (dock utan inbyggd nätdel) med toslink.

http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900-ITX/

Visa signatur

i5 3570k @ 4.3GHz| 16GB @ 1600Mhz | GIGABYTE Z77X | Radeon HD 5770 | Intel 335 240GB + Intel 730 240GB

Permalänk
Medlem

Släpps kortet inom en månad så slår jag troligen till. Skulle passa perfekt till en idé/uppgradering. Synd bara det inte finns några uppgifter om planerad säljstart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Framförallt om moderkorts- och datortillverkarna fortsätter släppa grejor med VGA-kontakt. Jag tycker det är dags att gå vidare! Man kan ju faktiskt köra med adapter till VGA från både DVI, HDMI och DisplayPort.

Nja... HDMI och Displayport är digitala portar. För att få en analog signal krävs bearbetning. Aktiva adaptrar med andra ord. Men DVI hade gett både och, vilket vore det "smarta" valet, eftersom signalerna finns tillgängliga. Rätt säker på att det är en kostnadsfråga. Och HDMI'n finns ju, så man får alla de digitala skärmarna på köpet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna CPU skulle klara av och agera som router med pfsense på? (100/100 lina) Synd att det bara är PCI-e 1x, hade gärna sett 2x för att klämma in värre nätverkskort.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Någon som vet om denna CPU skulle klara av och agera som router med pfsense på? (100/100 lina) Synd att det bara är PCI-e 1x, hade gärna sett 2x för att klämma in värre nätverkskort.

Tänker samma sak!

Permalänk
Medlem

Nu börjar kortet dyka upp i lager! Har lagt en beställning och hoppas på att få ett under nästa vecka

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Nu börjar kortet dyka upp i lager! Har lagt en beställning och hoppas på att få ett under nästa vecka

Vilket minne blev det?

Ska man ha en 8 gb sticka eller 2 x 4 gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makanovich:

Vilket minne blev det?

Ska man ha en 8 gb sticka eller 2 x 4 gb?

Jag hade sedan tidigare 2x2GB Crucial 1333MHz so-dim ddr3. Så kör på det och det fungerar den lilla stund jag testat iaf. Blir mer testande under helgen som kommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Köpte du ett nytt chassi till den? Lite nyfiken på hur kortet presterar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Köpte du ett nytt chassi till den? Lite nyfiken på hur kortet presterar också

Har ett Chieftec Compact Series IX-01B Mini-ITX chassi på väg hem.

Tanken är att ha datorn till en htpc, 1080p filmer,netflix,youtube och lättare emulatorer/spel. Tyvärr sitter jag på 1 MB/s lina i ett par veckor så att strömma netflix/youtube i HD går inte testa just nu. Xbmc och 1080p har fungerat prima. Kört lite nes/snes/psx/n64 emulering utan problem och lättare spel såsom broforce/duke nukem 3d går. Med bra ventilation så har inte cpun gått över 50c en enda gång. Att bara surfa och leka runt i windows 8.1 fungerar helt bekymmersfritt.

Det problem jag har är att jag inte får full-rgb att fungera (eller rättare sagt intel´s custommodeapp vägrar starta för mig). Överlag helt klart nöjd med kortet och prestandan för det den är tänkt till. Mest nyfiken/hoppfull på hur den hanterar netflix hd via chrome/silverlight (det klarade inte min förra htpc med en intel 847 cpu).

Edit.

moderkortet+en ssd passa fint i Chieftec Compact Series IX-01B Mini-ITX. Idle temperaturen ligger runt 50c och efter 30m prime95 hade temperaturen hamnat på 70c och inte stigit på 5min. Dessa temperaturer är helt passivt kylt och med chassit stående upp. Cpu-z visade 2.4GHz hela tiden prime95 kördes.

Har nu testat netflix,svtplay,youtube och diverse annat material. Allt har fungerat perfekt. Har inte stött på någon video som ej fungerade i hd kvalite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB